Moeite met ver kijken in bocht

Je beschrijft mijn stoelgang :)
:+

:t :t _O-

Al het bovenstaande en iets minder snel vroeg insturen, tel er nog even iets bij op voordat je de bocht in gaat.
Nu ga je te vroeg naar binnen.
Zo is het mij ook ooit geleerd.

Probeer eens op een rustig stukje aan een rustig tempo zonder op de andere baan te komen. Volg dan een lijn van buiten, buiten, buiten, buiten, buiten, net zolang tot je door de bocht naar het recht stuk kunt kijken en dan pas insturen.

Op deze manier zorg je niet alleen dat jij meer ziet maar ook dat je beter zichtbaar bent voor tegenliggers.

Zoals gezegd begin bij de basis. Kan met een slakkengang, dat is beter zelfs dan kun je focussen op het kijken.

Als ik nog een tip mag geven, zorg dat je ontspannen zit met je stuur heel losjes in je handen. En begin met lage snelheid te oefenen aan de juiste en soepele lijnen. Daar ga je later plezier van hebben als de snelheid wat omhoog gaat, want dan is je basis goed.

Snelheden bij het bochtenwerk zijn niet hoog, ik neem ze al rustig. Wat ik me af vraag is waar ik precies moet kijken. Wat wordt er dan bedoeld met 'verder kijken dan het uiteinde van de bocht'? Je kunt toch ook niet verder kijken dan 3 chicanes voor je?
 
Hier is een voorbeeldje waar ik d'r straks nog heb gereden. Ik moet wel zeggen dat ik niet goed kan beoordelen waar ik nu kijk (volgens mij gewoon algemeen zonder te staren) maar het is niet het uiteinde of het zover-je-kunt-kijken punt.

Als je op dit moment hier zou rijden (rechterbaan natuurlijk ipv links), waar kijk je dan?
[afbeelding]

Groene lijn is hoe je rijdt, buiten- -> binnen- -> buitenkant bocht
Foto is trouwens niet echt een scherpe bocht, maar goed genoeg om het te laten zien.
Ik denk dat ik zelf later in zou sturen, ergens ter hoogte van het 2e witte paaltje. Dit is een enkele bocht, die kan je buiten-binnen-buiten rijden, zou er een rechter bocht achteraan komen stuur je nóg wat later in, die rij je buiten-binnen-binnen (= buiten voor 2e bocht) en dan weer binnen-buiten van de 2e bocht.

Je hebt vooruit kijken en vooruit kijken. Je moet verder dan twee meter voor het voorwiel kijken, maar de horizon afspeuren is wat té ver vooruit. Zoals in eerder post, zoek eens op "bochtentechniek verdwijnpunt". Dat is een heel goed punt om je op te richten.
 
Of je nu 100, 200 of 300m verder dan de bocht kan kijken maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat hoe meer naar buiten hoe verder je kunt kijken. En hoe langer je buiten blijft hoe verder je kunt kijken. Er zijn veel tekeningetjes van. Ik heb even een voorbeeld voor je gezocht. Vergelijk de groene en rode lijn eens. Maakt dat het iets duidelijker?

http://i1119.photobucket.com/albums/k632/HansSTX/Motorfun website/juistelijn01.jpg

Nogmaals het is geen exacte wetenschap. Expermimenteren en de verschillen zelf ervaren werkte bij mij het beste maar dat kan persoonlijk zijn.
 
Ik denk dat ik zelf later in zou sturen, ergens ter hoogte van het 2e witte paaltje.

Dit heb ik idd fout aangeduid op de foto. In werkelijkheid doe ik het meer zoals meanBlueMan zei, een bocht ruimer en met meer overzicht nemen.

In een scherpe bocht naar rechts met geen overzicht, bv. een berg die aan de binnenkant staat. Vind ik het makkelijk om te kijken naar het verdwijnpunt (wat steeds beweegt). In een bocht naar links, waar je al het overzicht hebt weet ik het niet goed. Als ik dan ver kijk neig ik net om meer richting de streep te gaan ipv de juiste lijn die ik zou moeten rijden.

Op straat ligt dat anders, dan kies je geen lijn die het snelst is maar een lijn waarmee je zo ver mogelijk de bocht kan doorkijken.

Ik ga morgen wel weer eens checken hoe ik het precies doe
 
Laatst bewerkt:
Of je nu 100, 200 of 300m verder dan de bocht kan kijken maakt niet zoveel uit. Het gaat erom dat hoe meer naar buiten hoe verder je kunt kijken. En hoe langer je buiten blijft hoe verder je kunt kijken. Er zijn veel tekeningetjes van. Ik heb even een voorbeeld voor je gezocht. Vergelijk de groene en rode lijn eens. Maakt dat het iets duidelijker?

http://i1119.photobucket.com/albums/k632/HansSTX/Motorfun website/juistelijn01.jpg

Nogmaals het is geen exacte wetenschap. Expermimenteren en de verschillen zelf ervaren werkte bij mij het beste maar dat kan persoonlijk zijn.

Ja dit doe ik al, ik rijd meestal in een bocht naar rechts richting de streep. Geen overzicht en geen tegenliggers = zoveel mogelijk buitenkant blijven totdat ik het einde kan zien.

In een bocht naar links ga ik zover mogelijk naar de buitenkant van mijn baan totdat de weg naar links gaat.
Dit doe ik - bij mijn weten - allemaal netjes zoals je het op het internet leest.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik idd fout aangeduid op de foto. In werkelijkheid doe ik het meer zoals meanBlueMan zei, een bocht ruimer en met meer overzicht nemen.

In een scherpe bocht naar rechts met geen overzicht, bv. een berg die aan de binnenkant staat. Vind ik het makkelijk om te kijken naar het verdwijnpunt (wat steeds beweegt). In een bocht naar links, waar je al het overzicht hebt weet ik het niet goed. Als ik dan ver kijk neig ik net om meer richting de streep te gaan ipv de juiste lijn die ik zou moeten rijden.Ik ga morgen wel weer eens checken hoe ik het precies doe
Van nature gaat vrijwel iedereen te vroeg naar binnen. Als je het jezelf nu eens makkelijker maakt en je niet druk maakt om de verschillende soorten bochten? Je kunt ook bij alle bochten langer buiten blijven, ook als je zat overzicht hebt. Gewoon om hiermee routine op te bouwen en het een nieuwe tweede natuur te maken.

Vergeet de circuittechnieken even en oefen met de straattechniek. Werkt MBM niet als professional op de motor bij de hulpdiensten? Hun rijopleiding is gericht op de straat.
 
Laatst bewerkt:
Ja das een tarte tatin, taart op zijn kop. Fransen kunnen ook niet rijden dus het is een dubbel goede grap :+
Mijn persoonlijke ervaring is dat Fransen beter rekening houden met fietsers dan Italianen, Spanjaarden, Duitsers, Nederlanders, Belgen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik zelf later in zou sturen, ergens ter hoogte van het 2e witte paaltje. Dit is een enkele bocht, die kan je buiten-binnen-buiten rijden, zou er een rechter bocht achteraan komen stuur je nóg wat later in, die rij je buiten-binnen-binnen (= buiten voor 2e bocht) en dan weer binnen-buiten van de 2e bocht.

Je hebt vooruit kijken en vooruit kijken. Je moet verder dan twee meter voor het voorwiel kijken, maar de horizon afspeuren is wat té ver vooruit. Zoals in eerder post, zoek eens op "bochtentechniek verdwijnpunt". Dat is een heel goed punt om je op te richten.
Mijn idee: ter hoogte van dat 2e paaltje zo'n beetje insturen. En waarom zo vroeg erg rechts op jouw weghelft rijden, iets rechts van het midden van jouw baan en een stukje voor het 2e witte paaltje een beetje meer naar rechts. Ik denk dat het ook veel te maken heeft met HOE je de bocht neemt, de 1 gaat hangen zoals je ziet op 't circuit ziet. Ik ben een zgn 'drukker' , lichaam vrij rechtop houden en met het onderlijf min of meer sturen. Kun je ook prima voor je uit blijven kijken.Lastig uitleggen eigenlijk...denk ook dat iedereen z'n eigen techniek ontwikkeld in de loop der jaren
 
In een bocht naar links, waar je al het overzicht hebt weet ik het niet goed. Als ik dan ver kijk neig ik net om meer richting de streep te gaan ipv de juiste lijn die ik zou moeten rijden.

Maak je geen zorgen dit is heel normaal voor de meeste motorrijders op straat. Linkerbochten op een tweebaansweg met potentieel tegemoetkomend verkeer zijn gewoon moeilijker om met een goede lijn te rijden dan rechterbochten, in Engeland en Australië is het andersom. Dit komt omdat je de neiging hebt te veel de middelste streep op te zoeken terwijl je een lijn moet pakken waarbij je met name in het begin van de bocht aan de buitenkant moet blijven. Helemaal als het tempo omhoog gaat, ga je smokkelen en trek je hem te gauw naar binnen waardoor je op de andere weghelft komt. Rechts gaat dit allemaal veel makkelijker voor de meeste motorrijders op straat. Een dagje bochtentraining en eventueel een lange motorvakantie door de bergen helpen je dit te verbeteren. Dit heeft minstens net zoveel met ontspannen -met vertrouwen- kunnen rijden te maken als met kijktechniek.
 
Laatst bewerkt:
Nu merk ik dat ik vaak te veel 'hap' in een bocht, dus dat ik 'm in meerdere delen neem ipv 1 vloeiende bocht. Ik weet dat ik naar het einde van de bocht moet kijken, het veel voorkomende zinnetje "je rijdt waar je naar kijkt".

Je moet juist niet naar het einde van de bocht kijken want dan moet je continu corrigeren. Je kijkt de bocht één keer door, vervolgens kijk je steeds een paar meter voor je op de lijn die je wilt rijden. Zoals je zegt, je rijdt waar je kijkt en ver de bocht inkijken zorgt er met name bij linkerbochten voor dat je die af gaat snijden.
 
Hoe ver je vooruit kijkt hangt ook van de snelheid af, hoe sneller, hoe verder vooruit. Meestal gaat het samen, als je verder vooruit kunt kijken kan de snelheid hoger. Maar soms kan/mag dat niet en kijk je ook in een ruime bocht wat minder ver vooruit.
 
Hoe ver je vooruit kijkt hangt ook van de snelheid af, hoe sneller, hoe verder vooruit. Meestal gaat het samen, als je verder vooruit kunt kijken kan de snelheid hoger. Maar soms kan/mag dat niet en kijk je ook in een ruime bocht wat minder ver vooruit.

..... ?

Je rijdt natuurlijk nooit sneller dan dat je de weg kunt overzien en tot stilstand kunt komen als er onverhoopt iets zou stilstaan op de weg, maar hoe langzaam je ook rijdt, altijd ver weg blijven kijken.

Als je ver weg kijkt dan zie je ook wat dichtbij is, andersom niet.




Je moet juist niet naar het einde van de bocht kijken want dan moet je continu corrigeren. Je kijkt de bocht één keer door, vervolgens kijk je steeds een paar meter voor je op de lijn die je wilt rijden. Zoals je zegt, je rijdt waar je kijkt en ver de bocht inkijken zorgt er met name bij linkerbochten voor dat je die af gaat snijden.

Niet helemaal mee eens. Als je een merkt dat je een bocht gaat afsnijden dan voel je je niet vertrouwd, onzeker rijgedrag.
Juist door je kijktechniek goed onder de knie te hebben voorkom je dat.






Als je kort voor je kijkt dan zie je dingen vrij laat.
Je hebt dan dus ook nog maar weinig tijd om te reageren en in de stress die dan ontstaat word het alleen maar moeilijker.
Blijf ver voor je uit kijken en kijk vooral vast naar waar het mis zou kunnen gaan, je hebt dan alvast je eerste voorsprong als er idd iets mis gaat, je bent er tenslotte al op voorbereid.





Waarom niet binnen-buiten-binnen?

Bedoel je niet buiten-binnen-buiten ? Circuitlijnen.

Waarom niet ? Omdat tegenliggers je dan dood rijden.
En omdat je jezelf het zicht ontneemt door de bocht.
Plots kun je nog maar een paar meter vooruit kijken en daar pas je toch je snelheid op aan, terwijl je in een bocht juist je motor trekkend wil houden.

bergenrijden02.jpg


Met de juiste rijlijn kun je zelfs eerder echt op het gas.




Overigens vergeet ik eigenlijk het belangrijkste: Als je je niet 100% zeker voelt in een bocht, neem hem dan eens met 10 km minder snelheid als je de bocht in gaat. In de bocht nooit gas terug nemen, motor trekkend houden. En dus ook altijd sneller de bocht uit komen dan dat je erin ging. Na een paar keer zul je zien dat je vooruitgang boekt !!
 
Laatst bewerkt:
Gas vol open en dicht, dat doe ik soms wel drie keer in een bocht. Lijnen rijden doe ik ook niet. Ik kom ook nooit op de verkeerde weghelft. Een bocht accellererend insturen en remmend uitkomen of achteromkijken in de bocht, het kan allemaal.
 
Laatst bewerkt:
Gas vol open en dicht, dat doe ik soms wel drie keer in een bocht. Lijnen rijden doe ik ook niet. Ik kom ook nooit op de verkeerde weghelft. Een bocht accellererend insturen en remmend uitkomen of achteromkijken in de bocht, het kan allemaal.

Klopt. En ik doe dat soort dingen terwijl ik een handstand op m'n stuur maak terwijl ik met 2 handen een lange neus naar je opsteek.

Maar het ging er nu om iemand die om advies vraagt wat mee te geven.
 
Klopt. En ik doe dat soort dingen terwijl ik een handstand op m'n stuur maak terwijl ik met 2 handen een lange neus naar je opsteek.

Maar het ging er nu om iemand die om advies vraagt wat mee te geven.
Mijn advies stond er ook tussen: op je eigen weghelft blijven, dus ook niet er overheen hangen in een linkerbocht. Als iedereen dat eens zou doen...
De rest is bijzaak.
Ik moet bekennen dat ik die handstand niet meester ben.
 
Laatst bewerkt:
..... ?

Je rijdt natuurlijk nooit sneller dan dat je de weg kunt overzien en tot stilstand kunt komen als er onverhoopt iets zou stilstaan op de weg, maar hoe langzaam je ook rijdt, altijd ver weg blijven kijken.

Als je ver weg kijkt dan zie je ook wat dichtbij is, andersom niet.
Is soms wat lastig onder woorden te brengen omdat de mensen met tientallen jaren ervaring daar niet over nadenken maar het gewoon doen.

Als ik snel aan het rijden ben (= zo vlot als de omstandigheden toelaten, dus ook rekening houdend met die touringcar die ineens om de hoek kan komen enz) ben ik meer gefocust op het verdwijnpunt dan wanneer ik rustig rij en een bocht met 80 neem die de kneeslider boys & girls met dubbele snelheid nemen. Dan is het wat meer afwisselen tussen ver en minder ver vooruit kijken. Bij teveel focus ver vooruit terwijl de snelheid achterblijft bestaat de neiging te vroeg in te sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan