Oorzaken:
1. Ingeslagen koppelingshuis. Daardoor komen je platen niet uit zichzelf van elkaar af als je de koppeling inknijpt. Ze blijven kleven. Op het moment dat je dan overschakelt krijg je een flinke knal (tandwielen die met wat geweld in elkaar haken) en gaan de platen los van elkaar. Kun je weg krijgen door de koppelingskorf bij te vijlen (zodat de platen niet meer blijven hangen) of een nieuwe koppelingskorf aanschaffen.
2. Ketting te slap.
Trilt de motor ook meer sinds je dat loeiende geluid hoort? Zo ja, dan zou het kunnen zijn dat je krukas uit balans is. Dat kan door een kromme krukas maar ook door een kapot lager (of gewoon veel speling).
Het zou ook je ketting kunnen zijn, of wiellagers. Ik hoop het wel voor je
.
Hoeveel km heeft het blok gelopen?
Edit:
Mijn versnellingsbak loeit overigens ook (alleen in z'n 1). Maar dat is sinds er nieuwe tandwielen in de uitgaande as gegaan zijn. De tandwielen van de ingaande as waren nog goed. De tandwielen van de ingaande as zullen wel niet helemaal glad meer zijn geweest (ingesleten op de oude tandwielen), terwijl de nieuwe tandwielen een ander slijtagepatroon hadden. Dat moet dus eerst op elkaar inslijten.
Ik rij niet veel in z'n 1 (schakel het liefst zo snel mogelijk over naar 2), dus die eerste versnelling tandwielen slijten niet echt snel op elkaar in. Ik maak me geen zorgen.