Band vervangen?

MaartenS

MF'er
15 sep 2020
34
23
Collega motorliefhebbers,

Gisteren heb ik vastgesteld dat er een stukje metaal in m'n achterband zat. Helaas was de band ook lek.
Ik heb deze geplugged met een reparatiesetje.

Nu vraag ik me af of het verantwoord is om nog (vele kilometers) te rijden met deze band. Ook rekening houdend dat de reparatie niet in het midden van het loopvlak is maar toch iets meer naar de kant. Heb +/- 8000km met deze band gedaan, maar hij heeft nog ruim voldoende profiel over.

15 september heb ik een afspraak om een nieuwe voorband te steken. Indien nodig kan ik de achterband dan ook laten vervangen.

Graag jullie mening!
 

Bijlagen

  • 6cda2311-a0cb-47d9-ba00-644d3a8179bd.JPG
    6cda2311-a0cb-47d9-ba00-644d3a8179bd.JPG
    125,7 KB · Weergaven: 103
  • IMG_1338.jpg
    IMG_1338.jpg
    171,9 KB · Weergaven: 99
Ik ben geen bandenspecialist maar deze reparatie op die plek in je band is niet ideaal. Ik zou mijn verlies nemen en de hele set gelijk vervangen op 15 september.
 
Graag jullie mening!

Ligt aan je rijstijl en de hoeveelheid risico die je wilt/druft te nemen.

Ter illustratie, er zijn motor rijders die bij 1000Km al een prop hebben geplaatst en de band hebben op gereden.
En er zijn motor rijders bij die niet eens met een prop naar de garage durven te rijden.

Wil je 0% risico nemen, ga je auto rijden.
 
De lokatie in het loopvlak is geen probleem in dit geval. Twijfels heb ik wel bij het vakkundig plaatsen van de prop, gezien je vraagstelling.
 
Ligt aan je rijstijl en de hoeveelheid risico die je wilt/druft te nemen.

Ter illustratie, er zijn motor rijders die bij 1000Km al een prop hebben geplaatst en de band hebben op gereden.
En er zijn motor rijders bij die niet eens met een prop naar de garage durven te rijden.

Wil je 0% risico nemen, ga je auto rijden.
Dan heb je 2x zoveel kans op een lekke band.
 
Twijfels heb ik wel bij het vakkundig plaatsen van de prop, gezien je vraagstelling.

Je mag gerust toelichten wat je daar mee wil bedoelen ;).
Dit is alleszins m'n eerste ervaring met een herstelde band. Ik ben louter op zoek naar jullie ervaringen.
 
Je mag gerust toelichten wat je daar mee wil bedoelen ;).
Dit is alleszins m'n eerste ervaring met een herstelde band. Ik ben louter op zoek naar jullie ervaringen.
Dit is eigenlijk geen reparatie maar een snelle fix voor onderweg.
 
Collega motorliefhebbers,

Gisteren heb ik vastgesteld dat er een stukje metaal in m'n achterband zat. Helaas was de band ook lek.
Ik heb deze geplugged met een reparatiesetje.

Nu vraag ik me af of het verantwoord is om nog (vele kilometers) te rijden met deze band. Ook rekening houdend dat de reparatie niet in het midden van het loopvlak is maar toch iets meer naar de kant. Heb +/- 8000km met deze band gedaan, maar hij heeft nog ruim voldoende profiel over.

15 september heb ik een afspraak om een nieuwe voorband te steken. Indien nodig kan ik de achterband dan ook laten vervangen.

Graag jullie mening!
Oh god, wat heb je gedaan?

Weeeer deze discussie.
Korte samenvatting:
Je gaat reacties krijgen tussen:
  • Ik rij altijd met propjes erin, al 40 jaar en gaat altijd goed
  • Jantje z'n hond z'n buurman heeft ooit een mm met een prop gereden en is nu dood
  • Je gaat meteen dood als je er ook maar aan denkt hiermee te gaan rijden
Uiteindelijk weet je nog niet wat je moet doen omdat de meningen zo veel uit elkaar lopen.


Maar als je m'n mening wilt weten: ik zou m vervangen.
 
Je mag gerust toelichten wat je daar mee wil bedoelen ;).
Dit is alleszins m'n eerste ervaring met een herstelde band. Ik ben louter op zoek naar jullie ervaringen.
Ik bedoel er niks vervelends mee. Als je jezelf niet vertrouwd met je reparatie, vervang de band dan. Ik vertrouw zoiets alleen als het is uitgevoerd door iemand met verstand van zaken. Of natuurlijk bij pech onderweg, als noodoplossing.
 
Oh god, wat heb je gedaan?

Weeeer deze discussie.
Korte samenvatting:
Je gaat reacties krijgen tussen:
  • Ik rij altijd met propjes erin, al 40 jaar en gaat altijd goed
  • Jantje z'n hond z'n buurman heeft ooit een mm met een prop gereden en is nu dood
  • Je gaat meteen dood als je er ook maar aan denkt hiermee te gaan rijden
Uiteindelijk weet je nog niet wat je moet doen omdat de meningen zo veel uit elkaar lopen.


Maar als je m'n mening wilt weten: ik zou m vervangen.
Kun je er niet meer tegen? Krijgen we allemaal hoor, als we een dagje ouder worden. 👍
 
Heb goede ervaring met een veter
Als de band bijna op is, kans dat hij (weer) gaat lekken op de veter,omdat het rubber te dun is geworden.
Mocht hij voortijdig gaan lekken.........
Is niet in 1x leeg ofzo, wordt langzaam zachter, merk je heus wel optijd.

Persoonlijk zou ik door rijden
 
Toevallig vandaag weer eens een veter in de achterband geplaatst.
zat een dun roestig spijkertje in, die harder ging lekken dan handig is op reis.
Band is 1000km jong, maar helaas.
Hoe ik het zelf altijd doe, band op druk brengen om beter te kunnen duwen.
Ruimer er helemaal indraaien, en dan in een keer eruit trekken.
Is het gat lekker krap, zodat je veter er erg moeilijk in gaat.
Die duw ik door tot er nog een cm aan de buitenkant zit, en dan trek ik de tool een paar graden heen en weer draaiend terug.
Band terug op druk zetten, afsnijden en ter controle spuugje erop.
Weet niet of deze methode goed is, maar zo voelt het wel:+
Poosje in de gaten houden, en zoals al iemand aanhaalde, vergeet je het.
rij er geen km minder of zachter mee.

O ja, tot nu toe altijd in het midden, heb geen ervaring met reparaties aan de zijkanten.
 
Als je de afspraak bij de banden boer hebt staan zou ik er lekker mee blijven rijden, en als je je voorband laat vervangen er een parapluutje in laten zetten. Dan lekker oprijden die band.
 
De meningen zijn er over verdeeld maar vanuit m'n eigen ervaring kun je die band gewoon oprijden met veter erin, ik heb een band met meerdere veters gehad op dezelfde plekken en daar meermaals 270 mee gereden die is helemaal opgereden.

Toen ging ik voor een nieuwe achterband en zat er weer na een week op dezelfde plek een klein spijkertje in ( zou bijna denken dat iemand s'nachts spijkertjes in m'n banden slaat🤔, misschien vinden ze de leeggehaalde en ingekorte knalpot op de blade niet zo mooi klinken:+)
Nu 3000 kilometer verder heb ik nog steeds een veter in m'n band, ik rij hem op of kapot verder kan het me niks bommen:+.

Vervangen is voor je eigen gemoedsrust, doen als je er wakker van ligt.
Anders lekker doorrijden. :]
 
Als je de afspraak bij de banden boer hebt staan zou ik er lekker mee blijven rijden, en als je je voorband laat vervangen er een parapluutje in laten zetten. Dan lekker oprijden die band.
Dit is misschien wel de verstandigste post tot nu toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan