Een aantal weken geleden heb ik mijn FJR uit 2004 weggebracht voor het stellen van de kleppen, de kilometerstand was 120k. De rest van het onderhoud doe ik zelf, maar kleppen stellen gaat me een beetje boven de pet dus daarvoor breng ik hem weg. Monteur belde dat het wat langer ging duren, want na het terugplaatsen van alle kuipdelen ging hij het inschakelen van het contact alle verlichting branden. Dus niet alleen de verlichting die hoort te branden, maar ook raw's, remlicht en grootlicht, en het ging ook niet meer uit.
Uiteindelijk bleek een van de stekkers in de kuip totaal geoxideerd en deels gesmolten. Op zich bij een motor van die leeftijd waar volgens de monteur (waar de motor daarvoor nooit in onderhoud was) waarschijnlijk nooit een likje vet of spray in de stekkers was gespoten niet een heel uitzonderlijk mankement. Het morrelen aan de kuipdelen voor het kleppen stellen heeft waarschijnlijk het laatste tikje gegeven. Kan gebeuren. Monteur heeft alles netjes opgelost, een aantal gesmolten polen ge-bypast en alles werkte weer naar behoren. Ze hebben me ook nog zeer gematst met de uren arbeidsloon, dus ik blij de deur uit.
Vrij kort daarna ging ik op vakantie (met andere motor), en toen ik na terugkomst de FJR weer pakte zat er geen leven meer in. Accu helemaal dood, zelfs de druppellader gaf een error en kon er niks meer mee. Accu was al wat ouder, dus het verbaasde me niet direct, behalve dat hij echt morsdood was en zelfs niet een klein zwak lampje meer liet branden. Voor de vakantie nooit klachten met de accu, maar hij gaat er natuurlijk ooit een keer aan. Nieuwe accu erin, en alles weer goed.
Paar weken later merkte ik dat hij na een aantal dagen stilstand al een beetje moeizaam begon te starten, en pas toen legde ik een eventueel verband met de reparatie aan die stekker. Zolang ik iedere dag rij gaat het prima, maar vanmiddag op de zaak pakte ik de motor na precies één week stilstand en wilde hij niet meer starten. Dashboard gaat nog wel aan, maar daarna alleen maar tikken van het startrelais. Gelukkig heb ik bij gebrek aan stalling thuis meerdere motoren op de zaak staan, dus FJR aan de lader gehangen en mijn andere motor gepakt. Volgende week zien we wel weer verder.
Lang verhaal kort, wat nu? Dat er sinds die reparatie ergens lekstroom is lijkt me wel
duidelijk, maar hoe vind ik uit waar? Ik heb een multimeter, maar weinig verstand van elektronica en geen idee waar te beginnen. Uiteraard kan hem naar de dealer brengen, maar alles wat ik zelf kan is meegenomen en leuk als extra ervaring. Wie kan me op weg helpen?
Uiteindelijk bleek een van de stekkers in de kuip totaal geoxideerd en deels gesmolten. Op zich bij een motor van die leeftijd waar volgens de monteur (waar de motor daarvoor nooit in onderhoud was) waarschijnlijk nooit een likje vet of spray in de stekkers was gespoten niet een heel uitzonderlijk mankement. Het morrelen aan de kuipdelen voor het kleppen stellen heeft waarschijnlijk het laatste tikje gegeven. Kan gebeuren. Monteur heeft alles netjes opgelost, een aantal gesmolten polen ge-bypast en alles werkte weer naar behoren. Ze hebben me ook nog zeer gematst met de uren arbeidsloon, dus ik blij de deur uit.
Vrij kort daarna ging ik op vakantie (met andere motor), en toen ik na terugkomst de FJR weer pakte zat er geen leven meer in. Accu helemaal dood, zelfs de druppellader gaf een error en kon er niks meer mee. Accu was al wat ouder, dus het verbaasde me niet direct, behalve dat hij echt morsdood was en zelfs niet een klein zwak lampje meer liet branden. Voor de vakantie nooit klachten met de accu, maar hij gaat er natuurlijk ooit een keer aan. Nieuwe accu erin, en alles weer goed.
Paar weken later merkte ik dat hij na een aantal dagen stilstand al een beetje moeizaam begon te starten, en pas toen legde ik een eventueel verband met de reparatie aan die stekker. Zolang ik iedere dag rij gaat het prima, maar vanmiddag op de zaak pakte ik de motor na precies één week stilstand en wilde hij niet meer starten. Dashboard gaat nog wel aan, maar daarna alleen maar tikken van het startrelais. Gelukkig heb ik bij gebrek aan stalling thuis meerdere motoren op de zaak staan, dus FJR aan de lader gehangen en mijn andere motor gepakt. Volgende week zien we wel weer verder.
Lang verhaal kort, wat nu? Dat er sinds die reparatie ergens lekstroom is lijkt me wel
duidelijk, maar hoe vind ik uit waar? Ik heb een multimeter, maar weinig verstand van elektronica en geen idee waar te beginnen. Uiteraard kan hem naar de dealer brengen, maar alles wat ik zelf kan is meegenomen en leuk als extra ervaring. Wie kan me op weg helpen?