Lekke achterband

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Helaas een platte achterband. Band onderzocht, zit een piepklein gaatje in het loopvlak alsof er een punaise of naald in is gegaan.
Hij loopt ook vrij langzaam leeg, ongeveer 0.3 bar per uur.
Wat is de handigste manier om zo’n klein gaatje te repareren? Ik heb zo’n nood reparatieset, met een soort van rubberen slierten en rubbercementlijm, volstaat dat? Daar moet ik wel het nu kleine gaatje aanzienlijk groter voor maken om dat erin te krijgen.

1384679


Gaatje zit net boven het profiel in ongeveer het midden van de foto, is het stipje met de 3 kringetjes eromheen.
 
Laatst bewerkt:
Ja maar dat zal verwaarloosbaar zijn.



Ik heb al eerder gezegd dat je rekening moet houden met de banddikte en dat het stukje band dat de weg raakt gewoon stilstaat. Als jij de natuurkundige wetten wil gaan veranderen door aan te nemen dat het wegdek beweegt moet je dat maar eens proberen te vertyellen aan de rechter bij een snelheidsovertreding: "Op uw meting reed ik 200 in de bebouwde kom, maar omdat het wegdek zich daar met een snelheid van 150 km/h im tegengestelde richtimg begeeft reed ik per saldo 50 km/h... zo werkt het niet



Hij heeft dus geen gelijk


Als het over raaskalen gaat overtref je me, met gemak want ik weet niet hoe het bij jou werkt maar in mijn motoren draaien de wielassen niet... Quatsch

Bekijk bijlage 1385664

Ik doe het nog een keer in jip en janneke taal: Pak je stepje en doe het ventieletje loodrecht onder het asje, vlak bij de grond, als je je stepje 10 centimetertjes heen en weer rijd gaat het ventieletje helemaal geen tien centimetertjes mee naar voor en naar achter. als je dan een streepje aan de bovenkant op het bandje van je stepje zet zie je dat dat streepje twee keer zoveel afstand aflegt als je stepje.

En alle snelheden van alle draaiende delen zijn te berekenen en dan zal je zien dat er zelfs punten zijn die achteruit gaan :Y

Drink je veel?
 
...
Dus dan kom je uit op een verouderd rubbertje en/of misschien wat vuiligheid tussen rubbertje en metalen pielletje?
Soms is zelfs het kunststof dopje lek, en dan moet er een aluminium doppie op. En dan gaan ze van alles verzinnen.
Het belangrijkste nut van een ventieldopje is buiten houden van vuil.
Tijdens oppompen van je band zou vuil in het ventiel kunnen komen dat de werking en afdichting belemmerd.
Iedereen, inclusief ik, legt natuurlijk het dopje op de grond bij banden oppompen: zorg bij terugzetten dat je niet een hap zand mee neemt (volgens Murphy ben je minstens de helft van de keren ook het dopje kwijt en ligt het ineens 3 meter verderop).
Als je een band hebt die langzaam leegloopt: altijd eerst je ventiel controleren: klodder spuug er op, die mag niet gaan bellenblazen.
Als je wel bellen ziet: prober eerst het ventiel verder aan te draaien.
Vervolgens kijken of de hele ventiel houder wel goed in de velg aangedraaid zit.
 
Ja maar dat zal verwaarloosbaar zijn.



Ik heb al eerder gezegd dat je rekening moet houden met de banddikte en dat het stukje band dat de weg raakt gewoon stilstaat. Als jij de natuurkundige wetten wil gaan veranderen door aan te nemen dat het wegdek beweegt moet je dat maar eens proberen te vertyellen aan de rechter bij een snelheidsovertreding: "Op uw meting reed ik 200 in de bebouwde kom, maar omdat het wegdek zich daar met een snelheid van 150 km/h im tegengestelde richtimg begeeft reed ik per saldo 50 km/h... zo werkt het niet



Hij heeft dus geen gelijk


Als het over raaskalen gaat overtref je me, met gemak want ik weet niet hoe het bij jou werkt maar in mijn motoren draaien de wielassen niet... Quatsch

Bekijk bijlage 1385664

Ik doe het nog een keer in jip en janneke taal: Pak je stepje en doe het ventieletje loodrecht onder het asje, vlak bij de grond, als je je stepje 10 centimetertjes heen en weer rijd gaat het ventieletje helemaal geen tien centimetertjes mee naar voor en naar achter. als je dan een streepje aan de bovenkant op het bandje van je stepje zet zie je dat dat streepje twee keer zoveel afstand aflegt als je stepje.

En alle snelheden van alle draaiende delen zijn te berekenen en dan zal je zien dat er zelfs punten zijn die achteruit gaan :Y
Je vergeet in jouw redenering nog de rotatie van de aarde zelf en de beweging rond de zon... de snelheid van dat dopje neemt wel astronomische proporties aan zo.
 
Het is echt waar. De nietstoevoegende shit ook. Neem het voorbeeld van het stepje even. Rol het vooruit en zie zelf dat het deel dat loodrecht onder de vooras zit niet beweegt onder het rollen en datvdeel boven de vooras 2 keer zo snel gaat. Het kan ook niet anders
 
Kunnen we nu ophouden onze mening te ventileren over die kloteventielen?

Zeer onbelangrijke slaapverwekkende theoretische vertelselen wat 99% van de bevolking helemaal niet interesseert?



Inclusief mijzelf:+
 
Plaats eens een filmpje.
Was ik zeker van plan, doe ik vanavond effe...
Zeker waar, t.o.v. de grond. Maar de versnelling c.q. vertraging t.o.v. de grond treedt niet echt op als versnellingskracht in de step/ventiel/whatever. Daarin heb je alleen middelpuntvliedende kracht uiteraard. Wel een leuke dit.
Daar vergis je je lelijk in. Het ventieltje versnelt (versnelling bestaat in de natuurkunde niet) van 10 naar 180 km/h in 1/40 seconde bij een rijsnelheid van 100, dat is een aanzienlijke slinger dat het krijgt, daarbij komen nog de middelpuntvliedende krachten
Kunnen we nu ophouden onze mening te ventileren over die kloteventielen?

Zeer onbelangrijke slaapverwekkende theoretische vertelselen wat 99% van de bevolking helemaal niet interesseert?



Inclusief mijzelf:+
Wat interesseert me hier verder wel?? :W
 
Was ik zeker van plan, doe ik vanavond effe...

Daar vergis je je lelijk in. Het ventieltje versnelt (versnelling bestaat in de natuurkunde niet) van 10 naar 180 km/h in 1/40 seconde bij een rijsnelheid van 100, dat is een aanzienlijke slinger dat het krijgt, daarbij komen nog de middelpuntvliedende krachten

Wat interesseert me hier verder wel?? :W

Dat heeft alles te maken met de diameter van dat wiel,
Ik noemde dat al de omloopsnelheid.
Toerental blijft hetzelfde maar de as, die niet meedraait idd, van 20mm legt bij elke omwenteling een afstand af, hoe verder je bij de as afzit hoegroter die afstand wordt.
Maar stilstaan en zelfs achteruit draaien is er niet bij.
Dat is onzin. 😜
 
Van veter naar snaar theorie is maar een kleine stap voor de mensheid hier ;)

Veters prima, mezelf en maten meermaals mee thuis gebracht.

En heb nu een langzame leegloper (ca 1bar per week), waar ondanks waterbad en diverse nieuwe ventielen geen schuldige kon worden aangewezen (band nog maar weinig km's). Dus hier nu spuitbus in. Ben benieuwd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan