Linkpijp verder laten inkorten?

Heel technisch ben ik niet aangelegd als vrouw.. en ik denk niet dat ik de juiste gereedschap ervoor heb. Is het zoiets wat je bij elke motorzaak kan laten doen?


Ik zou het je niet durven zeggen ik doe altijd alles zelf behalve banden.

Misschien her en der even informeren.

Zal vast wel iemand zijn die het voor een zacht prijsje wil doen, het werk is het echt niet.

Staat echt heel mooi en het geluid is 👌
 
Dat wist ik niet. Wat is de theorie erachter? Erg nieuwsgierig :)
Geen idee waarom, maar het is wel zo.


Voorbeeld;
Ik heb laatst de uitlaat van mijn Range Rover ingekort, voor de achteras afgeslepen.
Ik heb er een andere nokkenas ingezet, deze nokkenas geeft meer vermogen, dit gaat dan (bijna) automatisch ten koste van de trekkracht bij lage toeren, de motor kwam tot leven bij zo'n 3500rpm, en op de een of andere manier ga je (ik) er naar rijden, nu de uitlaat is ingekort komt de motor net boven 2000rpm tot leven, en nu kom ik zelden boven de 3000rpm. De uitlaat maakt nu wel iets meer lawaai.

Ik heb in mijn jonge jaren een off roadje gehad (13 jaar), en ik had een collega die aan super motard deed, en die gast wist goed waar hij het over had, hij heeft mij een aantal dingen geleerd, ik ben toen ook flink aan het experimenteren geweest.

Een dikke 1 cilinder is heel gevoelig voor dit soort dingen, 10cm extra lengte uitlaat, en je hele motor karakteristiek is verpest, maak je hem korter, en ineens is er een stuk meer leven in de brouwerij. Laat de diameter op het eind van de uitlaat in 5 of 6 stappen oplopen, en je staat versteld wat dat doet.
Bij een meerdere cilinders is het wat minder gevoelig moet ik zeggen.

Je krijgt niet meer of minder vermogen, je verlegt de powerband.
 
Mijn gogo liep ook serieus goed hard na het recht deel van de uitlaatbocht verwijderd te hebben....en een grotere carburateur 😉

Batavus Gogo 1973-2-  ontvangen van W op 05-10-2008.jpg
 
Volgens mij "crossten" wij daarop rond toen ik een jaar of 13 was... midden jaren 80

Ik had er een oranje plaatje op, verzekerd als snorfiets en ding liep 65 plus met ingekorte bocht en opgeboorde carburateur 😁

Maar enfin zal niet verder afwijken van het onderwerp ;)
 
Is het dan niet zo dat als ik hem inkort het diepe geluid dan niet juist beter/feller wordt?
Hij gaat zeker luider worden,maar meestal niet dieper klinken.
Veel stunters rijden met van die korte dempers,en die klinken meestal erg schel.
 
Ik zou het je niet durven zeggen ik doe altijd alles zelf behalve banden.

Misschien her en der even informeren.

Zal vast wel iemand zijn die het voor een zacht prijsje wil doen, het werk is het echt niet.

Staat echt heel mooi en het geluid is 👌

Handig dat je zoveel zelf kan.
Ja, ik ga het denk sowieso laten doen. Niet eens zozeer om het geluid, hij is gewoon te lang:

8B0D5F32-D6BC-47C2-8167-B332F082B9E9.jpeg

Ben benieuwd hoe die gaat klinken, hoop dat het niet schel wordt. Heb je nog tips wat betreft carbondempers? 😁
 
Hij gaat zeker luider worden,maar meestal niet dieper klinken.
Veel stunters rijden met van die korte dempers,en die klinken meestal erg schel.

Ik denk dat ik er max 8cm van af haal ofzo, puur omdat hij nu gewoon echt groot is (zie foto hierboven), niet eens om het geluid. Misschien nog wel iets minder, heb al een tijd niet gereden. Dus ik hoop dat het wel zal meevallen met het geluid, hij hoeft in ieder geval niet kort te worden.
 
Ik heb toen een korte demper gekozen bij Pajic, houd eigenlijk al op bij de voetsteun van passagier.

20150522_172453.jpg


20150613_182601.jpg


Geluid vertekend natuurlijk is opgenomen met een telefoon in een afgesloten rollerbank hokkie..

 
Ik vind je uitlaat helemaal niet lang
Maar voor uitlaten etc bind ik Pajic toch de beste
 

Bijlagen

  • 025D3E9B-D229-4FF5-B9B5-3FCA3049370C.png
    025D3E9B-D229-4FF5-B9B5-3FCA3049370C.png
    117 KB · Weergaven: 12
  • 6A1E32C8-15B6-4BF0-B012-A3A0ABBEBDFE.png
    6A1E32C8-15B6-4BF0-B012-A3A0ABBEBDFE.png
    133,2 KB · Weergaven: 12
Ik had deze akra al, anders had ik hem korter gekocht.. vind de jouwe ook lang btw. Maar smaken verschillen natuurlijk :)
De 2e is een stuk korter dan van de 1e foto. Ook andere uitlaat 😝. Hun zeiden hoe korter de uitlaat hoe meer herrie.
 
