zou je niet eerst gaan kijken hoe het komt dat een vrij recente motor zoveel olie verbruikt...
Ik denk dat je beter even kan investeren in een cilinderkoprevisie.
Hoe kan het dat motoren van hetzelfde type zo verschillen. Want ik heb namelijk ook een yzf 750 r uit 1994. En ik heb ongeveer een olie verbruik van 0,25 liter op 1000 kilometer. Als ik dan lees dat een yzf uit een 1996 een liter olie verbruikt bij 1000 kilometer vraag ik mij af hoe dat kan. Ik gebruik gewoon half-synthetische olie 15W40.
Nee hoor, dat is een "urban myth": Vrijwel alle types olie zijn te mengen zolang ze maar allemaal geschikt zijn voor je motor, dus ook overschakelen geeft geen probleem.Let wel effe op je kan niet zomaar verschillende typen olie door elkaar gooien. Als er nu bijvoorbeeld een volsyntheet zit kan dat wel eens problemen gaan geven in combinatie met een minerale olie.
Nee hoor, dat is een "urban myth": Vrijwel alle types olie zijn te mengen zolang ze maar allemaal geschikt zijn voor je motor, dus ook overschakelen geeft geen probleem.
Trouwens: Als FZR/YZF zoveel olie gebruiken, waar ligt dat dan aan in het algemeen? Zuiger(veren), klepgeleiders of gaat het er via de ontluchting uit naar luchtfilter?
De "Urban Myth" is ontstaan doordat vroegah (30er 50er jaren) ongedoopte single grade olie gebruikt werd, het smeerde alleen maar, het vuil (verbrandingsresten en andere meuk) zette zich af onderin de motor. Als daarna "moderne" olie gebruikt ging worden, met de reinigende dopes, kwam dit sediment broksgewijs los, verstopte filter en olie-passages: Not Good!!!
en bij 40k even de remschijven en balhoofdlagers vervangen,niks aan't handje hoor.
maar vol-en halfsyntheet gaan niet samen