LPG op je Fiets!

CorneSt

MF veteraan
17 jul 2008
1.123
0
Noordwijk
Ik werd dus helemaal ziek van de brandstof kosten voor mijn woon-werk verkeer.
Al drie jaar zat het idee van LPG in mijn kop te zoemen.
En nu is het dan toch zover gekomen.
Mijn BMW K75RT is nu een LPG motorfiets.
Het is nog niet klaar, maar hij rijd er al wel goed op.

Het hoe en wat kun je lezen op:
bifuel.steenvoorden.biz
Heb je nog vragen, wil ik ze hier zo goed en kwaad als ik dat kan beantwoorden.

Wat mij opvalt als ik hier zo eens op het forum lees is dat er nogal negatief gedaan wordt over de gastank. Tja, het is niet mooi. Ja, als hij vol is, is dat 30 kilo extra. Ja, dat merk je wel als je stuurt omdat het dood gewicht is (niet mee beweegt met de motor, maar een massa traagheid heeft). Echter, het is 30 kilo en geen 80 kilo (wat een duo rijder toch al gauw is). En als je net als ik zo eens per jaar met gehandicapten gaat rijden, is een gastank een makkie. :P

Ook qua veiligheid kan ik je melden dat ik liever op een gecertificeerde gastank zit die van 5mm plaatstaal is gemaakt, dan op mijn benzinetank die van 3mm aluminium is.
Bij een ongeval weet ik wel welke er eerder stuk is.
Om maar niet te spreken van benzine lekkage als de motor op zijn zijkant ligt.

Zaken waar je rekening mee moet houden:
- Gas verbrand heter! (inzakken kleppen en algehele koeling)
- Voertuigenwet 2008. (ja, daar staat ook een motorfiets op lpg in)
- RDW keuring. (daar moet ik nog naar toe)
- Best wel veel spullen om kwijt te raken op je motor!
* LPG Tank
* Verdamper
* Afsluiter
* Koperen leiding
* Verdamper
* Koelwater slangen voor de verdamper
* Gas Slangen
* Gas computer
* Heleboel draden
* Gas Injectoren
* Lambda Sensor plus meter (hoeft niet maar is wel aan te raden)
* Koelwater temperatuur meter (twee in mijn geval)
* Bedieningspaneeltje
* Flashlube setje om de kleppen heel te houden

Mijns inziens kun je elke motor ombouwen op gas alleen is het de vraag of jij dan nog vind dat ie goed rijd en of ie er nog acceptabel uit ziet.
Ik heb gekozen voor een LSI systeem omdat dat het dichtsts bij de originele uitvoering van brandstof toevoer komt voor mijn motor en het minste kans heeft op kapotte onderdelen en omdat de software voor het afstellen vrij voor handen is.

LPI had beter geweest, echter zit de brandstof pomp dan in de tank en wordt die pomp ook gekoeld door de LPG in diezelfde tank. Daar de tank op de motor altijd klein zal zijn is dus de kans op een defecte pomp door oververhitting veel groter en die pompen zijn duur. Ook kon ik de software om de gas computer voor het LPI systeem af te stellen nergens krijgen. Deze systemen worden door de fabriek ontwikkeld, afgesteld en geleverd voor het type auto waarvoor je hem gekocht hebt.

Een conventioneel LPG systeem met een meng-ring in het inlaat traject heeft als nadeel dat je backfires kunt krijgen. Dit systeem lijkt mij ook moeilijker af te stellen voor kleine motoren.

Ik heb dus een LSI setje gekocht (origineel voor een auto) en een multivalve LPG tank 30 liter (25 liter vulling) met bijbehorende multivalve. Twee maanden ben ik best wel intensief bezig geweest met de in/ombouw. Nu moet ik nog wat kleine aanpassingen en modificaties doorvoeren en dan kan de motor naar de RDW voor een keuring.

Je kunt mijn wandel volgen op mijn website.
Vragen mag je hier stellen.

Ik hoop dat ik met dit verhaal anderen geholpen te hebben.

