luchtventiel op achterveer??

er zijn dempers die luchtondersteuning hebben en die je dus inderdaad met behulp van luchtdruk stugger laat veren. Dit is niet te vergelijken met veervoorspanning want daar maak je de vering niet stugger mee maar hoger.
 
Meestal staat er 10 a 20 bar stikstof achter dat "ventiel" en heeft het niets te maken met vering, maar alleen met demping.

Het is geen voorvork.
 
Meestal staat er 10 a 20 bar stikstof achter dat "ventiel" en heeft het niets te maken met vering, maar alleen met demping.

Het is geen voorvork.
Ik weet niet hoe het is op die motor maar op mijn gpz600 zat een ventiel waarop ongeveer 2,5 bar moest. als je hem leeg liet lopen dan werd de vering veel te licht.
 
Een zx10 heeft ook zo'n achterdemper met een luchtventiel.

Volgens het WPH moet er moet er inzitten:

aanbevolen: 0-12 psi (0-1.0 kg/cm2)

Oftewel nul tot 1 bar erin boven de 1 bar heb je kans op schade aan de demper.


Maar als je het wil weten voor jouw fiets dan kun je het beste ff de dealer vragen ....dan weet je het zeker....of een WPH kopen.

succes :]
 
Een paar dingetjes.

Demping krijg je door olie of een ander visceus, net al te samendrukbaar materiaal door hele kleine gaatjes te persen.

Vering kun je niet stugger maken door de veervoorspanning te verhogen. Je kunt alleen de rijhoogte aanpassen, en daarmee de totale veerweg.

Luchtdrukondersteunde vering. Tja. De lucht is enorm samendrukbaar, wordt niet door een klein gaatje geperst bij beweging, dus is het een toevoeging aan je vering. Vrachtwagens hebben daarom ook luchtvering. De veerconstante van je veer verandert niet, de veerconstante van de geperste lucht verandert wel onder steeds meer druk, dus is dat inderdaad een vorm van progressief veergedrag (ofwel: hij wordt stugger als je hem verder indrukt).

En dan het belangrijkste: vering en demping zijn puur persoonlijk , dus instellingen van anderen heb je helemaal niets aan.

Over de luchtdruk: begin met 1 Bar. En voel of het goed aanvoelt. Pas het dan aan naar je smaak. Mocht dit niet genoeg zijn, dan moet je de veer vervangen.
 
Voorzichtig oppompen met een handpompje, in de fietsenwinkel hebben ze
van die pompjes waar een drukmeter op zit. Die zijn ideaal, het verschil
merk je direct. Op mijn Kawa zet ik de achterschokbreker regelmatig op druk.
 
Een paar dingetjes.

Demping krijg je door olie of een ander visceus, net al te samendrukbaar materiaal door hele kleine gaatjes te persen.

Vering kun je niet stugger maken door de veervoorspanning te verhogen. Je kunt alleen de rijhoogte aanpassen, en daarmee de totale veerweg.

Luchtdrukondersteunde vering. Tja. De lucht is enorm samendrukbaar, wordt niet door een klein gaatje geperst bij beweging, dus is het een toevoeging aan je vering. Vrachtwagens hebben daarom ook luchtvering. De veerconstante van je veer verandert niet, de veerconstante van de geperste lucht verandert wel onder steeds meer druk, dus is dat inderdaad een vorm van progressief veergedrag (ofwel: hij wordt stugger als je hem verder indrukt).

En dan het belangrijkste: vering en demping zijn puur persoonlijk , dus instellingen van anderen heb je helemaal niets aan.

Over de luchtdruk: begin met 1 Bar. En voel of het goed aanvoelt. Pas het dan aan naar je smaak. Mocht dit niet genoeg zijn, dan moet je de veer vervangen.
:^
 
Meestal staat er 10 a 20 bar stikstof achter dat "ventiel" en heeft het niets te maken met vering, maar alleen met demping.

Het is geen voorvork.

Stikstof :? is het niet gewone lucht wat je bij de pomp in je banden pompt :?

Zal wel een stomme vraag zijn, maare ik weet het niet.

Enne waar kan ik de hoeveelheid druk vinden wat in een YZ 400 moet, in SM uitvoering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan