Mijn 180BPM momentje........

Cyclops

Die hard MF'er
5 jul 2003
607
0
Flevoland
Vanmorgen heb ik een 'momentje' gehad waar ik jullie even mee wil lastigvallen:

7.45u A27 t.h.v. Utrecht, het verkeer sukkelt voort met 90 km/u en ik, ook sukkel, zit een beetje te suffen én te dicht op mijn voorganger. |(
Ineens word ik opgeschrikt uit mijn morgenroes en zie voor mij auto's en busjes vol remmend over de weg heen en weer schieten.
Schrikreactie; de voorremhandle tegen het stuur getrokken, mijn voet vol op de rem en mijn hartslag naar 180, ik voel hem aan de voorkant even kort blokkeren, schiet met mijn ballen de tank op, en het ABS grijpt in.
Nog steeds vol remmend met een pulserend ABS zie ik ternauwernood kans om om de voor mij glijdende bestelbus en Golf heen te sturen.......

Dit was me zonder ABS dus nooit gelukt, de wielen waren dan volledig geblokkeerd en ik had gewoon het asfalt kunnen kussen (ook dit is een nare ervaring reeds meegemaakt).
De moraal van dit verhaal:
- ABS is duur maar zinnig en heeft bij mij nu een hoop schade kunnen voorkomen
- Opletten en afstand houden is eigenlijk nog beter

Ik heb 2 jaar terug een antislipcursus met de motor gedaan maar een paniekreactie voorkom je toch niet zomaar, in oktober toch maar op herhaling dus.

Met dank aan mijn vrouw voor het mogelijk maken van dit dure 'speelgoed' en meneer Yamaha voor het leveren van een werkend ABS. :}
 
Blijven lastige dingen, hè, die koekblikken... Ik had vorige week ook nog zo'n momentje: Tegenligger besloot plots in te gaan halen, terwijl ik er tegenin kwam. |( Gelukkig zag ik het aankomen en kon ik nog net langs de bermrand er langs, want hij zag mij pas op het allerlaatste moment (en ik reed niet eens te hard... een unicum O-) ). Ik kan je vertellen dat zo'n weg ineens best smal wordt als je met z'n drieën naast elkaar zit. :(

Maar gelukkig ben je er goed vanaf gekomen. *D All hail the ABS. :} ;)
 
Ik heb mijn ABS nog nooit echt nodig gehad (wel eens voelen ingrijpen tijdens echt stevig remmen, maar dat was harder dan eigenlijk noodzakelijk O-) ). Wel vind ik het een geruststellende gedachte dat ik in een noodsituatie gewoon zo hard mogelijk kan knijpen zonder mezelf onderuit te remmen...
 
ik rijd bijna altijd met mijn grootlicht aan,zelfs overdag want met die sukkels op de weg (en er zijn ook van die zondagse motorrijders bij,eikels)dat ze je wel gezien zullen hebben,genoeg afstand zeker op de slechte belgische wegen :X
 
ik rijd bijna altijd met mijn grootlicht aan,zelfs overdag want met die sukkels op de weg (en er zijn ook van die zondagse motorrijders bij,eikels)dat ze je wel gezien zullen hebben,genoeg afstand zeker op de slechte belgische wegen :X

Mooi he, grootlicht, dan kunnen je medeweggebruikers je snelheid niet inschatten en rijden ze je alsnog voor je flikker.
 
Vanmorgen heb ik een 'momentje' gehad waar ik jullie even mee wil lastigvallen:

7.45u A27 t.h.v. Utrecht, het verkeer sukkelt voort met 90 km/u en ik, ook sukkel, zit een beetje te suffen én te dicht op mijn voorganger. |(
Ineens word ik opgeschrikt uit mijn morgenroes en zie voor mij auto's en busjes vol remmend over de weg heen en weer schieten.
Schrikreactie; de voorremhandle tegen het stuur getrokken, mijn voet vol op de rem en mijn hartslag naar 180, ik voel hem aan de voorkant even kort blokkeren, schiet met mijn ballen de tank op, en het ABS grijpt in.
Nog steeds vol remmend met een pulserend ABS zie ik ternauwernood kans om om de voor mij glijdende bestelbus en Golf heen te sturen.......

Dit was me zonder ABS dus nooit gelukt, de wielen waren dan volledig geblokkeerd en ik had gewoon het asfalt kunnen kussen (ook dit is een nare ervaring reeds meegemaakt).
De moraal van dit verhaal:
- ABS is duur maar zinnig en heeft bij mij nu een hoop schade kunnen voorkomen
- Opletten en afstand houden is eigenlijk nog beter

Ik heb 2 jaar terug een antislipcursus met de motor gedaan maar een paniekreactie voorkom je toch niet zomaar, in oktober toch maar op herhaling dus.

Met dank aan mijn vrouw voor het mogelijk maken van dit dure 'speelgoed' en meneer Yamaha voor het leveren van een werkend ABS. :}
gelukkig maar!!! blij dat je het er heel af had gebracht...
maarum...als je niet had zitten suffen op de fiets had je ook niet geschrokken ...en je remhendel blind aantrekken...want als je logisch nadenkt kan je harder stilstaan zonder abs dan met...
 
Dat kan iedereen met een beetje training...
In een training situatie wel jah ... , ik zeg ook graag van men eigen dat ik koel zou blijven als ik een noodsituatie zou hebben , ik heb het 1 keer voorgehad en toen ben ik koel gebleven ( toch koel genoeg om mooi gecontroleerd te remmen ) maar eerlijk gezegt weet ik niet of ik de volgende keer ook koel genoeg ga blijven , denk dat het eerder geluk was dan iets anders dat ik men voorwiel niet heb laten slippen ...
En ik denk dat niemand op voorhand kan zeggen hoe hij gaat reageren als hij in 1 keer een hard voorwerp voor zich ziet , tenzij hij dit al veel heeft voorgehad ..
 
gelukkig maar!!! blij dat je het er heel af had gebracht...
maarum...als je niet had zitten suffen op de fiets had je ook niet geschrokken ...en je remhendel blind aantrekken...want als je logisch nadenkt kan je harder stilstaan zonder abs dan met...

Werkelijk vreselijk om dit van een freebike VRO instructeur te moeten horen. "Als je logisch nadenkt kan je zonder ABS harder stilstaan dan met ABS". Als je in een paniekreactie je remmen inknijpt dan denk je dus niet logisch na :Z . Als je dan geen ABS op je fiets dan blokkeert je voorwiel en ga je dus onherroepelijk op je bek...hoe goed je ook kan remmen of rijden (als je logisch nadenkt).

Misschien haal je al schuivend over de grond best een hoge remvertraging maar de botsing met de onderkant van de voorganger is zo vervelend.
Paniek valt in dit soort situaties niet te voorkomen...ABS is dan een lifesaver.

Ik weet in ieder geval wel waar ik mijn VRO cursus niet ga doen.
 
Werkelijk vreselijk om dit van een freebike VRO instructeur te moeten horen. "Als je logisch nadenkt kan je zonder ABS harder stilstaan dan met ABS". Als je in een paniekreactie je remmen inknijpt dan denk je dus niet logisch na :Z . Als je dan geen ABS op je fiets dan blokkeert je voorwiel en ga je dus onherroepelijk op je bek...hoe goed je ook kan remmen of rijden (als je logisch nadenkt).

Misschien haal je al schuivend over de grond best een hoge remvertraging maar de botsing met de onderkant van de voorganger is zo vervelend.
Paniek valt in dit soort situaties niet te voorkomen...ABS is dan een lifesaver.

Ik weet in ieder geval wel waar ik mijn VRO cursus niet ga doen.
Doe hem dan ook niet bij de knmv want daar vertellen ze exact hetzelfde......dat je harder kunt remmen zonder abs dan met. O-) :X
 
gelukkig maar!!! blij dat je het er heel af had gebracht...
maarum...als je niet had zitten suffen op de fiets had je ook niet geschrokken ...en je remhendel blind aantrekken...want als je logisch nadenkt kan je harder stilstaan zonder abs dan met...

Klopt, als ik niet had zitten suffen én voldoende afstand gehouden had, zoals ik zelf al aangeef....
Logisch nadenken en een paniekreactie zijn echter twee dingen die helaas niet altijd goed samengaan. Ondanks mijn antisliptraining (bij Freebike inderdaad) overwon toch de paniekreactie en knijp je automatisch je remmen dicht. Een opgezette situatie en een geprepareerde baan met voldoende uitwijkmogelijkheid zijn nu eenmaal niet goed te vergelijken met de dagelijkse situatie. Dat wil niet zeggen dat je er weinig van opsteekt maar in dit soort situaties wint techniek het vaak van de logica...
In oktober zien jullie me dan ook terug voor een FTT2 en ik hoop dat je mijn instructeur bent.
 
Op donderdag 17 juli 2003 10:46 schreef Cyclops het volgende:

- Opletten en afstand houden is eigenlijk nog beter


Al blijft deze zin wel het allerbelangrijkste.


Las laatst ook nog zoiets, "als je een noodstop moet maken, heb je al 10 dingen fout gedaan"

De 10 fouten die erbij stonden waren bijna allemaal wel degelijk waar, weet ze echter niet meer precies.
 
Doe hem dan ook niet bij de knmv want daar vertellen ze exact hetzelfde......dat je harder kunt remmen zonder abs dan met. O-) :X

Dat klopt ook technisch gezien. ABS is niet gemaakt om sneller te stoppen, maar is gemaakt om je voertuig nog onder controle te houden tijdens de noodstop. Als je niet meer op tijd kan stoppen is het altijd wel handig dat je als je aan je stuur draait (in geval van auto) je een uitwijkmaneuver inzet tijdens je remming, en dat je niet als een aap rechtdoor blijft glijden met blokkerende banden. Bij een motor zelfde verhaal, met daar nog aan toe gevoegd het 'op je plaat gaan'.
 
Technisch gezien natuurlijk een mooi verhaal. Maar wanneer grijpt je ABS met name in..onder slechte omstandigheden (noodstop/ paniekreactie even daargelaten). Onder deze omstandigheden (zand/grind/ weet ik veel wat) op de weg kan je niet harder remmen dan ABS. Of je moet 10 keer per seconde je rem los kunnen laten en weer in knijpen ;-)
 
ik rijd bijna altijd met mijn grootlicht aan,zelfs overdag want met die sukkels op de weg (en er zijn ook van die zondagse motorrijders bij,eikels)dat ze je wel gezien zullen hebben,genoeg afstand zeker op de slechte belgische wegen :X


Lekker hoor, je tegenligger verblinden zodat hij je alsnog aanrijdt, en dan zeggen: die eikel heeft me niet gezien en ik had m'n groot licht nog wel aan...
 
ik rijd bijna altijd met mijn grootlicht aan,zelfs overdag want met die sukkels op de weg (en er zijn ook van die zondagse motorrijders bij,eikels)dat ze je wel gezien zullen hebben,genoeg afstand zeker op de slechte belgische wegen :X
sukkel
zal ik is op jou afrijden met 100 km per uur met grootlicht aan
 
ik rijd bijna altijd met mijn grootlicht aan,zelfs overdag want met die sukkels op de weg (en er zijn ook van die zondagse motorrijders bij,eikels)dat ze je wel gezien zullen hebben,genoeg afstand zeker op de slechte belgische wegen :X



Jesus wat ben jij een eikel zeg :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( : |( |( |( |( |( |( |( |(
Iedereen is een sukkel behalve jij de beste weggebruiker van Nederland.
 
sukkel
zal ik is op jou afrijden met 100 km per uur met grootlicht aan

Op donderdag 17 juli 2003 19:26 schreef snuitje het volgende:Jesus wat ben jij een eikel zeg :( :( :( :( :( :( :( :( :( :( : |( |( |( |( |( |( |( |(
Iedereen is een sukkel behalve jij de beste weggebruiker van Nederland.
Kom op mensen zo kan ie wel weer... Om altijd met groot licht te rijden mag dan niet zo'n goed idee zijn, maar deze reacties zijn ook wel weer erg overdreven... |(

Grow up! :Z
 
Uiteraard zijn oplettendheid en afstand houden de belangrijkste middellen om een impact met een vierwielig gevaarte of een ander object te vermijden, maar de techniek van ABS is zeker handig als het gaat om het ontwijken van obstakels bij hard remmen. Ikzelf rijdt op een motor met het al iets oudere DCBS en die helpt niet bij het tegengaan van blokkeren, maar bij het krachtige remmen op voor en achterrem. Ik heb zelf de proef op de som genomen en vanuit een zo hoog mogelijke snelheid (welliswaar gecontroleerd) tot stilstand te komen binnen een zo kort mogelijke afstand en het kan (ook zonder ABS). Ik remde zo hard dat mijn voorwiel blokkeerde en er rook van mijn voorrem afkwam en ben desondanks overeind gebleven. Is dit dan een teken dat je ook zonder ABS jezelf niet onderuit remt. Nee! Zoals ik al zij deed ik deze remproeven onder gecontroleerde omstandigheden, dus je weet wanneer je moet remmen en wat de situatie op het asfalt is. Als je in een noodsituatie in het dagelijks verkeer een soort gelijke remactie uitvoert kan je er geriefelijk vanuit gaan dat je onderuit gaat en de wereld vanuit een iets dieper oogpunt bekijkt. Dit heeft alles met adrenaline en schrik te maken.
Als jij tijdens zo'n (echte) noodstop je hoofd zonder ABS dusdanig koel weet te houden dat je met een blokkerend en rokend voorwiel de motor tot stilstand en overeind weet te houden dan is er maar 1 mogelijkheid.

Je hebt geen bloed, maar koelvloeistof door je aderen lopen.

PS: Ook met ABS kan je jezelf onderuit remmen.
 
Laatst bewerkt:
Doe hem dan ook niet bij de knmv want daar vertellen ze exact hetzelfde......dat je harder kunt remmen zonder abs dan met. O-) :X

Bij mijn VRO (KNMV) werd overigens vermeld dat ABS op alle motoren (dus ook de sportmotoren) wel een heel goede ontwikkeling zou zijn.

Dit na een fijne demonstratie waarmee met een ABS-bak vol werd geremd over een laag zand.

Natuurlijk verlengt ABS je remweg...bij remmen door een getraind iemand onder ideale omstandigheden. Op de openbare weg heb je die omstandigheden al niet.

Ik kan voor mezelf zeggen dat ABS me toch wel een stuk lekkerder laat remmen, en getest op een droog stuk is mijn remweg echt een stuk korter...omdat ik harder durf te remmen.
 
Het zijn niet altijd koekblikken die je even een hartslag doen overslaan hoor.
Gisteren op de E17 plakten er regelmatig wel wagens "in mijn gat" (pardon the expression) tegen 160 dan nog wel, maar nooit erg lang }) .

K schrok me pas echt rot toen ik even later (nog steeds helemaal op het linkse vak, alleen wat trager 140 of zo) ineens lichten zag opduiken, vlak achter me en dan NAAST me (tussen mijn moto en de vangrail). Bleek een collega motard te zijn, had hem echt niet zien komen (was al donker en had alleen licht gezien, hoeveel kon ik niet onderschieden, mijn spiegels trilden nogal). Het was in een fractie van een seconde gebeurd natuurlijk, want hij/zij reed een "tikje" sneller dan ikzelf ;)

Ach ja, hij heeft tenminste nog gegroet :+
 
Kan jij je remhendel tot op je stuur trekken? Dan moet je hem toch eens laten afstellen want dat mag eigenlijk niet kunnen. Voor de rest ben ik blij dat ik ook ABS op mijn buffel heb. Nog nooit nodig gehad gelukkig maar het is toch iets dat je bij noodsituatie helpt overeind te blijven.
 
De moderne ABSen van BMW en Honda ST1300 en VFR800 rem je er niet meer uit op vlakke weg met dezelfde motor zonder ABS. Zodra er hobbels in de weg zitten wel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan