Moet de Abs afgesteld worden na banden wissel?

Ewout

MF'er
4 feb 2004
67
0
Ik wissel al jaren zelf de banden van m'n eigen motoren, echter nu wil ik dat ook gaan doen voor m'n zwager die een BMW heeft met ABS erop.
Kan je dit zelf doen, en moet er daarna wat aan de ABS opnieuw afgesteld worden?
Ik heb geen ervaring met ABS systemen.

Ik kan me indenken dat er een sensor of wat anders ingeregeld moet worden.
De vorige eigenaar van die BMW vertelde dat de ABS al afgesteld moest worden na dat de remvloeistof vervangen was, en dat dat ook gebeurde als er een nieuwe band op gekomen was.

Wie kan hier wat over vertellen?
Alvast bedankt!
 
ABS werkt (op een motorfiets) middels een ring op de naaf welke voorzien is van tanden/gaten en een optische/magnetische sensor aan de vork. Met het vervangen van een band kom je niet aan de sensor en de ring blijft ook gewoon op de naaf zitten (of monteer je weer terug).

Als je alles normaal loshaalt en weer monteerd gebeurt er met die onderdelen niks en hoef je er ook niks aan te "stellen".

Onderstaande middelste "ring" is je ABS systeem icm. die zwarte sensor.

Absbrakes.jpg


Die sensor kun je oppervlakkig overigens gewoon schoonmaken :P
 
Laatst bewerkt:
Ok, als ik het allemaal normaal los maak en weer in elkaar zet, zonder dat ik aan die sensor kom, dan mag het allemaal geen probleem zijn.
Het is altijd handig om even te informeren als je het niet zeker weet.

Kan ik er ook van uitgaan dat je remvloeistof kan vervangen zonder dat dit het ABS systeem in de war brengt. ?
 
Ok, als ik het allemaal normaal los maak en weer in elkaar zet, zonder dat ik aan die sensor kom, dan mag het allemaal geen probleem zijn.
Het is altijd handig om even te informeren als je het niet zeker weet.

Kan ik er ook van uitgaan dat je remvloeistof kan vervangen zonder dat dit het ABS systeem in de war brengt. ?

Nee.

Niet ieder systeem werkt simpel.

Het is dan niet zozeer de sensor, maar de pomp of bekrachtiger die extra aandacht nodig heeft.