Handig dat je zoveel zelf kan.
Ja, ik ga het denk sowieso laten doen. Niet eens zozeer om het geluid, hij is gewoon te lang:

Bekijk bijlage 1455337
Ben benieuwd hoe die gaat klinken, hoop dat het niet schel wordt. Heb je nog tips wat betreft carbondempers? 😁

Ik snap je helemaal was voor mij ook exact de reden om in te korten, origineel stak m'n demper bijna voorbij het kontje.

Bijkomend voordeel is het geluid, ik vindt het geweldig m'n maten zeggen dat als ik me gas opentrek het lijkt of de hel losbarst.

Daar doe ik het wel voor.

Tips;

Het is gebruikelijk om de demper in te korten aan de kant van de linkpijp, zodat je altijd eventueel nog een db killer kan gebruiken.

Gasdichte popnagels gebruiken.

En niet teveel van die carbon vezels inademen tijdens het inkorten.

Maar goed als je het laat doen door iemand die het een beetje snapt dan moet dat allemaal wel goedkomen.

Ben wel benieuwd naar een foto van het eindresultaat 👍
 
Handig dat je zoveel zelf kan.
Ja, ik ga het denk sowieso laten doen. Niet eens zozeer om het geluid, hij is gewoon te lang:

Bekijk bijlage 1455337
Ben benieuwd hoe die gaat klinken, hoop dat het niet schel wordt. Heb je nog tips wat betreft carbondempers? 😁
Ja, slijpen met een diamant schijf, en ringetjes achter de treknagels.

Inkorten in stappen zou het best zijn, zodat je het geluid kunt horen, voor ie te kort wordt.
 

wiki:
Pipe lengths
The combining of exhaust pressure pulses from each cylinder dictates the lengths of the pipes necessary. Generally, longer pipes will help produce more power at lower engine rpm, and shorter pipes favour high-rpm torque, thereby altering the power band.[7]

nog wat info:

Tuning the exhaust system can be an important component in achieving maximum power when optimizing the performance of a 4 stroke motor.

The RPM range that a straight pipe produces maximum power is very narrow. The best way to improve the performance of a straight pipe is to "tune" the exhaust length and I.D. to the required power band.

Exhaust systems for motorbikes can be very beneficial to the owner. Motorbike exhaust systems can improve the sound, improve hp and torque, are lighter and many look much better than stock pipes. First is the duty of directly tuning the engine exhaust pulses. The diameter and length of the pipe is very critical to keep the speed and volume of the exhaust correct. The diameter and volume are also critical for best power results.

This post describes the principles involved in using tuned exhaust systems on four-cycle engines. Properly tuned systems can increase the charge of fuel delivered to the cylinder and a related phenomenon can aid in the extraction of exhaust gases from the cylinder.The overall situation is rather complex but in the end, a compromise must be made between maximum horsepower and the width of the power band.

When I was racing 4-stroke motorcycles in the 60’s, 70s, and 80s, I used exhaust tuning to increase horsepower by cutting the pipe. In order to gain the maximum power the pipe had to be cut to a certain length, which is critical.


Because the pressure waves in an exhaust system travel at the speed of sound, I calculated how long it would take a sound wave to move from the exhaust valve to the end of the pipe and back again [round trip]. Next I needed to know the approximate RPM at which I wanted to run at top end, and then determine how long the exhaust valve would be open from beginning of travel to end of travel.


When it was right I would have an exhaust pipe that would carry a positive pressure wave of exhaust pulse down the pipe to the open end. There it would collapse and create a negative pressure wave that would return back up the pipe. If the negative wave arrives back at the exhaust valve just before it closes, it will suck more of the exhaust gases out of the cylinder. This lowers the pressure inside the cylinder and makes the next intake stroke more efficient.


When the intake valve begins to open and the exhaust valve is still off its seat it is called valve overlap. The valve overlap allows the negative exhaust pulse to actually pull more fresh mixture past the intake valve and into the cylinder. The exhaust gases rushing out are further assisted by the piston pushing up on the exhaust stroke. This forms a stream of hot gas in very rapid motion away from the cylinder. This stream of hot gas has inertia and it will tend to continue moving in the same direction out the exhaust pipe even after the piston stops pushing it. This creates a region of reduced pressure in the vicinity of the exhaust valve. By opening the intake valve just prior to top dead center, while the exhaust valve is still open (overlap), the gases going out the exhaust pipe will begin pulling the new intake mixture in behind them. Or, the intake stream will try to flow into the region of reduced pressure behind the exhaust stream, if you want to look at it that way. So overlap merely takes advantage of the inertia of the exhaust gases and the low-pressure region that it produces near the exhaust valve at the end of the exhaust stroke.


The principle involved here and why the exhaust systems are engineered for specific lengths if we want to make use of the pulses within the pipes. The shape of the exhaust pipe is that of a constant diameter pipe [not a “grooved, rough, irregular interior], on a 4-stroke engine. That shape is an important part of the exhaust tuning, so if the pipe I.D. has "ruffles" or "valleys", or "ridges", it will seriously effect the pulsing of the system.


The length of the exhaust pipe, prior to the muffler, is another important factor due to the speed of the pressure waves mentioned earlier. The length must be such that the exhaust pulse can travel to the end and be reflected back up the pipe to arrive at the exhaust port just before the valve closes. Higher RPM will require a shorter pipe and lower RPM a longer pipe to produce the maximum effect at the RPM we want to use for maximum horsepower. It's not practical to vary the pipe length, so we compromise with some specific length that will deliver the best overall performance just above the desired cruising range.


The Max continuous RPM for the HS or Honda is 8000 RPMs, and I calculated the exact distance from the exhaust port to the end of the pipe is [not going to tell] inches. Technically, that is a centerline distance and not just the measurement of the exterior surface of the curves on the pipe. The shape and distance is critical and can't be ignored or changed without changing the power band numbers.


So when people change these exhaust systems on their own, they are unknowingly changing the design power curves. Unless they know exactly what they are doing and why, they will likely end up with less power, or unpleasant operating characteristics that are no longer suited to what they are trying to use it for.


This post isn't intended to bash anyone, however bad information on exhaust systems can cause great harm, and I suggest if someone doesn't have a clue it might be wise to use caution before causing the destruction of someone's motor.

Although a few have voiced complaints about EZM taking the time to test and get it right, please understand that most of the problems with motorbike kits & motors have been caused by lack of proper testing and the rush to market.
As an example the flex pipe used on Motorbike Mikes EZM prototype doesn't work as well, is louder, and has already started to rust, and he spent a lot of time and money on his system during earlier testing for EZM. His test system won't be an EZM product, and he will be installing the EZM certified flex pipe as soon as the next shipment arrives in CA.

exhaust calculators:

Inlet Runner and Peak Torque Calculator
and another:
http://dairally.net/daihard/chas/MiscCalculators/DaiPipes.htm

eea even gekopieerd..
waar t op neer komt;
hoogtoerige motor; korte pijp
laagtoerige motor; lange pijp

waar die grens ligt.. ik denk dat alles boven de 10k toeren best hoog is..

maar er zal ongetwijfeld meer commentaar/ info te vinden zijn..

bij mijn eerste motor werd t hoogste vermogen op 10.500 rpm afgegeven..
daar kom je bijna nooit..
maar t rode gebied begon bij 11k (dacht ik)
cbx550

Ik heb het idee dat dit verhaal opgaat voor 1 of 2 cilinder motoren waarbij elke cilinder zijn/haar/het/attack-helicopter eigen uitlaat heeft. Want hoe zit het met bijvoorbeeld een 4-cilinder met een 4-in-1 uitlaat? Ik kan mij voorstellen dat de (eerste) reflectie al ontstaat ter hoogte van de collector en dat de lengte van de linkpijp en demper er daarna niet zoveel meer toe doen.
 
geen idee,
daarom is er ook een 4-2-1 systeem ontwikkeld..

maar het hoe en wat...
en een 4-cilinder is al snel hoogtoeriger dan een 1/ 2 cilinder..

maar kijk naar "oude" GP racers (4-takt) die uitlaat eindigde aan t spatbord/ zitje achterop de motor..
 
geen idee,
daarom is er ook een 4-2-1 systeem ontwikkeld..

maar het hoe en wat...
en een 4-cilinder is al snel hoogtoeriger dan een 1/ 2 cilinder..

maar kijk naar "oude" GP racers (4-takt) die uitlaat eindigde aan t spatbord/ zitje achterop de motor..

Maar dat is dan toch juist best raar, de gp zit sowieso altijd sky high in hun toeren. Dan zou die toch juist kort moeten zijn?
 
Heb trouwens net gebeld naar Hans van wijk en Goedhart motoren. Beide doen niet aan de demper doorzagen. Goedhart zei zelfs dat ‘ie er nog nooit van gehoord had 😂

Dus Pajic maar opnieuw gebeld, maar als ik daarheen ga dan laat ik hem onder m’n motor monteren èn laat ik de demper inkorten. Dat laatste is zelfs een vereiste anders past hij er niet eens onder.. maar goed, hij zei ook dat je het nu direct gaat merken omdat het dan dubbelop is. Het geluid wordt niet zozeer scheller, maar het is veel harder :)
 
Kun je beter kijken of Mile een korte demper heeft liggen voor je Akra vern*kt wordt.

Ja dat zei hij ook al. Dat we hem kunnen omwisselen :) maar ik weet nog niet zeker of ik het ga laten doen, ik doe het eigenlijk meer om het zicht dan om het geluid..
 
Terug
Bovenaan Onderaan