Mijn ervaring met Optitune Bike Performance

14 sep 2012
118
0
sittard-geleen
Opgelost

Probleem: Product gekocht, retour gestuurd omdat het niet past, geld niet volledig teruggekregen.

Volgens de wet koop op afstand heb je recht op teruggave van het volledige bedrag inclusief verzendkosten. Het bedrijf is een andere mening toebedeeld en weigert terugbetaling.

Gevolg: geen product maar wel €13,50 kwijt aan verzendkosten

Waardeloos
 
Laatst bewerkt:
Aangezien TS het niet doet, doe ik het:

OPGELOST!

dr is een email gekomen met een oplossing:

Goedenavond mr Besselink,We hebben dit verhaal net intern besproken, omdat het toch koopavond was en we op ons gemak met een biertje aan tafel zaten :) Aangezien we dit probleem voor de toekomst gelijk af willen handelen, hebben we besloten een aantal punten van onze service te veranderen.Op deze manier gaan we ruimte creeren om deze kosten te dekken. Dit betekend dat we onze zeer ruime en klantvriendelijke manier van retournemen, (eigenlijk altijd en alles) zullen aanpassen.We zullen de eisen aan een retourzending vanaf nu harder naleven. Zo had u bijvoorbeeld vooraf geen melding gedaan van het retourneren, met het daarbij behorende RMA nummer.Dit zorgt bijvoorbeeld al voor meer werk, doordat we o.a. moeten uitzoeken welk pakket van wie is. Op deze manier werken we exact volgens de geldende eisen, zonder dat het ons extra geld gaat kosten.Zoals ik al eerder aangaf, bent u een van de weinig klanten die moeite had bij onze uitleg over het niet vergoeden van de verzendkosten.En ondanks dat wij hier anders over denken, is dat uw goed recht. Voor nu zal ik niet moeilijk doen bij u over het missen van een RMA nummer, en passen wij op korte termijn onze voorwaarden aan.Hopelijk is het dan voor toekomstige klanten duidelijker, en hebben we dit probleem niet meer. Lang verhaal wat u misschien verder niet zal boeien, dus om kort te zijn, ik zal opdracht geven u de 6.75€ over te maken, dan is alles wat ons betreft afgehandeld en wens ik u een fijne avond. met vriendelijke groet, Jasper Grootvel





Mijn oorspronkelijk bericht hier:
Dan zal er nog wel wat meer bij achter zitten want ik heb hetzelfde gehad (verkeerde maat haakse ventielen) en werden zonder problemen terug genomen en terug betaald.

Daarna de goeie maat besteld en zonder problemen ontvangen.


Alleen maar goeie ervaringen met Optitune.
 
Laatst bewerkt:
Dat verbaast mij ook, ook hier alleen goede ervaringen met optitune.
 
Ik hoefde geen nieuw product en wilde gewoon het bedrag en de verzendkosten retour, zoals dat hoort via internetaankopen.
De verzendkosten om het pakket terug te sturen heb ik ook netjes betaald. Dus wat kan er dan meer aan de hand zijn volgens jou?
 
Meer webshops doen dit (ook al hoort het volgens mij niet). Aan de andere kant vind ik het wel logisch dat ze het niet vergoeden. Als jij iets terug brengt naar de mediamarkt o.i.d. vraag je toch ook geen benzinegeld?
Verder vind ik het enigszins overdreven om hier speciaal een topic over aan te maken, maar dat is mijn mening :Y
 
Laatst bewerkt:
Sinds wanneer zijn verzendkosten terug betalen ook verplicht?

Maar maakt mij ook niet uit, ik had meer besteld dus die ventielen tikte niet aan.
 
Laatst bewerkt:
Koopt u een product via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus? En besluit u binnen zeven werkdagen dat u het product toch niet wilt kopen? Dan hoeft u alleen de kosten voor het terugsturen te betalen. Hebt u bezorgkosten betaald om het product thuis afgeleverd te krijgen? Dan krijgt u dit bedrag weer terug. 

De volgende situaties vallen echter niet onder de regels van Koop op afstand:
•          U zoekt een bedrijf op in het telefoonboek en via de telefoon bestelt u iets bij dit bedrijf
•          U koopt op afstand registergoed. Dit is een huis, grond of een bepaald schip
.•          U koopt uit een automaat bijvoorbeeld blikjes, sigaretten of een treinkaartje. Of u haalt een snack uit de muur.
          U koopt iets nadat u via de telefoon een bod hebt gedaan op een (internet)veiling
.•          U geeft telefonisch opdracht voor een verbouwing 

U heeft het recht om bij retourneren zowel de aankoopprijs als de verzendkosten (die zijn betaald om het product bij u thuis te krijgen) terug te krijgen. Dit is opgenomen in artikel 7:46d lid 3 van het Burgerlijk Wetboek  (http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling9A/Artikel46d/geldigheidsdatum_02-04-2014) Hierin wordt vermeld dat de koper recht heeft op ‘kosteloze teruggave van het door hem aan de verkoper betaalde’. In artikel 7:46j van het Burgerlijk Wetboek stelt heel duidelijk dat van deze afdeling ook niet ten nadele van de koper dan wel de wederpartij mag worden afgeweken.  Ook heeft het Hof dit beoordeeld in haar arrest C-511/08 dat dit niet mag. De Europese wet is duidelijk: alleen de rechtstreekse kosten van het terugsturen mogen voor rekening van de consument komen. Via de onderstaande link kunt u een beknopte samenvatting van dit arrest vinden:https://ictrecht.nl/webwinkels/ook-de-heenverzendkosten-moeten-terugbetaald-bij-wet-koop-op-afstand/
 
Laatst bewerkt:
Sinds wanneer zijn verzendkosten terug betalen ook verplicht?

Maar maakt mij ook niet uit, ik had meer besteld dus die ventielen tikte niet aan.
Sinds tijden. Je moet je het totale bedrag terug krijgen inclusief de verzendkosten om het naar jou toe te versturen. De verzendkosten om te retourneren liggen blij de klant.

Als het gaat om een deel van de bestelling (wellicht is dat hier aan de orde?) dan is de winkel niet verplicht om de verzendkosten terug te betalen (ook niet een deel daar van), maar alleen het bedrag van het geretourneerde artikel.

Het is echt niet moeilijk om te begrijpen hoor.
 
Sinds tijden. Je moet je het totale bedrag terug krijgen inclusief de verzendkosten om het naar jou toe te versturen. De verzendkosten om te retourneren liggen blij de klant.

Als het gaat om een deel van de bestelling (wellicht is dat hier aan de orde?) dan is de winkel niet verplicht om de verzendkosten terug te betalen (ook niet een deel daar van), maar alleen het bedrag van het geretourneerde artikel.

Het is echt niet moeilijk om te begrijpen hoor.

Ah, nou wist ik niet. Ook niet zo aan de orde bij mij. Voor 1 onderdeel van 13.50 ga ik wel naar de motorzaak om de hoek.
 
Ik had slechts 1 artikel besteld. Verzendkosten om te retourneren interesseert me eigenlijk niet. Maar gaat mij simpelweg om principe dat ik iets niet terugkrijg waar ik recht op heb. Verkoper geeft aan dat ik ook langs had kunnen komen. Jazeker even vanuit Zuid-Limburg oprijden voor een product van 30 euro
 
Gewoon wijzen op Burgerlijk wetboek, boek 7, artikel 46d, lid 2 en 3, waarin duidelijk staat dat het volledige bedrag inclusief initiële verzendkosten gecrediteerd moeten worden en dat alleen de kosten voor het retourneren voor de koper zijn. Mochten ze dan nog van mening zijn dat ze het niet hoeven te betalen dreigen met rechtsbijstand. Ik weet niet of ze nog een of ander keurmerk hebben, maar met thuiswinkelwaarborg kun je een geschil starten waarbij de verliezer de kosten betaald. Aangezien dit zo duidelijk is zul je 100% van de keren in het gelijk gesteld worden.


Edit: plaatje bij het praatje (in dit geval praatje bij het praatje :P ) Wetboek-online.nl | Burgerlijk Wetboek Boek 7
 
Laatst bewerkt:
Meer webshops doen dit (ook al hoort het volgens mij niet). Aan de andere kant vind ik het wel logisch dat ze het niet vergoeden. Als jij iets terug brengt naar de mediamarkt o.i.d. vraag je toch ook geen benzinegeld?
Verder vind ik het enigszins overdreven om hier speciaal een topic over aan te maken, maar dat is mijn mening :Y

Als jij langsgaat bij een zaak heb je ook helemaal niet te maken met een Koop op Afstand. Dit voorbeeld is dus ook totaal niet relevant voor deze wetgeving en deze zaak.

Stel dat het over een garantiegeval gaat heb je trouwens wel recht op reparatie of vervanging zonder enige kosten. Hierbij kun je dus wel eventuele kosten, bijvoorbeeld verzendkosten, maar ook benzinegeld in geval van langs brengen, terugvragen aan de verkoper. Echter gaat het hier over het retourneren van een product onder de Wet Koop op Afstand, dus zijn de retourkosten wel voor de rekening van de koper. Het volledige betaalde bedrag inclusief verzendkosten hoort echter wel terugbetaald te worden.
 
Als jij langsgaat bij een zaak heb je ook helemaal niet te maken met een Koop op Afstand. Dit voorbeeld is dus ook totaal niet relevant voor deze wetgeving en deze zaak.

Stel dat het over een garantiegeval gaat heb je trouwens wel recht op reparatie of vervanging zonder enige kosten. Hierbij kun je dus wel eventuele kosten, bijvoorbeeld verzendkosten, maar ook benzinegeld in geval van langs brengen, terugvragen aan de verkoper. Echter gaat het hier over het retourneren van een product onder de Wet Koop op Afstand, dus zijn de retourkosten wel voor de rekening van de koper. Het volledige betaalde bedrag inclusief verzendkosten hoort echter wel terugbetaald te worden.
Ja, duh, dat snap ik ook wel. Het ging me niet om een directe 1-op-1 vergelijking.
Ik vind de wet alleen erg krom op dat punt, waarom zou je als consument de verzendkosten terug moeten betalen, je kiest er zelf voor om bij een webshop te kopen.
 
Dit is gewoon knap waardeloos, je hebt dus recht op de verzendkosten maar je krijgt ze niet, lekker is dat, is alleen op te lossen door een zaak aan te spannen waarschijnlijk....

Dat doet niemand voor 13,50 natuurlijk, dus komen ze ermee weg.......
 
Vandaar deze melding, als het bij mij zo gebeurd dan kan het anderen ook overkomen
Dit is gewoon knap waardeloos, je hebt dus recht op de verzendkosten maar je krijgt ze niet, lekker is dat, is alleen op te lossen door een zaak aan te spannen waarschijnlijk....

Dat doet niemand voor 13,50 natuurlijk, dus komen ze ermee weg.......
 
Ja, duh, dat snap ik ook wel. Het ging me niet om een directe 1-op-1 vergelijking.
Ik vind de wet alleen erg krom op dat punt, waarom zou je als consument de verzendkosten terug moeten betalen, je kiest er zelf voor om bij een webshop te kopen.

Omdat je een risico neemt met het kopen van een product dat je nog niet gezien hebt, etc etc etc. Het gaat erom dat dit in de wet staat en men zich hieraan hoort te houden. Als dat opeens niet meer hoeft ga ik ook geen parkeerboetes meer betalen, of andere delicten plegen zonder de strafmaat te erkennen...

Ik heb zonet even gechat met een medewerker, ik vind ze hierin wel vrij botte mensen en ik zal in elk geval nooit iets bij deze zaak bestellen:

zegt:
U word geholpen door Jasper Grootveld (Verkoop/techniek)
Jasper zegt:
Goedemiddag, welkom bij Optitune!
Mark zegt:
Wetsovertreding Algemene Voorwaarden
Mark zegt:
Goede avond
Jasper zegt:
avond
Mark zegt:
ik had een vraag cq opmerking
Mark zegt:
in uw voorwaarden staat bij het retourneren dat bij een retour onder de wet koop op afstand geen verzendkosten gecrediteerd worden
Jasper zegt:
Zegt u het maar
Jasper zegt:
dat klopt, ik heb de discussie gezien op MF
Mark zegt:
echter is dit volgens het Burgerlijk wetboek, boek 7, artikel 46d, lid 2 en 3 niet toegestaan
Jasper zegt:
Wij zijn absoluut niet moeilijk, en hebben een hoge service naar de klant toe
Mark zegt:
aha u heeft het al gezien
Jasper zegt:
wij zien alles
Mark zegt:
haha
Jasper zegt:
ik heb de beste meneer aangegeven dat we zo werken, en dat het zijn goed recht is om een civiele zaak op te starten
Jasper zegt:
als we iedereen alles op zicht gaan toesturen, en daarna dit vergoeden zijn we snel failiet. We hebben hier een mooie grote showroom voor geplaatst, bij twijfel kan de klant daar komen kijken
Jasper zegt:
Daar onderschijden we ons van de "webwinkel"
Mark zegt:
Of het prettig is voor u of niet is niet van toepassing, u biedt de mogelijkheid om een product via internet te bestellen
Mark zegt:
dus hoort u zich te houden aan de wetten die daarbij horen
Jasper zegt:
en als meneer daar achteraf problemen mee heeft, is dat prima, dan mag ie dat aanvechten
Mark zegt:
U weet ook dat bij een zaak via de kantonrechter dit veel meer kosten voor u zal meebrengen?
Jasper zegt:
wij verschillen daarin van mening, en dat zal toch echt door een rechter persoonlijk bevolen moeten worden, willen we dat terugbetalen
Jasper zegt:
dan zien we dat als een proefcase, mocht het zover komen
Mark zegt:
meneer, ik wil best het artikel voor u kopiëren waarin het zeer helder en duidelijk uitgelegd wordt
Jasper zegt:
ik weet het, ik ken de boeken
Mark zegt:
er zijn al meerdere proefcases geweest, die ook in het voordeel van de koper beslist zijn
Mark zegt:
een rechter is hier denk ik in 5 minuten mee klaar
Jasper zegt:
dan zijn wij wellicht de volgende, mocht het zover komen
Jasper zegt:
Kan ik verder nog iets voor u doen?
Mark zegt:
Bij ontbinding koop op afstand mogen geen verzendkosten worden gerekend
Mark zegt:
Ik denk dat dit, zeker nu het ook zo op MF staat, veel klanten zal kosten trouwens
Jasper zegt:
Dank u, maar ik ken ze echt allemaal al,...zoals aangegeven ben ik er echter principieel tegen, en zal de rechter het op moeten leggen
Mark zegt:
principes hebben niks met de wet te maken he
Jasper zegt:
dat risico loop je altijd, maar gelukkig is dit de eerste ontevreden klant op vele duizenden
Jasper zegt:
Maar goed, u kent nu ons standpunt
Mark zegt:
ik ben er ook principieel op tegen dat mensen maar 2/3e van hun gevangenisstraf uit moeten zitten, maar daar kan ik toch niks aan veranderen
Jasper zegt:
maar je kan er wel tegen strijden he!
Mark zegt:
En ik zou ook liever geen verkeersboetes betalen, maar toch zal het moeten omdat het in de wet staat
Jasper zegt:
Maar goed, als u het goed vind, ga ik weer verder met werken!
Mark zegt:
als dit de eerste ontevreden klant op duizenden is, waarom vergoed u dan niet waar hij recht op heeft? van die ene op duizend gaat u niet failliet
Mark zegt:
Dat is prima, u heeft er in elk geval notificatie van gehad
Jasper zegt:
zal ik dat verder met meneer bespreken?
Jasper zegt:
bedankt!
Jasper zegt:
wens ik u een fijne avond
Mark zegt:
dat mag, ik ben maar een onafhankelijke derde
Mark zegt:
hetzelfde


tl/dr: Ze weten dat ze de wet overtreden, maar toch willen ze het niet vergoeden.
 
Laatst bewerkt:
Ja, duh, dat snap ik ook wel. Het ging me niet om een directe 1-op-1 vergelijking.
Ik vind de wet alleen erg krom op dat punt, waarom zou je als consument de verzendkosten terug moeten betalen, je kiest er zelf voor om bij een webshop te kopen.
Misschien moet een winkelier gewoon geen online shop starten als hij zich al niet eens aan de geldende regels kan houden?
Het hele idee is dat men de klant niet voor alle kosten en risico's op laat draaien (misschien moet je je eens verdiepen in de wet kopen op afstand en het doel daar van), en dat die gedeeld worden. Winkel betaalt (en draagt risico) voor verzending naar klant toe, klant draagt kosten (en risico) voor verzending terug naar winkel. Simpel en doeltreffend.

Het grootste probleem wat ik ermee heb is dat dit soort winkels zich zo een oneerlijke, voor hun positieve, positie verwerven. Daar waar het overgrote deel van de online winkels zich wel aan wet zal houden en ook netjes de kosten van het verzenden terug zal betalen, neemt deze winkel bij elke retourzending even illegaal een voordeeltje ten opzichte van de concurrentie. Niemand die uiteindelijk voor die ca € 6,75 wat gaat beginnen om hun recht te halen (de consument in ieder geval niet).

Naast dat het gewoon niet mag, hufterig is naar je klanten toe is het dus ook nog eens concurrentie vervalsend. Wat mij betreft mag hier ook veel harder tegen worden opgetreden.
 
Laatst bewerkt:
Mss denk ik dan te simpel, maar als je het risico niet wilt lopen, ga je toch lekker naar de winkel? Een ik heb me er redelijk in verdiept, op Tweakers.net volg ik die vergelijkbare topics met enige regelmaat, en ben dus al behoorlijk ingelezen. Ik vind het persoonlijk gewoon een erg kromme regelgeving
 
Mss denk ik dan te simpel, maar als je het risico niet wilt lopen, ga je toch lekker naar de winkel? Een ik heb me er redelijk in verdiept, op Tweakers.net volg ik die vergelijkbare topics met enige regelmaat, en ben dus al behoorlijk ingelezen. Ik vind het persoonlijk gewoon een erg kromme regelgeving

Als de winkel het niet eens is met de regelgeving moeten ze geen bestellen via internet aanbieden, zo simpel is het.


Edit: Ik durf zelfs nog te stellen dat de retourtermijn bij Optitune nu wettelijk 3 maanden is vanwege het opzettelijk verstrekken van foute informatie over de WKOA. Ik ben echter geen advocaat dus ik kan dit niet met volledige overtuiging verzekeren.
 
Laatst bewerkt:
Mss denk ik dan te simpel, maar als je het risico niet wilt lopen, ga je toch lekker naar de winkel? Een ik heb me er redelijk in verdiept, op Tweakers.net volg ik die vergelijkbare topics met enige regelmaat, en ben dus al behoorlijk ingelezen. Ik vind het persoonlijk gewoon een erg kromme regelgeving
Volgens mij is er niks kroms aan. Door een online shop te beginnen start je -bewust- een zaak waarbij je weet dat je te maken krijgt met de wet kopen of afstand, en alle verplichtingen die daarbij komen kijken. Dus je start dit -bewust- met het feit dat je verzendkosten terug moet betalen bij volledige retourzendingen (die binnen wet kopen of afstand vallen).

Als klant kies je er -bewust- voor om iets online te kopen met als risico dat, als je het niet bevalt (binnen de wet kopen of afstand), dat je de retourzending terug moet betalen.

Zowel verkoper als koper kiezen er beide voor om het risico te nemen van extra kosten. Niks kroms aan, niks geks aan..

Het gros van de online winkels kunnen zich er wel gewoon aan houden, gaan niet failliet.

Wat ik zeg, het is gewoon concurrentie vervalsing ten top. Wel de baten/lusten van een online shop willen, maar niet de lasten (welke ook nog eens wettelijk worden opgelegd).
 
Laatst bewerkt:
Tsja en bij het halen van je rijbewijs heb je ook geleerd dat je niet te hard mag rijden. Toch doe je dit, terwijl je weet dat het niet mag. En nu? ;)
 
Tsja en bij het halen van je rijbewijs heb je ook geleerd dat je niet te hard mag rijden. Toch doe je dit, terwijl je weet dat het niet mag. En nu? ;)

Nu betaal je de consequenties van het overtreden. Kan bij optitune ook, kost ze pakweg 1.000 euro gok ik als TS een zaak begint.

Als TS Facebook heeft zou ik daarop trouwens ook zeik bouwen, meestal willen zaken dan toch snel schikken aangezien ze volledig publiekelijk gewezen worden op hun fouten. Alhoewel ik denk dat ze met dit topic ook wel een stel potentiële klanten kwijt zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan