Luchtfilter vervangen

markF

Die hard MF'er
22 okt 2005
335
0
Kan ik een standaard luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter op mijn gsx 600 f uit 1996 zonder dat deze slecht gaat lopen? Hoef ik niet perse ook de sproeierset/uitlaat te vervangen? Krijgt je motor dan ook een zwaarder geluid?
 
Laatst bewerkt:
gewoon doen!

bij mij kreeg ik door het dichtzitten van het oude filter een dip tot 4000 toeren. nu veel meer koppel onderin, trekt als een lier vanaf 2500 toeren zonder bokken.

omdat je luchtfilter minder weerstand heeft gaat je carburateur wel mindersnel op vacuum werken waardoor het geluid juist mindermooi wordt omdat ze mindersnel vol opengaan.

afstellen hoef je je geen zorgen over te maken al je een gewoon vevangingsfilter gebruikt in je airbox.

gooi je de airbox weg en ga je 4 losse filters gebruiken moet je wel vaak afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in m'n ZRX een K&N filter gehad, maar dat was geen aanrader :N Ding kreeg bovenin het toerengebied te veel lucht (mengsel werd te arm), dus in mijn geval zou de boel echt opnieuw afgesteld moeten worden. Ook op letten: Je mengsel verarmd dus door de grotere luchtdoorlaat en dat brengt weer hogere verbrandingstemperatueren met zich mee. Resume: na plaatsing ff een runnetje op de testbank :)
 
die van mij is net bij ten kate op de bank geweest en was over het gehele toerengebied perfect afgesteld, met k&N filter.

dus bij mij zat het goed.

het verschil met een papier of gewoon K&N vervangings filter is 300 tegen 400 cfm.

dat is dus niet zo'n groot verschil te opzicht van 4 losse filters. dan is je motor afhankelijk van zelf s het weer! een is de luchtdoorlaat 2x zo groot
de airbox zorgt voor een constante luchtdruk, die heb je dan niet meer dus zal je motor bij mooi of slechtweer anders lopen.

raar maar waar.
 
thanx voor alle info, ik denk dat ik m'n moto toch maar zo laat. Was eerst van plan om m'n uitlaatsysteem te vervangen, maar heb geen zin in gezeik met de politie.
 
mijn motor loopt ook slecht, hij houdt in, geen vermogen meer.
nu wil ik de benzinefilter en luchtfilter vervangen.
iemand een idee waar ik deze kan vinden?
het gaat om een gsx600f van 1996
Bij de dealer :?
Je kan ook kijken op Louis maar voor de kleinere aankopen wel kijken of de verzendkosten niet de winst teniet doen.
Voor een paar euri verschil koop ik liever bij de dealer omdat je dan ook niet zit met het feit dat je thuis moet zijn voor de post of 2 dagen langer moet wachten voor je het zelf af kan halen op het postkantoor.
 
Kan ik een standaard luchtfilter vervangen door een K&N luchtfilter op mijn gsx 600 f uit 1996 zonder dat deze slecht gaat lopen? Hoef ik niet perse ook de sproeierset/uitlaat te vervangen? Krijgt je motor dan ook een zwaarder geluid?

Deze kan je zonder problemen vervangen, motor gaat er niet slecht van lopen en ook geen zwaarder geluid. (zelf gedaan bij mn vorige moto een gsxf uit '99). Als je je uitlaat daarna ook gaat vervangen dan zit je waarschijnlijk wel met sproeiers e.d.
 
Het is niet zonder meer waar dat een K&N filter automatisch beter is.
Bij sommige motoren wordt het mengsel daardoor te arm en dat kán zelfs motorschade geven. Kijk eens op een specifieke site voor jouw motor hoe de ervaringen ermee zijn. Het hangt er vooral van af hoe de motor áf fabriek is afgesteld.

Voor m'n Fazer 1000 kwam er een K&N uit, dat filter liet het blok zo arm lopen, dat het zelfs uit de handel is gehaald, om later voor een minder doorlatend filter te worden vervangen. Soms kan het bij een specifieke fiets dus verbetering geven, maar zeker niet altijd.

Dan is er nog de vraag wat een open filter als de K&N aan stofjes doorlaat (het laat nu eenmaal meer door) en welke schade/slijtage dat op langere termijn kán geven. Lange discussie.......
 
Het is niet zonder meer waar dat een K&N filter automatisch beter is.
Bij sommige motoren wordt het mengsel daardoor te arm en dat kán zelfs motorschade geven. Kijk eens op een specifieke site voor jouw motor hoe de ervaringen ermee zijn. Het hangt er vooral van af hoe de motor áf fabriek is afgesteld.

Voor m'n Fazer 1000 kwam er een K&N uit, dat filter liet het blok zo arm lopen, dat het zelfs uit de handel is gehaald, om later voor een minder doorlatend filter te worden vervangen. Soms kan het bij een specifieke fiets dus verbetering geven, maar zeker niet altijd.

Dan is er nog de vraag wat een open filter als de K&N aan stofjes doorlaat (het laat nu eenmaal meer door) en welke schade/slijtage dat op langere termijn kán geven. Lange discussie.......
De vervangingsfilters zijn nier zozeer opener dan standaard maar door ander materiaal laat het meer lucht door bij dezelfde stoffiltering.
het probleem met armer lopen doet zich vooral voor i.c.m. open uitlaten.
Je hebt inderdaad gelijk dat sommige motoren minder goed reageren op K&N filters maar dat is vaak te verhelpen met afstelling d.m.v. de luchtstelschroef (uitzonderingen daargelaten)
Morgen krijg ik een vervangingsfilter binnen en ik heb een halfopen uitlaat (origineel Kawasaki) en zal mijn bevindingen wel laten weten hier.
Ik heb wel een vermoeden dat de vorige eigenaar andere sproeiers erin heeft gezet (mogelijk zelfs en dyno-kit maar dat heb ik niet nagekeken) en dan zal die van mij zeker beter gaan lopen (je kan ook ruiken dat ie wat rijk staat).
Soms moet je een paar euri durven riskeren om iets uit te proberen, dat heb ik ook gedaan met m'n banden (ben aan m'n 5e soort/merk band begonnen in de test wat voor mij het beste is) omdat de 1 dit zegt en de ander weer dat.
Beetje oriënteren is prima (de meerderheid zal wel gelijk hebben) maar uiteindelijk gaat het om je eigen gevoel en ervaring en daar moet je soms in investeren en anders bij standaard blijven.
Filter monteren, de toerentallen afgaan om te voelen wat het verschil is en je temperatuurmeter in de gaten houden.
Bij twijfel zet 'm op een testbank, daar kan je pas echt zien wat er gebeurd en of het slecht is voor je blok 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan