Li accu en gel accu parallel?

Do-it

Die hard MF'er
14 nov 2009
534
17
De Duc start beneden 2gr niet met een Li accu.
Ik heb nog een gel accu liggen.
Kan ik die parallel zetten zonder dat ze elkaar gaan tegenwerken oid?
 
Als ze aan de lader staan kan je ze parallel zetten, als ze belast worden, kan je ze parallel zetten

Als je ze in de kast zet, parallel, gaat één accu als druppellader voor de andere werken, tot ze een gelijke klemspanning hebben.
Ben ik met je eens als je gelijksoortige accu's aan elkaar knoopt.

Maar als ik kijk naar de laadspanning loodzuur, agm of lithium accus, dan is die laadspanning voor alle drie verschillend, als je verschillende type accu's aan elkaar knoopt zal iets van sulfatering optreden of iets anders chemisch waar ik niet voldoende verstand van heb.
Wat @jaap43 zegt dus.
 
Je hebt systemen die beide accu's monitoren en om en om laden, je kan dan zelf ook schakelen om te starten bijvoorbeeld.

Of ze dat ook een battery management system noemen weet ik niet.
Je zag het wel eens bij auto's met twee accu's i.v.m. de stereoinstallatie.
 
Jajoh, en die accus zijn geschikt voor een motorfirts, daar zitten uiteindelijk ook 3 laders in, een voor AGM, 1 voor lood en een voor Li...
Dacht het niet, dus wat @Rob RD Zegt, die er wel voldoende verstand van heeft
 
Je hebt systemen die beide accu's monitoren en om en om laden, je kan dan zelf ook schakelen om te starten bijvoorbeeld.

Of ze dat ook een battery management system noemen weet ik niet.
Je zag het wel eens bij auto's met twee accu's i.v.m. de stereoinstallatie.
Huishoudaccuregeling, met name voor in campers
 
Ik weet ook niet alles maar even fabeltjes eruit. LiFePo4 is niet hetzellde als Li-ion, ongeveer 18 keer veiliger:

The technical bit is that the explosive reaction of LiFePO4 cell is 90 Joules of energy released explosively per gram of lithium, where as in the case of Lithium-ion its 1600 Joules per gram when subjected to over-charging.

Dan voltage batterijen. Een AGM is gewoon een lood/zuur accu met matten erin, maar kan daardoor grotere laadstromen aan. Die kun je opladen tot tot een 'surface tension' van 13.7V. Die spanning zakt heel snel naar 12.7 of zo als je er en belasting aan hangt

Een LiFePo4 heeft deze kenmerken. Een normale spannings regelaar regelt op 14.6V. Maar als je daar een scope op zet zie je dat de pieken veel hoger zijn. En je wilt ideaal niet boven "peak cell voltage" gaan. Een Mosfet regelaar is duurder, maar controleert de pieken veel beter. En een echte Mosfet LiFePo4 regelaar is afgesteld op 14.4V. Ik overweeg ook een LiFePo4 batterij, maar denk dat het een risico is met standaard regelaar

per cell​
4 cells​
nominal cell voltage​
3.20​
12.80​
peak cell voltage​
3.65​
14.60​
absolute over charge voltage​
4.20​
16.80​
charging to 95%​
3.50​
14.00​
charging to 100%​
3.65​
14.60​
 
Terug
Bovenaan Onderaan