Ik ook niet, want naast de breuk is de boel ook niet meer recht zo op het eerste gezicht
[afbeelding]
[afbeelding]
Maw, verderop in het frame zal de boel ook verzwakt zijn. Ik heb geen zin in lapmiddelen....
Dat ziet er niet goed uit
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Ik ook niet, want naast de breuk is de boel ook niet meer recht zo op het eerste gezicht
[afbeelding]
[afbeelding]
Maw, verderop in het frame zal de boel ook verzwakt zijn. Ik heb geen zin in lapmiddelen....
Dat bedoel ikDat ziet er niet goed uit
of je tikt de nummertjes ff over
Typeplaatje hoeft niet, als wel het oude eraf haalt want als nummers van typeplaatje en het ingeslagen nummer verschillen dan heb je alsnog een probleem.En vergeet het Typeplaatje niet
uitrekenen is moeilijk daar zou je de lengte van de vork voor moeten weten. ik ben niet zo goed met tangens, ik wil dan de maat balhoofdmoer, door het balhoofd-->straat weten.1. Om de naloop van de Intruder aan te passen (standaard: 33,5 graad en 145 mm) zijn er een aantal oplossingen. Nu bestaan er ook balhoofdlagers onder een hoek (3 graden). Ik kan me alleen niet voor de geest halen wat dat met de naloop gaat doen. Zou iemand dat kunnen uitleggen/uitrekenen?
nee, dat gaat niet, dat komt niet door de breedte, maar door de diameter. een autoband zit om een kleinere velg. je kan hem met geweld om een motorvelg krijgen maar dan loop je het risico dat de band klapt. als je velg dik genoeg is kan je hem een milimeter afdraaien, anders zal je echt een auto velg moeten inspaken.2. De Intruder is standaard voorzien van een 140/90-15 achterband. De velg is (grof gemeten) 10 cm breed. Nu was ik aan het bedenken welke band er op zou kunnen.
Het liefst heb ik een 145/65-15 en anders een 135/65-15. Aan de linkerkant heb ik namelijk slechts +/- 1 cm ruimte tussen band en cardan. Zou een 145 band gaan passen langs de cardan en op de velg?
volgens mij klopt je sommetje, je hebt er alleen niets aan. de maten die op banden staan kloppen slechts bij benadering, als je het zeker wil weten zal je de afrolomtrek echt moeten meten.3. Tenslotte de eindreductie. Wat ik heb begrepen is het beste om de eindoverbrenging 10-15 % te verkleinen (omtrek). De omtrek is 2 x pi x r, dus even rekenen voor de straal van de originele band:
(140x0,9)+0,5x(15x25,4)= 316.50 mm
Voor een 145/65 band:
(145x0,65)+0,5(15x25,4)= 284,75 mm
In de verhouding vallen de 2 en pi tegen elkaar weg dus hou je over:
284,75/316,50= 0,90
Wat dus zou betekenen dat je een eindreductie van 10 % krijgt.
Klopt mijn rekensommetje zo?
Ik zal de lengte eens opmeten aan het eind van de week. De Intruder staat bij mijn ouders namelijk.uitrekenen is moeilijk daar zou je de lengte van de vork voor moeten weten. ik ben niet zo goed met tangens, ik wil dan de maat balhoofdmoer, door het balhoofd-->straat weten.
je verkleint de naloop zeker met die balhoofdlagers, als je ze goed om monteert.
Om hoeveel verschil gaat het dan? Als je aangeeft dat 1 mm afdraaien (van de hoogte van de velgrand neem ik aan) genoeg is dan is dat toch niet zoveel?nee, dat gaat niet, dat komt niet door de breedte, maar door de diameter. een autoband zit om een kleinere velg. je kan hem met geweld om een motorvelg krijgen maar dan loop je het risico dat de band klapt. als je velg dik genoeg is kan je hem een milimeter afdraaien, anders zal je echt een auto velg moeten inspaken.
Owkee Maar de theorie klopt dusvolgens mij klopt je sommetje, je hebt er alleen niets aan. de maten die op banden staan kloppen slechts bij benadering, als je het zeker wil weten zal je de afrolomtrek echt moeten meten.
Ik weet het niet. Mijn voorwiel is 21 inch, die van jouw 1400 niet als ik het goed heb.Als jij nou de maat voor je schommelvork weet geldt dat dan ook mijn 1400?
1. Om de naloop van de Intruder aan te passen (standaard: 33,5 graad en 145 mm) zijn er een aantal oplossingen. Nu bestaan er ook balhoofdlagers onder een hoek (3 graden). Ik kan me alleen niet voor de geest halen wat dat met de naloop gaat doen. Zou iemand dat kunnen uitleggen/uitrekenen?
Ik weet het niet. Mijn voorwiel is 21 inch, die van jouw 1400 niet als ik het goed heb.
hoe werkt dat met die balhoofdlagers?
uitrekenen is moeilijk daar zou je de lengte van de vork voor moeten weten
Roesten, je rekencapaciteiten zijn beter als de mijne.
helaas heb je het begrip "naloop" niet helemaal goed begrepen. zoals jij het uittekent vergroot je de naloop.
[afbeelding]
het gaat om de balhoofdlijn en de loodlijn vanuit de wielas.
MZ zal de 3 graden lagers andersom moeten monteren als jij tekent, de vork zal onderuit moeten gaan staan.
(denk ik)Nee hoor niet mee eens. Deze discussie ben ik ook al eens gestart met de monteur die bij mijn span heeft geholpen & toen heb ik al snel maar mijn mond gehouden. Maar ik ben nog steeds overtuigd van mijn gelijk.
Wat ik wel was vergeten was om inderdaad rekening te houden met het feit dat meestal de poten wat naar voren staan t.o.v. de draai-as. In mijn plaatje staan ze er recht tussen. Maar daar verander 't principe niet van.
Dus kijk eens naar mijn plaatje en ga er effe van uit dat het om een motor gaat met de poten precies naast de draai-as. (van opzij gezien)
Als je dan dus die 3° verdraait volgens het pijltje wordt de naloop toch echt kleiner...