lekke band

Hier is pas ook al een topic over geweest.

Eind uitslag was dat de meeste gewoon doorrijden met een prop, en een paar ( waaronder ik) voor 200,- niet het risico willen lopen dat het fout gaat.

Persoonlijk zou ik een band met 10 km erop nog niet repareren ( tenzij als nood reparatie om bij banden bier te komen) , maar aan het topic de vorige keer te zien ben ik meer afwijkend als het gros
 
Lees de uitleg gebruiksaanwijzing van RR maar eens goed ,daar doen de eigenwijze beter aan !!
Rij jij dan ook braaf nooit harder dan 120 met een Krauser setje op de motor? Want dat staat ook in de gebruiksaanwijzing.

Flauwekul en indekkerij.
Maar ga jij vooral door met onnodig banden vervangen, goed voor de economie en ik haal die band wel weer op bij de motorzaak, dan plak ik hem en rij ik lekker gratis op jouw dure band.
 
Rij jij dan ook braaf nooit harder dan 120 met een Krauser setje op de motor? Want dat staat ook in de gebruiksaanwijzing.
Daar zeg je wat. Mijn Ducati Hyperstrada 939 kreeg laatst een gigantisch speedwobble toen ik hem even naar de 200 trok, met gemonteerde originele koffers (legaal op de Autobahn voor de puristen). In het instructieboekje staat dat je niet harder dan 180 mag met die koffers.
 
banden handel in kapotte banden met prop hier op het forum bij voorbeeld , :)
ook niet alle motor rijders zitten hier op het forum , dus wat er werkelijk met prop
wordt door gereden is onbekend, iedereen moet dat doen waar hij/zij een goed gevoel
bij heeft, de een rijd met een prop de Noordkaap mee heen en terug de ander haalt net
de 20 km er mee bij voorbeeld,
 
Daar zeg je wat. Mijn Ducati Hyperstrada 939 kreeg laatst een gigantisch speedwobble toen ik hem even naar de 200 trok, met gemonteerde originele koffers (legaal op de Autobahn voor de puristen). In het instructieboekje staat dat je niet harder dan 180 mag met die koffers.
Dan hebben ze dat ook goed getest. En het is gecontroleerd dus. _O- :]
 
Onjuist.
De ruimer voor de veters is ruim 2 keer zo dik als die voor de pluutjes. En dus is de kans op karkasbeschadiging ruim 4 keer zo groot.

En ja, ik heb persoonlijk 3 klanten gesproken die hun banden kwamen vervangen nadat het mis was gegaan met veters. Ik kan echter NIET garanderen dat ze de veters op de voorgeschreven manier hebben aangebracht.

Ik heb de ruimer voor veters gemeten, die is 5,8 mm in diameter.
Een set voor pluutjes heb ik niet, wel vaak genoeg gebruikt. Vandaar dat ik heb gezegd dat hij ook even dik is, dat is in mijn herinnering en kan ik dus fout hebben.
Maar jij wil dus zeggen dat de ruimer voor pluutjes minder dan 3mm dik is?
Dat is echt niet wat ik in mijn herinnering heb zitten. Volgens mij is die spijker die aan een pluutje zit al minstens 3mm in diameter.
Of heb je die ook in verschillende afmetingen?
 
Rij jij dan ook braaf nooit harder dan 120 met een Krauser setje op de motor? Want dat staat ook in de gebruiksaanwijzing.

_O- _O- _O- Krauser setje op de motor is voor ouwepikken :? Schiet jij maar gauw een prop en een plu in je Krauser setje :+

Ik ben nog geen 80 jr en op de circuits met 250km/uur zijn deze niet toegestaan. :+ _O- })

Flauwekul en indekkerij.
Maar ga jij vooral door met onnodig banden vervangen, goed voor de economie en ik haal die band wel weer op bij de motorzaak, dan plak ik hem en rij ik lekker gratis op jouw dure band.

Ga jij vooral lekker door om Krauser setjes te vergelijken met banden oke :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de ruimer voor veters gemeten, die is 5,8 mm in diameter.
Een set voor pluutjes heb ik niet, wel vaak genoeg gebruikt. Vandaar dat ik heb gezegd dat hij ook even dik is, dat is in mijn herinnering en kan ik dus fout hebben.
Maar jij wil dus zeggen dat de ruimer voor pluutjes minder dan 3mm dik is?
Dat is echt niet wat ik in mijn herinnering heb zitten. Volgens mij is die spijker die aan een pluutje zit al minstens 3mm in diameter.
Of heb je die ook in verschillende afmetingen?

3mm 4,5mm 6mm 8mm 10mmm en vast nog wel andere maten.

De ruimers zijn verschillend. Zeg maar: ruw en fijn. Daarnaast wordt een veter er doorheen gepropt, een pluutje wordt door een gatje op maat getrokken. Die metalen tip zal ong een mm zijn, misschien 1,5. Geen 3 mm.
Een prop blijft zitten door klemmen, icm lijm. Ik ben wel eens bij een lekke band de prop aan de binnenkant tegengekomen. Die was kennelijk naar binnen gevallen. Kan gebeuren.

ruimertje voor pluutje:
273_0.JPG


Pluutje met metalen tip. Dit pluutje is 3 mm doorsnede.
217_0.JPG


Hieronder een proppensetje.
Rechts de ruimer. Na het ruimen, mag het linker ding er doorheen. Met ook nog eens twee maal de dikte van de veter. Proppen dus :)

9200000062283897.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaag was het zo’n goed weer dat ik even dacht de Versys met proppen en al in te ruilen voor de z1000 r, :)
 
Duidelijk. Ik heb altijd gewerkt met pluutjes van minstens 8 mm diameter. ( dat is dus een gok wat het exact is)
Maar dan is dat de verwarring/ onkunde van mijn kant.

Er werd gesteld dat het gat voor een veter altijd groter is dan voor een plu. Daar ben ik het dus niet mee eens, ook niet met wat ik nu geleerd heb.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet/ vind dat een plu (veel) beter is dan een veter. Maar als iets goed genoeg is dan is dat voor mij voldoende. Dan ga ik voor het snel en makkelijk repareren.
Sowieso als je alles bekijkt is met een veter rond rijden lang niet het gevaarlijkste wat je kunt doen op een motor, dus waar hebben we het eigenlijk over.
 
Duidelijk. Ik heb altijd gewerkt met pluutjes van minstens 8 mm diameter. ( dat is dus een gok wat het exact is)
Maar dan is dat de verwarring/ onkunde van mijn kant.

Er werd gesteld dat het gat voor een veter altijd groter is dan voor een plu. Daar ben ik het dus niet mee eens, ook niet met wat ik nu geleerd heb.

Begrijp me niet verkeerd, ik weet/ vind dat een plu (veel) beter is dan een veter. Maar als iets goed genoeg is dan is dat voor mij voldoende. Dan ga ik voor het snel en makkelijk repareren.
Sowieso als je alles bekijkt is met een veter rond rijden lang niet het gevaarlijkste wat je kunt doen op een motor, dus waar hebben we het eigenlijk over.
De meeste pluutjes die ik heb gezet, waren 3mm of 4,5mm. Zelden een 6mm, en dan mn in een autoband. 8mm enkel ooit gebruikt om mislukte proppen te herstellen.

Dus ergens zit er wel wat in. Het gat van een prop is te groot voor een 3mm of 4,5 mm plu. Ook is de binnenzijde vd band gehavend, en ook dat mag weer netjes glad.

Ik wil weinig waarde oordeel geven aan wat beter is. Ik denk wel dat het goed is om te bedenken dat beide oplossingen plussen en minnen hebben. En afhankelijk van situatie, zal er 1 aantrekkelijker zijn.
 
Ik heb de ruimer voor veters gemeten, die is 5,8 mm in diameter.
Een set voor pluutjes heb ik niet, wel vaak genoeg gebruikt. Vandaar dat ik heb gezegd dat hij ook even dik is, dat is in mijn herinnering en kan ik dus fout hebben.
Maar jij wil dus zeggen dat de ruimer voor pluutjes minder dan 3mm dik is?
Dat is echt niet wat ik in mijn herinnering heb zitten. Volgens mij is die spijker die aan een pluutje zit al minstens 3mm in diameter.
Of heb je die ook in verschillende afmetingen?
Ik heb zelf 3mm en 4,5mm op voorraad. De bijbehorende ruimers hebben dezelfde dikte.
 
Ik heb zelf 3mm en 4,5mm op voorraad. De bijbehorende ruimers hebben dezelfde dikte.
Idd.

Ik deed ook veel autobanden. Op de 1 of andere manier hadden die nog wel eens een groter gat. 6mm had ik dus ook. Volgens mij had ik ook een setje 8mm liggen.
Sterker nog, ik denk dat ik al die spullen nog heb, alleen momenteel niet in bedrijf.

Maar wat je zegt: een ruimertje op maat, afhankelijk van omvang schade en daarop kies je de maat plu.
 
Terug
Bovenaan Onderaan