Lassen TIG / MIG / Boog / Autogeen (Tips & Truuks) DEEL 2

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.187
8.018
Druten
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?

EDIT 24-07-2021: Het gebeurt nogal eens dat mensen op dit bericht reageren omdat deze steeds bovenaan de pagina blijft staan, maar inmiddels ben ik al geruime tijd voorzien van cilinder van supergas :t
 
Laatst bewerkt:
Aangezien het vorige topic al even over de houdbaarheidsdatum is ben ik maar even zo vrij geweest om deeltje 2 aan te maken *D

Ik ben op het moment druk aan het kijken om een leuk tig lasapparaatje aan te schaffen, ik kan inmiddels goed lassen met een eenvoudig (elektrode) lasapparaat maar vindt het jammer dat ik daar geen dun materiaal kan lassen omdat je er anders meteen doorheen gaat.

Ook ben ik even aan het uitzoeken hoe het nu zit met de gasfles, ik zie dat er diverse bedrijven/webshops zijn die een ruilsysteem hebben en dan kan je je lege fles opsturen.
Daar heb ik echter geen zin in, het liefste heb ik gewoon een fles welke ik hier in de buurt gewoon om kan ruilen zodra deze leeg is.

Het is me alleen een beetje onduidelijk hoe het zit met de eigendomsflessen zit, kan je deze nou bij elke willekeurige "gasboer" omruilen of zitten daar weer allerlei verschillen eisen en regeltjes aan?

Iemand hier die hier wat meer van weet?
In Druten zit een Supergas ruilstation.
Supergas heeft deze door het hele land.
 
:^

@gasbrander is ook niet de eerste die op de eerste post reageert inderdaad.

Ik heb inmiddels alweer een aardige tijd een cilinder van supergas in gebruik die ik inderdaad gewoon in Druten kan ruilen bij een ruilpunt. :t
 
Is er een plaatje van het apparaat waar het over gaat?
Ter onderbouwing; ik heb zelf een alibaba lasapparaat thuis, die erg duidelijk herkenbaar is als een HBM apparaat.
Bij deze dus😀
 

Bijlagen

  • 20210605_161523.jpg
    20210605_161523.jpg
    121,1 KB · Weergaven: 25
  • 20210605_161441.jpg
    20210605_161441.jpg
    135,6 KB · Weergaven: 25
  • 20210513_192122.mp4
    22,5 MB
Waar is links dat knopje met die gasfles(?) voor?
Met andere woorden, staat het apparaat op TIG en niet op MMA?

Heb wel een handelaar gevonden van dit apparaat. Misschien kan die je er mee opweg helpen?
 
Laatst bewerkt:
Waar is links dat knopje met die gasfles(?) voor?
Met andere woorden, staat het apparaat op TIG en niet op MMA?

Heb wel een handelaar gevonden van dit apparaat. Misschien kan die je er mee opweg helpen?
Thanx!!! Probeer ze te mailen maar mijn mailadressen accepteren ze niet.....
 
Waar is links dat knopje met die gasfles(?) voor?
Met andere woorden, staat het apparaat op TIG en niet op MMA?

Heb wel een handelaar gevonden van dit apparaat. Misschien kan die je er mee opweg helpen?
Dat knopje is waarschijnlijk een flowtester.
Verschillende materiaal soorten vragen verschillende hoeveelheden liters gas per minuut.
Normaliter zou je de toortsknop in moeten houden om het gas te laten lopen, en dan zou je je flowmeter moeten afstellen.
In plaats daarvan druk je op die knop, dan gaat het gas lopen, en dan kun je op je gemakt je liters per minuut af stellen.


Ik zag trouwens wel dat HF ( hoogfrequent start ) NIET bij de functies staat, de foto is wat te onduidelijk, anders kon ik het aan de afbeeldingen van bij de knoppen waarschijnlijk ook zien.

Maar deze machines beschikt dus hoogstwaarschijnlijk niet over HF, dat wil zeggen dat iedere keer als je de boog wil starten je met de wolfraamelectrode contact moet maken met het materiaal, wat je puntje verprutst, en je las verontreinigd.
 
Ok, ik ga voor de stomste vraag van de dag.

Keek een paar youtube filmpjes voor inspiratie voor m'n laatste ellende project,

en daar zag ik een gozer diverse lagers en ringen heet stoken met een enkele-flesje-hand-brander.
T zag er uit als een creme brulé brander maar hij kreeg daadwerkelijk ijzer er goed roodgloeiend mee.
( dus geen soldeer brander )

Wat zijn dat, propaan branders ??
( ik heb de 2 gasfles versies al gezien ) , diegene die ze gebruiken hebben zo te zien een "literflesje" er onder hangen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan