Lekstroom meten

Frazer

Happy Misfit
Donateur
4 apr 2007
10.706
17.107
Koog aan de Zaan
Een aantal weken geleden heb ik mijn FJR uit 2004 weggebracht voor het stellen van de kleppen, de kilometerstand was 120k. De rest van het onderhoud doe ik zelf, maar kleppen stellen gaat me een beetje boven de pet dus daarvoor breng ik hem weg. Monteur belde dat het wat langer ging duren, want na het terugplaatsen van alle kuipdelen ging hij het inschakelen van het contact alle verlichting branden. Dus niet alleen de verlichting die hoort te branden, maar ook raw's, remlicht en grootlicht, en het ging ook niet meer uit.

Uiteindelijk bleek een van de stekkers in de kuip totaal geoxideerd en deels gesmolten. Op zich bij een motor van die leeftijd waar volgens de monteur (waar de motor daarvoor nooit in onderhoud was) waarschijnlijk nooit een likje vet of spray in de stekkers was gespoten niet een heel uitzonderlijk mankement. Het morrelen aan de kuipdelen voor het kleppen stellen heeft waarschijnlijk het laatste tikje gegeven. Kan gebeuren. Monteur heeft alles netjes opgelost, een aantal gesmolten polen ge-bypast en alles werkte weer naar behoren. Ze hebben me ook nog zeer gematst met de uren arbeidsloon, dus ik blij de deur uit.

Vrij kort daarna ging ik op vakantie (met andere motor), en toen ik na terugkomst de FJR weer pakte zat er geen leven meer in. Accu helemaal dood, zelfs de druppellader gaf een error en kon er niks meer mee. Accu was al wat ouder, dus het verbaasde me niet direct, behalve dat hij echt morsdood was en zelfs niet een klein zwak lampje meer liet branden. Voor de vakantie nooit klachten met de accu, maar hij gaat er natuurlijk ooit een keer aan. Nieuwe accu erin, en alles weer goed.

Paar weken later merkte ik dat hij na een aantal dagen stilstand al een beetje moeizaam begon te starten, en pas toen legde ik een eventueel verband met de reparatie aan die stekker. Zolang ik iedere dag rij gaat het prima, maar vanmiddag op de zaak pakte ik de motor na precies één week stilstand en wilde hij niet meer starten. Dashboard gaat nog wel aan, maar daarna alleen maar tikken van het startrelais. Gelukkig heb ik bij gebrek aan stalling thuis meerdere motoren op de zaak staan, dus FJR aan de lader gehangen en mijn andere motor gepakt. Volgende week zien we wel weer verder.

Lang verhaal kort, wat nu? Dat er sinds die reparatie ergens lekstroom is lijkt me wel
duidelijk, maar hoe vind ik uit waar? Ik heb een multimeter, maar weinig verstand van elektronica en geen idee waar te beginnen. Uiteraard kan hem naar de dealer brengen, maar alles wat ik zelf kan is meegenomen en leuk als extra ervaring. Wie kan me op weg helpen?
 
De eerste 4 alinea's zou je ook in een spoiler kunnen plaatsen, wat een verhaal :+
Even een randvraag, heb je nog accessoires aan je accu hangen? USB lader/navi/extra verlichting/vaatwasser?


edit: lekstroom gaat doorgaans over milliamperes en meet je dus op de ampere stand van je multimeter, bij de meter die ik gebruik moet ik de rode meetkabel dan ook even omprikken, daarna neem je de min pool kabel van je accu los, en zet je de meter tussen de minkabel en de minpool van je accu.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat de techneuten niet houden van gebrekkige info, zet ik een prachtig stuk proza neer is het weer niet goed :+ ;)

Er zit alleen hvv op, verder geen andere meuk.

Dus de meter aan de minpool, en op de min van de accu, maar dan meet ik neem ik aan of er lekstroom is ja/nee. Als het antwoord ja is, wat ik wel verwacht, hoe kom ik er dan achter waar het precies zit? Een voor een de zekeringen eruit en dan kijken bij welke je geen lekstroom meer meet, of is dat te makkelijk gedacht?
 
1661536273150.png
 
Week verder, en ik dacht deze week wel even tijd te hebben. Niet dus. Gisteren begonnen te meten, maar voor ik goed en wel bezig was kreeg ik alweer een klusje tussendoor. Dat tussendoor werd een hele dag, dus verder dan dit ben ik niet gekomen:

76C0FD2C-5A90-4302-8A64-B7FC93D977E4.jpeg

Dit is gemeten tussen de minpool van de accu en de min-kabel. Kan ik hieruit opmaken dat er sprake is van lekstroom, of moet ik op andere standen meten?
 
Net even aan het meten geweest. Met de rode in de mA en dan op de 200m stand meet ik helemaal niks. Even de meter open geschroefd, bleek de zekering stuk, en die heb ik hier natuurlijk niet.

Ik heb wel op de 10a stand geprobeerd, de meter begint op 0,08 en zakt dan uiteindelijk naar 0,05, maar welke zekering ik er ook uit trek, hij blijft op 0,05 staan. Ik zal van de week even een andere zekering voor de multimeter meenemen en nog eens proberen.
 
Net even aan het meten geweest. Met de rode in de mA en dan op de 200m stand meet ik helemaal niks. Even de meter open geschroefd, bleek de zekering stuk, en die heb ik hier natuurlijk niet.

Ik heb wel op de 10a stand geprobeerd, de meter begint op 0,08 en zakt dan uiteindelijk naar 0,05, maar welke zekering ik er ook uit trek, hij blijft op 0,05 staan. Ik zal van de week even een andere zekering voor de multimeter meenemen en nog eens proberen.
op de meter tussen de penaansluiting staat dat de Amp stand is afgezekerd op 200 mA...dus je lekstroom gaat daar overheen
 
Ik bedacht me opeens dat ik de afloop nooit gedeeld heb hier :o

Na het een voor een loskoppelen van alle zekeringen, de handvatverwarming en de 12v plug bleef ik maar lekstroom meten. Uiteindelijk de tank eraf gehaald om de stekkers daar onder te bekijken. Begonnen met de stekker van het contactslot, en weg was de lekstroom. Hoewel de stekker er op zich nog prima uit zag heb ik hem zo goed mogelijk schoon gemaakt en met een verse lik vet weer vast gezet, en gelukkig geen lekstroom meer gemeten. Tot op heden ook na een paar dagen stilstand nog prima starten, dus het probleem lijkt uit de wereld.

Bedankt allen voor het meedenken!
 
Zuurvrije vaseline
Mag ik voor mijn beeldvorming vragen of er ook zure vaseline bestaat???

Ik heb in meerdere topics naar het stekkertje van het contactslot gewezen, daar staat altijd 12 volt op en dat veroorzaakt met nattigheid electrolyse, nattigheid kan je niet ontwijken met een motor, alhoewel ik daarvoor echt mijn best doe :+ Een druppie is genoeg om dat proces op te starten
 
Mag ik voor mijn beeldvorming vragen of er ook zure vaseline bestaat???

Ik heb in meerdere topics naar het stekkertje van het contactslot gewezen, daar staat altijd 12 volt op en dat veroorzaakt met nattigheid electrolyse, nattigheid kan je niet ontwijken met een motor, alhoewel ik daarvoor echt mijn best doe :+ Een druppie is genoeg om dat proces op te starten
 
Terug
Bovenaan Onderaan