mijn moment

Hilbert

MF'er
2 mei 2004
227
0
Coevorden
Een ieder heeft volgens mij wel eens een moment mee gemaakt op de motor dat hij dacht nu ben ik er geweest.
Bij mij was dit moment vorig jaar op de N34 tussen de afslag Dalen en Holsloot ligt een grote parkeer plaats aan beide kanten van de weg.
Ik reed in noordelijke richting en zag op de uitvoegstrook van de voor mij aan de andere kant van de weg liggende parkeerplaats een koekblik staan.
Ongeveer 50 meter voor mij reed ook een koekblik toen die de auto gepasseerd was die stilstond in tegenovergestelde richting draaide deze plotseling de weg op om te keren om ook in noordelijke richting te gaan.
Hoe ik het heb gedaan weet ik niet meer maar ben er nog om toe gekomen maar heb met mijn elleboog de spiegel van die debiel op 4 wielen nog geraakt maar wonder boven wonder alles heel en in de benen kunnen houden.
Ik heb de motor maar even aan de kant gezet om bij te komen van de schrik want die zat er wel goed in.
Was er voor in staat om die idioot onder zijn auto door te halen maar hij reed door zonder om te kijken en ik was zo verstandig om mij in te houden.

Hebben jullie ook wel eens van dit soort momenten mee gemaakt ben erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Hilbert
 
Heb één keer gehad hier op de Cuneraweg (Rhenen-Veenendaal) dat er op een meter of 50 voor mijn neus een auto een andere auto ging inhalen. Ik pastte er nog net op de 10cm asfalt tussen de witte kantlijn en het gras. Daar krijg je het ook wel ff warm van.
 
yup. op de N201 bij Mijdrecht. Aan de rechterkant stond een geel autootje zonder licht aan en leek ook niet van plan iets te doen. Op de andere rijbaan kwam een heel stroom auto's.
IK zat we op te letten op de gele autootje maar daar gebeurde nog niks. Pas toen ik er ongveer 50 meter vanaf was (80 km/h) draaide die OUWE L*L(want dat was het) zo de weg op. Gelukkig lette de man aan de andere kant ook op en maakte ruimte door aan de uiterste kant te gaan rijden. Best leuk op de verkeerde rijbaan rijden terwijl er ook nog ander verkeer rijdt. :X
De man was compleet de weg kwijt denk ik. achter mij zaten ook auto's dus die kan ie niet over het hoofd hebben gezien.
Was even een schrikmomentje.
 
van die momenten dat je op de linker baan toch niet al te bizar hard rijd (130) en dan nog mensen die je met deze niet zo verschillende snheid gewoon NIET (willen :X ) zien B|
en hier int dorp heb k ook wel eens gehad dat ik op een voorrangsweg rijd en gewoon iemand doodleuk uit een zijstraat komt (en ja, die man had WEL gekeken) zonder mij te zien :X
 
Twee maal zelfs ... maar het was dan ook echt raak. De eerste keer was met mijn net gekochte, jaar oude TL1000S. TOen ik 'em kocht stonden er 4500 km op de klok. Hij heeft de 6000 niet gehaald. Een automobilist kwam uit een weg waar ik voorrang op had en stond eerst stil . Ik neemde ook te zien dat hij me aankeek, maar hij keek achter me langs blijkbaar. Hij reed vlak voor mijn neus de weg op en ik ramde zijn voorkant. Zijn motorblok was 20 cm teruggedrukt, mijn motor stuiterde enkele meters terug en ik had een dikke teen uit de kom en een pols gebroken.
Daarna een GSXR750 gekocht. Daar heb ik dik 12000 km mee gereden voor een zelfde situatie zich voordeed, maar dan op een ander stuk weg. Ditmaal gaf het overstekend wild nog snel gas bij, waardoor ik alleen zijn achterwiel raaktje. Ik zat op dat moment in een bocht en remde eerst flink, maar redde het niet. Toen heb ik mezelf onderuit geremd en ben achter de auto langs gekukeld. Motor weer aan gort, maar ik had nix (alleen wat dizzy de eerste paar minuten). Toevallig kwam er politie en later een ambulace langs. Die hebben me nog een beetje nagekeken, maar ik had nix, wat ik vantevoren niet ook al had :) . Het pak was wat bekrast en de helm was afgeschreven, maar dat is dus ook allemaal betaald door de verzekering. Het zijn wel van die momenten dat je even heel erg wakker wordt en je lijf op 120% gaat werken, lijkt het wel. Ik denkt op het moment dat het gebeurt niet van "daar ga ik". Je bent te druk te reageren en uitwegen te zoeken. Maar achteraf besef ik wel dat het ook anders had kunnen aflopen.
Laatste ongeval is weer bijna twee jaar geleden, dus volgens mijn statistieken ben ik weer bijna aan de beurt :) .
 
mzzz, ik heb zo'n moment ook al meegemaakt. Afgelopen zaterdag (ik had net mn motor opgehaald, ja mn eerste motor en ja heb pas net 3 maandjes mn A).
Maargoed ik was dus lekker op een weggetje aan t rijden, zie in de verte auto al beetje slingeren, dus ik begon al vast wat vaart te minderen. Nadat hij dichterbij kwam, zag ik dat meneer in zn koekblik (bmw X3) met zn radio bezig was!!! :( Meneer reed dus ook op 'mijn' weghelft. Meteen dus de claxon kunnen testen, meneer schrok op en ging snel naar 'zijn' helft. Gelukkig was ik bijna al op plaats van bestemming, was toch wel geschrokken. Zeker omdat a) pas je rijbewijs hebt en zulke situaties niet echt hebt meegemaakt en b) is toch je eerste motor die je niet goed kent en slechts een uurtje in bezit hebt.