Corne
 
Laatst bewerkt:
Herkansing :+

Veiligheid, zover ik weet is het rijden op gas nooit van de grond gekomen door het ontploffingsgevaar van een gastank op een motorfiets. Nu zeg je zelf dat dat geen probleem is met 5mm plaatstaal. Maartoch, het gevaar blijft (theoretisch) bestaan lijkt me. Daar tegenover, een ontploffende benzinetank heb ik nog nooit van gehoort ;) Brandgevaar natuurlijk wel.

Extra nadeel, onhandig formaat, niet in vorm te maken door de conische structuur van de tank. Extra gewicht en zoals je zelf al aangeeft, het staat voor geen meter.

Dus ik kan niet anders concluderen: niet geschikt voor een motor.

Geschikt voor mensen:
- die goedkoop willen rijden
- niet super sportief willen rijden (extra gewicht)
- cosmetische vormen van de motor niet belangrijk vinden

/edit - hmmm ok, ik klink wel erg negatief he, begrijp me niet verkeerd hoor, vanuit technisch oogpunt vind ik het super interessant dat je dit allemaal doet.... respect hoor ;)
 
Laatst bewerkt:
Hoi cr125,

Als eerste, dank voor je reactie. ;)

De tank zal niet ontploffen. Echter, is er een lek in je systeem, kan een ontploffing wel het gevolg zijn (ook al ontploft je tank niet). Een ontplofte gastank heb ik ook nog niet van gehoort.

Verder is smaak persoonlijk. Hoeveel onhandiger is het formaat t.o.v. een topkoffer? Het zijn de uitstekende multivalve klep en bijbehorende leiding en bedrading die het storend maken vind ik.

Het extra gewicht valt mij erg mee. Ook al is de tank 5 liter groter dan ik eigenlijk had gewilt. De 25 liter versie moest ik in aantallen van 15 kopen en dat was echt te duur. Ik hoop toch nog een keer de 25 liter variant in 4 gats appendage te kopen omdat dat er beter uit ziet en kleiner is.

Verder heb je wat mij betreft gewoon gelijk. Op mijn K75S zou ik dit ook nooit gedaan hebben. Dat is mijn fiets voor er bij die lekkerder stuurt omdat er geen grote kuip op zit. Echter voor woon-werk verkeer prefereer ik de K75RT omdat die beter zit, beter beschermt, en nu ook nog eens zuiniger rijdt. Alles wat je aan het uiterlijk ziet is dat er geen standaard topkoffer meer op zit, maar een LPG tank.

Als hij klaar is (met een paar weken) zal ik nog wel wat foto's posten :)
 
super intressant verhaal Corne. :}

2 vragen

1e wat ga je nu aan wegen belasting betalen voor je motor ?? zelfde of meer hoe zit dat?

2e een foto van je hele motor met lpg er op hoe ziet er het totaal plaatje uit , of nog beter een filmpje met lopende lpg motor op youtube ?

Leuk dat er mensen zijn die dit soort dingen maken en proberen.

knutsel ze en suc6
 
Rat&Mouse,

Ik ga zeker antwoord geven. (als ik het antwoord weet natuurlijk)
Betalen ga je alleen als ik aan je motor moet gaan zitten prutsen.
En ja, ook ik heb deze jongen vragen gesteld. Aardige jongen maar denk dat er iets te veel vragen kwamen. Vandaar ook dat ik hier ben gaan zitten. Kan iedereen lezen wat er geantwoord wordt.
 
Biglift,

Ik ga het nog druk krijgen.
Ik ga nu geen foto's posten. Hij ziet er niet uit. Halve kuip, boel losse dingen, nee ik zou me schamen. Echter, zodra hij er weer een beetje schappelijk uit ziet, komt de foto er op.
Ik ga eens kijken of ik al wel foto's heb van de diverse onderdelen van de installatie. Ik heb er wel een paar gemaakt namelijk. Of beter, kijk op mijn website ;).

Een motorfiets op LPG bestaat niet in de wegenbelasting. Evenmin op diesel. Dus je betaald niets extra.

YouTube....... nog nooit gedaan. Misschien eens proberen. :)
 
Laatst bewerkt:
Cool, ik riep al van dag 1 dat ik ooit LPG zou willen opbouwen op een motor. Helaas te weinig kennis en te weinig geld momenteel om de initiële investering te doen. Ik ga je relaas wel uitgebreid lezen!

Raar is het toch dat zoveel mensen een vooroordeel hebben ivm lpg-tanks (waar je met een Leopardtank overheen kan rijden zonder dat het een krimp geeft) maar wel zonder probleem bovenop een plastic of dunmetalen vaatje met de meest brandbare vloeistof denkbaar willen zitten (zowel motor als auto) :X
 
Verder heb je wat mij betreft gewoon gelijk. Op mijn K75S zou ik dit ook nooit gedaan hebben. Dat is mijn fiets voor er bij die lekkerder stuurt omdat er geen grote kuip op zit. Echter voor woon-werk verkeer prefereer ik de K75RT omdat die beter zit, beter beschermt, en nu ook nog eens zuiniger rijdt. Alles wat je aan het uiterlijk ziet is dat er geen standaard topkoffer meer op zit, maar een LPG tank.

In december loopt mijn 25kW voorarrest af en dan zit ik er over te dummen voor het woon-werk verkeer (110km per dag) de motor van mijn vader (die er helaas door omstandigheden niet meer mee kan rijden) over te nemen. En dat is dus een K75S, als ik me niet vergis zit daar ook hetzelfde blok onder als een K75RT? Zou het wellicht rendabel zijn daar ook LPG op te zetten?

Met de looks kan ik wel leven, kijk meestal toch over het stuur en niet achterom, vind het lachen bij de pomp belangrijker :+
 
De tank zal niet ontploffen. Echter, is er een lek in je systeem, kan een ontploffing wel het gevolg zijn (ook al ontploft je tank niet). Een ontplofte gastank heb ik ook nog niet van gehoort.

Nee ok, tis meer het vooroordeel/onwetendheid wss wat er nog en beetje inzit ;)

Als hij klaar is (met een paar weken) zal ik nog wel wat foto's posten :)

Ben benieuwd!
 
Ik heb er ooit 1 gesien die z'n LPG tank in een soort van Legertentzak had gepakt.
Lijk van een motor met zo'n smerig ding achterop, wel goedkoop zei ie.

Tja, ieder z'n meug denk ik maar.

Voor een zijspan is het misschien iets ?
 
als je eens op het zijspan forum rondsnuffelt zul je zien dat er daar meerdere zijn die overgegaan zijn op LPG. ikzelf heb mijn GL1000 van 1977 met EML zijspan omgebouwd naar LPG. ik moet eerlijk zeggen dat het verschil tussen gas en benzine niet zo groot is. motor trekt nog altijd soepel op en het verbruik is misschien 10% meer dan op benzine.

het is in ieder geval veel goedkoper. in Belgie moet je met de motor ook niet naar de keuring dus geen keuring van de LPG installatie, ook geen toeslag op de wegenbelasting. dus de ideale brandstof op dit moment. Belgie is de gemiddelde prijs van LPG 0,61 Euro.
 
Testa-Rossa,

Zelfde blok, zelfde frame, zelfde alles behalve de tupperware en het stuur. En wat verschil in lengte van kabels. En afhankelijk van het bouwjaar een schijf of trommel achter. ;)
Jouw vaders K75S is prima om te bouwen naar LPG (LSI) echter heb je een stuk minder kuipwerk dan op een RT. Ook zit de radiator ongeveer 7 cm meer naar achteren aan de onderkant. (jouw koelwater slang loopt door het blok heen aan de rechter kant, bij mij loop ie er voor langs) De grote vraag is dus waar je je spullenboel gaat laten. De gas computer kan net als bij mij onder de buddy. De injectoren kunnen ook wel aan het luchtfilterhuis. Maar waar laat je de verdamper met de bijbehorende slangenboel. Het zal wel gaan passen, maar zal er niet zo heel fraai uit zien.
Rendabel gaat het wel zijn. Ik rijd ongeveer 400KM per week en heb de installatie er met iets meer dan een jaar uit met de huidige prijzen.

Ik heb weer wat foto's op mijn site geplaatst. Misschien moet je eens kijken.


RSVBoefmans,

Mijn eerste inspiratie kwam van Wilma en Roger.
Team Messenger & Online Collaboration Platform – Flock
Ik heb deze aardige mensen nog niet mogen ontmoeten, maar zij hebben met hun website mijn grijze massa aan het denken gezet. (ik schat alweer meer dan 5 jaar geleden)
 
Biglift,

Ik ga het nog druk krijgen.
Ik ga nu geen foto's posten. Hij ziet er niet uit. Halve kuip, boel losse dingen, nee ik zou me schamen. Echter, zodra hij er weer een beetje schappelijk uit ziet, komt de foto er op.
Ik ga eens kijken of ik al wel foto's heb van de diverse onderdelen van de installatie. Ik heb er wel een paar gemaakt namelijk. Of beter, kijk op mijn website ;).

Een motorfiets op LPG bestaat niet in de wegenbelasting. Evenmin op diesel. Dus je betaald niets extra.

YouTube....... nog nooit gedaan. Misschien eens proberen. :)

Dat het er niet uit ziet / niet af is geeft niks voor deze ontwikkel assistent / engineer dan kun je tenminste goed ziet wat je gefabriekt hebt, en je er voor schamen zou niet weten waarom een dikke pluim voor je lef om dit te proberen.

kortom een foto ??
 
Biglift,

Leuk onderschrift heb jij. Ik moest hem even vertalen met google, maar:
"Ik hou van mijn motorfiets rijden" is de moeite waard. :)

Er staan wat foto's verspreid op mijn website van de fabrikage.
Kijk daar maar eens zou ik zeggen. En echt, zodra het allemaal wat meer af is komen er hier ook een paar.
 
Laatst bewerkt:
Biglift,

Leuk onderschrift heb jij. Ik moest hem even vertalen met google, maar:
"Ik hou van mijn motorfiets rijden" is de moeite waard. :)

Haha *D je bent de eerste die mn chinese onderschrift een vertaalde *grinnik*.
Ik werk met veel chinezen bij een bekende industriele computer fabrikant. Dus dan heb je nog wel eens een leuk orgineel onderschrift.

Ik zie het wel wanner er de foto's zijn

suc6 ermee
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook wel eens een paar foto's willen zien, niet dat ik op gas ga rijden maar ben gewoon benieuwd

Dan krijg je dus zoiets als alternatief.. Je moet het mooivinden.
Praktisch is het zeker.

1100RT.jpg
 
Voordat ik in de ICT gestapt ben heb ik autotechniek gestudeerd.
Waar in o.a ook met LPI aanraking ben geweest.

En ik moet zeggen
Een goed ingebouwd LPI systeem is veiliger dan benzine.
En correct afgesteld aanzienelijk schoner dan benzine.
Met name voor de wat grotere motoren geschikt.

Heb wel eens gedacht aan een Honda PC 800 op gas om te zetten
Ding heeft veel ruimte voor zaken als verdamper en tank en blok is heel relaxt dus veel thermische reserves. en je koop die PC 800 voor schijt prijzen.......
 
Laatst bewerkt:
Haha *D je bent de eerste die mn chinese onderschrift een vertaalde *grinnik*.
Ik werk met veel chinezen bij een bekende industriele computer fabrikant. Dus dan heb je nog wel eens een leuk orgineel onderschrift.

Ik zie het wel wanner er de foto's zijn

suc6 ermee

ik vindt het iig een leuk project.... niks voor mijn brikkie, maar wel leuk om in het achterhoofd te houden...

"offtopic"

@biglift... goh welke grote fabrikant? (die met dat spookje in zn logo)
heb namelijk nog een indistrueel pc bordje liggen hier en een of ander zwart doosje wat ook een wat eenvoudigere indistruele comp moet voorstellen, met name die laatste heb ik wta vraagtekens bij.. ;) wink wink, nodge nodge.

"einde offtopic"
 
Laatst bewerkt:
DaDragon,

www.motoropgas.nl gelezen zeker ;)

DJ.Verhulst,

PC 800 op LPG? (lees LSI) Als ie een injector per cylinder heeft en waterkoeling, moet het kunnen.
Volgens mij heeft die BMW geen waterkoeling maar alleen een oliekoeler :+
En is deze niet goedkoper zeker qua verbruik :o
En je hoeft niet in een ombouw te investeren 1:40 op een liter frietuur/zonnebloemolie :}
Domeinnaam Dieselmotorfiets.nl
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan