Moet de Abs afgesteld worden na banden wissel?

Ewout

MF'er
4 feb 2004
67
0
Ik wissel al jaren zelf de banden van m'n eigen motoren, echter nu wil ik dat ook gaan doen voor m'n zwager die een BMW heeft met ABS erop.
Kan je dit zelf doen, en moet er daarna wat aan de ABS opnieuw afgesteld worden?
Ik heb geen ervaring met ABS systemen.

Ik kan me indenken dat er een sensor of wat anders ingeregeld moet worden.
De vorige eigenaar van die BMW vertelde dat de ABS al afgesteld moest worden na dat de remvloeistof vervangen was, en dat dat ook gebeurde als er een nieuwe band op gekomen was.

Wie kan hier wat over vertellen?
Alvast bedankt!
 
ABS werkt (op een motorfiets) middels een ring op de naaf welke voorzien is van tanden/gaten en een optische/magnetische sensor aan de vork. Met het vervangen van een band kom je niet aan de sensor en de ring blijft ook gewoon op de naaf zitten (of monteer je weer terug).

Als je alles normaal loshaalt en weer monteerd gebeurt er met die onderdelen niks en hoef je er ook niks aan te "stellen".

Onderstaande middelste "ring" is je ABS systeem icm. die zwarte sensor.

Absbrakes.jpg


Die sensor kun je oppervlakkig overigens gewoon schoonmaken :P
 
Laatst bewerkt:
Ok, als ik het allemaal normaal los maak en weer in elkaar zet, zonder dat ik aan die sensor kom, dan mag het allemaal geen probleem zijn.
Het is altijd handig om even te informeren als je het niet zeker weet.

Kan ik er ook van uitgaan dat je remvloeistof kan vervangen zonder dat dit het ABS systeem in de war brengt. ?
 
Ok, als ik het allemaal normaal los maak en weer in elkaar zet, zonder dat ik aan die sensor kom, dan mag het allemaal geen probleem zijn.
Het is altijd handig om even te informeren als je het niet zeker weet.

Kan ik er ook van uitgaan dat je remvloeistof kan vervangen zonder dat dit het ABS systeem in de war brengt. ?

Nee.

Niet ieder systeem werkt simpel.

Het is dan niet zozeer de sensor, maar de pomp of bekrachtiger die extra aandacht nodig heeft.
 
Bij (oudere) BMW's willen ABS systemen wel eens ooit "in de war" geraken doordat er te weinig accuspanning is, remvloeistof vervangen heeft niks met de electonica van het systeem van doen.
 
Bij (oudere) BMW's willen ABS systemen wel eens ooit "in de war" geraken doordat er te weinig accuspanning is, remvloeistof vervangen heeft niks met de electonica van het systeem van doen.
zekers :)

Ik doelde meer op een rembekrachtiger, die wil ook nog wel eens o peen BMW zitten.
Daar is iets mee, icm remvloeistof/vervangen/leegraken.
 
:+

Als je het met de huidige stand van techniek bekijkt is ABS eigelijnlijk een érg simpel systeem doordat er door de ECU (simpelweg) input vergeleken wordt van meerdere (minimaal 2) sensoren welke eigenlijk een gelijkwaardige output moeten leveren.

ESP werkt met exact diezelfde sensoren (we zijn tóch aan't vergelijken, dus met een 4 wiel opname zien we "alles") ... en op die manier wordt er tegenwoordig ook op bandenspanning gecontrolleerd bij auto's _O-
 
Laatst bewerkt:
m'n zwager heeft er een Haynes manual bij besteld, en als hij besluit om zelf aan de gang te gaan, raadplegen we dat boek wel eerst. Hij mag het zelf beslissen, maar ik weet dat hij het interessant vindt om van alles zelf te doen, dus we zullen zien wat het wordt.

Haynes en de boeken van olieslager hebben mij altijd goed geholpen om van alles zelf te vervangen en te reparen aan oude kevers en een oude golf GTI. dit is altijd goed gelukt, ook zonder ervaring en kennis van zake.
Sleutelen aan spullen van een ander is toch net even wat anders dan aan m'n eigen voertuigen, wil geen bokken maken.

Alvast bedankt voor de tips en reacties.
 
wat bij verversing van de remvloeistof wel wordt voorgeschreven is dat je het ABS systeem bewust even moet activeren zodat het restant van de oude vloeistof in de pomp en kleppenblok vermengd wordt met de rest van de vloeistof.
 
Wat ik wél even zou doen is de sensor losnemen en mooi schoonmaken.
En als het wiel er dan weer in zit even met een voelermaatje de ruimte tussen sensor en krans meten.

Ik weet echter niet wat de aangegeven waarde moet zijn voor jouw motor, én of je hem uberhaupt kan stellen d.m.v. plaatjes.
 
Terug
Bovenaan Onderaan