Moet een LED koplamp ook 'verend' opgehangen worden?

duc of prunes

MF veteraan
13 mrt 2011
1.023
226
Bij alle motoren die ik heb, of heb gehad, hangen (voor zover ik weet) de koplampen enigszins 'verend' aan de motorfiets.
Dus met rubbers of ze hangen in een subframes uit dunnere gebogen stalen stafmateriaal.
Nu zijn dat allemaal nog halogeen lampen, en die wil je uiteraard zoveel mogelijk beschermen tegen bepaalde trillingen.

Nu wil ik een van mijn motoren zodanig aanpassen dat er ook een LED koplamp opkomt, in een nog te fabriceren constructie om de lamp aan de motorfiets te monteren.

Nu vraag ik me af of bij LED koplampen het überhaupt nog wenselijk is om een verende ophanging te creëren.
Als het niet meer nodig is, scheelt dat me weer wat puzzelwerk, speciale onderdeeltjes etc.

Wie van jullie kan hier iets zinnigs over delen met me?
Alvast bedankt voor jullie reactie.
 
het deeltje dat daadwerkelijk licht geeft (de gloeidraad bij halogeen en de diode bij LED) kan in het geval van LED meer hebben.
LED heeft echter wel wat kwetsbare elektronica er achter zitten (printplaat en heatsink) die, wellicht, ook slecht tegen trillingen kan. een halogeenlamp is wat dat betref zeer robuust gebouwd (op de gloeidraad zelf na).
ik zou voor LED hetzelfde principe van monteren aanhouden als bij halogeen.
 
Hoef je in principe geen rekening mee te houden en kan heel wat hebben.

Ook de componenten die de led driver maken kunnen gewoon de vibraties hebben. Soldeerpunten kunnen trillingen ook uitstekend weerstaand.

Pas bij veelvuldige grotere bewegingen begeven soldeerpunten het en hitte (uitzetten en krimpen) is de nr1 oorzaak van falen.
 
Dank voor de reacties tot dusverre. De inzichten lopen nog enigszins uiteen merk ik.

Naar aanleiding daarvan denk ik dat ik binnenkort eens in een motorzagen bij moderne fietsen ga kijken of die de LED koplampen nog steeds verend ophangen (als dat überhaupt te zien is, kan ook nog inwendig in de lampunit verwerkt zijn indien van toepassing ).
 
Laatst bewerkt:
De lamp is niet verend opgehangen maar dempend, t is geen lampionnetjes op de fiets. Daarom hangen bijna alle behuizingen van de koplampunit in rubbers . Trillingen dempen.
 
Ik heb de koplamp van mijn Blackbird vervangen door een projector met xenon. En die is gewoon koud aan het subframe gemonteerd, werkt al een jaar of 6.

Als ik nu LED zou monteren zou ik dat ook gewoon 'koud' doen, zonder gerubber enz.
 
De lamp is niet verend opgehangen maar dempend, t is geen lampionnetjes op de fiets. Daarom hangen bijna alle behuizingen van de koplampunit in rubbers . Trillingen dempen.

Ik begrijp je zeker. Toen ik de berichten schreef twijfelde ik ook om het woord 'dempend/gedempt' te gebruiken. Maar uiteindelijk gaat het volgens mij om dat de lamp wat kan bewegen en niet per sé om een snelle demping.
Maar goed. Iedereen kan met beide opties even goed uit de voeten als het gaat om het meedenken in dit onderwerp.
 
Vandaag heb ik ook enkele zaken gebeld, en ook daar wisselende visies...

Aangezien er zeker weten elektronica nabij de LEDs aanwezig is, ga ik toch de extra moeite nemen om de boel in rubber te hangen. Baat het niet, schaadt het niet. :]
 
IMG_1333.JPG

Belofte maakt schuld...
Dus bij deze een foto van de gekozen oplossing..
 

Bijlagen

  • IMG_1017.JPG
    IMG_1017.JPG
    69,5 KB · Weergaven: 10
Terug
Bovenaan Onderaan