Led knipperlicht relais brandt door.

Dennis_H

Die hard MF'er
13 mrt 2019
487
577
Ede
Goed, ik heb dus 4 stuks (led) knipperlichten gekocht van AliExpress. Led relais erbij want dat moest heb ik gelezen (anders knipperen ze te snel, of helemaal niet.)

Knipperlichten:
-1228607015-1509410693.jpg


Led relais:
-90203707-1625520816.jpg


Oja, en 4 adapter kabels zodat ik niet hoef te knippen in de bedrading:
1253926632-769526613.jpg


De eerste keer was ik zo snugger om enkel 1 led knipperlicht aan te sluiten, relais verwisseld en uitgeprobeerd of het werkt.
bleve.jpg

Ja toen brandde het relais dus door, logisch dacht ik want er kwam teveel spanning op het relais omdat er aan de voorkant nog een halogeen knipperlicht aanwezig was.

Een nieuw relais besteld, maand gewacht en nu kwam hij dus gisteren weer binnen.

Dit keer wel eerst alle 4 de knipperlichten verwisseld en toen pas de nieuwe relais erin gedaan. Dat moet goed gaan dacht ik.

Niet dus, weer brandde het relais door, kwam er een verschrikkelijke geur vanaf en werkte niks meer. Alles weer terug naar origineel en werkt weer naar behoren.

FloweryBruisedChital-size_restricted.gif

Met de originele relais werken de led knipperlichten trouwens helemaal niet.

Maar hoe kan het nou dat het led relais steeds door brand? Wat doe ik verkeerd?
Het gaat trouwens om een Suzuki sv650x uit 2019.
 
Zijn die knippers niet gewoon rot? Wat als je daar gewoon even 12v op zet? Gaan ze dan wel branden?
Of misschien is het Ali relais gewoon van bar slechte kwaliteit. Ik heb ook 't relais vervangen terwijl ik enkel voor nog maar had vervangen door LED. Geen enkel probleem.
 
Zijn die knippers niet gewoon rot? Wat als je daar gewoon even 12v op zet? Gaan ze dan wel branden?
Of misschien is het Ali relais gewoon van bar slechte kwaliteit. Ik heb ook 't relais vervangen terwijl ik enkel voor nog maar had vervangen door LED. Geen enkel probleem.

Knipperlichten direct op de accu werken ze gewoon prima.

Relais van bar slechte kwaliteit? Tja dat zou misschien wel kunnen aangezien ze ook geen drol kosten. Maar wat gaat er dan fout? Zo'n relais stelt volgens mij niet veel voor. En het is nu tot 2 keer toe gebeurd, terwijl ik genoeg mensen ken wie al jaren met zo'n goedkoop relais rond knipperen.

Oja, knipperlicht zijn elk 4.5 watt, dus 18 watt in totaal, op het relais staat max 21 watt? Dus dat kan toch eigenlijk niet verkeerd gaan?
 
Laatst bewerkt:
Zet ze erop, originele relais erbij, led relais weg flikkeren en ik denk dat ze het gewoon doen.
Zeker van die looplichten?
Lees eens wat er bij het plaatje staat, build in led relais.
Succes
.
 
En relais ertussen uit en doorverbinden?
Ik heb ze ook gehad maar weet het niet meer, volgens mij moeten ze constante spanning krijgen.

Kan dat zomaar zonder verdere gevolgen? Gewoon een draadje leggen en aan elkaar verbinden?

Makkelijk te testen, zet er eens 1 rechtstreeks op de accu en er even ophouden doet die dan lopen of constant branden?
Direct op de accu dan knipperen ze zoals het hoort, zo'n loop effect is het.
 
Ik snap stroom niet, dus misschien lul ik bullshit.....

+ en - verwisseld? als de stroom verkeerd om loopt doet LED het niet, en die chinezen zijn niet heel goed in kleurtjes, dus misschien heb je ze allemaal verkeerd om gemonteerd?
 
Ik snap stroom niet, dus misschien lul ik bullshit.....

+ en - verwisseld? als de stroom verkeerd om loopt doet LED het niet, en die chinezen zijn niet heel goed in kleurtjes, dus misschien heb je ze allemaal verkeerd om gemonteerd?

Ook geprobeerd, misschien niet onbelangrijk om op te merken, maar de led knipperlichten en het led relais deden hun werk gedurende 5 seconden alvorens de boel dus doorbrandde.
 
OK, dus je weet zeker dat de knippers het nog doen én dat je 2e Ali relais is doorgebrand.
Je weet ook zeker dat je originele knippers het nog doen met je originele relais.
Dat je led's niets doen met het orignele relais zou goed kunnen: die nemen te weinig stroom af waardoor het relais de boel afsluit.

Conclusie: dat Ali relais is ruk. Toch? Of denk ik nu te simpel?

Even een relais bij een motorboer halen. Kost je 10-15 euro.
 
Wat rikkie cbr zegt, je knippers hebben al een ingebouwd relais.
En t relais wat je daar nog tussenzet is zoals ik t lees voor 21w lampen met nog 3/4 watt controlelichtje.
 
Oké, het relais er dus tussen uit, stekker verbinenden en dan zou het dus werken.

Ga ik dat proberen! Zodra ik verder ben laat ik het wel even weten. Bedankt alvast!
 

Ja ja ja, dat had ik heus wel gezien. Maar als je verder in de beschrijving leest bij de product pagina en reviews van andere lees je dat er wel weer een speciaal led relais nodig is.

Zoals alles op AliExpress is het nogal tegenstrijdig en kun je er niet altijd van uit gaan wat de verkoper zegt of wat op de plaatjes staat.
 
Ja ja ja, dat had ik heus wel gezien. Maar als je verder in de beschrijving leest bij de product pagina en reviews van andere lees je dat er wel weer een speciaal led relais nodig is.

Zoals alles op AliExpress is het nogal tegenstrijdig en kun je er niet altijd van uit gaan wat de verkoper zegt of wat op de plaatjes staat.
Maar je had zelf al uitgevonden dat:
Direct op de accu dan knipperen ze zoals het hoort, zo'n loop effect is het.

Dus een relais is niet nodig. Waarbij doorbranden wel een onverwacht effect is. Toch doe ik een poging om het te verklaren:
Oja, knipperlicht zijn elk 4.5 watt, dus 18 watt in totaal, op het relais staat max 21 watt? Dus dat kan toch eigenlijk niet verkeerd gaan?
Als die knipperlichten "gemiddeld" 4,5 watt per stuk pakken, en 50% van de tijd uit staan, "pieken" ze dus op minimaal 9 watt. 4*9W=36W. Dat houdt een 21W relais misschien heel even vol, dat zou kunnen.

Het is een aanname he.
 
Laatst bewerkt:
Nouja, wat betreft electronica ben ik geen helder licht. Ik dacht dat zo'n relais altijd nodig was, maar niet dus.

In ieder geval, bedankt voor alle antwoorden en suggesties, dat waardeer ik enorm!

Ik ga morgen de stekker van het relais doorlussen en dan kijken wat de nieuwe knipperlichten doen. Uiteraard laat ik weten of het dan werkt. :t

Als dank voor iedereen een glitter plaatje:
animation2.gif
 
Laatst bewerkt:
Ja ja ja, dat had ik heus wel gezien. Maar als je verder in de beschrijving leest bij de product pagina en reviews van andere lees je dat er wel weer een speciaal led relais nodig is.

Zoals alles op AliExpress is het nogal tegenstrijdig en kun je er niet altijd van uit gaan wat de verkoper zegt of wat op de plaatjes staat.
Wat @HCx zegt
 
  • Leuk
Waarderingen: HCx
Terug
Bovenaan Onderaan