Ik denk dat het een winter projectje wordt om uit te zoeken bij welke weerstand er nog 2 liter in de tank zit, zodat ik dan een relais kan laten schakelen en zo mijn lampje heb, kwestie van een grote jerrycan en meten.
Maar ik denk niet dat dit, dit voorjaar nog gaat lukken, dan maar een keertje te vaak tanken.
ben ook zo iemand die graag knutselt aan electra
zelfgemaakte supermono die ze hier kwamen afzetten
[~[url="http/i139.photobucket.com/albums/q288/boosterke/mono%20maarten/Afbeelding020.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i139.photobucket.com/albums/q288/boosterke/mono%20maarten/160.jpg"]afbeelding~][/URL]
nen sucati ( ducati frame met suzuki gs500 blok )
[~[url="http/i139.photobucket.com/albums/q288/boosterke/sucati/IMG_0870_zps5241142e.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http/i139.photobucket.com/albums/q288/boosterke/sucati/144_zps8e2546b7.jpg"]afbeelding~][/URL]
ben nu aan men eigen caferacer bezig zal in de week ook is foto van posten
Inmiddels heb ik even wat uitgezocht en zie onderstaande schema. Dit is wel met de aanname dat je de weerstand van je brandstof vlotter lager wordt naar mate je brandstof niveau afneemt. Met de regelbare weerstand (pot. meter) kun je het systeem fijn afstellen.
Nadeel is dat de spanning van de dynamo/accu invloed hebben op de signalering. Wanneer de motor stationeer loopt kan de spanning ca. 12volt zijn terwijl bij hogere toeren de spanning kan oplopen naar 14,5volt. Dit kan het gevolg zijn dat bij tijdens het rijden het lampje aangaat bij 2 liter, maar wanneer je stilstaat dit bij bijvoorbeeld mij 1,8liter aanspringt.
Als je de gegevens van de vlotter weerstand en de LED hebt kan ik wel uitreken wat de regelbare weerstand moet zijn. Het is mogelijk dat je even moet experimenteren met de weerstand, maar ik verwacht dat het wel mogelijk is.
[~[url="http/i422.photobucket.com/albums/pp306/coentje1976/Elektra/IMG_0353_zpslfzanefb.jpg"]afbeelding~][/URL]
Robin, elektrisch aangestuurde turbo voor de martin? XD
Hoi,
Ik heb al een topic gemaakt over mijn kabelboom die wellicht vervangen moet worden in het techniek subforum. Kan iemand mij de juiste kant op helpen? Ik ben bereid het zelf te proberen en ook de tijd ervoor te nemen uiteraard, maar het lijkt mij toch wel eng omdat ik zoiets nooit heb gedaan/heb gedurfd.
kabelboom vervangen zx6r
@R-Rat.
Oke dankjewel, ik zal zeker eens vragen of ze mij kunnen laten zien wat het probleem is zodra ik de motor ga ophalen. En ja ik kreeg al een gevoel dat de dealer niet erg zin had om met elektra te lopen knoeien lol.
En wat bedoel je met je laatste zin als ik vragen mag, dat als het mij niet lukt dat ik jou een PB stuur? Is prima!
En zover ik gehoord heb van de dealer doet alleen mijn snelheidsteller het niet, de overige dingen zoals remlichten en etc moeten het dus wel doen. Iets zegt mij dat een kabelboomvervangen overkill is en dat het fixen van een snelheidsmeter die het eerst wel deed veel makkelijker is dan de dealer mij laat denken. Hun zijn uit op geld natuurlijk met een uurloon van €72.50.
Het werd eens tijd om een topic te openen over een vreemde interesse van mij. Elektra, draden en kabelbomen. Een aantal mensen op het motor-forum kennen mij en inmiddels heb ik ook een aantal motoren van anderen in mijn garage gehad.
Er zijn een aantal momenten wanneer een nieuwe kabelboom interessant is. Wanneer de motor te veel is aangepast, waardoor de huidige kabelboom te veel aangepast moet worden. Ik zie ook vaak dat de originele kabelbomen van oudere motoren een verleden hebben en minder betrouwbaar zijn. Stekkers die inmiddels hun beste tijd hebben gehad wat zorgt voor stroringen, of aanpassingen met bijvoorbeeld tape en kroonstenen. Bij een nieuwe kabelboom worden zoveel mogelijk draden en stekkers vervangen. Sommige onderdelen zijn voorzien van draden die niet vervangen kunnen worden. Waar nodig worden draden gesoldeerd en omhuld met een krimpkous. De zekeringhouder word meestal vervangen en tot slot worden de draden gebundeld en ingetaped.
Mijn interesse komt een deel vanuit mijn werk, maar begon pas echt met mijn eerste verbouw motor in 2010. Een GSX-R uit 1989 die ik vanuit standaard naar een streetfighter heb verbouwd. De elektra kon hier natuurlijk niet achterblijven.
- Alle schakelaars heb ik verplaatst. De meeste schakelaars heb ik verplaatst naar onder de tank alleen de knipperlicht en claxon en intercom schakelaars zijn op het stuur gebleven.
- De draden heb ik door het stuur, stuurpen en achterbrug laten lopen.
- Verder zijn alle draden en stekkers vervangen en opnieuw in een kabelboom verwerkt.
[afbeelding]
Een andere leuke motor was een simpele “no-nonsens” Honda CB360. Hier heeft de bouwer zelf de onderdelen geplaatst onder het zadel. Hier heb ik een compleet nieuwe kabelboom voor gemaakt.
[afbeelding]
Nu is elke motor anders en de wensen van elke bouwer/rijder zijn anders.
Inmiddels heb ik ook kabelbomen gemaakt voor meerdere Yahama XS750. Bij de eerste was het een wens om tussen het motorblok en achterwiel zoveel mogelijk leeg te houden en zoveel mogelijk onder het zadel en in de kont te verwerken.
[afbeelding]
Andere bouwers kiezen voor een ander soort zadel waardoor weinig onder het zadel geplaatst kan worden. Bij de volgende XS750 hebben de CDI, zekeringen, claxon, relais en startmotor een nieuwe plek gekregen voordat ik een nieuwe kabelboom kon maken.
[afbeelding]
Ik ben benieuwd of er meer leden hier zijn met soort gelijke interesses. Ik zal jullie verder op de hoogte houden van een aantal leuke projecten die nog volgen.
PM met mn projectje..Niet belangrijk.Als je mij via de mail laat weten wat je nodig hebt en wat je wilt, dan kan ik je meer informeren over hoe en op welke manier ik je kan helpen.
Ik heb een vraagje, wat gebruiken jullie om de kabelboom af te tapen?
Bij de custom kabelboom van mijn Ducati project heb ik zelf vulcaniserende tape gebruikt maar dat begint nu te scheuren en af te brokkelen. Waarschijnlijk door de hitte.
Zwart isolatietape wordt altijd zo'n vieze plakkerige bende na een tijd.
Vandaar mijn vraag wat jullie gebruiken en wat de ervaringen daarmee zijn.
idd wat doen de bekabelings deskundigen om een fatsoenlijke aftakking te maken?
Bij voorkeur zonder te solderen en dan uiteraard niet zo'n maf blauw snijdingetje dat er al af valt als je er naar kijkt.
Iemand ervaring met posi-locks?
zie Posi-Lock Wire Connectors & Taps | Strip, Twist, & Connect!