Lekke bandenprobleem

Polly™

MF veteraan
14 feb 2008
3.051
477
Amsterdam
Hoi allemaal!
Ik heb net een paar weken me Fazer (2005) in bezit en nu al een lekke achterband
Mijn vraag is nu: Wat moet ik doen?
Ik heb nog ongeveer 1 a 2 mm boven de slijtnokjes aan profiel op me achterband zitten en me voorband ziet er nog heel goed uit hoewel hij wel wat begint te cuppen. Het zijn beide Bridgestone BT020 banden. Achterband is eigenlijk alleen in het midden versleten. Ik en de vorige eigenaar zijn blijkbaar geen bochten vreters.
Ik heb een beetje rondgekeken op internet en Bakker in Zwanenburg (lees hele goeie berichten over hem) wil hem graag plakken en dit blijkt ook geen probleem te zijn. Kosten 25 euro als ik het wiel er los heen breng en ongeveer 40 euro als ik het door hem laat doen. Hij zei ook dat ik eventueel zijn gereedschap mocht lenen om de band er zelf uit te halen om zo de kosten te drukken :} (geen idee hoe dit moet maar hij wou me wel instructies geven) .
Proppen en parapluutjes heb ik geen vertrouwen in. Ik heb zelf 4 jaar in de autobandenbusiness gewerkt en heb toen geleerd dat dit niet de oplossing is.
Als ik hem nu laat plakken en over een aantal weken/maanden een nieuwe achterband wil laten monteren moet dit dan hetzelfde type zijn als de voorband?
Zo niet welke band raden jullie me aan?
Heel lang verhaal maar ik hoop op jullie wijze raad.
BVD
 
Voor zover ik me kan herinneren lag hij los in de band toen ik de band demonteerde, maar het kan ook een prop zijn geweest.
Het is 20 jaar geleden dat ik in de bandenbusiness zat dus het staat me wat vaag bij.

Een paraplu kán door de luchtdruk in de band niet "naar binnen vallen". Tenzij de band leeg heeft gestaan, maar dan nog is hij verlijmd. Misschien dat hij door het vervormen van de band (door rijden met véél te lage spanning) is losgekomen, maar dat gaat met een motorband niet gebeuren denk je wel?
 
Een paraplu kán door de luchtdruk in de band niet "naar binnen vallen". Tenzij de band leeg heeft gestaan, maar dan nog is hij verlijmd. Misschien dat hij door het vervormen van de band (door rijden met véél te lage spanning) is losgekomen, maar dat gaat met een motorband niet gebeuren denk je wel?
Dat lijkt mij ook niet maar toen ik gister morgen naar me werk reed dacht ik al van wat stuurt hij raar in de bochten. Er zat dus te weinig lucht in me achterband wat ik niet wist en toch ben ik door gereden naar me werk. Dus op zo'n moment kan het dus wel gebeuren dat ie "naar binnen valt".
 
als hij niet met een paraplutje wil rijden , klaar toch?
Ik zou idd nieuwe band kopen, banden zijn toch wel belangrijke dingen op een motor.

Gewoon nieuwe, speel je save en rij je niet met in je achterhoofd: dr zit een gat in me band :)
 
nou ben ik geen ervarings deskundige, maar hoor en lees vaak dat die BT020 vaak en snel gaan cuppen. en dat een aantal van hen die dingen (lek of niet) versleten of niet) gewoon laten vervangen door BT021.
scheelt ook een stuk qua trillingen in het sturen
dit is dan op een GSX1400
 
Voor 12 euro heb je een plu erin zitten. Kan je gewoon veilig rijden totdat je band echt aan vervangning toe is.

Is gewoon veilig en kan niet mee gebeuren. Heb in een nagelnieuwe MPR2 een betonspijker erin gereden, plu erin en gassen maar. Zit er nog steeds in, voel niets vreemd en het is nou niet dat mijn brommer geen vermogen op een bandje zet.
 
:^

Slotje dus :+ ipv paraplugeze*k 8-)


Tja het zoveelste gezeur over wel of geen paraplu.
Banden zijn van levensbelang, ga niet bezuinigen op je
banden koop gewoon een nieuwe band. Bij hoge snelheid
vervormd je band tot peer vorm, waardoor het mogelijk blijkt
te zijn dat de paraplu los komt. Zo, en voor de rest moet je hetzelf
maar weten.
 
Tja het zoveelste gezeur over wel of geen paraplu.
Banden zijn van levensbelang, ga niet bezuinigen op je
banden koop gewoon een nieuwe band. Bij hoge snelheid
vervormd je band tot peer vorm, waardoor het mogelijk blijkt
te zijn dat de paraplu los komt. Zo, en voor de rest moet je hetzelf
maar weten.
Heb je studies hierover?

De plu's worden van binnenuit gemonteerd en gevulcaniseerd. Als de band vervormd, vervormd de plu ( die paar mm hooguit! ) gewoon mee.

Als mensen met bijv. ZAC etc. ook races rijden met plu's erin en d'r toch echt maar weinig geregistreerde gevallen zijn dat plu's loskomen/ongelukken veroorzaken lijkt het me nog steeds een hoop bangmakerij om niets...
 
Laatst bewerkt:
Heb je studies hierover?

De plu's worden van binnenuit gemonteerd en gevulcaniseerd. Als de band vervormd, vervormd de plu ( die paar mm hooguit! ) gewoon mee.

Als mensen met bijv. ZAC etc. ook races rijden met plu's erin en d'r toch echt maar weinig geregistreerde gevallen zijn dat plu's loskomen/ongelukken veroorzaken lijkt het me nog steeds een hoop bangmakerij om niets...


Bij ZAC rijden ze ermee?? In omringende landen Duitsland, Belgie, Italie ect. is
een start verbod bij controle.

A. plu of prop vervormd anders dan de band evt Luchtlekkage.
B. Bij hoge snelheden kan door hoge temp. de vulcanisatie oplossen.
C. Karkas van de band kan aan de binnenkant, zonder dat je het ziet
beschadigd zijn.
D. Gerepareerde tubeless banden worden door de fabrikant gegarandeerd
tot 80 km/h
E. Er zijn gevallen bekend van gerepareerde klapbanden.

F. Bezuing niet op je veiligheid.

G. Tot slot ik wil geen moraalridder zijn, een ieder heeft zijn eigen
verantwoording.
 
Heb ook een spijker in een nog goede band gehad. Nieuwe erom laten leggen. De bandenboer waar ik heen ga stopt geen prop of parapluutje in banden van een supersport.
Risico is te groot.
 
Heb ook een spijker in een nog goede band gehad. Nieuwe erom laten leggen. De bandenboer waar ik heen ga stopt geen prop of parapluutje in banden van een supersport.
Risico is te groot.
Proppen en parapluutjes heb ik geen vertrouwen in. Ik heb zelf 4 jaar in de autobandenbusiness gewerkt en heb toen geleerd dat dit niet de oplossing is.

Bandenboeren en "de bandenbusiness" zijn niet echt onpartijdig.
Zelf zou ik het overwegen bij een splinternieuwe band.

Goede ervaringen met Bridgestone hier.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan