Mistlampen / Verstralers..

Ik zat op een supersport hoor afgelopen winter. Ging prima in mijn pauper Rev'It pakkie :+
 
Ik zie als het regent meer bmw's rijden dan supersports hoor, en choppers al helemaal niet.
als we dan toch lekker aan het generaliseren zijn, 'wij' rijden allemaal met stadler en rukka goretex proshell pakken, kan het plebs op hun plastic rijstkokers heel niet betalen.

Heb je dan ook van die grote blikken koffers om maaltijden te bezorgen?
 
Ik denk dat de groep "echte diehards" sowieso erg klein is. Zelfs met de afgelopen "winter" heb ik regelmatig geen motor gezien de hele rit. Misschien waren de niet rijders verstandig en ik een debiel, dat kan, maar alsnog is het percentage doorrijders erg klein. Als je al iemand op de motor ziet dan is het meestal een 50+er met een BMW. Zeker geen gasten op supersports....die rijden alleen van en naar de boulevard en zijn bang voor regen.

_O- _O- _O-

Doorrijders zitten vaak op wat oudere beestjes, Div 600/900 en vergelijkbare modellen. Echte pekelvreters :Y

Afgelopen winter was gewoon 1 lange herfst :P
 
Ik denk dat de groep "echte diehards" sowieso erg klein is. Zelfs met de afgelopen "winter" heb ik regelmatig geen motor gezien de hele rit. Misschien waren de niet rijders verstandig en ik een debiel, dat kan, maar alsnog is het percentage doorrijders erg klein. Als je al iemand op de motor ziet dan is het meestal een 50+er met een BMW. Zeker geen gasten op supersports....die rijden alleen van en naar de boulevard en zijn bang voor regen.

Ik rij tegenwoordig niet meer op de motor als er kans is op gladheid door bevriezing of sneeuw. Dat deed ik vroeger wel, maar ondertussen vind ik het niet meer verantwoord voor mezelf.

En nee, ik heb geen ultraduur goretex proshell (meer). Ik rij alweer anderhalf jaar met een BMW pak dat niet wil verslijten ...
 
leuk dat het mag, die mistlampen...


Eerst ff klagen:

Vandaag lopend naar het werk, en om 07:45, gewone dag, midden in DHg komt me zo'n "coole GS(A?)" tegemoetrijden: GROOTLICHT en TWEE MISTLAMPEN AAN (en zo'n hesje-helpt-dat-nou-echt, en de pizza-koffers erop+aan natuurlijk).

Zelfs met (bewolkte ochtend) daglicht overstraalde hij alles om m heen.
Zichbaar, dat wel.
Ik vind het hoogst irritant.
Hoop maar dat ik deze schijnwerperboer nooit tegenkom met een nat vizier, maar waarsch is het een mooi-weer-verlichter.
Wellicht krijgt een bontkraag last van target-fixation, dan kan Darwin 2-in-1...

En ik hoop eigenlijk dat een agent daar iets van gaat zeggen (zoals ik in 1984 nog eens aangeproken ben op het voeren van een "kerstboom" van mistlampen en verstralers op een oude roestbak - ik was jong eh, en zo kon ik de halve polder verlichten)


Nu Praktisch.

Mistlampen voor?
Laag gemonteerd, zou wellicht handig zijn. maar dan ook alleen bij MIST graag. Niet als ego-advertisement op een Haagsche laan.
Het idee van mistlampen voor is volgens mij dat ze "onder de mist door" gaan, en dus minder strooilicht terugsturen. Dan kan je verder kijken!
Lijkt me in huidig verkeer van beperkt nut, maar ik zou het willen proberen.

Mistlamp achter: dat lijkt me nuttiger.
Desnoods zo iets irritant-flashing: in Azie zijn sommige scooter-remlichten "flashing" (F1 style flashing...). Mijn achterkant is me dierbaar, vooral in mist.
 
Ik denk dat de groep "echte diehards" sowieso erg klein is. Zelfs met de afgelopen "winter" heb ik regelmatig geen motor gezien de hele rit. Misschien waren de niet rijders verstandig en ik een debiel, dat kan, maar alsnog is het percentage doorrijders erg klein. Als je al iemand op de motor ziet dan is het meestal een 50+er met een BMW. Zeker geen gasten op supersports....die rijden alleen van en naar de boulevard en zijn bang voor regen.
Hoho, ik zie er misschien uit als 50+. maar daar ben ik nog lang niet hoor B|
 
leuk dat het mag, die mistlampen...


Eerst ff klagen:

Vandaag lopend naar het werk, en om 07:45, gewone dag, midden in DHg komt me zo'n "coole GS(A?)" tegemoetrijden: GROOTLICHT en TWEE MISTLAMPEN AAN (en zo'n hesje-helpt-dat-nou-echt, en de pizza-koffers erop+aan natuurlijk).

Zelfs met (bewolkte ochtend) daglicht overstraalde hij alles om m heen.
Zichbaar, dat wel.
Ik vind het hoogst irritant.
Hoop maar dat ik deze schijnwerperboer nooit tegenkom met een nat vizier, maar waarsch is het een mooi-weer-verlichter.
Wellicht krijgt een bontkraag last van target-fixation, dan kan Darwin 2-in-1...

En ik hoop eigenlijk dat een agent daar iets van gaat zeggen (zoals ik in 1984 nog eens aangeproken ben op het voeren van een "kerstboom" van mistlampen en verstralers op een oude roestbak - ik was jong eh, en zo kon ik de halve polder verlichten)


Nu Praktisch.

Mistlampen voor?
Laag gemonteerd, zou wellicht handig zijn. maar dan ook alleen bij MIST graag. Niet als ego-advertisement op een Haagsche laan.
Het idee van mistlampen voor is volgens mij dat ze "onder de mist door" gaan, en dus minder strooilicht terugsturen. Dan kan je verder kijken!
Lijkt me in huidig verkeer van beperkt nut, maar ik zou het willen proberen.

Mistlamp achter: dat lijkt me nuttiger.
Desnoods zo iets irritant-flashing: in Azie zijn sommige scooter-remlichten "flashing" (F1 style flashing...). Mijn achterkant is me dierbaar, vooral in mist.
Ah joh, het is een beetje image, net zoals camouflagekleding, "rugged" telefoontjes, bergschoenen. Op de motor geldt nog altijd dat je zelf moet zien, niet dat je gezien wordt; je kan daar namelijk toch nooit vanuit gaan.
 
Ah joh, het is een beetje image, net zoals camouflagekleding, "rugged" telefoontjes, bergschoenen. Op de motor geldt nog altijd dat je zelf moet zien, niet dat je gezien wordt; je kan daar namelijk toch nooit vanuit gaan.

Eensch!
Elke fout is een kijkfout :-)

maar dan blijven mijn vragen over mistlapmen (voor en achter) nog steeds staan..

Voor: Iemand "echt" ervaring met mistlampen, als in: bij echte mist? Kan je met (lage) mistlampen (iets) meer/verder zien, c.q. ben je zelf zichtbaarder ?
Ik weet van (heel vroegah) autorijden: stadslicht + laaghangende mistlampen: kon ik, dacht ik, iets verder mee vooruit-kijken. Maar dat effect is snel weg als je veel tegenliggers en mede-weggebruikers hebt...

Achter: volgens mij mag een mistachterlicht op de motor (?), maar heeft iemand een Mistachterlicht op een Brommert? En ?
 
De lampen op mijn foto zijn de zelfde als de lampen in een conrad linkje dat hier eerder gepost is.
Ik heb ze gemonteerd omdat ik heel veel door de polder rij en het daar nogal eens heel erg mistig kan zijn.
Door het gelige licht dat deze lampen produceren heb je minder last van reflectie op de mist en zie je dus meer. Ik heb ze altijd erg prettig gevonden.
Ik heb ook een los mistlichtje voor op de achterkant. Dit klik ik vast op het spatbord aan de achterkant.
Heel eenvoudig zelf in elkaar geknutseld met behulp van een LED remlampje en een Cat-Eye fiets achterlicht, puur voor extra zichtbaarheid.



 
Eensch!
Elke fout is een kijkfout :-)

maar dan blijven mijn vragen over mistlapmen (voor en achter) nog steeds staan..

Voor: Iemand "echt" ervaring met mistlampen, als in: bij echte mist? Kan je met (lage) mistlampen (iets) meer/verder zien, c.q. ben je zelf zichtbaarder ?
Ik weet van (heel vroegah) autorijden: stadslicht + laaghangende mistlampen: kon ik, dacht ik, iets verder mee vooruit-kijken. Maar dat effect is snel weg als je veel tegenliggers en mede-weggebruikers hebt...

Achter: volgens mij mag een mistachterlicht op de motor (?), maar heeft iemand een Mistachterlicht op een Brommert? En ?
Ja, ik heb er een op zitten maar heb 't nog nooit gebruikt. Heb 't idee dat ik liever een extra remlamp had maar nog geen geschikte rode power led gevonden.
 
Eensch!
Elke fout is een kijkfout :-)

maar dan blijven mijn vragen over mistlapmen (voor en achter) nog steeds staan..

Voor: Iemand "echt" ervaring met mistlampen, als in: bij echte mist? Kan je met (lage) mistlampen (iets) meer/verder zien, c.q. ben je zelf zichtbaarder ?
Ik weet van (heel vroegah) autorijden: stadslicht + laaghangende mistlampen: kon ik, dacht ik, iets verder mee vooruit-kijken. Maar dat effect is snel weg als je veel tegenliggers en mede-weggebruikers hebt...

Achter: volgens mij mag een mistachterlicht op de motor (?), maar heeft iemand een Mistachterlicht op een Brommert? En ?
Denk 't eerlijk gezegd niet, in echt dichte mist. Van die mist dat je de vangrail naast je niet eens meer kan zien. Dan helpt geen lampje :N
 
Denk 't eerlijk gezegd niet, in echt dichte mist. Van die mist dat je de vangrail naast je niet eens meer kan zien. Dan helpt geen lampje :N
Extra licht is meer om beter gezien te worden dan om zelf beter te kunnen zien. En bij donker helpt het al helemaal niet en werkt het zelfs averechts.
 
Begrijp eigenlijk nog steeds niet wrm er grootlicht, mistlampen of verstralers op de motor of het koekblik moet zitten.
Ik rij nu al 30 jaar koekblik en motor en heb nog nooit maar het idee gehad dat ik te weinig licht had en groot licht nodig had.
De enige keren dat het wel nodig was om die andere medeweggebruikers die wel met grootlicht aan rijden en je al vanaf grote afstand vreselijk verblinden, te kunnen waarschuwen dat ze dus vreselijk irritant zijn.

Als men het niet goed kan zien met dimlicht en dus denkt grootlicht nodig te hebben dan wordt het misschien eens tyd om een bezoek aan een opticien te brengen?
Kom eens voor de grap buiten de Randstad rijden in de nacht, we hebben niet overal van die luxe verlichte wegen.
 
volgens mij zijn er in het land nog zat (snel) wegen zonder verlichting, dus als je die nog niet gezien hebt, dan kom je of niet ver, of niet op die bewuste stukken :)
 
@pdv_moto als ik zo iemand tegemoet rij dan krijgt hij een grootlicht seintje en wijs ik naar die 2 extra lampjes. Werkt goed.
 
Heb je dan ook van die grote blikken koffers om maaltijden te bezorgen?
Jep, rijd bijna altijd met mn pizzatopkoffer. Voor woon werk zit daar mn laptop en lunch in. En wat simpele handig voor onderweg dingen, flesje water, scherp mes, ductape (voor als ik een supersport in nood tegen kom :P )
En mijn BMW led lampen zijn breedstralers, geen ver of mist. Dus tegenliggers hebben er geen last van want ze schijnen niet ver, maar ik val een stuk beter op :)
 
Geen last van? Alsof breedstralers niet op afstand te zien zijn. Ja dus, dat geef je zelf ook al aan en mag je, nee moet je, er vanuit gaan dat mensen er last van hebben. Behalve op de snelweg en jij zou de andere kant op rijden, dan is de afstand ver genoeg om er geen last van te hebben. Maar rij je mij tegemoet of achter mij dan heb ik er last van.
Nu je dit weet kan je niet meer zeggen dat er niemand last van heeft ;)
 
Jouw redenering impliceert dat jij last hebt van iedere lamp die aan staat. Ik zou eens naar de oogarts gaan.
 
volgens mij zijn er in het land nog zat (snel) wegen zonder verlichting, dus als je die nog niet gezien hebt, dan kom je of niet ver, of niet op die bewuste stukken :)
ook zonder zicht kan je thuis komen O-) een stuk vangrail en wat rooie lichtjes rechts.

al was de weg naar de camping wel makkelijker geweest met wat extra licht. maar ook met 50km/u kon ik de camping halen. slingerend op een enkelbaans weggetje in zuid limburg tussen de heuvels.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zowel voor als achter mistlampen. Voor twee, net als Max Snelheid die zowel in serie als in parallel kunnen branden (of uit kunnen, maar ik heb ze altijd in serie aan).

Ik weet het, in serie mag het eigenlijk niet, maar dan branden ze vrij zacht en noem ik het stadslichtjes en dan vind ik dat het wel mag. Mijn echte stadslichtje is er uit en je mag tenslotte twee stadslichtjes hebben, zelfs als je maar 1 dimlicht hebt.

In parallel mag zeker, zijn het gewoon mistlampen en die heb ik echt al wel eens nodig gehad wegens dichte mist.

Mijn mistlamp achter is echter nog veel belangrijker. Ik was ooit op een prima toerrit in de Harz, waar het zicht belabberd was (je kon kiezen of je de rechterstreep of de linkerstreep volgde op de weg, maar allebei ging niet) of niet Tim86?. Voor achteropkomend verkeer is zo'n felle rode lamp dan echt wel prettig.

Mistlampen voor:
full


Mistlamp achter:
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan