Ledverlichting

GerardSX-R 600

MF veteraan
12 jan 2006
1.171
1
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn ledverlichting. In mijn undertail zitten de achterlichten ingebouwd. De achterlichten bestaan uit twee rondjes met daarin ledjes (ook knipperlicht). Aan de rechterkant zijn er drie ledjes die het niet doen. Deze deden het eerst wel. De achterlichten zijn in de undertail vastgelijmd.

Ik heb de bedrading al getest en hier ligt het niet aan. Nu is mijn vraag wat ik moet doen. Hoe zorg ik ervoor dat ik straks weer een volledig achterlicht heb?

full
 
De undertail heb ik op 12 februari 2007 gekocht. Dit probleem deed ik zich vorig jaar in de zomer al voor. Destijds heb ik er geen aandacht aan besteed. Inmiddels wil ik het toch graag repareren, aangezien je op de motor niet goed genoeg kan opvallen.

Ook rijd ik niet bijzonder veel. Ben een mooi weer rijder, maar daar is her en der op dit forum al genoeg over gesproken. Dus de ledverlichting heeft niet veel aan gestaan.
 
meestal zet men een aantal LEDjes in serie met elkaar(kluster) en dan dan een paar klusters parallel bij elkaar. als 1 LED van 1 kluster defect raakt zal de rest van dat kluster ook niks doen.

LED's zijn heel gevoelig voor overspanning(overbelasting). ff spanning tehoog, plof defect LEDje.
daarom moet men zeker zijn dat dit niet gebeurt. het beste is men een electronische regeling toepast. maar je zal zien dat dit soms op een simpele manier gebeurt dus met weerstanden, waarbij men er van uit gaat dat de bron spanning niet boven een bepaalde waarde uit komt. gebeurt dit wel, helaas spul stuk.

dus zal je de unit moeten open maken en opzoek moeten gaan naar het defect.
 
meestal zet men een aantal LEDjes in serie met elkaar(kluster) en dan dan een paar klusters parallel bij elkaar. als 1 LED van 1 kluster defect raakt zal de rest van dat kluster ook niks doen.

LED's zijn heel gevoelig voor overspanning(overbelasting). ff spanning tehoog, plof defect LEDje.
daarom moet men zeker zijn dat dit niet gebeurt. het beste is men een electronische regeling toepast. maar je zal zien dat dit soms op een simpele manier gebeurt dus met weerstanden, waarbij men er van uit gaat dat de bron spanning niet boven een bepaalde waarde uit komt. gebeurt dit wel, helaas spul stuk.

dus zal je de unit moeten open maken en opzoek moeten gaan naar het defect.
:^
Het kan ook zijn dat er een serie weerstand kapot is, of een losse soldeerverbinding.
 
Ik heb zojuist bericht gekregen van optitune, het bedrijf waar ik mijn undertail vandaan heb. Zij zeggen dat ze dit bij de fabrikant kunnen claimen, alleen moet ik dan wel de lamp opsturen. Aangezien de lamp vastgelijmd in de undertail zit, weet ik niet zo goed hoe ik dit moet doen..

Ideeën?
 
hete fohn en schroevendraaier en wrikken maar...... en hopen dat de lijm zacht word door de hitte :X

p.s. omgeving eindhoven??

als dat zo is heb ik anderhalve week geleden achter je gereden ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan