Mag niet van "mama" met motor op vakantie

Wat is veiliger? Je eerste 3000km motorrijervaring opdoen in je woonplaats, zonder bagage of passagier, bij droog weer, windstil, minimaal 18 graden, en nergens sneller dan 70 kmpu?

Of gewoon lekker rijden? Verschillende wegen, weersomstandigheden, etc. En intussen je motor leren kennen.

Ik snap je ouders' bezorgdheid, maar het devies is gaaaaan met die banaan. Zorg dat je goed voorbereid bent, je motor in topconditie is en je rijdt met verstand. Mocht er toch wat mis gaan, verdwaald, lekke band, schuivertje, vervelend maar al doende leert men. Kan iedereen gebeuren trouwens.

Fijne vakantie 8-)

Edit: de statistieken zoek je zelf maar op, maar wist je dat de meeste ongelukken in huis gebeuren? O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het echt niet doen man. 2000+ km snelweg! Ok, je ziet wat bergen...maar voor de rest is het gewoon tussen de witte lijntjes blijven, en zorgen dat je niet in slaap valt terwijl je dure rubber de vorm van een tractorband aanneemt.

Als je bij wijze van spreken midden door Frankrijk rijdt, maar snelwegen mijdt....zie je
tenminste nog wat bochtjes. Met een beetje creatief routeplannen rij je door streken als Bourgondie, met de Morvan, heerlijke stuurweggetjes, omhoog en omlaag, kneuterige Franse dorpjes....stokbrood vreten met uitzicht....en net als je denkt dat je nu wel het mooiste stuk van de trip hebt gehad stuur je de volgende droombocht in.

F*ck it, ik ga zelf wel! :]

de snelweg is in het buitenland al een stuk beter dan in nederland. In nederland weet ik geen snelwegen te vinden met bergen en veel bochten
 
TS is al vertrokken naar spanje hoor

hou maar op ;)

Misschien moeten jullie ophouden want ik begin echt ZOVEEL zin te krijgen in de reis. :P

Dat idee met portofoon is inderdaad erg goed. Daar ga ik ook nog even voor kijken.
Creditcard voor de noodsituaties of tol of tanken moet ik tegen die tijd ook maar regelen (heb ik nu niet)

En die route die ik in de topicstart heb staan ging hem zowiezo niet worden was gewoon een snel gemaakte route om het plan te laten zien. Zoveel snelweg als dat daar staat was ook niet de bedoeling.

*D
 
Verstandig van TS om zich goed te oriënteren.
Er zjn al een hoop goeie tips voorbij gekomen!

Ik les zelf ook nog dus ik kan niet uit ervaring spreken.
Ik hoop zelf het rijbewijs 28 februari te scoren.

Onze plannen zijn om dan deze zomer heel rustig, in etappes, naar Berlijn te toeren.

Persoonlijk denk ik dat je de planning zoveel mogelijk los moet laten; zit het tegen, dan doe je er gewoon een paar dagen langer over. Ben je moe, neem je een rustdag. Dan blijft het leuk en raak je niet oververmoeid. Tenslotte heb je als beginnende motorrijder veel meer aandacht nodig en doe je veel minder op routine, dus raak je sneller vermoeid. En het is erg belangrijk om naar jezelf te luisteren.

Voor de rest? Doe wat toertochtjes om wat langere ritervaringen op te doen. rijd ook eens een langer stuk snelweg om te kijken hoe dat gaat. Ik kan me bijv. voorstellen dat een naked zonder kuipje doodvermoeiend is op de snelweg.

En verder? Gewoon gáán!
 
Laatst bewerkt:
Redenen om het niet te doen:

geen (of een te kort aan) motorervaring;
geen (of een te kort aan) duurritten;
(nog) onbekend met de geluidjes en rammeltjes van je motor;
niet bekend met de rijstijl van je reisgenoot;
(nog) onbekend met rijden in bergachtig terrein. Zoals iemand die meeging naar de Eifel eens opmerkte: "Ik kan bochten maken, want ik heb een dijk om het dorp liggen." Hij vergat wel even dat "bergrijden" iets totaal anders is dan "dijkjesrijden".


Reden om het juist wél te doen:

je streept alle redenen om het niet te doen in één reis af!


Een paar tips mijnerzijds:

Maak de ritten niet te lang. 4 á 5 uur rijtijd (dus zonder pauzes geteld te hebben) is lang zat. Een eenvoudige koffiepauze duurt al gauw een half uur; even iets lunchen een uur (motor parkeren en afsluiten, pak uittrekken, wachten op de bediening om je bestelling door te geven, wachten tot het geprepareerd is, eten opeten, wachten op de ober om te kunnen betalen, aankleden, motor van het slot halen en slot opbergen). Maak 2 koffiepauzes en één lunchpauze en je zit al gauw aan 7 uur dat je onderweg bent. Iedere stop die je extra maakt (tanken, foto's schieten enz) ben je langer onderweg.

Tel (zoals eerder opgemerkt) een gemiddelde snelheid van 45 á 50km/u. OK, je rijdt vaak 80, maar sta eens 2 minuten stil bij een verkeerslicht en je trekt je gemiddelde ver naar beneden. Je komt met mijn bovengemeld advies op een gemiddelde van 200 á 250 dagkilometers. Dat is lang genoeg voor jou (jullie) als onervaren rijder(s). Vergeet niet, je vakantie begint al bij de voordeur, dus waarom zou je je haasten?

Zorg dat je verschilende betaalmethodes bij je hebt: cash, pinpas én creditcard. Kan je met het één niet betalen, dan kan het wel met het ander.

Tank op tijd! Kun je nog 50km voordat je op reserve staat, tank dan. Tankstations zijn erg schaars als je er een zoekt. Probeer ook niet trouw te blijven aan één bepaald merk brandstof. Als je het nodig hebt is iedere benzine welkom.

Gebruik je telefoon alleen maar om mee te bellen en laat hem zoveel mogelijk uitgeschakeld. Je zou de eerste niet zijn die 's avonds in het hotel van de verschillende gadgets gebruik maakt, om daags erna met pech te staan met een lege telefoon.


Succes met je examens en prettige vakantie.
 
inhakend op dat laatste.
zorg gewoon voor 12 volt aansluiting. kost weinig makkelijk veilig in te bowuen en je hebt er veel plezier van.

telefoon opladen, zodat je rustig kan klooien in het bovengenoemde hotel. opladen van navigatie. en de rest verzin je zelf maar
 
inhakend op dat laatste.
zorg gewoon voor 12 volt aansluiting. kost weinig makkelijk veilig in te bowuen en je hebt er veel plezier van.

telefoon opladen, zodat je rustig kan klooien in het bovengenoemde hotel. opladen van navigatie. en de rest verzin je zelf maar
Klopt, totdat je een electrisch probleem hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het echt niet doen man. 2000+ km snelweg! Ok, je ziet wat bergen...maar voor de rest is het gewoon tussen de witte lijntjes blijven, en zorgen dat je niet in slaap valt terwijl je dure rubber de vorm van een tractorband aanneemt.

Als je bij wijze van spreken midden door Frankrijk rijdt, maar snelwegen mijdt....zie je
tenminste nog wat bochtjes. Met een beetje creatief routeplannen rij je door streken als Bourgondie, met de Morvan, heerlijke stuurweggetjes, omhoog en omlaag, kneuterige Franse dorpjes....stokbrood vreten met uitzicht....en net als je denkt dat je nu wel het mooiste stuk van de trip hebt gehad stuur je de volgende droombocht in.

F*ck it, ik ga zelf wel! :]
:^ :^ :^ :^ :^ :^ :^ :^

Ben omdat ik weinig vakantie had (1 week) aan 1 brok naar zuid Frankrijk gereden, maar de ritjes daar waren 100x mooier! Als ik elke dag door had kunnen rijden zonder naar de camping te hoeven had ik t gedaan. :)
 
Ik heb zelf nog geen lange ritten gedaan maar wel korte ritjes tevens met zijn 2en. Wij hadden geen setje om met elkaar te praten en ik ben er wel achter gekomen dat als je dat niet hebt, je tenminste van te voren een paar gebaren met elkaar af moet spreken zodat je toch een beetje kan communiceren tijdens het rijden voor de dringende dingen.
 
een echte bmw man:P

electra problemen hebben doorgaans tijdens vakantie niets met accu te maken. aparte draden vanaf accu trekken via contactslot, eigen zekering en al valt je hele brommer uit je kan nog gewoon bellen.

hebt er meer voordeel dan nadelen aan^^

@topic

setje porto's is erg handig! maar ook zonder valt prima te rijden mist je een goede afspraken maakt. vooral over wat je doet wanneer je elkaar uit het oog verliest.. heeft weinig zin een paar uur te verspillen omdat je elkaar aan het zoeken bent:P

een paar gebaren:P en geef er je eigen draai aan vind je hier
 
:P

Ik heb ook allerlei draden onder mijn kuipwerk lopen. Porto, GPS, MP3 enz. Enige keer dat die uit zouden kunnen vallen is als de accu het begeeft.

Op een naked heb je meestal weinig plek om een 12 volt-plug te monteren. Als je fiets het dan laat afweten moet je ter plekke iets in elkaar McGyveren om je lege telefoon werkend te krijgen. Is je telefoonbatterij nog vol omdat je niet nutteloos gehyved / getwitterd / gemaild hebt, heb je een probleem minder.
 
Op een naked heb je meestal weinig plek om een 12 volt-plug te monteren. Als je fiets het dan laat afweten moet je ter plekke iets in elkaar McGyveren om je lege telefoon werkend te krijgen. Is je telefoonbatterij nog vol omdat je niet nutteloos gehyved / getwitterd / gemaild hebt, heb je een probleem minder.

Tis weliswaar geen naked maar op mijn Transalp heb ik een kabel van de accu onder tank doorgetrokken en vervolgens een aansluiting met tieraps op het stuur vastgemaakt. Heb er gewoon een 220v kabel voor genomen, die is lekker dik geisoleerd en kun je met tieraps goed vastzetten, ook onder de tank door aan de framebuizen. Dat gaat op een naked net zo goed werken want in het kuipje zit tie niet verwerkt.
 
Tis weliswaar geen naked maar op mijn Transalp heb ik een kabel van de accu onder tank doorgetrokken en vervolgens een aansluiting met tieraps op het stuur vastgemaakt. Heb er gewoon een 220v kabel voor genomen, die is lekker dik geisoleerd en kun je met tieraps goed vastzetten, ook onder de tank door aan de framebuizen. Dat gaat op een naked net zo goed werken want in het kuipje zit tie niet verwerkt.
Maar dat is ook precies wat ik bedoel! Als je vantevoren een plug monteert is er niks aan de hand. Heb je die plug niet en er gebeurt iets, sta je mooi te kijken.
 
Maar dat is ook precies wat ik bedoel! Als je vantevoren een plug monteert is er niks aan de hand. Heb je die plug niet en er gebeurt iets, sta je mooi te kijken.

Moet je natuurlijk nog wel een autolader voor je telefoon hebben. Maar die kun je hier goedkoop vinden.

Maar ik reageerde vooral op de opmerking van K1100LTse dat op een naked geen plek zou zijn voor een aansluiting, maar die kan dus prima op het stuur.
 
Dag MFers,

Dit topic gaat een beetje lijken op "mag niet van mijn vrouw motor rijden" maar dan heeft dit wel een serieuze insteek. ;)

Ik ben beginnend motorrijder en eind februari haal ik een Cagiva raptor 650 op. Ik ben 22 en les samen met mijn neef die 18 is, en een soes SV650 25kw heeft gekocht.
Onze bijzondere verrichtingen examen is begin februari en we verwachten maart onze A binnen te hebben.

Het leek ons heel leuk om van de zomer deze rit naar spanje te maken:

(slechts een eerste route zal vast anders worden)

http://maps.google.nl/maps?f=d&sour...=46.950262,5.998535&spn=11.40205,28.54248&z=6

Dit zal met ongeveer met 5 overnachtingen moeten lukken. Kennissen zijn al in Spanje met de auto en hebben veel van onze bagage.

Nou stuiten wij op nogal bezorgde ouders die het niet willen. En vinden dat we dit beter volgend jaar kunnen doen. Wij gaan graag deze zomer maar moeten ook beseffen dat een reis als dit niet zonder risico's is.

Ik wil niet van jullie horen of we dit vooral wel of niet moeten doen. Maar ik zou het fijn vinden om argumenten voor/tegen te horen waar ik als beginner misschien niet aan gedacht heb. Natuurlijk gaan we april/mei een langer eind naar bijv Duitsland rijden om te weten te komen of 4.5 uur rijden (met nog rustpauzes ertussen) te doen is voor ons.

Ik ben lid van de ANWB met europa service.
Voordat we zouden gaan zijn de fietsen tiptop. (nieuwe bandjes, olie, filter, remblokken, extra litertje olie, koelvloeistof en bagagerol etc. goed voorbereid)

Dus wat zijn risico's die wij misschien nog niet weten?

(uitlaten met e-keur is bekend)

kettingspray niet vergeten!
 
Weet niet of het al gezegd is, maar als je op vakantie gaat & een rit aan het maken bent, zorg er dan ook voor dat je onmiddelijk een pauze inlast als je je een beetje suf begint te voelen, of je concentratie verliest oid. Je hebt nog niet veel lange ritten gedaan, en al zeker niet meerdere dagen na elkaar, dus begin rustig, bouw op :)
Heb in hetzelfde schuitje gezeten, een paar maanden nadat ik mijn rijbewijs had heb ik ook een trip van een week gemaakt. Ging best goed, tot ik de 3e dag iets te lang aan een stuk heb gereden (denkende van: we zetten even door, pauze kan straks nog), waardoor de concentratie wat minder was en ik bijna frontaal tegen een truck ben gereden... Uiteindelijk geluk gehad, maar ben dan onmiddelijk erna gestopt & een hotel opgezocht :) Daarna wat meer pauzes ingelast :)
 
Gewoon gaan. Tuurlijk zijn moeders bezorgt! Maar je bent oud en wijs genoeg om dit zelf te bepalen... toch? Alles staat of valt met of je zelf goed kunt inschatten wat je wel en niet kunt, of je goed risico's kunt inschatten; denk aan snelheden, bochten en zo.

Ik zag hier spookverhalen over onderdelen meenemen... Zorg gewoon dat je vertrekt met goed onderhouden motor, effe fris beurtje, monteer effe nieuwe banden en je bent de man.

Qua tanken in Frankrijk, dat gaat echt wel goed, zolang je wil tanken binnen de openingstijden van winkels want de meeste kleine pompen zitten bij een supermarkt en daar kun je na sluitingstijd wel tanken maar dan met een franse(!) pin-pas.
 
veel plezier met deze leuke rit oftewel GAAAAAAANNNNNNNNNNN!!!!!!!!!

rij met je verstand dan kom je ook weer thuis. (ANWB lid zijn kan makkelijk zijn)
 
Hoe kort na je RBW was je van plan te gaan?

Heel eerlijk, ik zou ff wachten.

Ik ben zo'n 2 maanden nadat ik mijn zware RBW had met de motor naar Albufeira gereden in mijn eentje. Heb er wel een vangrail geschampt (niet gevallen) Als ik al wat meer bekend was geweest met de motor was er niets gebeurt.

Qua tijd zit je ruim zat, ik reed in 3,5 dag naar Albufeira vanuit de Achterhoek geloof dat dat zo'n 3500km was en daarbij heb ik snelweg met binnen wegen afgewisseld.

Misschien een idee om het gewoon even aan te zien hoe jullie je voor die tijd om de motor voelen? Heb je nog te vaak een "oeps" "hmm, dat had handiger gekunt" moment zou ik niet gaan.


Maarrr is wel erg leuk ;)
 
Overtuigen is niet nodig man.

Gewoon je spullen op je motor pakken en gaan. En lekker lol maken.

Wat interesseert het jou wat een ander er van vindt
 
Hee, oma is kapot ?!? Oma begint dement te worden en steekt haar kop (excuus) al op als het topic nog vers is ?!?

Ontopic:
Geen idee hoever het niveau inmiddels al gedaald is qua opmerkingen over mama en papa enzo, maar als jij zelf vindt dat je eraan toe bent zou ik gewoon lekker gaan. Ik geef mijn mening toch ook al heb je er niet om gevraagd ;) Ik zou zelf wel eerst wat meer ervaring opdoen voor je op motorvakantie gaat, puur om je verkeersinzicht en rijervaring op te krikken, dan zit je EN een stuk comfortabeler op de motor EN je ouders zitten een stuk comfortabeler thuis.

Maar als je je ouders toch nu al wil overtuigen dat het echt wel goed gaat, laat ze weten wat voor voorzorgsmaatregelen je hebt genomen, geef ze zoveel mogelijk info waardoor je ze het gevoel geeft alles onder controle te hebben.

En al dat gedoe wat ik in het begin las over remblokken meenemen, bougies meenemen, pffff tja, noem me naief, maar daar is de wegenwacht voor toch? Beetje overdreven allemaal. Tuurlijk, een reparatiesetje en basis gereedschapssetje is geen overbodige luxe, maar remblokken en bougies mee ?!? kom op... Ben zelf met mijn vrouw naar Schotland geweest op de motor, ging prima. Alleen, tadaaa, liep haar ploffertje op een gegeven moment maar op één cilinder, bougie was nat geregend ofzo. Tuurlijk, kost even tijd om op de AA te wachten, maar ja, shit happens. Wij zijn geen techneuten.

Maar, mijn advies is dus, geef je ouders zoveel mogelijk het gevoel dat jullie veilig op pad gaan, en geniet ervan.

Okee, nu nog even brainstormen en wat losse kreten:
- Zorg voor voldoende EHBO
- ANWB Europa is prima
- Reisverzekering!
- Veel rijden ter oefening!
- Er zijn al bekenden in Spanje? Dan kom je daar in ieder geval goed terecht, vermindert het risico ook al
- Je bent 22 en blijkbaar erg zelfstandig
- Laat je ouders weten waar je slaapt en wanneer ongeveer
- Verzeker ze dat je ze op de hoogte houdt gedurende de rit

Pfff, zo, genoeg getikt nu.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan