Lekkage koppakking Z650B1'77

FranksZ

MF'er
6 okt 2015
86
8
Nieuwegein
Beste techneuten,
Wie kan mij helpen het onderstaande probleem te begrijpen en op te lossen.

In 2008 heb ik de volgende werkzaamheden gedaan/ laten doen.
1. motor gedemonteerd.
2. alu delen laten stralen/vlakken en spoelen.
3. motor opgebouwd met nieuwe lagers, pakkingen en oliekeerringen.
4. moeren van de kop volgens het opgegeven moment (Peters handboek) vastgezet.
5. na 1000 km de moeren nagetrokken en daarna nog vele malen.

het probleem is dat de kop aan de linkerzijde tpv de ovale oliekeerring (net onder de kop) blijft lekken.
Als de motor koud is loopt er een stroompje over mijn laars.

Ik ben nu (15000 km later) de kop gedemonteerd en alles ziet er als nieuw uit.
de oliekanalen zijn open en ik gebruik 20w40 minerale olie.

Ik kan natuurlijk een nieuwe koppakking en oliekeerringen kopen maar wil toch begrijpen wat er gebeurt.

wie kan mij helpen?
 
Is de kop nog vlak en vertoont de lekkende keerring sporen van een montagefout?
Heeft deze motor rekbouten?

Bij twijfel zou je dit nog eens kunnen proberen, ik heb het meerdere malen gebruikt en nog nooit een lek gehad:
vht-copper-gasket-cement-koperspray-in-spuitbus-sp21a.png
 
Die rubberen halve maantjes gewoon met vloeibare pakking voor de kleppendeksels vastzetten.

De halve maantjes zitten in de kop en net onder het kleppendeksel.

Het is een klein euvel van de zedjes.

Heb ik toen de tijd ook met mijn KZ650SR gedaan.

Bij een motorzaak kan je dat gewoon halen
 
Laatst bewerkt:
Is de kop nog vlak en vertoont de lekkende keerring sporen van een montagefout?
Heeft deze motor rekbouten?

Bij twijfel zou je dit nog eens kunnen proberen, ik heb het meerdere malen gebruikt en nog nooit een lek gehad:
[afbeelding]
Hallo Cas dank je wel voor je reactie.
de kop is gevlakt.
De keerringen zien er goed uit en ik weet niet wat rekbouten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Die rubberen halve maantjes gewoon met vloeibare pakking voor de kleppendeksels vastzetten.

De halve maantjes zitten in de kop en net onder het kleppendeksel.

Het is een klein euvel van de zedjes.

Heb ik toen de tijd ook met mijn KZ650SR gedaan.

Bij een motorzaak kan je dat gewoon halen

HAllo, dank je wel voor je reactie.
Het probleem zit niet in de halve maantjes maar in de ovale keerringen die je tezamen met de koppakking monteert.
 
~
Beste techneuten,
Wie kan mij helpen het onderstaande probleem te begrijpen en op te lossen.


5. na 1000 km de moeren nagetrokken en daarna nog vele malen.

Je kunt niet ongestraft de bouten vast blijven trekken, zie eerdere vraag m.b.t. rekbouten.
Er bestaat een reële kans dat de bouten zo ver zijn uitgetrokken dat deze de rekgrens zijn gepasseerd en zich in het vloeigrens gebied bevinden. In deze situatie kun je blijven natrekken. Mochten voorgenoemde oplossingen niet de oplossingen zijn verdient het de aanbeveling de draadeinden (astappen) te vervangen voor nieuw. Let op als bouten op moment staan is de ideale situatie bereikt en heeft nogmaals natrekken geen enkel zin meer.
Succes
 
\
Beste techneuten,
Wie kan mij helpen het onderstaande probleem te begrijpen en op te lossen.


5. na 1000 km de moeren nagetrokken en daarna nog vele malen.

Je kunt niet ongestraft de bouten vast blijven trekken, zie eerdere vraag m.b.t. rekbouten.
Er bestaat een reële kans dat de bouten zo ver zijn uitgetrokken dat deze de rekgrens zijn gepasseerd en zich in het vloeigrens gebied bevinden. In deze situatie kun je blijven natrekken. Mochten voorgenoemde oplossingen niet de oplossingen zijn verdient het de aanbeveling de draadeinden (astappen) te vervangen voor nieuw. Let op als bouten op moment staan is de ideale situatie bereikt en heeft nogmaals natrekken geen enkel zin meer.
Succes
Bwa, denk niet dat hij dat bedoelt met natrekken. Inderdaad, als de bouten op moment zijn vastgezet, dan is het goed. Maar vaak zie je dat volgens het wphb de bouten nog eens moeten worden nagetrokken na xxxx km na dat het blok open is geweest (hetgeen het geval is, maak ik op uit dat de kop gevlakt is). Bij sommige motoren is het volgens het wphb ook nodig om om de xx.xxx km de bouten nog eens na te trekken. Door opwarmen/afkoelen van het blok kunnen de bouten zich immers iets los werken.

Uiteraard wel allemaal met een momentsleutel op het juiste moment en in de juiste volgorde ;)
 
Pos 14 is de koppakking, aan de beide uiteinden zie je een ovaal gat.
Hierin moet een ovale oliekeerring die niet op deze exploded view staat.
En daar zit het probleem.

Ik snap het. Helaas heb ik ook het idee dat de boel weer los moet en nieuwe bouten geplaatst moeten worden. En nieuwe pakkingen (onder & boven) plus de ovale keerringen. Kan je betere kwaliteit
keerringen krijgen?

Het is wel klote dat alles weer los moet.
 
Ik snap het. Helaas heb ik ook het idee dat de boel weer los moet en nieuwe bouten geplaatst moeten worden. En nieuwe pakkingen (onder & boven) plus de ovale keerringen. Kan je betere kwaliteit
keerringen krijgen?

Het is wel klote dat alles weer los moet.
Dank je wel voor de feedback ik ga op zoek naar betere kwaliteit
 
Hey frank, heb je de originele pakking set besteld of een ander merk.
het komt voor dat de O ringen van de (mindere) soorten pakking sets iets dunner zijn als de originele.
 
Bwa, denk niet dat hij dat bedoelt met natrekken. Inderdaad, als de bouten op moment zijn vastgezet, dan is het goed. Maar vaak zie je dat volgens het wphb de bouten nog eens moeten worden nagetrokken na xxxx km na dat het blok open is geweest (hetgeen het geval is, maak ik op uit dat de kop gevlakt is). Bij sommige motoren is het volgens het wphb ook nodig om om de xx.xxx km de bouten nog eens na te trekken. Door opwarmen/afkoelen van het blok kunnen de bouten zich immers iets los werken.

Uiteraard wel allemaal met een momentsleutel op het juiste moment en in de juiste volgorde ;)
Idd zo bedoel ik het ook, bouten in de juiste volgorde kwart slag los en weer met het juiste moment vastzetten.
 
Hey frank, heb je de originele pakking set besteld of een ander merk.
het komt voor dat de O ringen van de (mindere) soorten pakking sets iets dunner zijn als de originele.
Hallo Ton, ik moet het even nakijken
Maar het is waarschijnlijk een set van rond de € 70,- geweest.
Ik meen Athena.
Ik heb nog ovale keerkringen liggen(nieuw) met een dikte van 4mm
Hoe dik zijn de originelen?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ton, ik moet het even nakijken
Maar het is waarschijnlijk een set van rond de € 70,- geweest.
Ik meen Athena.
Ik heb nog ovale keerkringen liggen(nieuw) met een dikte van 4mm
Hoe dik zijn de originelen?


Ik weet dat er met dat merk de laatste tijd nog al wat problemen zijn geweest, en ik ben overgegaan naar vesrah.
maar de originele O ringen zijn altijd het beste.
Even met Willem bellen, die kan het je zo vertellen.
 
O-ringen gaan niet zomaar kapot/lekken, waarscijnlijk zat hij niet helemaal goed bij montage.
Deze O-ringen wel. Ik heb nooit een CB gehad waarbij die krengen dicht bleven. De enige manier om ze langdurig dicht te houden is een originele (Honda) koppakking. De oliekanalen hebben niet veel wanddikte, de O-ring alleen houdt hem niet dicht. De originele pakkingen hebben een extra rand om het kanaal.
 
Terug
Bovenaan Onderaan