LPG op je Fiets!

CorneSt

MF veteraan
17 jul 2008
1.123
0
Noordwijk
Ik werd dus helemaal ziek van de brandstof kosten voor mijn woon-werk verkeer.
Al drie jaar zat het idee van LPG in mijn kop te zoemen.
En nu is het dan toch zover gekomen.
Mijn BMW K75RT is nu een LPG motorfiets.
Het is nog niet klaar, maar hij rijd er al wel goed op.

Het hoe en wat kun je lezen op:
bifuel.steenvoorden.biz
Heb je nog vragen, wil ik ze hier zo goed en kwaad als ik dat kan beantwoorden.

Wat mij opvalt als ik hier zo eens op het forum lees is dat er nogal negatief gedaan wordt over de gastank. Tja, het is niet mooi. Ja, als hij vol is, is dat 30 kilo extra. Ja, dat merk je wel als je stuurt omdat het dood gewicht is (niet mee beweegt met de motor, maar een massa traagheid heeft). Echter, het is 30 kilo en geen 80 kilo (wat een duo rijder toch al gauw is). En als je net als ik zo eens per jaar met gehandicapten gaat rijden, is een gastank een makkie. :P

Ook qua veiligheid kan ik je melden dat ik liever op een gecertificeerde gastank zit die van 5mm plaatstaal is gemaakt, dan op mijn benzinetank die van 3mm aluminium is.
Bij een ongeval weet ik wel welke er eerder stuk is.
Om maar niet te spreken van benzine lekkage als de motor op zijn zijkant ligt.

Zaken waar je rekening mee moet houden:
- Gas verbrand heter! (inzakken kleppen en algehele koeling)
- Voertuigenwet 2008. (ja, daar staat ook een motorfiets op lpg in)
- RDW keuring. (daar moet ik nog naar toe)
- Best wel veel spullen om kwijt te raken op je motor!
* LPG Tank
* Verdamper
* Afsluiter
* Koperen leiding
* Verdamper
* Koelwater slangen voor de verdamper
* Gas Slangen
* Gas computer
* Heleboel draden
* Gas Injectoren
* Lambda Sensor plus meter (hoeft niet maar is wel aan te raden)
* Koelwater temperatuur meter (twee in mijn geval)
* Bedieningspaneeltje
* Flashlube setje om de kleppen heel te houden

Mijns inziens kun je elke motor ombouwen op gas alleen is het de vraag of jij dan nog vind dat ie goed rijd en of ie er nog acceptabel uit ziet.
Ik heb gekozen voor een LSI systeem omdat dat het dichtsts bij de originele uitvoering van brandstof toevoer komt voor mijn motor en het minste kans heeft op kapotte onderdelen en omdat de software voor het afstellen vrij voor handen is.

LPI had beter geweest, echter zit de brandstof pomp dan in de tank en wordt die pomp ook gekoeld door de LPG in diezelfde tank. Daar de tank op de motor altijd klein zal zijn is dus de kans op een defecte pomp door oververhitting veel groter en die pompen zijn duur. Ook kon ik de software om de gas computer voor het LPI systeem af te stellen nergens krijgen. Deze systemen worden door de fabriek ontwikkeld, afgesteld en geleverd voor het type auto waarvoor je hem gekocht hebt.

Een conventioneel LPG systeem met een meng-ring in het inlaat traject heeft als nadeel dat je backfires kunt krijgen. Dit systeem lijkt mij ook moeilijker af te stellen voor kleine motoren.

Ik heb dus een LSI setje gekocht (origineel voor een auto) en een multivalve LPG tank 30 liter (25 liter vulling) met bijbehorende multivalve. Twee maanden ben ik best wel intensief bezig geweest met de in/ombouw. Nu moet ik nog wat kleine aanpassingen en modificaties doorvoeren en dan kan de motor naar de RDW voor een keuring.

Je kunt mijn wandel volgen op mijn website.
Vragen mag je hier stellen.

Ik hoop dat ik met dit verhaal anderen geholpen te hebben.

Corne
 
Laatst bewerkt:
Precies,
de belasting van de motor blijft op € 68,= (die van mij tenminste) . Al rijdt je fiets op water.

Met een G3 install. betaal je iets van 1½ X de normale wegenbelasting bij een auto. Dus dat is ook interessant. nadeel is dat het onderhoudt (kosten) hoger is en storingsgevoeliger.

Ik betaal 1600 euro per jaar wegenbelasting, was 850. Voor het gemak 800 euro meer. Voor de rest alleen de aanschaf van 3.000.

Bij een verbruik van 1:8 benzine 1:7 gas. Bij 30.000 km op benzine zeg 3750 liter benzine is brandstof 5750, op gas 2500. Besparing jaar 3250 op brandstof - 800 = zeg E 2500. Aanschafprijs benzineauto goedkoper dan diesel, met minder kilometers, dus installatie in een jaar terug. Ik rij er 3 jaar in, dus een 5k in de knip. Toch redeneer ik anders, vaste kosten heb ik sowiezo, die 130 euro wegenbelasting maakt me niet uit, maar als ik veel moet rijden kost het weinig. Per tank van 70 liter scheelt het een euro of 60, dat maakt me wel uit. Die installatie die koop je, betalen en wegwezen, snel vergeten dus dat maakt ook niet uit. Onderhoud installatie, af en toe een filter van een paar euro, kost ook niks.

Bij een motorfiets van zeg 7500 euro is het een ander verhaal. Dan is 1500 euro geld, en extra gewicht en een dikke tank er op onhandig. Maar ik rijd ook brommer voor de fun en niet voor woonwerk. Maar dan is een klein brommertje met laag verbruik ook prima.

Desalniettemin leuk dat mensen het doen, het is niet alledaags en dat juich ik toe.
 
Hey eerste keer dak van zoiets hoor ...

je hebt gelijk .... als je zegt : ieder zijn eigen smaak .... Zou er zelf nooit aan denken om zoiets te doen .... als is t gratis .... inderdaad werk je met een zeer hoge druk in die gasfles ...

ook petje af dat je t ant lopen heb gekregen en nog meer blijkbaar kwa papieren enzv ...

gr kenny
 
roi.jpg


*O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O* *O*
 
@ Kilowattknijper,
De installatie kost tussen de 1200 en 1500 Euro. Afhankelijk van wat je zelf kunt en wat niet.
I wil het ook wel voor je doen, maar dan moet je wel een K75RT of een K100RT hebben. Heb je wat anders wil ik het nog steeds wel voor je doen maar weet ik geen eindprijs omdat ik het nog niet eerder heb gedaan en dus ook de tijd niet weet die ik er mee bezig ga zijn. Bij mijn motor was die eerste investering ook aardig wat tijd. Je mag het ook zelf doen en lekker bij mij komen kijken/vragen. De antwoorden zijn gratis. ;)
Voor een prijs als ik het voor je doe moet je me maar een PM sturen.

Voor motoren zonder waterkoeling is een simpee oplossing hoor. Gewoon een koper pijp om je uitlaat heen buigen en met water vullen met een klein pompje er tussen is al voldoende. Klein expansie vaatje er op en klaar is kees.

Dat van dat gewicht dat klopt wel. Ik wil nog steeds naar een kleinere tank toe omdat deze net even te zwaar is naar mijn gevoel. Verder valt het erg mee en merk ik er eigenlijk weinig van. Een kleinere tank vinden is echter helaas niet zo eenvoudig. Lees maar op bifuel.steenvoorden.biz .

Dit topic is er deels voor de vragen en deels omdat ik het leuk vond mijn ervaringen te delen. Ik heb aardig moeten zoeken en lezen en ben bij heel wat inbouwstations wezen kijken voordat ik begon aan het project. Ik heb heel veel ´wijze´ raad in de wind geslagen en ben lekker eigenwijs begonnen.

Het resultaat is dat ik al 5000 kilometer op LPG heb gereden, en dus al 5000/300*10 euro terug heb verdiend.

edit:
Nog even ter verduidelijking.
5000 kilometer gereden.
300 kilometer op een tank.
10 euro besparing per tankbeurt.

*O* Geef me nog een jaar en ik maak winst. *O*

ik vind 1200 eigenlijk nog best een bult geld, moet volgens mij nog best goedkoper kunnen
 
Als ik het nu weer zou moeten doen kan 't inderdaad een stuk goedkoper.
Ik hoef niet meer bij leveranciers te horen hoe alles werkt.
Ben minder afhakelijk van garantie e.d.
Dus nu zou ik op de sloop mijn onderdelen kunnen halen en het een heel stuk goedkoper kunnen doen.
Echter als je het allemaal nog moet uitvogelen, wil je niet ook nog moeten uitzoeken of wat je gekocht hebt het ook wel gaat doen.
Ook is de installatie die ik er op gebouwd heb LPG injectie en dat is gewoon een stuk duurder dan een conventionele LPG installatie met een mengring.
 
De motor staat nu op 185.000 en dat is dus dacht ik 25.000 kilometer op LPG. Helaas ligt hij nu uit elkaar omdat de kleppen te veel aan het inzakken zijn. Dit is een reparatie waarvan ik op voorhand wist dat het ging gebeuren dus niets aan de hand in die zin. Wel gezien dat de kettingspanner van de distributieketting ook op zijn einde stond dus die moet ook vervangen. Verder moet ik nog even kijken hoe of dat het met de zuigers en de veren staat.
 
Hoezo op zijn einde te lopen. Laatst is er een K100 uit elkaar getrokken voor revisie en die zat met bijna alles binnen de fabrieksgaranties na 5 ton. Met 185.000 een distributie ketting vervangen is nog niet een blok versleten hoor. ;)
*O*
Nokkenas is nog als nieuw. Cylinderwanden vertonen geen sporen. Als er harde klepzittingen in zitten gaat ie nog zeker twee ton doen voor mij hoor. :Y :]
 
Ik beweer ook niet dat je blok in de soep gelopen is. Maar dingen zoals een nokkenasketting, spanner, klepzittingen etc. Die lopen toch wel eens op hun einde.

En die Golf, dat is dan vast een 8V 1.6 of 1.8 blokje.
 
voor het " ruimte probleem " (waar laat ik alles) is dit misschien een oplossing:
K11 Owners Group :: View topic - cold air intake

doorgelinkt plaatje:
m_PB100013.jpg

hier ZAT ooit de luchtfilter behuizing:
m_PB100014.jpg

en daar zit je lucht inlaat temperatuur meter:
m_PB100018.jpg


Aangezien er al dyno-test-bank empirisch bewezen is dat bij de K-motoren de lucht inlaat leidingen geen beperkende factor zijn (motor loopt precies het zelfde met en zonder luchtfilter), kan je dit ook gewoon maken :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan