Beste moment van aankoop

Moonman

MF'er
21 aug 2023
59
77
Dames en Heren, Ik kon niet echt gevonden krijgen of deze vraag al gesteld is maar misschien zijn er inmiddels ook nieuwe inzichten......

Ik sta op het punt van het kopen van een motor, echter kreeg ik van een maat van me een goede overweging mee.
De situatie is dat ik de motor ga financieren. Ik wilde deze nu kopen, maar mn maat zegt er het volgende over....

"Waarom nu kopen, dan kun je 2 maanden rijden en vervolgens staat ie stil en rij je er pas weer mee in het voorjaar. Dan betaal je maanden voor niks".
"Beter die 6 maanden afbetaling in je zak houden en dan in het einde van de winter kopen".

Hij heeft een punt. Wat is jullie ervaring in het kopen van de motor? Wanneer is de motor goedkoop in aanschaf, en moet ik het idd op deze manier bekijken?
Is het zo dat dealers in de winter eerder geneigd zijn om korting te geven omdat ze minder verkopen in die maanden? En wellicht de Showroom willen leegmaken ivm nieuwe modellen in het nieuwe seizoen......
Graag jullie meningen en adviezen. Dank allen! :)
 
Niets kopen (behalve een huis) dat je je niet kan veroorloven. :N
Ik KAN het me wel veroorloven maar wil het niet in 1 keer uitgeven. Ik heb in het verleden voor deze constructie gekozen bij een auto en was daar super tevreden over. Ik realiseer me dat het me iets meer kost, maar niet nu ineens een grote smak geld......
Ik financieer niets anders dan mn huis en auto/motor. Omdat die uitgaven te groot zijn. Voor een TV spaar ik gewoon netjes. Voor mij werkt het.

Dat gezegd hebbende: enige mening over mijn vraagstelling? Of zou je zeggen dat t wellicht niets uitmaakt omdat er voor nu kopen zeker ook iets te zeggen valt....? :)
 
Ik koop een motor op het moment dat ik daar zin in heb. Mijn vorige motor heb ik in september besteld, en werd begin november afgeleverd; 2x op gereden, en toen de winterstalling in (elke dag even kwijlen in de garage). M’n huidige motor heb ik in januari gekocht, en is in april afgeleverd.

Met @Raphaël-s eens: ik persoonlijk zou een motor nooit financieren, maar dat moet ieder voor zich weten. Doe je het toch, sluit dan een allrisk verzekering af. Beetje zuur om aflossingen te betalen voor een motor die in puin is gereden.
 
Ik KAN het me wel veroorloven maar wil het niet in 1 keer uitgeven. Ik heb in het verleden voor deze constructie gekozen bij een auto en was daar super tevreden over. Ik realiseer me dat het me iets meer kost, maar niet nu ineens een grote smak geld......
Ik financieer niets anders dan mn huis en auto/motor. Omdat die uitgaven te groot zijn. Voor een TV spaar ik gewoon netjes. Voor mij werkt het.

Dat gezegd hebbende: enige mening over mijn vraagstelling? Of zou je zeggen dat t wellicht niets uitmaakt omdat er voor nu kopen zeker ook iets te zeggen valt....? :)
Wil je een motor rijden of niet? Dan is eerder altijd beter. Het is prachtig motor weer.

Of wil je een te dure aankoop doen om een beetje te pochen? Dan kan je hele constructies verzinnen en volgend jaar besluiten toch maar niks te kopen.
 
Het argument van ‘ik kan het me veroorloven, maar het kost me nu geen smak geld’ is een beetje vreemd. Aangezien lenen best prijzig is, kost het je over een langere periode ‘smakjes’ geld ipv in een keer aftikken. Wellicht gebeurt er in de nabije toekomst iets waardoor je je periodieke aflossing niet meer kunt ophoesten; dan ben je de Sjaak. Ook beïnvloed elke lening je toekomstige leencapaciteit.
 
Het kan dat dealers hun demo motoren van dit jaar in de verkoop doen binnenkort. Soms zitten er koopjes tussen.
Heb je al een bepaald merk en model voor ogen?
Wil je kopen bij een dealer dicht bij je woonplaats?
En waarom zou je 4 maanden niet kunnen rijden? Persoonlijk rijd ik gewoon door in de winter. En dat is geen woon/werk verkeer, want ik hoef niet meer te werken.
 
Het kan dat dealers hun demo motoren van dit jaar in de verkoop doen binnenkort. Soms zitten er koopjes tussen.
Heb je al een bepaald merk en model voor ogen?
Wil je kopen bij een dealer dicht bij je woonplaats?
En waarom zou je 4 maanden niet kunnen rijden? Persoonlijk rijd ik gewoon door in de winter. En dat is geen woon/werk verkeer, want ik hoef niet meer te werken.
Ik zat zelf te kijken naar een Honda NC750X. Dealer zit idd niet ver van mij vandaan. Maar ik ga ook nog bij een andere dealer kijken voor een Kawa Versys 650. Maar het zal wel de Honda worden denk ik. Dat designtaaltje bevalt me meer dan!!
Demo motoren, daar had ik nog niet aan gedacht. Tnx voor die tip ;). Ga ik zeker eens bekijken.
 
xxl.jpg
 
Waarom over 2 maanden stoppen met rijden?
Iets met beginnend rijder zijn, en dan lijkt de winter me niet ideaal om te beginnen met rijden ;). Sowieso ben k niet echt een winter rijder vermoed ik. Lekker met goed weer heerlijk, maar in de winter.....no tnx. Maar hey, wie weet ga ik het ooit wel heerlijk vinden. Maar mn eerste winter gaat niet komende winter zijn ;)......
 
Afgewogen financieren is geen ramp.
Kon m'n huidige motor kopen voor een *very nice* winterprijs, maar ik wist dat ik .. zeg .. 3 maanden later pas de volle mep op zak
zou hebben. ( stond nog geld uit ect.. )

Persoonlijke lening afgesloten.. Had exact de motor die ik wou hebben voor een *very nice price* , en nog geen 2 maanden daarna
alles afgelost.
Netto koste me het denk ik een 10'tje aan rente.. ( plus een motor en een berg opleuk meuk natuurlijk ;p ;p ;p )

Financieringen zijn een gereedschap, die je SOMS prima kan gebruiken.
( al, persoonlijk ... alleen bij uitzondering )
 
Iets met beginnend rijder zijn, en dan lijkt de winter me niet ideaal om te beginnen met rijden ;). Sowieso ben k niet echt een winter rijder vermoed ik. Lekker met goed weer heerlijk, maar in de winter.....no tnx. Maar hey, wie weet ga ik het ooit wel heerlijk vinden. Maar mn eerste winter gaat niet komende winter zijn ;)......
Leer je juist van. Koop wat ouders en geniet van elke meter in plaats van een financieel blok aan je been.
 
Het kan dat dealers hun demo motoren van dit jaar in de verkoop doen binnenkort. Soms zitten er koopjes tussen.
Heb je al een bepaald merk en model voor ogen?
Wil je kopen bij een dealer dicht bij je woonplaats?
En waarom zou je 4 maanden niet kunnen rijden? Persoonlijk rijd ik gewoon door in de winter. En dat is geen woon/werk verkeer, want ik hoef niet meer te werken.

Vaak zijn demo's best mee geragd. Ik zelf zou het nimmer doen..

Personeel neemt hem ook wel es mee..en daar wordt dan anders mee omgegaan
 
Maaruhm…. Het maakt toch geen drol uit of je nu begint met aflossen of over 6 maanden… issie ook weer 6 maanden eerder afgelost. Potato patato zeg maar… de financiering zal altijd een x aantal maanden (zeg 36) zijn. Dus of je nu begint of over 6 maanden… dus wat dat aan gaat heeft je vriend geen punt volgens mij :+
 
Iets met beginnend rijder zijn, en dan lijkt de winter me niet ideaal om te beginnen met rijden ;). Sowieso ben k niet echt een winter rijder vermoed ik. Lekker met goed weer heerlijk, maar in de winter.....no tnx. Maar hey, wie weet ga ik het ooit wel heerlijk vinden. Maar mn eerste winter gaat niet komende winter zijn ;)......
Wat voor winters hebben we nu nog, voorheen veel kouder met slechtere kleding. Nu is het prima te doen, zelfs voor je plezier.
 
Leer je juist van. Koop wat ouders en geniet van elke meter in plaats van een financieel blok aan je been.
De winterdagen in Nederland dat het minder verstandig is om met twee wielen op pad te gaan zijn op twee handen te tellen. Of je het leuk vindt is uiteraard een persoonlijke afweging. Toen ik mijn eerste motor had moest en zou ik op dat ding rijden. Heb ik de hele winter doorgereden, vond het heerlijk, meteen wakker door de kou.

Financieel advies heb je al genoeg gehad dus daar begin ik niet over.
 
Maaruhm…. Het maakt toch geen drol uit of je nu begint met aflossen of over 6 maanden… issie ook weer 6 maanden eerder afgelost. Potato patato zeg maar… de financiering zal altijd een x aantal maanden (zeg 36) zijn. Dus of je nu begint of over 6 maanden… dus wat dat aan gaat heeft je vriend geen punt volgens mij :+
In princiepe heb je gelijk, ik snap wat je zegt. Maar ik wil niet nu aflossen en er zes maanden niet mee rijden (winter).....Dan liever in het voorjaar kopen en direct kunnen rijden. Tuurlijk, de winter daarna zal ie ook stil staan maar dan heb k niet 6 maanden "voor niets" betaals.....hoop dat je snapt wat ik wil zeggen hahaha.

Maar ik snap jouw punt zeker! Potato Poteto idd...soort van ;). Ik ga er even over nadenken. Want ergens heb je gelijk, en ergens heeft mijn maat ook wel een punt denk ik. Lastig. Liefst rij ik de motor gisteren nog. hahaha Als t besluit eenmaal genomen is.......oef.
 
Terug
Bovenaan Onderaan