LED knipper + gewone knipper

yorrr

MF'er
9 mrt 2011
99
0
Hallo,

Ik had even een vraagje over het aansluiten vn me nieuwe LED knippers..
Ik heb de how-to al gelezen en meerdere topics hierover, maar bij mij licht het toch wat anders denk ik..

Ik wil namelijk aan de achterkant 2 LED knipperlichten hebben en aan de voorkant 2 knipperlichten met gewone lampjes..
1e vraag: kan dit?
2e vraag: Moet ik dan gewoon 6,8(ohm) weerstandjes kopen en alleen voor achter monteren? of heb ik hiervoor andere weerstandjes nodig?

originele knippers hebben: 21watt, 12volt
LED knippers hebben: 2watt, 12 volt

bedankt alvast:P
 
Eerst gewoon aansluiten, kans dat het meteen goed werkt; wordt het knippertempo daardoor onwettig hoog dan alsnog op elke kant 1 kachelweerstandje 6,8 Ohm bijzetten om het verbruik terug te verhogen.

Wettelijk voorschrift op knippersnelheid: moet liggen tussen 1 en 2 pinken per seconde (vaktaal: tussen 1 en 2 Hertz).

(Voor of achter maakt niet uit, links is links en rechts is rechts).
 
Laatst bewerkt:
Ja ik had het gister gewoon aangesloten, maar knipperde 2x zo snel.
dan zal ik gewoon zo een weerstandje halen van 6,8 Ohm en er tussen monteren.
(eigelijk wat ik al had begrepen uit de andere topics, was alleen bang dat het anders zou liggen door de combinatie van normaal met LED knippers)

als ik hierna nog problemen heb, horen jullie het zeker!:P

Bedankt in ieder geval!
 
Even tellen of-ie niet sneller gaat dan 2x per seconde want dat mag nog net en dan hoef je dus geen weerstanden aan te knoeien.

Of iets zwaardere voor-lampjes inzetten als die passen en niet al te heet worden.

Weerstanden ... pas op, niet "ertussen" als een ketting (=serie) maar eroverheen ofwel parallel, net alsof ze zelf ook pinkers zijn.

Er zijn types met 4 draden in de handel (van binnen samenkomend als 2) met stekkertjes eraan die "tussen" de meestgebruikte contacten ineens passend aangeprikt kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Even tellen of-ie niet sneller gaat dan 2x per seconde want dat mag nog net en dan hoef je dus geen weerstanden aan te knoeien.

Of iets zwaardere voor-lampjes inzetten als die passen en niet al te heet worden.

Weerstanden ... pas op, niet "ertussen" als een ketting (=serie) maar eroverheen ofwel parallel, net alsof ze zelf ook pinkers zijn.

Er zijn types met 4 draden in de handel (van binnen samenkomend als 2) met stekkertjes eraan die "tussen" de meestgebruikte contacten ineens passend aangeprikt kunnen worden.


ow oke, ja ik vind het zelf niet erg als die sneller knippert, maar had gehoord dat die daardoor(zonder weerstandjes) te heet kan worden en iets kan doorbranden ofzo??
 
Nee, knippertempo en vooral "technisch" zulk klein verschil als tussen 1Hz en 2Hz maakt voor de apparatuur niet uit en het spul knippert normaal gesproken ook niet urenlang continu.

Wel belangrijk dat je niet op een onwettig knippertal pinkert.
 
Laatst bewerkt:
..Vandaag naar Hans van Wijk gegaan, heeft een jongen van G&G me precies laten zien hoe ik dit probleem het beste kan oplossen.
Liep met me mee naar buiten en heeft alles laten zien op de motor!!

conclusie: Onafhankelijk knipperlicht relais. Is nog veeeeeeeeeeel makkelijker dan die weerstandjes, want je kan m er gwn op klikken!

klaar is kees!
Bedankt jongen van G&G @ Hans van wijk superweekend!
 
Maar als je de nog steeds veel gebruikte klassieke dashboardverklikkerlichtschakeling hebt zitten en je zou ook de voorste pinkers willen vervangen door LEDs dan zul je alsnog weerstanden moeten plaatsen anders blijft het verklikkerlampje uit en alle LEDs pinken tegelijk. Of: een behoorlijk lastige verbouwing/vervanging van de verklikkerschakeling.
 
ojee k was net nog zo blij:P

ik ga het uitproberen en dan hoor je van me;-)
Nouja, NU werkt het toch goed.

Wat ik bedoel is, dat "de klassieke schakeling" (er bestaan ook andere) van het verklikkerlampje betekent, dat het verklikkerlampje tussen de linkspinkerplus en de rechtspinkerplus aangesloten hangt en voor zijn stroompje "aarde" kiest door de dikke gloeidraden aan de "koude" kant heen, links bij rechtspinken en rechts bij linkspinken.

Dat geeft dan het door mij beschreven probleem want het "stroompje" door het verklikkerlampje is groter dan dat door een brandende LED en bovendien hebben LEDs, anders dan een gloeilamp, een spanningsdrempel waaronder ze uit blijven. Ook nog zit er in een LED-armatuurtje een fors hoge serie-weerstand bijgebouwd anders laat boven de kritische drempelspanning de LED (heel kort) oneindig stroom door .... en overlijdt.

De lage weerstand van het verklikkerlampje verbindt dan domweg links en rechts met elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan