Lithium accu merken

Guzzi-Tim

MF veteraan
3 sep 2016
1.743
514
Weet iemand wat de betere Lithium accu merken zijn? Voor loodaccu's is het allemaal iets bekender maar de Lithium merken zijn mij totaal onbekend. Hier in Nederland zie ik min of meer 5 merken die te koop zijn; JMT, Shido, Ultrabatt, Motobatt en Landport. Op internationale fora komen de merken Shorai en Antigravity vaak positief ter sprake maar die merken zijn hier blijkbaar maar zeer beperkt/niet te krijgen. Iemand hier kennis welke merken te mijden?
 
Ik lees wel een beetje mee hier, lithium accu's zijn top in je brommer in kijn optiek. Welke merken er zijn en of ze beter zijn dan andere.... blijft lastig. Ik heb hele dure Super-B en Durbahn accu's snel stuk zien gaan en een hele "goedkope" ging jaren mee in mijn straatfiets. Uiteindelijk overleden door een kapotte spanningsregelaar... en de angst voor een brandje is ongegrond. Die dingen smelten wel, ze roken als een malle. Maar gaan niet in de fik. Ik werd gewaarschuwd door een automobilist voor wat rook uit mn brommer ;) met het volgende resultaat.



Het enige dat ik in de gaten had dat 1 minuut voor de waarschuwing de motor zich twee keer verslikte met optrekken... Maarja was 5 straatjes van thuis dus dacht dat check ik thuis wel. Ik ben dankzij die automobilist dus niet thuis gekomen _O- want toen de motor eenmaal uit stond ging hij natuurlijk niet meer aan. Geen prik meer in de accu.

Er zit overigens nu weer precies dezelfde in. Doet het alweer een tijdje gewoon zoals je het zou verwachten.

Die lithium accu's moeten gewoon NIET helemaal ontladen worden (lekstroompjes zijn daarvoor wel een echt gevaar) en NIET te veel spanning krijgen van de spanningsregelaar, voor de rest geen problemen, ook niet in de winter.
 
Ik lees wel een beetje mee hier, lithium accu's zijn top in je brommer in kijn optiek. Welke merken er zijn en of ze beter zijn dan andere.... blijft lastig. Ik heb hele dure Super-B en Durbahn accu's snel stuk zien gaan en een hele "goedkope" ging jaren mee in mijn straatfiets. Uiteindelijk overleden door een kapotte spanningsregelaar... en de angst voor een brandje is ongegrond. Die dingen smelten wel, ze roken als een malle. Maar gaan niet in de fik. Ik werd gewaarschuwd door een automobilist voor wat rook uit mn brommer ;) met het volgende resultaat.



Het enige dat ik in de gaten had dat 1 minuut voor de waarschuwing de motor zich twee keer verslikte met optrekken... Maarja was 5 straatjes van thuis dus dacht dat check ik thuis wel. Ik ben dankzij die automobilist dus niet thuis gekomen _O- want toen de motor eenmaal uit stond ging hij natuurlijk niet meer aan. Geen prik meer in de accu.

Er zit overigens nu weer precies dezelfde in. Doet het alweer een tijdje gewoon zoals je het zou verwachten.

Die lithium accu's moeten gewoon NIET helemaal ontladen worden (lekstroompjes zijn daarvoor wel een echt gevaar) en NIET te veel spanning krijgen van de spanningsregelaar, voor de rest geen problemen, ook niet in de winter.
Ik ben wel erg verbaasd dat je nog altijd enthousiast bent en weer dezelfde hebt gekocht.😱
 
Ik ben wel erg verbaasd dat je nog altijd enthousiast bent en weer dezelfde hebt gekocht.😱
Hoezo? de spanningsregelaar was stuk, niet de accu.... Ben juist heel tevreden over de accu :t

Dit toch wel fraaie eindresultaat lag dus niet aan de accu. Heb er nu een betere spanningsregelaar inzitten en hobbelen met dat ding.
In m'n circuitfiets zit een iets andere accu (andere afmeting, zelfde specs), maar die komen allemaal uit dezelfde fabriek denk ik. Ook heel tevreden. Circuitfiets (Yamaha XV blok) staat bekend om de onderbemeten startmotor, dus de accu heeft het daar met starten best zwaar. Nooit problemen gehad.
 
