rockie
MF'er
kan ik met dit ventiel m n achtervering wat minder 'slap' maken( op hoeveel bar zou ik h m moeten zetten??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Inderdaad, en stugger. Dit in tegenstelling tot veervoorspanningDoor extra druk wordt de vering progressiever
Ik weet niet hoe het is op die motor maar op mijn gpz600 zat een ventiel waarop ongeveer 2,5 bar moest. als je hem leeg liet lopen dan werd de vering veel te licht.Meestal staat er 10 a 20 bar stikstof achter dat "ventiel" en heeft het niets te maken met vering, maar alleen met demping.
Het is geen voorvork.
Een paar dingetjes.
Demping krijg je door olie of een ander visceus, net al te samendrukbaar materiaal door hele kleine gaatjes te persen.
Vering kun je niet stugger maken door de veervoorspanning te verhogen. Je kunt alleen de rijhoogte aanpassen, en daarmee de totale veerweg.
Luchtdrukondersteunde vering. Tja. De lucht is enorm samendrukbaar, wordt niet door een klein gaatje geperst bij beweging, dus is het een toevoeging aan je vering. Vrachtwagens hebben daarom ook luchtvering. De veerconstante van je veer verandert niet, de veerconstante van de geperste lucht verandert wel onder steeds meer druk, dus is dat inderdaad een vorm van progressief veergedrag (ofwel: hij wordt stugger als je hem verder indrukt).
En dan het belangrijkste: vering en demping zijn puur persoonlijk , dus instellingen van anderen heb je helemaal niets aan.
Over de luchtdruk: begin met 1 Bar. En voel of het goed aanvoelt. Pas het dan aan naar je smaak. Mocht dit niet genoeg zijn, dan moet je de veer vervangen.
Meestal staat er 10 a 20 bar stikstof achter dat "ventiel" en heeft het niets te maken met vering, maar alleen met demping.
Het is geen voorvork.