Aankoop .

Blackbird1955

Rookie
27 sep 2023
5
0
Goede middag ben in overweging om een cbr f uit 2007 te kopen ...maar tijdens de proefrit die zonder mancoos verliep ( motorisch, remmen ,)koppeling,) viel mij een ding op het blok tijdens opwarmen ,rijden belasten Ok
Maar ik hoor duidelijk van uit de voorzijde van de fiets ...geluiden die ik niet kan thuis brengen ....denk niet dat het uit de voorzijde van het blok komt .........het lijkt alsof de kuipdelen meeresoneren met de rijwind raar zou hard heb ik nie gereden .IK HOOP OP EEN ANDWOORD van de Honda cbr 600 F specialisten. BIJ VOORBAAT DANK .
MOET IK HEM KOPEN OF NIET..
Thanks Boys AND girls.....Peet .
 
1695840121126.gif

2 topics aanmaken voor t zelfde…
 
Koop een tweede handse via een dealer...scheelt niet zoveel. Heb je garantie niet? Wel checken of de banden, ketting , olie beurt, olie filter, luchtfilter gedaan is....
 
Garantie op lucht in de banden misschien..

Leuk zo'n 2-3 maanden garantie die sommige dealers bieden. Maar de kans dat er iets mis gaat in die periode is minimaal.

Een complete en goede onderhoudshistorie is veel belangrijker. En dan nog zou ik zelf bij aankoop van een wat duurdere motor hem zelf een grote beurt (laten) geven. Dan kan je gelijk controleren of hij ook daadwerkelijk al het onderhoud heeft gehad volgens de historie.
 
Garantie op lucht in de banden misschien..

Leuk zo'n 2-3 maanden garantie die sommige dealers bieden. Maar de kans dat er iets mis gaat in die periode is minimaal.

Een complete en goede onderhoudshistorie is veel belangrijker. En dan nog zou ik zelf bij aankoop van een wat duurdere motor hem zelf een grote beurt (laten) geven. Dan kan je gelijk controleren of hij ook daadwerkelijk al het onderhoud heeft gehad volgens de historie.
Nee hoor, wettelijk 12 maanden, iets wat weinig mensen weten
 
Dan heb je het over BOVAG dealers.. Dat zijn lang niet alle dealers / verkopers.
 
Goede middag ben in overweging om een cbr f uit 2007 te kopen ...maar tijdens de proefrit die zonder mancoos verliep ( motorisch, remmen ,)koppeling,) viel mij een ding op het blok tijdens opwarmen ,rijden belasten Ok
Maar ik hoor duidelijk van uit de voorzijde van de fiets ...geluiden die ik niet kan thuis brengen ....denk niet dat het uit de voorzijde van het blok komt .........het lijkt alsof de kuipdelen meeresoneren met de rijwind raar zou hard heb ik nie gereden .IK HOOP OP EEN ANDWOORD van de Honda cbr 600 F specialisten. BIJ VOORBAAT DANK .
MOET IK HEM KOPEN OF NIET..
Thanks Boys AND girls.....Peet .


Je best bestede geld ooit, een aankoop keuring laten doen.......
 
Nee hoor, niet allen bovag. Bart1045 heeft gelijk. Inderdaad iets wat weinig mensen weten.

En ik zou hem niet kopen. Er zijn zat van die dingen te koop. Gewoon een zoeken waar niks op aan te merken is.
 
Prachtig hè al die antwoorden;)

Beste is iemand meenemen die er verstand van heeft.

Want vragen aan de hand van tril geluid is vrij kansloos:)

Je had het aan die verkoper moeten vragen wat het was. Het is immers zijn motor.
 
Dus je hebt altijd 12 maanden garantie op een motor; ongeacht bij welk bedrijf je hem koopt?
 
Dus je hebt altijd 12 maanden garantie op een motor; ongeacht bij welk bedrijf je hem koopt?
Zolang het een bedrijf is heb altijd garantie. Wel strekt die garantie tot hetgeen je normaal mag verwachten. Dus een motor met 12k op de teller moet geen kapotte nokkenas krijgen
 
Zelfs de verkopende bedrijven doen alsof ze dit niet weren.

Je ziet ze ook regelmatig adverteren met 3 maanden bovag garantie wat helemaal niet bestaat 😂😂
 
Er is volgens mij wel een verschil tussen ‘echt garantie’ afgegeven door het bedrijf/merk/bovag of deze wettelijke ‘garantie’. Wat ik begrepen heb, maar ik ben geen jurist/advocaat:
Dit is officieel non conformiteit en houdt in dat de bewijslast bij de verkoper ligt mocht er iets niet goed zijn (non conform). Maar daarbij gaat het zoals hiervoor al gezegd over wat je mag verwachten voor het geld en de staat van het voertuig. Dat is anders bij een motor van 4500 euro die 45000km heeft gelopen dan 1 van 10000 euro die 12000 heeft gelopen. Daarnaast heeft de koper ook onderzoeksplicht, alles wat je logischerwijs had kunnen of moeten zien/weten valt al niet onder deze non conformiteits garantie. Het gaat eigenlijk om bewust verborgen gebreken. Dat is niet zo bij ‘gewone’ garantie, daar valt ook alles onder wat kapot gaat tijdens je garantie periode wat niet kapot was toen je hem kocht. Nagenoeg overal (behalve natuurlijk slijtage die zelf veroorzaakt is) kun je voor binnenwandelen en zal t gerepareerd worden onder garantie.
Zo gaf bij mij ducati, na een week in de alpen, de versnellingsbak de geest. Gebroken schakelveren. Goedkoop onderdeel, wel dure reparatie. Dit viel wel onder de garantie gegeven door de Ducati dealer, maar zou ik onder non conformiteit nooit voor elkaar hebben gekregen. De bak was immers prima toen ik hem kocht.

Ook zul je vaak om je gelijk te halen bij non conformiteit, een gang naar de rechter moeten ondernemen, die weer geld kost, en waar de uitkomst van vele factoren afhankelijk is omdat non confirmiteit verre van objectief is.
 
Laatst bewerkt:
Goede middag ben in overweging om een cbr f uit 2007 te kopen ...maar tijdens de proefrit die zonder mancoos verliep ( motorisch, remmen ,)koppeling,) viel mij een ding op het blok tijdens opwarmen ,rijden belasten Ok
Maar ik hoor duidelijk van uit de voorzijde van de fiets ...geluiden die ik niet kan thuis brengen ....denk niet dat het uit de voorzijde van het blok komt .........het lijkt alsof de kuipdelen meeresoneren met de rijwind raar zou hard heb ik nie gereden .IK HOOP OP EEN ANDWOORD van de Honda cbr 600 F specialisten. BIJ VOORBAAT DANK .
MOET IK HEM KOPEN OF NIET..
Thanks Boys AND girls.....Peet .
Klinkt hij als een naaimachine……. :?
 
Een Honda gaat natuurlijk nooit stuk, en als hij stuk gaat repareert hij zichzelf.
 
Er is volgens mij wel een verschil tussen ‘echt garantie’ afgegeven door het bedrijf/merk/bovag of deze wettelijke ‘garantie’. Wat ik begrepen heb, maar ik ben geen jurist/advocaat:
Dit is officieel non conformiteit en houdt in dat de bewijslast bij de verkoper ligt mocht er iets niet goed zijn (non conform). Maar daarbij gaat het zoals hiervoor al gezegd over wat je mag verwachten voor het geld en de staat van het voertuig. Dat is anders bij een motor van 4500 euro die 45000km heeft gelopen dan 1 van 10000 euro die 12000 heeft gelopen. Daarnaast heeft de koper ook onderzoeksplicht, alles wat je logischerwijs had kunnen of moeten zien/weten valt al niet onder deze non conformiteits garantie. Het gaat eigenlijk om bewust verborgen gebreken. Dat is niet zo bij ‘gewone’ garantie, daar valt ook alles onder wat kapot gaat tijdens je garantie periode wat niet kapot was toen je hem kocht. Nagenoeg overal (behalve natuurlijk slijtage die zelf veroorzaakt is) kun je voor binnenwandelen en zal t gerepareerd worden onder garantie.
Zo gaf bij mij ducati, na een week in de alpen, de versnellingsbak de geest. Gebroken schakelveren. Goedkoop onderdeel, wel dure reparatie. Dit viel wel onder de garantie gegeven door de Ducati dealer, maar zou ik onder non conformiteit nooit voor elkaar hebben gekregen. De bak was immers prima toen ik hem kocht.

Ook zul je vaak om je gelijk te halen bij non conformiteit, een gang naar de rechter moeten ondernemen, die weer geld kost, en waar de uitkomst van vele factoren afhankelijk is omdat non confirmiteit verre van objectief is.
Kortom; Mensen die hier zeggen dat ze "Altijd garantie hebben" .. Ja je hebt gelijk. Maar succes met het afdwingen ervan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan