Gewoon wat dingen (laten) nakijken. Worden alle uitlaatbochten even heet? (Kijk uit, voor je het weet blijf je hangen). Zoniet -> doet die cilinder dus niet mee, b.v geen vonk (bougie/kabel/bougiedop) of letterlijk te veel benzine om te kunnen onsteken door b.v een lekkende vlotter in de carburateur, losgetrilde sproeier etc.
Wannneer alle 4 meedoen, draai na een stukkie rijden (motor moet wel op temperatuur zijn) de bougies er eens uit. Zijn de elektroden en omgeving bruin, dus normaal, dan heb je ergens lekkage uit b.v de ontluchting van de carburateurs.
Zijn ze zwart, mengsel te rijk (maar daar was je eigenlijk al achter
In de gasschuiven van de carburateurs zitten naalden, de hoogte is meestal verstelbaar met een klipje oid. Zet het clipje 1 of 2 hoger (de naald komt dus LAGER te hangen). Hierdoor wordt het mengsel tussen ruweg 1/3 en 3/4 gas armer. Kijk wel uit, wanneer de motor inhoud, slecht gas aanneemt bij opendraaien van b.v 1/3 naar 1/2, dan is het mengsel te arm (de bougies worden licht van kleur).
Zet de naalden dan weer hoger, anders heb je kans op schade aan de zuigers, kleppen etc.
Succes,
Groeten, Sebo