De tijd vliegt zeg....
Er is weer wat gebeurd
Ik was niet helemaal tevreden over het schommelstuk van de achtervering. Het was allemaal net te krap en het zag er ook niet helemaal uit naar mijn zin.
Dus ik ben bezig om dat te wijzigen en ik ben er al een heel eind mee
De veer is zo veel beter zichtbaar en het mechanisme is ook wat opgeleukt
De lagering ligt nu rechts van de veer.De afsteuning van het lager verdiend nog wat aandacht. Maar dat komt nog.
Ik ben ook begonnen aan de ophanging van het kettingwiel inclusief de transmissiedemper.
Ik heb bij Zamro een 49 tands ketingwiel gekocht.
Een 530 ketting heet daar 10B of zoiets. De ketting past perfect en daar gaat het om.
Met 49 tanden zou het span in theorie 200 km/ uur lopen. Dat is voor mij hard zat en dan zal hij wel lekker doortrekken bij wat gematigder snelheden. En dat is wel fijn.
In dat kettingwiel moet een heel gatenpatroon komen.
Een centraal gat voor het steunlager, 4 gaten van rond 32 op een steekcirkel van 100 mm om ruimte te maken voor de wielbouten, 4 gaten van rond 65 op een steek van 155 en dan nog 4 racegaten van rond 32 daar ergens tussenin.
Nou hebben ze bij mij op het werk ooit een verdeelkop verloot en ik had geluk. Ik heb dus een verdeelkop
De centerlijn van de verdeelkop ligt 45 mm hoger dan die van de draaibank en dat is mazzel.
Door hem 5 mm uit te vullen kom ik precies op de gewenste radius van 50mm uit.
Een as van 20 mm in elke klauwplaat helpt bij het uitlijnen en na een uurtje of wat staat het geheel precies waar het hoort.
En de eerste gaatjes zijn geboord
De gaten op de radius van 50 zijn zoals gezegd om ruimte te maken voor de wielbouten. Die worden voorgeboord naar 20 mm en daarna kan ik een beetje oefenen met de kotterkop.
De gaten 65 moeten wel exact op maat zijn.
Daar komen silentblocks in.
Ik heb een heleboel ontwerpen de revue laten passeren en een heleboel mensen hebben daarover meegedacht. Maar omdat het kettingwiel een stukje groter wordt dan origineel en er daardoor meer ruimte is heb ik toch maar besloten om een conventioneel type silent block toe te passen.
Dus binnenbus, buitenbus en een flexibel element ertussen.
Maar omdat er niks naar mijn zin te vinden is wordt het wel een eigenbouw ding.
Het draaiwerk maak ikzelf uit aluminium en het polyurethaan laat ik er door een gespecialiseerd bedrijfje ingieten.
De baas aldaar is ook nogal een motor hobbyist en die ziet er de lol wel van in.
Al met al weer een hoop geknutseld en nog een heleboel te doen maar gewoon stug doorgaan, zoals Kwastert dat zo mooi verwoord, en dan staat er ooit vanzelf een zijspan