is dus half syntethische olie ,gebruik ik omdat mijn motor niet de jongste meer is(9 jaar),als ik volsyntethisch neem,dat plakt tegoed(het smeert te goed,gek maar waar)waardoor je de kans loopt op olie verbruik,en het kan nog wat problemen geven.en ik gebruik het omdat ik niet weet wat de vorige eigenaar erin gooide,dus de midenweg genomen,op advies van mede mf-ersEn wat is daar de diepere reden voor ? Een Chinese uitvinding?
Het gaat er natuurlijk om welke motor je hebt, die bepaalt volgens mij de oliesoort, ja of nee?
"Dik en dun", respectievelijk "mineraal en (half)synthetisch" zijn twee totaal los van elkaar staande dingen
In een Beemer moet gewoon 20w50 mineraal
Ligt aan je gebruik.
Als je veel extreem gebruik hebt van je fiets, circuit, sahara, ed. dan zou ik syntetische olie gebruiken.
Voor normaal gebruik is 1/2 om 2/1 ook goed.
Voor de GS is zelfs minerale prima, al zal deze iets meer vervuiling achterlaten dan de 1/2 om 2/1..... (Koolresten)
Hou gewoon je boekje aan bij gemiddeld gebruik, ze hebben dat met een reden geschreven.
Voor (airhead) boxers: http/www.airheads.org/index.php?Technical%20Tips+Oil%20Discussion heeft een heel uitgebreid verhaal (engels).
@Cozy: Beemers hebben een droge plaat koppeling.