Erik nogal de Perik
MF veteraan
Kijk dat is pas mannentaal!Fading heeft niets te maken met stalen remleidingen, alleen drukpunt is constant doordat leiding niet uitrekt, opzwelt.
Verschil is bij aangrijppunt rubber leidingen, je om harder te moeten remmen, je de hendel verder inknijpt, en bij stalen remleiding je vanaf aangrijppunt de hendel enkel harder inknijpt, zonder dat remhendel verder ingaat, hierdoor kan je beter je rem doseren.
Ik persoonlijk ben van mening dat het niet beter remt, alleen makkelijker. En volgens velen fijner.
fading is het wegvallen van de remdruk.
Dit komt door het aan de kook raken van het water in je remvloeistof, water gaat koken, wordt waterdamp, dit is gas, gas in samendrukbaar, vloeistof niet, dus valt je remdruk weg.
Daarom is het belangrijk dat je je remvloeistof regelmatig vervangt, remvloeistof trekt namelijk water aan, remvloeistof is namelijk hygroscopisch.
Echter je remvloeistof (of beter dus, het water in je remvloeistof)gaat natuurlijk pas koken bij hoge belasting, bijv op circuit, en gebeurd makkelijker bij dunne remblokken, de hitte van de remschijf wordt dan namelijk makkelijker door gegeven aan je remklauw n vloeistof. Je remvoering is namelijk ook een stukje isolatie tussen remschijf en klauw.
(En dat zeg ik niet omdat ik een in de Achterhoek verstopte Hagenees ben.)
[me]FastNappie over dunlop banden:"Dunlop, maakt alleen maar goede tennisballen!" ennuh, ze maken ook plectrums! plectuwattus?[/me]
Nappie, je leert snel bij.....