Hoezo? de spanningsregelaar was stuk, niet de accu.... Ben juist heel tevreden over de accu :t

Dit toch wel fraaie eindresultaat lag dus niet aan de accu. Heb er nu een betere spanningsregelaar inzitten en hobbelen met dat ding.
In m'n circuitfiets zit een iets andere accu (andere afmeting, zelfde specs), maar die komen allemaal uit dezelfde fabriek denk ik. Ook heel tevreden. Circuitfiets (Yamaha XV blok) staat bekend om de onderbemeten startmotor, dus de accu heeft het daar met starten best zwaar. Nooit problemen gehad.
"Rook is een aerosol van verbrandingsproducten in de lucht". Zonder vuur geen rook dus. Die accu heeft gewoon in de fik gestaan.
 
Ik ben ook niet zo'n fan van Li-accu's in de motor (hoewel ik er nu wel een af-fabriek heb...), maar de gebruikte LiFePo techniek is een stuk minder onveilig dan bv. de LiPo accu's, die wel een wat hogere energiedichtheid hebben. Ik vind het wel een slechte zaak dat een kapotte spanningsregelaar zulke problemen veroorzaakt. Je zou verwachten dat de elektronica in de accu (het BMS) dit voorkomt. Alhoewel ik me meteen bedenk dat daardoor dan wellicht veel meer stuk gaat op de motor zelf dan alleen de accu, lastig misschien.
 
"Rook is een aerosol van verbrandingsproducten in de lucht". Zonder vuur geen rook dus. Die accu heeft gewoon in de fik gestaan.
Dat durf ik niet zo stellig te beweren als jij dat doet (maar dat kan ook aan een gebrek aan kennis liggen). Als er echt vlammen uit die accu gekomen zouden zijn had ik dat onder mn zadel wel gezien denk ik.... accu stonk alleen ontzettend, meer niet.

Wat @Bramb0 zegt over dat de accu wat beter beschermd zou mogen zijn tegen dit soort fratsen ben ik het wel mee eens. Misschien zit daar dan wel het prijsverschil met een hele dure?? Maar een gewone ouderwetse accu gaat toch ook stuk na een kapotte spanningsregelaar?!? dat heb ik nog nooit aan de hand gehad.

De hele dure Durbahn die ik noemde is een accu die bestaat uit 8 A123 cellen met een krimpkous en wat tape er omheen.... Niks BMS. er zitten wat aansluitingen aan om elke maand met een speciale lader de cellen te balanceren. Erg gebruiksonvriendelijk zou ik zeggen. Wel lekker licht, ook je portemonee naderhand ;)

Ik blijf lekker die lithium accu's monteren, leveren lekker veel prik bij het starten dat is toch wel een voordeel:t en zelfontlading is praktisch niet aan de hand. ook na een maandje stilstand (en de circuitfiets wel een jaar) zit er nog zat prik in om vlot te starten.
 
Dat durf ik niet zo stellig te beweren als jij dat doet (maar dat kan ook aan een gebrek aan kennis liggen). Als er echt vlammen uit die accu gekomen zouden zijn had ik dat onder mn zadel wel gezien denk ik.... accu stonk alleen ontzettend, meer niet.

Wat @Bramb0 zegt over dat de accu wat beter beschermd zou mogen zijn tegen dit soort fratsen ben ik het wel mee eens. Misschien zit daar dan wel het prijsverschil met een hele dure?? Maar een gewone ouderwetse accu gaat toch ook stuk na een kapotte spanningsregelaar?!? dat heb ik nog nooit aan de hand gehad.

De hele dure Durbahn die ik noemde is een accu die bestaat uit 8 A123 cellen met een krimpkous en wat tape er omheen.... Niks BMS. er zitten wat aansluitingen aan om elke maand met een speciale lader de cellen te balanceren. Erg gebruiksonvriendelijk zou ik zeggen. Wel lekker licht, ook je portemonee naderhand ;)

Ik blijf lekker die lithium accu's monteren, leveren lekker veel prik bij het starten dat is toch wel een voordeel:t en zelfontlading is praktisch niet aan de hand. ook na een maandje stilstand (en de circuitfiets wel een jaar) zit er nog zat prik in om vlot te starten.
Wat heb jij voor zo'n accu betaald als ik vragen mag? Die van mij kostte $255 Ik kon niet echt goedkoperen vinden, was ik ook niet echt naar op zoek, de mijne is een SSB
 
Qua power en zelfontlading is een AGM accu tegenwoordig ook erg goed, ze blijven alleen een stuk zwaarder dan lithium, maar zijn wel veel goedkoper (Motobatt). De laatstgenoemde heb ik wel eens gezien bij een defecte spanningsregelaar; helemaal opgeblazen, loeiheet, stinkt naar rotte eieren en staat vrolijk een beetje te stomen. Dus ook in dat opzicht niet beter of slechter dan een Lithium accu denk ik.

Kwestie van kosten of gewicht, welke vind je belangrijker is dan de vraag *D
 
Dat durf ik niet zo stellig te beweren als jij dat doet (maar dat kan ook aan een gebrek aan kennis liggen). Als er echt vlammen uit die accu gekomen zouden zijn had ik dat onder mn zadel wel gezien denk ik.... accu stonk alleen ontzettend, meer niet.

Wat @Bramb0 zegt over dat de accu wat beter beschermd zou mogen zijn tegen dit soort fratsen ben ik het wel mee eens. Misschien zit daar dan wel het prijsverschil met een hele dure?? Maar een gewone ouderwetse accu gaat toch ook stuk na een kapotte spanningsregelaar?!? dat heb ik nog nooit aan de hand gehad.

De hele dure Durbahn die ik noemde is een accu die bestaat uit 8 A123 cellen met een krimpkous en wat tape er omheen.... Niks BMS. er zitten wat aansluitingen aan om elke maand met een speciale lader de cellen te balanceren. Erg gebruiksonvriendelijk zou ik zeggen. Wel lekker licht, ook je portemonee naderhand ;)

Ik blijf lekker die lithium accu's monteren, leveren lekker veel prik bij het starten dat is toch wel een voordeel:t en zelfontlading is praktisch niet aan de hand. ook na een maandje stilstand (en de circuitfiets wel een jaar) zit er nog zat prik in om vlot te starten.
Ik had een paar jaar geleden, toen ik stapvoets door een dorpje reed met een buitentemperatuur van 38 graden, een kapotte spanningsregelaar. Het was met een moderne Ducati die in het dashboard aangaf niet verder te rijden. Toen de motor was afgekoeld was de waarschuwing weg, maar ik ben de volgende dag naar de dealer gegaan voor diagnose. Het voltage was te hoog, en de spanningsregelaar (had men gewoon liggen) werd direct vervangen. De loodaccu mankeerde niets.
 
Ik ben ook niet zo'n fan van Li-accu's in de motor (hoewel ik er nu wel een af-fabriek heb...), maar de gebruikte LiFePo techniek is een stuk minder onveilig dan bv. de LiPo accu's, die wel een wat hogere energiedichtheid hebben.
Dit lees ik wel vaker. Welke lithium accu's zijn dan "LiPO" tov "LiFePO"?
Bij mijn JMT lithium staat er bijv: "De door u gekochte accu is een lithium-ion-polymeeraccu (Li-ion accu) met kathoden van ijzerfosfaat (LiFePO4).
 
