Mann oliefilters voor motoren.

Het-zal-wel.

MF'er
7 sep 2020
101
27
Zijn er mensen die ervaring hebben met Mann oliefilters voor motoren.
Ik gebruik vaak Hiflo of de originele Suzuki oliefilters.
 
Zo gaat het met vrijwel alle onderdelen. Zadel, remmen, lampen, filters, bougies, banden... Er wordt vanuit een fabrikant een eisenlijst opgesteld, degene die het dichtst bij de vereiste specificaties zit voor de laagste prijs mag de delen produceren. Voor mijn Street Triple zijn er volgensmij al 2 of 3 verschillende oliefilters (via de Triumph-dealer!) in omloop, allemaal in hetzelfde doosje met hetzelfde nummer er op, maar een andere fabrikant.

Voor slijtstukken zoek ik toch gewoon de OEM fabrikant op en koop ik niet bij de merkdealer.
 
Grappig dat veel zweren bij originele filters. Elke fabrikant heeft ooit wel eens op een bepaald vlak een flater geslagen. Bij een oliefilter zou je wel verwachten dat er inmiddels weinig meer aan te verprutsen valt natuurlijk. Het maakt mij persoonlijk ook weinig uit. Inmiddels van alles en nog wat gehad, waaronder OEM filters. Het was maar net wat er op dat moment de makkelijkste optie was. Nooit enig verschil gemerkt iig
 
Voor slijtstukken zoek ik toch gewoon de OEM fabrikant op en koop ik niet bij de merkdealer.
Het was om aan te geven dat zelfs de OEM-producten over de levensduur kunnen verschillen en daarmee jouw punt te bevestigen (Honda maakt zelf geen filters), niet om te zeggen dat ik bij Triumph voor een Mann-filter naar binnen loop :+
 
Grappig dat veel zweren bij originele filters. Elke fabrikant heeft ooit wel eens op een bepaald vlak een flater geslagen. Bij een oliefilter zou je wel verwachten dat er inmiddels weinig meer aan te verprutsen valt natuurlijk. Het maakt mij persoonlijk ook weinig uit. Inmiddels van alles en nog wat gehad, waaronder OEM filters. Het was maar net wat er op dat moment de makkelijkste optie was. Nooit enig verschil gemerkt iig
Ok, blijf gewoon weg van aliexpress-toestanden of andere honkytonkychinacrap filters als je motor lief is.
 
Heb wel, door werk motor onderhoud, wel 100 Hiflo filters gemonteerd! Nog geen stuk gelopen! En rubber afdichting is al voor ingevet of mooi afgesloten met plastic seal!
Een motor zal ook niet zomaar stuk lopen met de oorzaak oliefilter,het zal meer om de hele lange termijn gaan,
een filter wat minder goed filtert dan een ander zal zeker een effect hebben op de slijtage van de motor,maar
dat zal je niet na een paar 1000km merken dat gaat om tienduizenden km,s,maar ja hoe kom je daar achter
welk filter het beste is wat dat betreft,
Hier een filter test,in hoeverre dit wetenschappelijk is dat is de vraag ,maar wel interessant,
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd denk ik dat de berijder van een motor meer effect heeft op de slijtage van de delen als een filtertje. Als je echt wil uitzoeken welk filter het best is, zou je dus van te voren exact alle dimensies moeten vastleggen met de nauwkeurigheid van een aantal microns oid (cilinders, zuigers, lagers e.d.) en dan de motoren statisch testen op een testbank. Vervolgens weer alles meten... Wie wil dat nou echt doen? Ja tuurlijk, het is een leuk experiment, maar het kost ook klauwen vol met geld.
 
Eerlijk gezegd denk ik dat de berijder van een motor meer effect heeft op de slijtage van de delen als een filtertje. Als je echt wil uitzoeken welk filter het best is, zou je dus van te voren exact alle dimensies moeten vastleggen met de nauwkeurigheid van een aantal microns oid (cilinders, zuigers, lagers e.d.) en dan de motoren statisch testen op een testbank. Vervolgens weer alles meten... Wie wil dat nou echt doen? Ja tuurlijk, het is een leuk experiment, maar het kost ook klauwen vol met geld.
En de afstelling motor! Als hij te rijk loopt bv
 
Terug
Bovenaan Onderaan