Middenbok

Alleen maar het risico dat de motor naar links zou vallen dan? Of zet je de motor echt helemaal schuin met gewicht op de standaard voor je afstapt? Dat lijkt me niks.

Ik heb echt nog nooit een moment gehad waar ik bang was dat ik de motor op mezelf zou laten vallen bij het afstappen. Alleen heel soms dat hij wat naar rechts hangt en ik hem een beetje vast moet houden.

Zijn het alleen beginners of ook rijders die minstens 750x per jaar hun motor opstappen op de voor hun meest logische en fijne manier?
Heb een baan gehad met meerdere locaties. En op de meeste dagen moest ik er wel op 3-4 zijn. toen stapte ik wel 10x per dag de motor op/af.. Dat waren heel veel keren per jaar..

Ben alweer vergeten wat het handigste was.. Heb hem iig. nog nooit omgegooid.

Doe wel altijd de standaard "Standaard trap" om te kijken of hij echt helemaal is uitgeklapt.

(En ja motorrijden onder werktijd is leuk)
 
Angst niet, maar een bok staat altijd goed, een zijstandaard niet.

Afgelopen zomer bij de storm stond de motor dusdanig in de wind dat hij op de bok begon met draaien. Met een zijstandaard was er denk ik een redelijke kans dat hij omgevallen was door de wind.
Dat is interessant, ik vind een motor veel stabieler staan op de zijstandaard dan op de middenbok.

Wat bedoel je met draaien op de bok? Om welke as draaide de motor?
 
Heb een baan gehad met meerdere locaties. En op de meeste dagen moest ik er wel op 3-4 zijn. toen stapte ik wel 10x per dag de motor op/af.. Dat waren heel veel keren per jaar..

Ben alweer vergeten wat het handigste was.. Heb hem iig. nog nooit omgegooid.

Doe wel altijd de standaard "Standaard trap" om te kijken of hij echt helemaal is uitgeklapt.

(En ja motorrijden onder werktijd is leuk)
Maar had je toen wel een middenbok?

Het werkt voor mij gewoon fijn en het is automatisch.

Sommige plekken zou ik de zijstandaard geen fijn idee vinden, bvb met veel wind, een plek waar veel mensen lopen, een plek waar de motor schuin staat, zachte ondergrond, ect.

Toen ik naar Schotland ging was de motor best volgeladen aan de achterkant waardoor het was lastig was om het op de bok te zetten. Maar vaak moesten we het toch doen omdat het terrein niet geschikt was voor de zijstandaard.
 
Angst niet, maar een bok staat altijd goed, een zijstandaard niet.

Afgelopen zomer bij de storm stond de motor dusdanig in de wind dat hij op de bok begon met draaien. Met een zijstandaard was er denk ik een redelijke kans dat hij omgevallen was door de wind.
Won je veel discussies op school? Het ging om afstappen, niet parkeren. Bij (kans op) storm is het handiger om de hoes weg te laten.
 
Als je trouwens op dagen als morgen (al zal het allemaal wel meevallen) je motor op bokt dan heb je veel meer kans dat hij omwaait.
Beter zet je hem op de zij standaard kops op waar de wind vandaan komt zodat hij het minste vangt (zonder hoes!)
En als je hem ergens moet parkeren in de blubber dan moet je een plankje meenemen voor de zij standaard.. of een tennisbal.. Fancy verbreder van Aliexpress..
 
Dat is interessant, ik vind een motor veel stabieler staan op de zijstandaard dan op de middenbok.

Wat bedoel je met draaien op de bok? Om welke as draaide de motor?
Misschien hangt het af van het type, maar de Fz6 staat op de bok echt als een huis. Het is praktisch ommogelijk om het om te duwen. Het kan alleen van achter naar voren maar dat kost veel meer kracht dan bij de zijstandaard.

De zijstandaard daarintegen, een beetje duw aan de achterkant van de motor en hij gaat rollen dus de zijstandaard klapt in. En natuurlijk van links naar rechts duw je hem ook vrij simpel om. Een beetje schuine ondergrond en hij staat bijna rechtop op de zijstandaard dus helemaal instabiel. Dan moet je hem 180 graden gaan draaien om hem stabiel te zetten.

Hij draaide om zijn as, waarbij de middenbok de as was. Windkracht 12 vol op de zijkant van de motor. Hij begon met zijn neus naar de wind te draaien, zoals zo'n pijl of haan op een gebouw (naam kwijt sorry) ook doet.
 
Maar had je toen wel een middenbok?

Het werkt voor mij gewoon fijn en het is automatisch.

Sommige plekken zou ik de zijstandaard geen fijn idee vinden, bvb met veel wind, een plek waar veel mensen lopen, een plek waar de motor schuin staat, zachte ondergrond, ect.

Toen ik naar Schotland ging was de motor best volgeladen aan de achterkant waardoor het was lastig was om het op de bok te zetten. Maar vaak moesten we het toch doen omdat het terrein niet geschikt was voor de zijstandaard.
Je kan onder de zijstandaard altijd een oppervlakte vergroter gebruiken, zoals het deksel van een potje.
 
Won je veel discussies op school? Het ging om afstappen, niet parkeren. Bij (kans op) storm is het handiger om de hoes weg te laten.

Ja best wel eigenlijk...

Afstappen doe je bij het parkeren toch?

Ja hoes was er al af.
 
e10a64315abb6236e32bfebf80a7e6a9.jpg


Zo; nu jullie weer
 
Als je trouwens op dagen als morgen (al zal het allemaal wel meevallen) je motor op bokt dan heb je veel meer kans dat hij omwaait.
Beter zet je hem op de zij standaard kops op waar de wind vandaan komt zodat hij het minste vangt (zonder hoes!)
En als je hem ergens moet parkeren in de blubber dan moet je een plankje meenemen voor de zij standaard.. of een tennisbal.. Fancy verbreder van Aliexpress..
Hij staat echt veel beter op de bok in de wind dan op de zijstandaard. Hij staat langs woningen, als hij op de zijstandaard niet met zijn neus in de wind had gestaan lag hij sowieso om. Windrichting is helaas niet altijd in te schatten en wisseld zelfs tijdens een storm nog door sturing van gebouwen.

Waarom zou ik zo moeilijk doen met een verbreder, bang zijn dat hij niet met zijn neus in de goede richting staat, of andere factoren als hij een middenbok heeft waarbij die factoren direct opgelost zijn?
 
Overigens is er wel 1 duidelijke functie voor de zijstandaard...

Het staat mooier op foto's.

20230820_205047 (1).jpg
 
  • Eens
Waarderingen: Lert
Mijn stappenplan voor opstappen is meestal

-Oordoppen in, jas aan en balaclava op.
-Geef vriendin een kus(indien van toepassing).
-Zet helm op, cardo aan.
-Topkoffer en handschoenen in de hand.
-Loop naar buiten, zet koffer naast de motor met handschoenen er op.
-Haal hoes van de motor en start de motor.
-Loop naar schuur* en leg de hoes daar in.
-Loop terug naar motor en klik de koffer er op en leg handschoenen op het stuur of de tank.
-Klik de telefoon in de houder op het stuur.
-Ga op de motor zitten die nog op de bok staat.
-Zet de navi of FM aan en de gewenste muziek.
-Trek de handschoenen aan.
-Koppeling intrekken en schakel naar 1.
-Duw de motor van de bok en rij weg.

*schuur is te klein voor de motor
Ik zou al geen zin meer hebben :/.
 
Maar vaak moesten we het toch doen omdat het terrein niet geschikt was voor de zijstandaard.
Hoe dat zo? Ik kan me eigenlijk geen situatie voorstellen waar mijn motor stabieler op de middenbok zou staan dan op de zijstandaard.

Thuis staat mijn GSA op de middenbok omdat de vloer daar helemaal vlak is en hij rechtop net wat minder ruimte inneemt.
Mijn Versys heeft geen middenbok en die mis ik ook niet echt. Oliepeil check ik door er naast te zitten op een krukje en trek hem even naar me toe dat hij recht staat. Ketting smeren met de OSCO.
 
Mijn beide motoren hebben een middenbok. En daar ben ik heel BLIJ mee!

Onderweg natuurlijk altijd op de jiffy, maar thuis en in de stalling op de middenbok. Veel efficiënter vwb ruimte.
Waar de middenbok nog het meest prettig voor is, dat is tijdens vakantie. Zijkoffers zijn dan aan beide zijden goed toegankelijk.
Ook het opbinden van tassen op een schuine motor zal geen feestje zijn.
Het opbokken is geen probleem. Dat is het wel als de motor vakantie-vol is opgeladen. Dan moet je 'm er echt wel op trekken.

En dan vergeet ik er bijna nog eentje........................
Ketting smeren door motor op middenbok in de 1 rustig te laten draaien. Met spuitbus of Osco ketting smeren.
 
zal allemaal best, maar ik zie t niet gebeuren bij mijn VN1600 classic tourer van bijna 400 kg. Dat wilde ik toch nog maar even kwijt.
De motor van Allen Millyard die om een Dodge Viper V10 heen gebouwd is heeft ook een middenbok, ik denk dat die het qua gewicht van jouw twin wint.
Oh dat lucht inderdaad op, goed dat we het er nog even uitgooien. :)
 
Hoe dat zo? Ik kan me eigenlijk geen situatie voorstellen waar mijn motor stabieler op de middenbok zou staan dan op de zijstandaard.

Als de grond zacht is zet je hem op de middenbok, dan rust hij vanzelf op de banden en de poten van de middenbok zakken deels in de grond waardoor ze ruim voldoende stabiliteit geven. Als je dat met een zijstandaard doet zakt de zijstandaard door de grond en ligt hij op zijn zijkant.

Op de middenbok is het bijna ommogelijk om de motor perongeluk om te stoten, bij de zijstandaard zou iemand die er tegenaanloopt of fietst de motor zomaar perongeluk omver kunnen duwen.

Als de ondergrond schuin is hangt hij of heel erg schuin op de zijstandaard, die dus meer risico heeft om te breken dan de bok. Of hij staat ondanks dat hij 'schuin' staat op de zijstandaard bijna rechtop en is hij heel makkelijk om te stoten of waaien.

Natuurkundig is er geen situatie te bedenken waarbij mijn motor veiliger zou staan op de zijstandaard dan op de bok.

Misschien komt dat door de specifieke verhoudingen van deze motor, de bok en standaard, dat zou kunnen.
 
Ook het opbinden van tassen op een schuine motor zal geen feestje zijn.
Daar heb ik echt nooit problemen mee. De koffers op mijn GSA zijn bovenladers. Met zijladers kan ik me voorstellen dat op de zijstandaard er links wat uitvalt bij het openen. Kan me dat eigenlijk niet meer herinneren van toen ik nog Pan reed.
 
Als de grond zacht is zet je hem op de middenbok, dan rust hij vanzelf op de banden en de poten van de middenbok zakken deels in de grond waardoor ze ruim voldoende stabiliteit geven. Als je dat met een zijstandaard doet zakt de zijstandaard door de grond en ligt hij op zijn zijkant.

Op de middenbok is het bijna ommogelijk om de motor perongeluk om te stoten, bij de zijstandaard zou iemand die er tegenaanloopt of fietst de motor zomaar perongeluk omver kunnen duwen.

Als de ondergrond schuin is hangt hij of heel erg schuin op de zijstandaard, die dus meer risico heeft om te breken dan de bok. Of hij staat ondanks dat hij 'schuin' staat op de zijstandaard bijna rechtop en is hij heel makkelijk om te stoten of waaien.

Natuurkundig is er geen situatie te bedenken waarbij mijn motor veiliger zou staan op de zijstandaard dan op de bok.

Misschien komt dat door de specifieke verhoudingen van deze motor, de bok en standaard, dat zou kunnen.
Gelieve niet teveel onzin in een post te combineren.
 
Als de grond zacht is zet je hem op de middenbok, dan rust hij vanzelf op de banden en de poten van de middenbok zakken deels in de grond waardoor ze ruim voldoende stabiliteit geven. Als je dat met een zijstandaard doet zakt de zijstandaard door de grond en ligt hij op zijn zijkant.
Mijn beide zijstandaards hebben een extra grote voet, die zakken nooit weg.
Op de middenbok is het bijna ommogelijk om de motor perongeluk om te stoten, bij de zijstandaard zou iemand die er tegenaanloopt of fietst de motor zomaar perongeluk omver kunnen duwen.
Als iemand er van achter tegenaan loopt rolt hij naar voren van de middenbok af. Daar is maar een klein zetje voor nodig.

Als de ondergrond schuin is hangt hij of heel erg schuin op de zijstandaard, die dus meer risico heeft om te breken dan de bok. Of hij staat ondanks dat hij 'schuin' staat op de zijstandaard bijna rechtop en is hij heel makkelijk om te stoten of waaien.

Natuurkundig is er geen situatie te bedenken waarbij mijn motor veiliger zou staan op de zijstandaard dan op de bok.
Op de zijstandaard zijn er drie steunpunten, dat is in de meeste gevallen stabieler dan de 2 steunpunten die de middenbok heeft. Maar het hangt ook wel af van de motor. Een BMW boxer staat echt te balanceren op de middenbok, soms het voorwiel aan de grond, soms het achterwiel en zonder enige bagage of tanktas echt beide wielen los
 
Terug
Bovenaan Onderaan