De hele dure Durbahn die ik noemde is een accu die bestaat uit 8 A123 cellen met een krimpkous en wat tape er omheen.... Niks BMS. er zitten wat aansluitingen aan om elke maand met een speciale lader de cellen te balanceren. Erg gebruiksonvriendelijk zou ik zeggen. Wel lekker licht, ook je portemonee naderhand ;)

Een accu met Li-techniek zonder BMS... Dat betekent dat de accu tijdens het rijden continu geladen wordt en dat is nou net waar deze techniek niet tegen kan. Als hij vol is, moet het laden stoppen.
En dat balanceren wordt vergeten of men snapt niet wat de functie is. Gevaarlijk spel dus.

@Squishy De Li-accu's in bv. modelbouw zijn vaak van het LiPo type. Op YT vind je veel filmpjes van zgn. thermal runaways, vaak wel door de gebruiker bewust veroorzaakt. Maar het geeft wel een idee wat er kan gebeuren.
 
Wat heb jij voor zo'n accu betaald als ik vragen mag? Die van mij kostte $255 Ik kon niet echt goedkoperen vinden, was ik ook niet echt naar op zoek, de mijne is een SSB
Ik heb destijds €109,-- ofzo betaald. Die JMT achtige accu's zijn het goedkoopst, en de panther die ik heb is praktisch hetzelfde. Deze bijvoorbeeld is prima in staat die dikke suzuki van jou te starten.


Even goed kijken of je niet heel veel verbruikers hebt die continu een beetje stroom trekken. En misschien een hoofdstroomschakelaar monteren zodat je lekstroompjes uit kan zetten.
 
Een accu met Li-techniek zonder BMS... Dat betekent dat de accu tijdens het rijden continu geladen wordt en dat is nou net waar deze techniek niet tegen kan. Als hij vol is, moet het laden stoppen.
En dat balanceren wordt vergeten of men snapt niet wat de functie is. Gevaarlijk spel dus.

@Squishy De Li-accu's in bv. modelbouw zijn vaak van het LiPo type. Op YT vind je veel filmpjes van zgn. thermal runaways, vaak wel door de gebruiker bewust veroorzaakt. Maar het geeft wel een idee wat er kan gebeuren.
Ben ik wel met je eens, echt gevaarlijk weet ik niet zeker, maar KNAP onhandig is het wel, misschien alleen voor de racerij inzetten ;)

Ze leveren nog steeds zie ik. Zijn wel goedkoper geworden:t en nog steeds met de aansluitinkjes voor balanceren

 
Ik had een paar jaar geleden, toen ik stapvoets door een dorpje reed met een buitentemperatuur van 38 graden, een kapotte spanningsregelaar. Het was met een moderne Ducati die in het dashboard aangaf niet verder te rijden. Toen de motor was afgekoeld was de waarschuwing weg, maar ik ben de volgende dag naar de dealer gegaan voor diagnose. Het voltage was te hoog, en de spanningsregelaar (had men gewoon liggen) werd direct vervangen. De loodaccu mankeerde niets.
dan was er weinig aan de hand, een loodaccu gaat ook stuk bij een te hoge laadspanning.
een gelaccu word steeds dikker, een vloeistofdichte scheurt open en een gewone gele dopjes accu kookt droog.
je had gewoon mazzel dat je het goede merk motor heb/had O-)
 
Ik heb destijds €109,-- ofzo betaald. Die JMT achtige accu's zijn het goedkoopst, en de panther die ik heb is praktisch hetzelfde. Deze bijvoorbeeld is prima in staat die dikke suzuki van jou te starten.


Even goed kijken of je niet heel veel verbruikers hebt die continu een beetje stroom trekken. En misschien een hoofdstroomschakelaar monteren zodat je lekstroompjes uit kan zetten.
Ik heb lage compressie, starten gaat vrij makkelijk. Ik was nieuwsgierig naar het verschil in prijzen. Zoveel keus was hier niet op Ebay, ik probeerde er 1 bij de dealer te krijgen, maar zijn leverancier leverde maar niet. De dealwr was net zo duur als Ebay
 
Weet iemand wat de betere Lithium accu merken zijn? Voor loodaccu's is het allemaal iets bekender maar de Lithium merken zijn mij totaal onbekend. Hier in Nederland zie ik min of meer 5 merken die te koop zijn; JMT, Shido, Ultrabatt, Motobatt en Landport. Op internationale fora komen de merken Shorai en Antigravity vaak positief ter sprake maar die merken zijn hier blijkbaar maar zeer beperkt/niet te krijgen. Iemand hier kennis welke merken te mijden?
Nederlandse fabrikant..
 
Nederlandse fabrikant..
Is dat ook al een Nederlandse fabrikant? Die Super-B is ook Nederlands fabrikaat :t Al zullen die cellen allemaal wel uit het verre oosten komen, het zijn hele goeie samenstellers zeg maar, en ze ontwikkelen zeker ook de electronica die zo'n accu een beetje veilig aan de gang houdt.
 
Is dat ook al een Nederlandse fabrikant? Die Super-B is ook Nederlands fabrikaat :t Al zullen die cellen allemaal wel uit het verre oosten komen, het zijn hele goeie samenstellers zeg maar, en ze ontwikkelen zeker ook de electronica die zo'n accu een beetje veilig aan de gang houdt.
Ik Google me de rambam, maar zie nu alleen hits dat er een importeur is. O-)
In mijn ZX-10R had ik in 2012 een Ultrabatt dacht ik en contact gehad met de fabriek.
Heb al zitten bladeren in mijn fotoalbum..

DSC_0368.jpg
DSC_0369.jpg

Aan dit typeplaatje heb ik ook niets. _O-

Hij was overleden door mijn spanningsregelaar. Kreeg gratis een nieuwe.

Wij van WC Eend adviseren WC Eend. :+
De Ultrabatt accu’s hebben naast de nieuwste ontwikkeling in lithium cellen, ook een PCB (nieuwste van het nieuwste) met geavanceerde protecSAFE mosfet-technologie die geen enkele andere accu heeft, waardoor ze niet alleen de veiligste en meest betrouwbare zijn, maar ook de sterkste.
Ze hebben het meest geavanceerde geïntegreerde elektronische systeem om volledige ontlading, overladen, overspanning en thermische overbelasting te voorkomen. Tevens hebben ze wederom een bescherming tegen kortsluiting, en nu met een doorzichtige zekering deksel zodat de zekering status direct eenvoudig te zien is. Als de zekering kapot is door bijvoorbeeld kortsluiting, kan deze worden vervangen, net als de vorige accu’s.
 
Laatst bewerkt:
Al zullen die cellen allemaal wel uit het verre oosten komen
In de Europese Unie is de fabrikage van Li-Ion accu's een groot speerpunt.
Ze willen niet afhankelijk zijn van Azië.

In 2020 werden er al voor 15 GWu aan accu's geproduceerd en in 2030 heeft de EU 800 GWu aan accu's in de planning zitten.
Een stijging van 5000 procent.

Driekwart daarvan is voor electrische auto's. :)
 
Laatst bewerkt:
We gaan lekker terug origineel. Paar keer andere accu gehad welk zogenaamd goed waren. Geen lithium daar begin ik sowieso niet aan.
 

Bijlagen

  • IMG_20210312_074843.jpg
    IMG_20210312_074843.jpg
    129,8 KB · Weergaven: 8
Zag dat ook inderdaad. Maar hoezo dan voor 1995?
De laadspanning van mijn 92 gsf400 is juist lager dan die van m'n sv1000 uit 03.
Of omdat door de leeftijd de kans groter is dat de spanningsregelaar kan overlijden?
Alsnog ben ik benieuwd waar die 1995 vandaan komt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan