Middenbok

klaas 57

MF'er
21 mei 2006
98
63
Drenthe
Nooit begrepen waarom er steeds minder een middenbok onder nieuwe motoren zitten. Maak ze dan 100 euro duurder merk je toch niet met de aanschaf van een nieuwe motor
 
Omdat er steeds meer uitlaat en katalysator onder de motor zit past het ook slechter.

Dat is geen argument als hij wel als optie leverbaar is. .

Ik vind middenbokken lastiger dan een zijstandaard en gebruik hem helemaal nooit.
Behalve als ik onderhoud doe, maar dan zou een voorwielstandaard ook voldoen.
 
Dat is geen argument als hij wel als optie leverbaar is. .
Op het moment dat het minder makkelijk is een middenbok er onder te plaatsen zal het ook een duurdere en minder optimale constructie worden. Dat maakt het voor fabrikant nog aantrekkelijker zowel financieel als constructief om het standaard weg te laten en hooguit als dure optie aan te bieden.
De vraag is ook hoevaak die optie wel of niet wordt aangeboden.
 
Proberen een verlaagde motor op de bok te trekken... da's pas lachen.

En dan niet weten dat de motor verlaagd is; dus gaan twijfelen aan je eigen op-bok-kunsten.
Heb ik een keer gehad! Dan kan je er wel heel hard aan trekken, tot je eigenlijk de hele achterkant van de motor optilt, en daarna ziet dat het achterwiel daarna véél verder van de grond af is getild als normaal, als het mijn eigen motor was had ik de bok een stukje ingekort. Maar voor nu was de oplossing even het achterwiel op een plankje rollen en dan de motor opbokken.
 
Middenbokken zijn gevaarlijke asfaltschrapers.
Voor bumper kentekenplaatklevers misschien (vonkenregen) })
Mn vorige motoren hadden zowel jiffy als middenbok en vond ik het wel erg handig om bijv. ketting te smeren, en bovendien helde de motor vanaf zn plekje in de schuur niet zo ver naar links, wat erlangs lopen makkelijker maakte.
Bij buikschuivers kan ik het weglaten van de middenbok nog wel snappen i.v.m. weinig ruimte onderin, maar mn huidige naked heeft m evenmin (en ook geen mogelijkheid om die erop te zetten als ik dat zou willen).
Misschien is het onderdeel van meerdere ontwikkelingen bij nieuwe modellen (zoals de imo belachelijke manier van kentekenbevestiging via achterbrug i.p.v. onder het achterlicht).

Vraag me eerlijk gezegd ook wel af wat nou de werkelijke reden van fabrikanten is....
 
Ik heb een transalp700 met middenbok. Volgens mij is het frame door honda nog van de transalp650 (?) overgenomen maar op de 700 zit de katalysator achter/onder het blok. Middenbok is daardoor minder snel bruikbaar en of het moment is niet jofel. Ik gebruik het nooit, had er ook geen onder mijn xrv750. Jiffy uit en ready. In de winter paar plankjes onder de jiffy, dat scheelt ruimte in de garage.
Ketting smeren: op de oprit en ff 1x de motor iets verplaatsen. Easy.

Ik 'schop' wel af en toe tegen de middenbok zodat ie niet vastrot. 👍 (zoals bij onze bromfiets cb50 een paar jaren geleden....)
 
Omdat ze je het liever achteraf verkopen voor meer en zodat ze betere specs kunnen noteren. Scheelt toch al snel 2kg.

Ik zweer er bij en gebruik de zijstandaard zowat nooit, middenbok voor life.
 
Hoe stap je dan op en af?
Is dit een grap nav iets wat ik over het hoofd zie in mijn eigen opmerking of vraag je nu serieus hoe ik op een motor stap als hij op de bok staat? :/

In geval van dat 2de, nou meestal vanaf links met mijn rechterbeen eerst, maar dan zonder de angst dat je hem op de een of andere manier om zou gooien wat wel kan met een zijstandaard.
 
Is dit een grap nav iets wat ik over het hoofd zie in mijn eigen opmerking of vraag je nu serieus hoe ik op een motor stap als hij op de bok staat? :/

In geval van dat 2de, nou meestal vanaf links met mijn rechterbeen eerst, maar dan zonder de angst dat je hem op de een of andere manier om zou gooien wat wel kan met een zijstandaard.
En eraf?
 
Terug
Bovenaan Onderaan