Met auto + motoraanhanger: zorgen

Xorbit

Die hard MF'er
18 jun 2006
375
100
Vlierzele
Beste hardcore motorreizigers,

Ik ben even oplossingen aan het vergelijken die mij een pak snelwegkilometers moeten besparen.

Een van die oplossingen is investeren in een motoraanhanger en de snelwegkilometers economisch en comfortabel in het koekblikje afhaspelen.

Mijn vraag: Wanneer jullie op het punt gekomen zijn dat je de auto+aanhanger achterlaat en verder rijdt met de motor. Doen jullie dan iets speciaals om te verhinderen dat de aanhanger gepikt wordt? Geen problemen om ergens een auto voor een week achter te laten?

Bedankt! Ik schrik trouwens van die prijzen van Deutche Bahn... Voor twee motoren + twee volwassenen naar Villach, oostenrijk zijn we algauw ~850€ kwijt heen en terug in 't hoogseizoen. Ik kan gerust een trailer huren en met twee volwassenen rijden voor de helft van dat geld... Ik werk nog maar net en ik kan mij nog geen erg dure vakanties veroorloven.
 
Nou die kop ik meteen in ik heb geen auto en al helemaal geen aanhanger dus ik zou gewoon op de motor gaan O-)
Danny :W :]
 
Beste hardcore motorreizigers,

Ik ben even oplossingen aan het vergelijken die mij een pak snelwegkilometers moeten besparen.

Een van die oplossingen is investeren in een motoraanhanger en de snelwegkilometers economisch en comfortabel in het koekblikje afhaspelen.

Mijn vraag: Wanneer jullie op het punt gekomen zijn dat je de auto+aanhanger achterlaat en verder rijdt met de motor. Doen jullie dan iets speciaals om te verhinderen dat de aanhanger gepikt wordt? Geen problemen om ergens een auto voor een week achter te laten?

Bedankt! Ik schrik trouwens van die prijzen van Deutche Bahn... Voor twee motoren + twee volwassenen naar Villach, oostenrijk zijn we algauw ~850€ kwijt heen en terug in 't hoogseizoen. Ik kan gerust een trailer huren en met twee volwassenen rijden voor de helft van dat geld... Ik werk nog maar net en ik kan mij nog geen erg dure vakanties veroorloven.


Een disselslot zal het moeilijk maken om de aanhanger te stelen. Niet onmogelijk.

Wat je beter kan doen is kijken vanaf welk punt je op de motor verder wil en daar in de buurt een hotelletje zoeken met bewaakte/afgesloten stalling. Dan informeren of je daar mag parkeren eventueel tegen vergoeding. Dan ben je denk ik het veiligste bezig.
 
Als ik het goed begrijp heb je dus geen vaste bestemming, wil je je auto en aanhanger ergens parkeren en vervolgens met de motor tochten maken met diverse overnachtingsplekken en aan het einde van de rondreis terug naar de plek waar de auto en aanhanger staan, toch?

Opties:
1. Openbare / bewaakte parkeergarage / parkeerplaats
2. Stelplaats op een camping
3. Als je op de plek van waar je met de motor verder wil een kleiner hotel neemt dat gerund wordt door een familie en landelijk gelegen is, dan is er doorgaans altijd wat te regelen. Als ze parkeergelegenheid hebben kun je vooraf vragen of je je spul daar mag laten staan en/of vaak weet de familie wel iemand waar je je spul kan parkeren voor een paar dagen / weken.
Ik heb goede ervaring met Duitsland en Oostenrijk.

In Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland zijn er veel boerderijen waar je kunt overnachten.
www.bauernhofurlaub.de is er een voorbeeld van. Daar kun je doorgaans je spul altijd wel een tijdje laten staan, die hebben plek zat.

En qua beveiliging:
Als ik naar het circuit ging dan liet ik de aanhanger op de trekhaak achter de auto met disselslot en een kabelslot door de wielen.
Nooit los van de auto want een aanhangertje is zo opgetild en op een ander gezet, en hopsa hij is weg. Of disselslot en ketting-/kabelslot vast aan de vaste wereld.
 
Laatst bewerkt:
Beste hardcore motorreizigers,

Ik ben even oplossingen aan het vergelijken die mij een pak snelwegkilometers moeten besparen.

Een van die oplossingen is investeren in een motoraanhanger en de snelwegkilometers economisch en comfortabel in het koekblikje afhaspelen.

Mijn vraag: Wanneer jullie op het punt gekomen zijn dat je de auto+aanhanger achterlaat en verder rijdt met de motor. Doen jullie dan iets speciaals om te verhinderen dat de aanhanger gepikt wordt? Geen problemen om ergens een auto voor een week achter te laten?

Bedankt! Ik schrik trouwens van die prijzen van Deutche Bahn... Voor twee motoren + twee volwassenen naar Villach, oostenrijk zijn we algauw ~850€ kwijt heen en terug in 't hoogseizoen. Ik kan gerust een trailer huren en met twee volwassenen rijden voor de helft van dat geld... Ik werk nog maar net en ik kan mij nog geen erg dure vakanties veroorloven.

Als ik op een circuit ben aangekomen :)

Op jouw leeftijd :? ,laten staan die kar en zelf er naartoe rijden :]
 
Beste hardcore motorreizigers,

Ik ben even oplossingen aan het vergelijken die mij een pak snelwegkilometers moeten besparen.

Een van die oplossingen is investeren in een motoraanhanger en de snelwegkilometers economisch en comfortabel in het koekblikje afhaspelen.

Mijn vraag: Wanneer jullie op het punt gekomen zijn dat je de auto+aanhanger achterlaat en verder rijdt met de motor. Doen jullie dan iets speciaals om te verhinderen dat de aanhanger gepikt wordt? Geen problemen om ergens een auto voor een week achter te laten?

Bedankt! Ik schrik trouwens van die prijzen van Deutche Bahn... Voor twee motoren + twee volwassenen naar Villach, oostenrijk zijn we algauw ~850€ kwijt heen en terug in 't hoogseizoen. Ik kan gerust een trailer huren en met twee volwassenen rijden voor de helft van dat geld... Ik werk nog maar net en ik kan mij nog geen erg dure vakanties veroorloven.

wat dacht je van de autotrein :?
 
...
En qua beveiliging:
Als ik naar het circuit ging dan liet ik de aanhanger op de trekhaak achter de auto met disselslot en een kabelslot door de wielen.
Nooit los van de auto want een aanhangertje is zo opgetild en op een ander gezet, en hopsa hij is weg. Of disselslot en ketting-/kabelslot vast aan de vaste wereld.

Goed idee! Ik dacht er inderdaad al aan om gewoon de stoute schoenen aan te trekken, naar een boer/bedrijf te stappen en zeggen: hier een krat Belgisch kwaliteitsbier, hoe lang kan ik hiervoor mijn auto een beetje laten staan? ;)

Ik ben een beetje in het 'dromen van' stadium. Ik zou graag willen rustig offroad rijden en prachtige plaatsen bezoeken. Dus de droom is een tweedehands robuuste mono kopen, die 'adventurisen' en dan naar de balkan ofzo. Eens gek doen. Ultralight kamperen of goedkoop in kleine dorpjes. Beetje advrider.com stijl... Prachtige symbiose ven technisch motorrijden en perfect lichtgewicht kampeer kit. Het is de hogeschool van het motorkamperen en ik zou het doodgraag eens meemaken.

(suggesties? Honda XR650R? Suzuki DR400? Iets anders?)
 
Goed idee! Ik dacht er inderdaad al aan om gewoon de stoute schoenen aan te trekken, naar een boer/bedrijf te stappen en zeggen: hier een krat Belgisch kwaliteitsbier, hoe lang kan ik hiervoor mijn auto een beetje laten staan? ;)

Ik ben een beetje in het 'dromen van' stadium. Ik zou graag willen rustig offroad rijden en prachtige plaatsen bezoeken. Dus de droom is een tweedehands robuuste mono kopen, die 'adventurisen' en dan naar de balkan ofzo. Eens gek doen. Ultralight kamperen of goedkoop in kleine dorpjes. Beetje advrider.com stijl... Prachtige symbiose ven technisch motorrijden en perfect lichtgewicht kampeer kit. Het is de hogeschool van het motorkamperen en ik zou het doodgraag eens meemaken.

(suggesties? Honda XR650R? Suzuki DR400? Iets anders?)

Auto wegzetten op Bauerhof met overnachtingsmogelijkheden in Zuid Duitsland of Oostenrijk. Van daaruit naar de Balkan.
 
