lekke band repair, hoe werkt het..???

Oemoemenoe

Banned user
5 apr 2006
8.200
7
motorband repair kitje gekocht , maar snap er weinig van wat te doen als ik een lekke band heb.
hoe werkt dat spul eigenlijk......? :P

DSCF1004.jpg
 
Bovenaan: "proppen", gasflesje met druk, bandenboor, vulkaniseerlijm (of hoe dat ook heet), proptrekker, zakje met hoekventeil ofzo?

En nog wat gaspatronen.

Als je een lek hebt: opsporen, uitboren met bandenboor, prop door oog proptrekker halen, volkitten met die lijm en in de band duwen en langzaam eruit trekken. Band is dan weer dicht. Wachten tot droog is, prop afsnijden wat uitsteekt. Dan met drukpatronen de band oppompen en verder rijden.

Vaak gedaan vroeger toen ik als jongetje klein onderhoud aan taxi's deed. Leuke bijbaan :)
 
Mooi plaatje:
prop.jpg


Boven: gat uitboren
Midden: prop/paraplu in het gat duwen
Onder: afgeknipt/opgeschuurd

Voordelen prop: het zit even goed, dus kan je verder scheuren. Dat kan met zo'n spuitbus niet (tot 50 of 80 km/h).

Nadeel: de meningen zijn verdeeld, maar een prop in je band is niet veilig. Ligt er aan waar (loopvlak, karkas beschadigt?), maar een echte oplossing lijkt het me niet voor een band waar je 200 km/h of meer mee rijdt }) :]
 
Laatst bewerkt:
raar dat dit nog niet meer word toegepast.

zeker voor rally's als dakar en andere maffe ritten lijkt me zoiets mega ideaal
Nee, niet echt.....
De banden zijn hierdoor veel zwaarder geworden, en hebben meer last van onbalans. Dat wil je niet bij een racemachine......

Veel lekke banden tijdens Dakar zijn ook nog eens beschadigingen aan de flank van de band, en daar zit dit spul niet......
 
hmmm had van het jaar ook een lekke band maar bij de dealer werd er geen prop ingeschoten hoor terwijl de band pas 300 km oud was, schijnt ook een verzekerings kwestie te zijn als er wat gebeurd als je een prop in je band heb.
 
Bovenaan: "proppen", gasflesje met druk, bandenboor, vulkaniseerlijm (of hoe dat ook heet), proptrekker, zakje met hoekventeil ofzo?

En nog wat gaspatronen.

Als je een lek hebt: opsporen, uitboren met bandenboor, prop door oog proptrekker halen, volkitten met die lijm en in de band duwen en langzaam eruit trekken. Band is dan weer dicht. Wachten tot droog is, prop afsnijden wat uitsteekt. Dan met drukpatronen de band oppompen en verder rijden.

Vaak gedaan vroeger toen ik als jongetje klein onderhoud aan taxi's deed. Leuke bijbaan :)


maar als je die proptrekker met prop terugtrekt uit de band gaat die prop dan weer niet gewoon mee terug uit de band........?
 
vergeet wel de spijker of het voorwerp niet eerst uit de band te halen voor alleer je het gaatje uitboord he ;)
 
Laatst bewerkt:
hmmm had van het jaar ook een lekke band maar bij de dealer werd er geen prop ingeschoten hoor terwijl de band pas 300 km oud was, schijnt ook een verzekerings kwestie te zijn als er wat gebeurd als je een prop in je band heb.
idd, maar dan word er van de binnenkant uit een paraplu gestoken, wat beter is
 
nee..dat komt door het handige boortje..er in boren steken..en dan er uit halen..dan blijft ie zitten..

Niet om lang te laten zitten..wel om goed thuis te komen.
 
Heb het zelf ook gehad.. heb er zelfs een tijd mee door gereden ;)

Je boort eerst het gat uit tot de 'schroevendraaier met ribbel ding' gemakkelijk op en neer kan.. Vervolgens vol kwakken met die lijm. Daarna doe je het plakspul door het gaatje van het andere gereedschap, duw je hem in het te plakken gat en langzaam weer omhoog. Zo vouw je hem als het ware vierdubbel.. Dan afsnijden, laten drogen en oppompen.
 
Laatst bewerkt:
hmmm had van het jaar ook een lekke band maar bij de dealer werd er geen prop ingeschoten hoor terwijl de band pas 300 km oud was, schijnt ook een verzekerings kwestie te zijn als er wat gebeurd als je een prop in je band heb.

Volgens mij maakt het geen reet uit. Er zijn ook motorzaken die het niet zo nauw nemen met controles van de banden als een gehuurde motor wordt teruggebracht.
Ik zie met regelmaat spijkers of schroeven in banden zitten in huurmotoren in de showroom.
De monteurs en de verkoper zien dat gewoon niet of willen dat niet zien.
 
hmmm had van het jaar ook een lekke band maar bij de dealer werd er geen prop ingeschoten hoor terwijl de band pas 300 km oud was, schijnt ook een verzekerings kwestie te zijn als er wat gebeurd als je een prop in je band heb.

Pas met het blik een lekke band, band er af gehaald en "ouderwets" geplakt (plakker aan de binnenkant, tubeless) door het bandenbedrijf.
Ik even kletsen, ooit heeft een dealer met zo'n prop mijn band gerepareerd, doen jullie dat niet?
Antwoord: Levensgevaarlijk, is ook wettelijk verboden om te doen (door bedrijven).
Je loopt risico op een klapband.

Ergo: ik was blij dat die band met prop toen op mijn verzoek als reserve is gebruikt!
Maar ik kan me ook voorstellen dat je een noodverband wil om naar een bandenboer te komen. Dan die optie met spuitbus maar. Je hebt dit zelfs preventief!
 
ik gebruik die proppen alleen maar als lapmiddel om thuis te komen
daarna vervang ik de band
dit jaar ga ik naar Marokko , daar kan het erg handig zijn in de bergen om zo,n setje in je koffer te hebben
anders kom je niet ver als de dichtsbijzijnde bandenboer 500KM verderop zit 8-)
 
ik gebruik die proppen alleen maar als lapmiddel om thuis te komen
daarna vervang ik de band
dit jaar ga ik naar Marokko , daar kan het erg handig zijn in de bergen om zo,n setje in je koffer te hebben
anders kom je niet ver als de dichtsbijzijnde bandenboer 500KM verderop zit 8-)

Tja, je rijdt ook maar 1 keer lek op 500 kms O-)
(misschien is 1 setje wel erg weinig)
 
Tja, je rijdt ook maar 1 keer lek op 500 kms O-)
(misschien is 1 setje wel erg weinig)



5 proppen moet wel genoeg zijn
kan altijd nog losse bijkopen
ik heb ook 4 extra CO2 flacons bijgekocht
maar we zullen zeker wel een keer of wat lekrijden met 5 motoren
daarom heb iedereen zo,n repairsetje *D
 
hmmm had van het jaar ook een lekke band maar bij de dealer werd er geen prop ingeschoten hoor terwijl de band pas 300 km oud was, schijnt ook een verzekerings kwestie te zijn als er wat gebeurd als je een prop in je band heb.
nu kan ik als dealer kiezen tussen jou een nieuwe band verkopen of je oude band repareren, waar denk je dat mijn voorkeur naar uitgaat?
de gerepareerde band gooit de dealer weer op een inruiler of zijn eigen motor.

over de techniek:
ik was in de veronderstelling dat je het koord binnenin de band 1/2 slag moest draaien :?
dit om een soort knoop binnenin de band te krijgen.
Ewan mcgregor trekt trouwens in long way down twee koordjes in een groot gat, dat kan dus ook nog in geval van nood

zo'n spuitbusje heb ik ook jaren bij me gehad en 1 keer nodig gehad.
toen was het spul dus over datum |(
 
Ik heb wel eens mensen gesproken die met een paraplu prop gewoon circuitdagen gereden hebben. Maar die worden van binnenuit gezet.

Je moet de naald een kwartslag draaien, zodat de prop uit de naald kan bij het terugtrekken. maar bij jou naald zie ik geen zijopening. :?
 
Laatst bewerkt:
prop moet afgesneden worden als je em weer terug trekt uit de band
begreep ik van bovenstaande
 
Terug
Bovenaan Onderaan