Hopelijk laatste keer zoiets meegemaakt te hebben.
 
Ja maar helaas is het bij mij toen misgegaan.
Rijdt op de vanheemstraweg, rijdt er een oude kneus voor me met +/- 40 kmh (80 km weg . Zon laag , recht in de kerel z'n kokkerd. maar denk die kan ik wel even voorbij...
net op het moment dat ik naast hem ben , draait die kneus zijn auto naar links, omdat ie een paadje zag waar die wel even op kon keren.
Voet tussen motor en auto, totaal verbrijzeld.
Lig ik in het ziekenhuis, kom bij uit de narcose, staat er een levengroot bouwpakket naast mn bed van een motor.
Vraagt die gene naast mij :"ken jij die man die dat heeft gebracht? "
Ik weet niet eens wie dat gebracht had dus laat staan of ik hem kende..
Ik vraag nog aan hem waarom dan..
Blijkt dat hij (in een ziekenhuis met 2000 bedden) 's morgens uit dat ziekenhuis was ontslagen, stijf van de pillen en medicijnen, mij had getorpedeerd , en ik was precies in zijn bed terecht gekomen, :?
Ra ra politiepet
 
Juni 2002, rijbewijs net 4 maande oud, sinds 3 maanden mijn 851. Ik reed op de A2, net ten zuiden van Utrecht. Weg was vrijwel leeg, op de rechterbaan reden 2 auto's, ruim 300 meter tussenruimte. Voorste auto was een diesel die z'n beste tijd had gehad, dus grote rookwolken. Achterste auto kwam, zonder kijken of richtingaanwijzer te gebruiken naar links, terwijl ik er vrijwel naast zat. Mijn motor is toch echt niet stil, of onopvallend gekleurd. Ik had nog net genoeg ruimte links van de doorgetrokken streep, iets verder naar links was plm een meter gras, en dan vangrail. Ik ben bij De Lucht maar ff gestopt om een kop koffie op te bibberen.

Verder het gebruikelijke, koekblikkers die niet KIJKEN. Gisteren nog, net voor me naar links komende senior citizen. Ik ben blij dat ik durf te remmen. Was dus op zondag, I rest my case.
 
Op me motor gelukkig nog nooit, maar wel in het verleden op mijn Zundapp (bromfiets). Helaas lukte het uitwijken net niet en was hem underuit trekken de enige optie om niet over de motorkap heen te vliegen. :(

Verzekering meld dat het zijn schuld is dus ik kreeg wel mijn geld, maar ik kon ook aan justitie een prent betalen omdat ze een kapstok regel hadden dat links inhalen mag tenzij er een ongeluk uit voortkomt. |(
 
Net rijbewijs en lekker aan't gassen (zonder te overdrijven) met me gixxertje. Draaiede brug op en zowat halverwege de helling bergop (in de bocht waar je dus echt niet verder dan 50m kon zien) is er ineens een koekblik een ander koekblik aan't voorbijsteken. Trage koekblik was goed bij de zaak want schoot meteen rechts het fietspad op, net genoeg plaats latend voor die eikel en mezelf.

En dan natuurlijk al die koekblikken die denken overal voorrang te hebben, 1 keer met (voor m'n motor, NIET mezelf!) fatale afloop.
 
Klinkt bekend,heb ook al vaak genoeg een hartverzakking gehad,maar tot nog toe geen ongeluk.(afkloppen)
De ergste vind ik nog steeds op de ringbaan Utrecht,wil de 27 op richting Breda,
met voor me een sleurhut en links wat ander verkeer besluit ik om achter die caravan te blijven tot we ingevoegd zijn.
Mooi dacht ik,ingevoegd dus nu kan ik er voorbij,versnelling terug,richting aangeven naar links,achter en naast me alles vrij.
Kom ik achter die caravan uit rijden er op de 2e en 3e baan 2 absolute mongolen 45-50, de ene wil naar links de ander naar rechts en ze geven elkaar de ruimte niet,kom ik aan met 110-120.
Kofferbak van koekblik is best groot van dichtbij op zo'n moment,zat er 10 of 20 cm vanaf.
 
Haalde in Frankrijk nabij Gorges de Verdon, Pre Alpes, stukkie voor een haarspeldbocht een Renault Twingo in. Terwijl ik ernaast zit stuurt die gast ook naar links, om een beter overzicht van de bocht te krijgen, en drukt mij daarbij klem tegen het muurtje, dat de weg van het ravijn scheidde. Door mijn valbeugels ontstond er een grote vonkenregen, en wonder boven wonder slaagde ik erin rechtop te blijven. De Twingo had 5.500 duizend Euro schade, bleek naderhand, en ik had praktisch niets, afgezien van m'n beschadigde valbeugels.
:9
Desondanks blijft de Route Napoleon een van m'n favorieten.
 
gelukkig loopt het de meeste keren nog goed af.
Persoonlijk vind ik dat je als motorrijder zelf overal rekenschap mee moet houden want de meeste andere weggebruikers doen het niet met ons helaas.
Alleen al weer het afgelopen eerste redelijke weekend om te rijden 4 ongevallen hier in de regio waarbij motoren betrokken waren.
Het zal er helaas wel bij horen.
 
Nou geweest heb ik nog niet gedacht..wel een noodstopje met glijdend achterwiel omdat autootje van links mij niet zag maar meeste schrikmomentje was op een dijkweggetje.

Was daar niet bekend in de buurt, zo'n smal weggetje waar net een auto op past zeg maar, tegenligger net in een bocht naar links die omhoog loopt, asfalt was even wat breder zodat ik zonder al te veel af te remmen die bocht wel kon maken om de auto heen zonder overdreven af te remmen (ging niet zo heel hard hoor 50-60 zoiets)...dacht ik..net als ik voorbij die auto kom en de bocht weer kan zien blijkt dat het asfalt vanaf rechts een halve meter smaller wordt..oeps..mijn route ging dus het hoge gras in wat een cm of 10 lager lag dan het asfalt..nou ja op een of andere manier is het gelukt door even te controleren op het gras, voorzichtig de bocht door te draaien op het gras en met een ruk weer het asfalt op te gaan, flinke schop van de achterkant toen die ook weer het asfalt op moest maar het ging goed.
 
Na al heel vaak met m'n R6 zonder problemen de dijk over te zijn geweest, voor het eerst met de R1 de dijk over.
Ging dus zonder het in de gaten te hebben iets harder de bocht in, dacht echt ff dat m,n laatste uurtje geslagen had.
En met de R6 een keer achter een collega aan die rechtsaf ging terwijl ik dacht dat tie rechtdoor zou gaan, zag me eigen al helemaal bij hem achterop zitten.
Maar ging allemaal nog net goed, was wel m'n eerste onbedoelde stoppie })
 
gelukkig loopt het de meeste keren nog goed af.
Persoonlijk vind ik dat je als motorrijder zelf overal rekenschap mee moet houden want de meeste andere weggebruikers doen het niet met ons helaas.
Alleen al weer het afgelopen eerste redelijke weekend om te rijden 4 ongevallen hier in de regio waarbij motoren betrokken waren.
Het zal er helaas wel bij horen.

Vandaag weer door de file op de A4 gereden. 99% van die andere weggebruikers houden WEL rekening met motorrijders.

Tuurlijk zijn er wel mensen die niet opletten, maar veruit de meerderheid houdt echt wel rekening met ons.
 
Als die 1 procent die niet oplet een aanrijding veroorzaakt word het een grote chaos op neerlands wegen.
Geef toe mijn bericht was wel een beetje aangedikt door te stellen de meeste andere weggebruikers :(
 
Als die 1 procent die niet oplet een aanrijding veroorzaakt word het een grote chaos op neerlands wegen.
Geef toe mijn bericht was wel een beetje aangedikt door te stellen de meeste andere weggebruikers :(

Dat die 1 procent geen aanrijding met ons veroorzaakt hebben we gelukkig voor een groot deel zelf in de hand :)
 
Vandaag weer door de file op de A4 gereden. 99% van die andere weggebruikers houden WEL rekening met motorrijders.

Tuurlijk zijn er wel mensen die niet opletten, maar veruit de meerderheid houdt echt wel rekening met ons.

Ben ik het helemaal mee eens, als je sommige hier moet geloven zou 99% juist geen rekening met ons houden.
Of zou dat soms wat met de rijstijl van sommige motorrijders te maken hebben. O-)
 
Dat was ook wat ik noemde in mijn stelling dat we zelf overal rekenschap mee moeten houden.
Vind ook dat we ons zelf ook wel eens af mogen vragen of we het altijd wel zo goed doen.
Wij zijn nu eenmaal ook geen heilige boontjes. O-)
 
Dat was ook wat ik noemde in mijn stelling dat we zelf overal rekenschap mee moeten houden.
Vind ook dat we ons zelf ook wel eens af mogen vragen of we het altijd wel zo goed doen.
Wij zijn nu eenmaal ook geen heilige boontjes. O-)

Mee eens,

Het makkelijkste is anderen de schuld geven. Het beste (en een stuk moeilijker)is om zelf zo goed mogelijk te rijden.

Daar heb je wel invloed op; op het rijden van anderen meestal niet. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan