Levensduur achterband

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.624
10.725
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik heb altijd op oude barrels gereden en mn banden scharrelde ik overal wat weg.

Maar omdat ik mn brommer moest invoeren, en er moesten voor de keuring nieuwe op, heb ik eens serieus naar banden gekeken.
Dat had ik dus eerder moeten doen, wat een verschil!!

Nu heb ik voor en achter Bridgestone Battlax banden, BT014R.
(Suzuki GS1000 - voor 120/70 ZR17 - achter 170/60 ZR17)
Best fijne banden.
Daar heb ik nu zo'n 3500km mee gereden en die achterdand is al een paar km aan vervanging toe!

Nu was ik nieuwsgierig hoe lang een achterband gemiddeld mee gaat, mn motor heeft maar zo'n 81pk op het achterwiel, racen doe ik niet echt, dus ik had wel verwacht dat die achterband wat langer mee zou gaan...

Kan iemand mij ook advies geven welk merk/type band wat meer kilometers kan maken?
Hoe zachter, hoe meer grip, hoe sneller ie slijt snap ik.


Bedankt!
 
Laatst bewerkt:
BT014 is al een aardige oude band met sportieve inslag.
Deze slijten idd wel hard, maar probeer eens een Dunlop Roadsmart2, maar je zal voor de BT014 niet de hoofdprijs hebben betaald??
 
Gewoon de opvolger kopen, de BT016? Ik zweer erbij. Maar ik heb een Fireblade met 16" voorwiel, dus ik heb niet zo heel veel keus.

Ik heb er nu Continental sportattack onder zitten. Nooit meer... Gelukkig is mijn achterbandje nu bijna op.

Ik doe echt hooguit 8000km met een achterband. Die Continentals gaan niet langer mee dan die BT016's, maar ze hebben me wel meer schrikmomentjes opgeleverd.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind 3500km met een band echt weinig. Maar het ligt er wel aan wat je er mee doet. Als je alleen in het weekend voor de lol rijdt, dan zal de band wel snel op zijn (zeker als er minder snelheid gecontroleerd wordt als heir ;)).

Mijn 8000km is voornamelijk woonwerkverkeer tussen Huizen en Amsterdam. Veel snelweg, dan slijt het niet zo hard.

Op het circuit brand ik een BT016 op met 3 circuitdagen, denk ik. Dat zal dan zo'n 1000km zijn?
 
Laatst bewerkt:
8000km staat mij meer aan!

Ik doe geen gekke dingen met mn motor, daarom vond ik 3500 ook wel erg weinig, helemaal als je bedenkt dat ik niet zo'n pk monster heb.

Ik kon op het laatst echt letterlijk verschil in profiel diepte zien na een ritje..
 
BT45 is een fantastische band als je kijkt naar levensduur en grip. Maar ook al wat ouder en ik geloof niet dat die ook in 170 breed is geleverd? Ik heb op een GPZ500 met 60pk ruim 15.000km met een achterband gehaald, met een behoorlijk sportieve rijstijl. Ding heeft natuurlijk wel de helft minder koppel. Van alleen pk's slijt een band niet alleen, veel koppel is ook nodig voor ongemerkt harde slijtage.
 
Michelin Pilot Power 2ct is een fijne band vind ik. 2CT = Dual (2) Compound Technologie. Deze zijn zachter op de randen dan in het midden. Zelf heb ik ongeveer 12000km gereden met deze band. Naar Oostenrijk gereden, woon-werk verkeerd en wat circuit dagen. De band was in het midden wat vlakker geworden natuurlijk maar qua profiel nog niet aan vervanging toe. Helaas is deze band lek geraakt door een kleine spijker. Ik rij op een Cbr600FS met ongeveer 100 pk op het achterwiel.

Ik weet niet waar je woont, maar kijk anders eens op Motorbandendiscounter.nl | cheap dealz 4-2 wheelz. Dit is een bedrijf die een online site heeft maar waar je ook terecht kunt voor banden omleggen.
 
Weet nog niet wat voor band ik aan ga schaffen...

Het canvas komt er nog niet door heen, dus ik kan nog wel even. ;)

Haha post ff een picca van je band als je tot zover doorrijdt (en nog leeft)

3500 km is indd erruuuggg weinig hoor. Te lage spanning icm te zware rechterhand?? Als je na 1 rit al verschil in profiel ken zien vind ik dat wel erg schokkend.

Michelin zijn meestal wel fijne bandjes. Ongeacht het type. Voor elk type motor wel een bandje wat ervoor geschikt is.
 
Michelin zijn meestal wel fijne bandjes. Ongeacht het type. Voor elk type motor wel een bandje wat ervoor geschikt is.

Ben ik met je eens. Wel is het zo dat de moderne Michelins een wat slapper karkas hebben. Dat zorgt voor wat beweging, met name in de bochten. Voor de een geen enkel probleem, de ander vindt ze dan weer nerveus aanvoelen.
Juist bij zwaardere motoren, zoals de GS1000, zou ik toch een wat stijvere band aanraden. Maar TS kan zich beter laten informeren door mensen als SuperBlackbird, het is nu eenmaal zijn vak....
 
Ben ik met je eens. Wel is het zo dat de moderne Michelins een wat slapper karkas hebben. Dat zorgt voor wat beweging, met name in de bochten. Voor de een geen enkel probleem, de ander vindt ze dan weer nerveus aanvoelen.
Juist bij zwaardere motoren, zoals de GS1000, zou ik toch een wat stijvere band aanraden. Maar TS kan zich beter laten informeren door mensen als SuperBlackbird, het is nu eenmaal zijn vak....
en dat slappe karkas valt op de pr3 wel weer mee, op de pr2 was het wel erg. wel comfortabel trouwens :+
 
Al eens aan een AVON band gedacht?

Sinds ik Avon rij, wil ik geen andere banden meer.
Slijten bijna niet, plakken als een gek op droge weg, worden niet glijerig in de regen....perfecte band voor een perfecte prijs!
 
Je moet meer dan 3500km kunnen halen met een BT014. Controleer de bandenspanning (2.9 Bar of 42PSI), en laat je achtervering eens controleren. Heb je een foto van de slijtage, daar kan ik al meer aan zien dan alleen 3500km.
Extra slijtage krijg je door o.a.:
1. te lage bandenspanning
2. te veel stoplichtsprints
3. hoge snelheid op de snelweg
4. slechte vering/demping
5. hoge buitentemperatuur
6. onbeheerst (af-)remgedrag (blokkeren achterwiel)

M.b.t. de prijs van de banden: het kan goedkoper zijn een full-price toer/sportband te kopen dan een afgeprijsde oude sportband zoals je nu gedaan hebt. Veel rijders kiezen daarom een goede ST-band aan de achterkant, en een medium sportband aan de voorkant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan