Middenbok

Omdat het middelpunt van de massa hoger ligt dan het steunpunt van de zijstandaard. De zijstandaard is ook niet fixed maar een scharnier die VEEL makkelijker in klapt dan het scharnier van de middenbok omdat de middenbok vereist dat je eerst motor enkele centimeters omhoog tilt voor hij in klapt. Zwaartekracht werkt in sommige gevallen de zijstandaard tegen en de bok juist direct mee.

Je hebt dan ook je lichaamsgewicht en momentum nodig om de motor op de bok te krijgen. Dat heb je dus ook nodig om hem er af te krijgen.

Het is inderdaad waar dat je bij kracht direct in de richting van de zijstandaard de zijstandaard meer weerstand kan bieden, maar dan ga je er dus wel van uit dat de constructie van de zijstandaard sterk genoeg is om die krachten aan te kunnen.

In alle andere gevallen is de bok stabieler.
Omdat het middelpunt van de massa hoger ligt dan het steunpunt van de zijstandaard. De zijstandaard is ook niet fixed maar een scharnier die VEEL makkelijker in klapt dan het scharnier van de middenbok omdat de middenbok vereist dat je eerst motor enkele centimeters omhoog tilt voor hij in klapt. Zwaartekracht werkt in sommige gevallen de zijstandaard tegen en de bok juist direct mee.

Je hebt dan ook je lichaamsgewicht en momentum nodig om de motor op de bok te krijgen. Dat heb je dus ook nodig om hem er af te krijgen.

Het is inderdaad waar dat je bij kracht direct in de richting van de zijstandaard de zijstandaard meer weerstand kan bieden, maar dan ga je er dus wel van uit dat de contructie van de zijstandaard sterk genoeg is om die krachten aan te kunnen.

In alle andere gevallen is de bok stabieler.
Omdat het middelpunt van de massa hoger ligt dan het steunpunt van de zijstandaard. De zijstandaard is ook niet fixed maar een scharnier die VEEL makkelijker in klapt dan het scharnier van de middenbok omdat de middenbok vereist dat je eerst motor enkele centimeters omhoog tilt voor hij in klapt. Zwaartekracht werkt in sommige gevallen de zijstandaard tegen en de bok juist direct mee.

Je hebt dan ook je lichaamsgewicht en momentum nodig om de motor op de bok te krijgen. Dat heb je dus ook nodig om hem er af te krijgen.

Het is inderdaad waar dat je bij kracht direct in de richting van de zijstandaard de zijstandaard meer weerstand kan bieden, maar dan ga je er dus wel van uit dat de contructie van de zijstandaard sterk genoeg is om die krachten aan te kunnen.

In alle andere gevallen is de bok stabieler.
Omdat het middelpunt van de massa hoger ligt dan het steunpunt van de zijstandaard. De zijstandaard is ook niet fixed maar een scharnier die VEEL makkelijker in klapt dan het scharnier van de middenbok omdat de middenbok vereist dat je eerst motor enkele centimeters omhoog tilt voor hij in klapt. Zwaartekracht werkt in sommige gevallen de zijstandaard tegen en de bok juist direct mee.

Je hebt dan ook je lichaamsgewicht en momentum nodig om de motor op de bok te krijgen. Dat heb je dus ook nodig om hem er af te krijgen.

Het is inderdaad waar dat je bij kracht direct in de richting van de zijstandaard de zijstandaard meer weerstand kan bieden, maar dan ga je er dus wel van uit dat de contructie van de zijstandaard sterk genoeg is om die krachten aan te kunnen.

In alle andere gevallen is de bok stabieler.

1713171724438.png


Ffs een middenbok 🤷🏼‍♂️
 
Zij standaard of middenbok gebruik ik enkel als er onderhoud gedaan moet worden, de rest van de tijd is het in de eerste versnelling zetten, stuurslot erop en afstappen maar
 
En op het moment dat je het doet, moet je de motor in balans houden en is er een kans op omvallen naar de andere kant

Dan doe je toch wat verkeerd... Motor rechtop, bokje op de grond. Als beide pootjes contact hebben met terra firma kun je werkelijk de motor loslaten, zolang je je voet op de bok houdt blijft 'ie zo moeiteloos rechtop staan dat je zou denken dat je viagra in de tank hebt gegoten.

Nergens in dit verhaal zou je noemenswaardige moeite moeten hoeven steken in het gevaarte in balans houden.
 
Dan doe je toch wat verkeerd... Motor rechtop, bokje op de grond. Als beide pootjes contact hebben met terra firma kun je werkelijk de motor loslaten, zolang je je voet op de bok houdt blijft 'ie zo moeiteloos rechtop staan dat je zou denken dat je viagra in de tank hebt gegoten.
Ik zou zeggen, test dat maar eens met 10 willekeurige motorrijders. Moet je wel de schade voor ze betalen.

Ik heb geen enkele moeite met opbokken, ik zeg alleen dat ik toch veel mensen zie die daar niet heel erg handig mee zijn.
 
Ik zou zeggen, test dat maar eens met 10 willekeurige motorrijders. Moet je wel de schade voor ze betalen.

Ik heb geen enkele moeite met opbokken, ik zeg alleen dat ik toch veel mensen zie die daar niet heel erg handig mee zijn.
Ik ben niet zo dom dat ik garant ga staan voor anderman's onkunde.

Jij en ik zeggen precies hetzelfde, opbokken is niet zo moeilijk en sommige mensen zijn prutsers. Ik dacht alleen iets aan het gesprek toe te voegen, door een wellicht nuttig stukje info te delen met iemand die wel moeite heeft met opbokken.

Jij zegt dat je het wel goed kan. Leuk voor je. We hebben inmiddels al bepaald dat het niet zo moeilijk is, dus verwacht geen felicitaties.
 
Zij standaard of middenbok gebruik ik enkel als er onderhoud gedaan moet worden, de rest van de tijd is het in de eerste versnelling zetten, stuurslot erop en afstappen maar
Ik heb het nu meerdere keren geprobeerd, maar dat moet je mij eens uitleggen hoe dat dan bij jou werkt.

Want zonder gebruik van de middenbok of zijstandaard, flikkert mijn motor namelijk elke keer op de grond.
Wat doe ik fout?
 
Mijn pa heeft sinds kort ook weer een motor, maar had best moeite met het op de bok krijgen ervan.
Hij weegt 100 kg en is 1.90 ik ben 74 kg met dezelfde lengte, maar had hem veel makkelijker op de middenbok.
 
Terug
Bovenaan Onderaan