Dat lijkt me de beste optie. :Y

Iedereen bedankt voor de snelle en constructieve reacties. Als je echt een serieuze vraag hebt kun je toch altijd op MF'ers rekenen.
 
er zijn hier die inderdaad de trein pakken met de brommer, en soms ook de auto en aan hanger
naar afrika (marokko) en verder....
ik zelf heb die reisen toch gewoon helemaal op de brommer gedaan, en het is prachtig.
onderweg leer je de motor goed kennen.
het rijden met een kampeer uit rusting is anders dan een kale off road.
maar vanaf 400 cc kun je een hoop lol hebben.
in spanje zijn genoeg plekken waar je veillig de aan hanger achter kunt laten :Y
zet hem wel goed vast aan je wagen.....maar verder geen probleem hoor.
in de haven naar marokko staan er genoeg, men gaat dan alleen met de brommer de boot op.
een busje huren met 2 personen is ook makkelijk, brommers achter in en klaar :Y
 
Ik heb ook nog op een naked veel autostrade gereden. Maar dat was op mijn twee en viercilinder. Ik heb geen zin om mijn kleine ééncilinder en 'avontuur' banden kapot te rijden op de autoweg.

Als jonge kerel kan ik wel wat comfort opofferen. 't is de motorfiets die me dwars zit...
 
Ik heb ook nog op een naked veel autostrade gereden. Maar dat was op mijn twee en viercilinder. Ik heb geen zin om mijn kleine ééncilinder en 'avontuur' banden kapot te rijden op de autoweg.

Als jonge kerel kan ik wel wat comfort opofferen. 't is de motorfiets die me dwars zit...

Nou,snap ik het :)
 
Ik rij zelf met een maat met 2 motoren op de aanhanger in 1 dag naar Slovenie, ca 15 km boven Ljubljana, daar pak ik op de heen en terugreis voor 50 euro(2 pers) een Bed en Breakfast en daar mag ik de combinatie gratis 2 weken laten staan . 1 slot op de dissel en 1 wielklem met doublelocksloten voor de verzekering en toeren maar.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen die zegt dat je het niet hebt begrepen heeft nog nooit met een noppenfiets die afstand gereden. Vooral met zachte noppen kan je meteen beginnen met andere banden te kopen op het moment dat je op je bestemming bent.

Ik doe dit 1 a 2 keer per jaar, al jarenlang. Motoren op de ahw en naar het zuiden blazen. Op de offroad zou ik er drie dagen over doen, met de auto in 1 dag. Stukken goedkoper. Minder kosten aan brandstof en overnachtingen. De tijdwinst kan je mooi gebruiken om off road te rijden.

Ahw kan je meestal wel ergens stallen, maar wel even overleggen. Er zijn ook cheapo's die 1 nacht een kamer in een B&B nemen en dan op de motor verder gaan. En de auto en ahw staat daar maar te staan zonder dat dit overlegd is. Kan je niet maken.

full

full

full

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Er zit een verschil tussen hardcore motorreiziger, en hardcore of the road rijder, bolksi...

Ik blijf bij mijn uitspraak.
 
Er zit een verschil tussen hardcore motorreiziger, en hardcore of the road rijder, bolksi...

Ik blijf bij mijn uitspraak.
:^ op noppen zou ik wekelijks 3 sets banden kwijt zijn(2500km per set) :+ en een knap allroad bandje doet zonder moeite 20k
 
Motorreizen en offroadrijden is ook een redelijk verschil. Een flinke reis offroad... Nee... Wel op de allroad met allroadbanden of tkc's is erg goed te doen. Setje tkcs gaat wel 5k mee, setje allroads 10k, weet niet wat diekooi onder allroad banden verstaat maar ik ken er geen een die het langer dan dat uit houdt.
 
Je hoeft trouwens helemaal geen aanhanger aan te schaffen, er zijn zat bedrijven en particulieren die motoraanhangers verhuren.
Een gewone aanhanger gaat ook wel, maar is minder veilig en minder handig.
 
Als je hem aan de auto laat zitten doe er dan een disselslot omheen, en parkeer hem achteruit zo strak mogelijk ergens tegenaan. Het beste is een muur, maar een flinke boom of lantaarnpaal voldoet ook wel. Als ze de aanhanger geen cm naar voren of naar achteren kunnen krijgen scheelt dat ook weer. Het is niet onmogelijk om hem eraf te krijgen, maar alle beetjes helpen.

Ik heb zelf een gat in het spatbord geboord, waardoor een beugelslot precies door de gaten in de velg door een chassisbalk van de aanhanger kan. Maar of dit bij jou kan is afhankelijk van de aanhanger.
 
Laatst bewerkt:
Ik had in Spanje mijn ahw in de hoek bij een hotel geparkeerd en hem daarna "opgesloten" met de oto:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan