Een tijdje niks gepost, even een update.
Ochtendje les gehad bij Anke Krol / Ad van Gils. Anke gaf eerste een half uurtje theorie, daarna mocht ik in het zijspan en werd ik naar de parkeerplaats gereden waar de les begon. De les zelf werd stapje voor stapje opgebouwd, eerst samen (Anke in het span) een bochtje oefenen, dan twee bochtjes achter elkaar, remmen erbij. Toen alles goed ging dezelfde oefeningen zonder instructeur in het span, met aanwijzingen van Anke via de intercom. Aan het einde van de les mocht ik terugrijden over de prachtige dijkjes en binnenweggetjes rond Breda. Omdat we wat waren uitgelopen heeft Anke het laatste stukje gereden. Veel geleerd en een leuke ochtend gehad. Ik vind het een aanrader voor iedereen die met zijspanrijden wil beginnen.
Thuis een paar weken weinig aandacht aan de motor besteed. Toen het minimale gedaan om de motor aan de praat te krijgen (nieuwe benzine, accu overgezet uit andere motor) en heel voorzichtig een proefritje in de buurt gemaakt. Waar ik woon heb ik weinig keus, linksaf of rechtsaf heb ik een heuvel met haarspeldbochten. Dus gemakkelijk beginnen zat er niet in. Het rijden viel me de eerste keer heel erg tegen, vooral in de rechterbochten had ik het idee dat de bak ieder moment omhoog kon komen. Een groot verschil met de combinatie waarop ik les had gehad. Ik denk dat het komt door het gevoel dat de Guzzi geeft als de bak helemaal uit de vering komt. Nu ik iets meer gereden heb, ben ik wat aan het gevoel gewend en wordt het steeds leuker.
Aan de motor zelf moet nog het een en ander gebeuren. Op de eerste rit plofte de motor flink bij het afremmen. En midden in Banholt sloeg hij af en wilde maar moeizaam weer starten. Toen de motor na wat doorstarten toch aansloeg, ging dat met een knal alsof er een kanon werd afgeschoten. Als de wandelaars die stonden te kijken toevallig meelezen: “Sorry, dat doet’íe normaal nooit”. Ik denk dat het knallen meerdere oorzaken heeft, carburateur niet helemaal goed afgesteld en valse lucht in de uitlaat vanwege roestgaten. Ik heb intussen de uitlaat vervangen door een stel Lafranconi Competiziones die ik nog had liggen. Hij loopt nu mooier en het ploffen bij afremmen op de motor is veel minder en een stuk beschaafder.
Hoe nou verder? Ik steek er beperkt tijd in, dus het zal wel niet zo’n vaart lopen. Ik denk dat ik voorlopig doorga zoals ik nu begonnen ben, stukje bij beetje aanpakken / verbeteren terwijl de motor in de running blijft. Ik ken mezelf, als ik het groots aanpak dan kan ik over twee jaar een gestrand project te koop zetten.
Alles dat ik niet nodig heb gaat van de motor af (kuip, klokjes, ruiten). Alles wat nog nodig is om legaal en veilig te rijden moet er op komen (claxon, knipperlicht linksvoor). De controlelampjes voor olie en laadstroom zou ik ook wel terug willen. Het lampje van de neutraal hoef ik niet terug, op gevoel in de vrij zetten gaat beter dan wanneer je op het lampje af gaat. De draadboom mag worden opgeschoond en moet waterproof worden gemaakt.
Hij moet ook een beurt krijgen en ik wil het ploffen verder aanpakken (carburateurs schoonmaken en afstellen). Het blok moet schoongemaakt, dan kan ik het zweten rond cilinders beter in de gaten houden. Ook moet er een accu in, ik bouw hem nu iedere keer om als ik even met de solo-motor ga rijden. Ik denk dat ik een autoaccu in het zijspan ga plaatsen (lagere kosten en gewicht in de bak).
Wat het uiterlijk en de afmontage betreft heb ik wel ideeën, maar voorlopig moet dat min-of-meer budget-neutraal en heeft het lage prioriteit. Heb op het guzziforum aangegeven wat ik zou willen ruilen, maar het loopt nog niet zo hard. Misschien zet ik wat ik kwijt wil op de Duitse marktplaats van Ebay, dat gaat van waar ik woon vaak beter dan via de Nederlandse sites.
Zat te doen dus, wordt vervolgd.
Pics: