Tijdens het afstellen van mijn carburateur (nieuw, Mikuni VM22 26mm) kwam ik erachter dat ik hem niet netjes kreeg lopen, tenzij ik de stationairschroef zo'n 5-6 slagen uit deed. Dit is natuurlijk geen correcte setup.
Echter, een half jaar geleden exact dezelfde carburateur erop gehad en deze liep toen redelijk netjes stationair op 2 slagen uit. Reden van het afhalen destijds, was dat als ik snel het gas omhoog trok vanuit de vrij, de motor leek te verdrinken en afsloeg. Na carb te hebben schoongemaakt heb ik hem laatst er weer opgezet, maar het verdrinken bestaat nog steeds en ik krijg hem nu dus alleen rustig bij 5-6 slagen uit op de stationairschroef.
Wat zit erop:
- Stationairschroef zijkant
- Mengsel schroef tussen carb en spruitstuk
- Choke (staat uit en motor loopt nog steeds erg hoog, tenzij 5-6 slagen uit op de stationairschroef )
Wat heb ik al geprobeerd:
- Luchtlekken gecontroleerd en gerepareerd
- Naald e-clip verplaatst naar bovenste zowel als onderste (blijkbaar heeft dit nog geen effect op het stationair draaien?)
- Filter is zo goed als nieuw en schoon
Ik heb al verschillende handleidingen doorgelezen, maar ik snap niet waarom hij nu zo raar loopt. Iemand tips?
Tijdens het afstellen van mijn carburateur (nieuw, Mikuni VM22 26mm) kwam ik erachter dat ik hem niet netjes kreeg lopen, tenzij ik de stationairschroef zo'n 5-6 slagen uit deed. Dit is natuurlijk geen correcte setup.
Op waar voor fiets zit de carburateur? Is de sproeierbezetting specifiek voor die motor of gewoon het standaard spul en gaan (of niet in dit geval)?
Als je de mengselschroef 6 slagen uit moet draaien om een redelijk lopende motor te krijgen is je stationairsproeier te klein. Uitdraaien = rijker.
Moet ik hier nu lezen dat hij vanzelf hoog stationair gaat draaien en je dat dempt door de stationair mengselschroef uit te draaien?ik krijg hem nu dus alleen rustig bij 5-6 slagen uit op de stationairschroef.
Op waar voor fiets zit de carburateur? Is de sproeierbezetting specifiek voor die motor of gewoon het standaard spul en gaan (of niet in dit geval)?
Als je de mengselschroef 6 slagen uit moet draaien om een redelijk lopende motor te krijgen is je stationairsproeier te klein. Uitdraaien = rijker.
TS :
Mengsel schroef tussen carb en spruitstuk
Niet als het een luchtregelschroef is dan is uitdraaien armer.
Zelfde euvel. Dus nogmaals aan de slag gegaan met afstellen van de CO-schroef en stationairschroef (stationairschroef duwt idd simpelweg de gasschuif omhoog bij het indraaien), maar ik kwam wederom uit op zo'n 5 a 6 slagen uit voor de stationair (oftewel de gasschuif hangt bijna helemaal onderaan in de carb). De CO-schroef (tussen carb en spruitstuk) lijkt dit niet te kunnen compenseren.
Dus bij een normale stationairinstelling van 1-3 slagen loopt hij echt superhoog.
er is geen normale stationnair instelling, enkel een juiste en zoals ik hierboven reeds gezegd heb : je afstelling is nu dus beter dan de vorige keer (voor zover ik kan afleiden uit wat je schrijft).
Zoals Janbros al aangeeft, Er is geen "vaste" basisinstelling van aantal slagen van de stationairschroef. Dit is gewoon in/uitdraaien tot het gewenste toerental.Zelfde euvel. Dus nogmaals aan de slag gegaan met afstellen van de CO-schroef en stationairschroef (stationairschroef duwt idd simpelweg de gasschuif omhoog bij het indraaien), maar ik kwam wederom uit op zo'n 5 a 6 slagen uit voor de stationair (oftewel de gasschuif hangt bijna helemaal onderaan in de carb). De CO-schroef (tussen carb en spruitstuk) lijkt dit niet te kunnen compenseren.
een mengselschroef staat altijd uitlaatkant carbu (zoals TS beschrijft)
een luchtregelschroef altijd aan inlaatkant carbu
pitbike heeft een kickstart. Ik zal morgen de bougie eens eruit halen en kijken wat voor kleur deze heeft na goed te zijn warmgelopen.
Ik heb ook nog een oude carburateur liggen (merkloos?) die bij de pitbike kwam, echter de jet die hierin zit is veel korter en lijkt me niet compatibel met deze carb.
Ik wil de stationairschroef op de carb wel op 5 slagen uit laten staan als hij daarmee prettig stationair loopt, maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?
maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?
het is nergens voor nodig om "ineens de gas helemaal open te trekken" , je verstoort daarmee heel de luchtflow door de carburator. van hoge ga je te plots naar heel lage luchtstroomsnelheid, waardoor er tijdelijk veel minder benzine wordt aangezogen en de motor stil (dreigt te) vallen.
bij een CV carburator mag je dit wel doen, omdat het vacuum daar automatisch de gasschuif regelt.
dure carbu's waarbij je de gasschuif direkt bediend hebben een acceleratiepomp om dit op te vangen (spuiten extra benzine in ).
smoren is een betere benaming denk ik (veel te lage gasstroom ineens en daardoor kan er te weinig benzine aangezogen worden) en daar hebben ze nou CV carburateurs of acceleratiepompen uitgevonden. Maar deze maken carbs weer een stukje duurder en dat wordt dus niet geplaatst op een low-budget pitbike. Het is dus gewoon een eigenschap van dit type carburateur en daar zul je mee moeten leren leven, of het gas minder abrupt open draaien.pitbike heeft een kickstart. Ik zal morgen de bougie eens eruit halen en kijken wat voor kleur deze heeft na goed te zijn warmgelopen.
Ik heb ook nog een oude carburateur liggen (merkloos?) die bij de pitbike kwam, echter de jet die hierin zit is veel korter en lijkt me niet compatibel met deze carb.
Ik wil de stationairschroef op de carb wel op 5 slagen uit laten staan als hij daarmee prettig stationair loopt, maar het enige probleem wat dan nog resteert is het 'verzuipen' (iig zo klinkt het) als ik vanuit stationair in een keer het gas open trek. Iemand daar een verklaring voor?