Magna V30 loopt warm?

dism

MF veteraan
Donateur
11 mei 2003
1.917
278
Ik kan via een kennisje aan een magna V30 komen voor weinig :+
'k heb de fiets nog niet gezien, maar volgens de kennis ziet 'ie er goed uit, loopt ook goed, heeft echter 1 probleem: hij loopt heet!!
Heeft iemand ervaring met een dergelijke fiets en eenzelfde probleem :?
 
heeft de V65 van magnamaniac ook dacht ik. ff aan hem vragen dus :)

dat HAD ik ook, ik had een lekke koppakking. dat is een dure(dealert) of tijdrovende (zelf doen) reparatie. Nu loopt ie alleen nog maar warm bij hogere buitentemperaturen (>20) in combinatie met lage snelheden (<50) of veel stoplichten. Hij loopt niet meer te warm, de ventilator grijpt op tijd in en houdt de temperatuur aan de goede kant van het rode streepje. Dit is een bekend "probleem" van de oudere 700's,750's en 1100's. De 500 zou hier geen problemen mee moeten hebben, tenzij er echt iets kapot is.

Heeft de motor na een rit ook steeds een laag peil van koelvloeistof?
Een eenvoudige (maar niet geheel nauwkeurige) manier om te weten of er een koppakking lek is, is om de radiatordop er af te draaien (bij koude motor natuurlijk, anders verbrand je je fikken) en de motor op diverse toerentallen te laten draaien. Je moet het "water" zien stromen, maar er mogen GEEN luchtbellen in zitten!! Zitten deze er wel in, dan is een van de pakkingen hoogstwaarschijnlijk lek.

Andere mogenlijkheden voor te heet lopen zijn:
- lekkage van overloopslangetje
-bekneld overloopslangetje
-ergens anders lekkage in een van de slangen/verbindingen
-defecte waterpomp
-lucht in het systeem door niet goet ontluchten bij vullen. het ontluchtingsschroefje zit achter de rechter "luchtfilterkap" op de thermostaat.
-luchtstroming radiator wordt belemmerd door vuil of bv een toolrol die er voor hangt.
-vervuild/verstopt koelsysteem en dan met name de radiator.

dat was het wel zo'n beetje, dus tenzij je zelf graag sleutelt of bereid bent zwaar euro's te betalen aan de dealer zeg ik "NIET DOEN!!"
 
Kijk, dat is nog eens een duidelijke uitleg/advies...
:} :} :} :} :}
Ik neem deze tips zeker ter harte.
Zelf sleutelen is een optie, wil de fiets nl. kopen voor m'n meisie en die rijdt niet eerder dan volgend jaar (nog geen rbw ') ) dus heb ik evt. een winteractiviteit.
De fiets is van '85 en ik denk dat ik 'em voor €300,- wel mag hebben.
en dat is natuurlijk best aantrekkelijk :+

magnamania, bedankt :]
 
Heb vroeger ook een heet lopende Magna gehad (VF750C (V45)). Het euvel was echter geen lekke koppakking o.i.d, maar door gewoon een simpele toolrol die aan de voorvork hing. Deze nam alle rijwind weg van de radiator. Terwijl dit toch geen grote toolrol was. Niettemin groot genoeg om net teveel frisse lucht voor het blok weg te halen. Toolrol heb ik toen naar de achterkant van de motor verplaatst. Probleem opgelost! :]
 
Kijk, dat is nog eens een duidelijke uitleg/advies...
:} :} :} :} :}
Ik neem deze tips zeker ter harte.
Zelf sleutelen is een optie, wil de fiets nl. kopen voor m'n meisie en die rijdt niet eerder dan volgend jaar (nog geen rbw ') ) dus heb ik evt. een winteractiviteit.
De fiets is van '85 en ik denk dat ik 'em voor €300,- wel mag hebben.
en dat is natuurlijk best aantrekkelijk :+

magnamania, bedankt :]

ja voor 300 euro kun je het risico lopen. Als je in de buurt van helmond woont wil ik er wel een keer mee naar kijken/luisteren.
 
ja voor 300 euro kun je het risico lopen. Als je in de buurt van helmond woont wil ik er wel een keer mee naar kijken/luisteren.

Tja, wat is in de buurt: Sellingen (=Z.O. Groningen)
Niet echt om de hoek, za'k maar zeggen.
Als ik de fiets koop, wilde ik het als volgt aanpakken:
1. controleren of de fan wel draait;
2. alle peilen controleren (mn koelvloeistof op oliesporen) en :] -> kijken hoe warm 'ie wordt en hoe snel;
3. alles van de vloeistofkoeling eraf en alles reinigen, doorblazen;
4. alles er weer op, vers afvullen, goed ontluchten en weer :] .
That should do the trick...iemand meer ideeen :}
 
Ik heb een V65 Magna gehad, liep op vakantie ineens ook warm (lees, kookte plotseling in een file in duitsland over bij het drukvat voor de achterste cilinder)
Wat bleek? een sensor was kapot, je kan al raden welke, de sensor die de fan laat inslaan bij hoge temperaturen.
Ter plekke doorverbonden, de hele vakantie in Italie gewoon doorgereden (niets meer aan de hand) en in nederland vervangen.
Het HOEFT dus niet meteen een "doom" scenario te zijn.

Maar het is wel degelijk mogenlijk dat een van de koppakingen kapot is.
Hoe zie je dat? bekijk alle koelvloeistof vaten/radiateur ed, niveau te laag? vul bij en maak een lange proefrit, weer te laag? kapotte koppaking of lekkage, check dus alle leidingen naar de radiateur/expansie vaten ed.
Zie je lekkage sporen dan weet je dat je slangen of je radiateur moet vervangen afhankelijk waar je de sporen ziet.
Je ziet olie sporen/smurrie in de radiateur? lekke koppaking, 100% zeker.

Niets kunnen vinden?, laat de motor als 'ie warm is eens een tijdje draaien en let op de temperatuur meter (mijn V65 had er een, ga er ff vanuit dat de V30 hem ook heeft, v30 rijders, corrigeer me als ik het verkeerd heb), als de temperatuur oploopt slaat de fan er dan in?
Nee? dan is de temperatuursensor voor de koelfan kapot ;)

Hopenlijk helpt dit je om te beslissen of de motor zijn prijs/reparatie waard is.
 
OK, thx, zo kom ik steeds verder })
Leuk is dat: 'k heb de fiets nog niet eens, maar weet al wel alle mogelijke oorzaken van de storing aan het ding :+
Denk da'k de gok maar ga nemen, duurt wel ff trouwens: kennis is met vakantie :Z

( btw: als er nog meer mogelijkheden zijn: :} )
 
OK, thx, zo kom ik steeds verder })
Leuk is dat: 'k heb de fiets nog niet eens, maar weet al wel alle mogelijke oorzaken van de storing aan het ding :+
Denk da'k de gok maar ga nemen, duurt wel ff trouwens: kennis is met vakantie :Z

( btw: als er nog meer mogelijkheden zijn: :} )

en als jij hem niet wilt, heb ik nog wel interesse voor die prijs, zels met een lekke koppakking.
 
Ik heb een V65 Magna gehad, liep op vakantie ineens ook warm (lees, kookte plotseling in een file in duitsland over bij het drukvat voor de achterste cilinder)
Wat bleek? een sensor was kapot, je kan al raden welke, de sensor die de fan laat inslaan bij hoge temperaturen.
Ter plekke doorverbonden, de hele vakantie in Italie gewoon doorgereden (niets meer aan de hand) en in nederland vervangen.
Het HOEFT dus niet meteen een "doom" scenario te zijn.

Ja, sorry, die mogelijkheid was ik vergeten (dom, want de mijne heb ik ook al vervangen voor een met een lagere temperatuursinstelling)
 
en als jij hem niet wilt, heb ik nog wel interesse voor die prijs, zels met een lekke koppakking.

OK, houd ik in gedachte; via-via hoorde ik " vrpr €500, maar as je €300 biedt heb je 'em ook", dus ik denk wel dat ik dat doe :9
Bezitter komt als het goed is aan het end van de komende week terug ;)

I'll keep you posted :+
 
Laatst bewerkt:
van de v45 is het een bekend probleem dat die thermostaat van je fan kapot is of te laat ingrijpt. Heb de mijne overbrugd met een schakelaar, en bij warm weer voldoet dat prima!
 
Ik heb een V65 Magna gehad, liep op vakantie ineens ook warm (lees, kookte plotseling in een file in duitsland over bij het drukvat voor de achterste cilinder)
Wat bleek? een sensor was kapot, je kan al raden welke, de sensor die de fan laat inslaan bij hoge temperaturen.
Ter plekke doorverbonden, de hele vakantie in Italie gewoon doorgereden (niets meer aan de hand) en in nederland vervangen.

En als je die fan gewoon permanent doorverbindt *D
Geeft dat ergens problemen, gaat de fan dan doorbranden omdat 'ie altijd draait of is dat een goede oplossing.
Of een handbediende fan }) kan toch ook?
 
En als je die fan gewoon permanent doorverbindt *D
Geeft dat ergens problemen, gaat de fan dan doorbranden omdat 'ie altijd draait of is dat een goede oplossing.
Of een handbediende fan }) kan toch ook?

je geeft het antwoord zelf al: het motortje van de ventilator is er niet op berekend om altijd te draaien en zal na verloop van tijd doorbranden.
twee makkelijke oplossingen zijn:
1) Een andere schakelaar halen met een lagere temperatuur (inschakelen ca.95gr uitschakelen ca.80-85gr is een goede keus)ik heb bij mij gewoon de originele meegenomen naar een automaterialenhandel. (als je de schakelaar hebt met de 2 ronde aansluitpennen past de schakelaar van een '82 honda accord er zo in)

2) Een handmatige schakelaar ertussen monteren. Deze oplossing heb ik al diverse malen gezien bij ons in de magnaclub. de meesten hebben de schakelaar links of rechts aan de onderkant van de luchtfilterkast gemonteerd.
 
En als je die fan gewoon permanent doorverbindt *D
Geeft dat ergens problemen, gaat de fan dan doorbranden omdat 'ie altijd draait of is dat een goede oplossing.
Of een handbediende fan }) kan toch ook?

je geeft het antwoord zelf al: het motortje van de ventilator is er niet op berekend om altijd te draaien en zal na verloop van tijd doorbranden.
twee makkelijke oplossingen zijn:
1) Een andere schakelaar halen met een lagere temperatuur (inschakelen ca.95gr uitschakelen ca.80-85gr is een goede keus)ik heb bij mij gewoon de originele meegenomen naar een automaterialenhandel. (als je de schakelaar hebt met de 2 ronde aansluitpennen past de schakelaar van een '82 honda accord er zo in)

2) Een handmatige schakelaar ertussen monteren. Deze oplossing heb ik al diverse malen gezien bij ons in de magnaclub. de meesten hebben de schakelaar links of rechts aan de onderkant van de luchtfilterkast gemonteerd.
 
Door prive-omstandgheden ben ik genoodzaakt de magna V30 NIET aan te schaffen.
Ik heb de bezitter dinsdag gebeld en hij vraagt inderdaad €500,-
Volgens eigen zeggen ziet hij er goed uit, alleen is de accu aan vervanging toe en loopt hij dus na een km of 15 te warm.
Ik bel de man nog vanavond om mijn afspraak voor vrijdag te annuleren.
Magnamaniac: als jij dus wel interesse hebt, laat het me weten en als de bezitter er dan ook geen probleem mee heeft, geef ik jou wel het tfnr van de man per PM
 
Door prive-omstandgheden ben ik genoodzaakt de magna V30 NIET aan te schaffen.
Ik heb de bezitter dinsdag gebeld en hij vraagt inderdaad €500,-
Volgens eigen zeggen ziet hij er goed uit, alleen is de accu aan vervanging toe en loopt hij dus na een km of 15 te warm.
Ik bel de man nog vanavond om mijn afspraak voor vrijdag te annuleren.
Magnamaniac: als jij dus wel interesse hebt, laat het me weten en als de bezitter er dan ook geen probleem mee heeft, geef ik jou wel het tfnr van de man per PM


Laat maar, ik heb m'n geld inmiddels aan andere (wel noodzakelijke) dingen uitgegeven.
 
je geeft het antwoord zelf al: het motortje van de ventilator is er niet op berekend om altijd te draaien en zal na verloop van tijd doorbranden.
twee makkelijke oplossingen zijn:
1) Een andere schakelaar halen met een lagere temperatuur (inschakelen ca.95gr uitschakelen ca.80-85gr is een goede keus)ik heb bij mij gewoon de originele meegenomen naar een automaterialenhandel. (als je de schakelaar hebt met de 2 ronde aansluitpennen past de schakelaar van een '82 honda accord er zo in)

2) Een handmatige schakelaar ertussen monteren. Deze oplossing heb ik al diverse malen gezien bij ons in de magnaclub. de meesten hebben de schakelaar links of rechts aan de onderkant van de luchtfilterkast gemonteerd.

IDD, het doorverbinden is ABSOLUUT geen goede permanente oplossing.
Het was voor mij alleen kiezen tussen vanaf de zuid-duitse grens rustig terug rijden en de vakantie aflassen of doorverbinden met als enigste risico na de vakantie de electrische motor van de fan (zal niet al te duur zijn verwacht ik) naast die sensor die ik zowieso al moest vervangen ook te vervangen, heb uiteraard voor het laatste gekozen en een hoop lol gehad op verlaten bergwegen, priceless ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan