dus even op een rijtje als ik hem monteer;
- bouten kruiselinks aanspannen op gelijke kracht
- metalen pakking invetten ( met wat ? )
- voetpakking heb ik op een vel pakkingpapier uitgesneden en dicht mooi
alvast bedankt allemaal !
( btw, de uitlaat begint een beetje te barsten
, is dit gemakkelijk te lassen ?)
grtz
EERST voelen / meten / bekijken dat die bouten alle 4 even ver in het blok steken want ik denk dat (minstens) die éne losgewerkt kan zijn, want de boel heeft staan te dansen en dat is niet best.
Pakkingen van onverschillig welk materiaal, ik vet ze allemaal in met wat ik maar toevallig heb; kogellagervet, vaseline, smeerolie, slaolie, alles o.k. en OOK die papieren voetpakking. Dat vet heeft maar 1x nut en dat is tijdens het aanspannen om scheuren/stuktrekken op veranderende bouten-spanning tegen te gaan. Vandaar ook extra: met héél kleine duwtjes en steeds KRUISELINGS de bouten op bijna hetzelfde moment op spanning brengen.
Na 1e proefritje aan de niet meer hete motor net zo voorzichtig weer kruiselings na-voelen of ze nog vast genoeg zitten; flink stevig is goed, maar niet overdrijven want je draait òf de schroefdraad in het lichtmetalen blok te barsten òf die van de moer.
Na de volgende echt flink langere rit, nog 1x navoelen en indien bijstellen nodig (niet waarschijnlijk), ook nog eens na de 3e rit.
Er bestaan sleutels met een soort klokje waarop je de druk kunt instellen die je dan moet overnemen uit de gebruiksaanwijzing van de motor (maar zulke luxe dingen had ik nooit); wel erg mooi, goed spul als je geen al te verschrikkelijk goedkoop merk pakt.
Dat kunstje van KRUISELINGS aanspannen telt niet alleen voor motorblokken maar eigenlijk voor alles waar er de mogelijkheid toe bestaat; wielen en wieldoppen hebben wel eens 5 bouten, dan ga je een aantal malen de kring rond met telkens 1 overslaan. Bij bouten/schroeven/spijkers/popnagels in rechte lijn (leerde ik van een hout- & metaal-vakman) de buitenste eerst, dan elk-1 binnenwaarts verder en eindigen bij de 1 of 2 middelste, vervolgens weer na-voelen vanuit de 2 buitenste, enzovoort.
Barstende knalpijp? Indien dicht bij het blok zou ik de hele pijp òf het eventueel losse bochtstuk vervangen; zit het verder weg dan zal lassen wel goed gaan. Maar als de boel te ver is doorgeroest, sowieso op zoek naar een nieuwe(re).