moto met vliegtuigbenzine

jamie

Rookie
5 sep 2005
13
0
nieuwpoort (belgie)
goein dag ken e ki vraagje zou je een kawa zx6r op vliegtuigbenzine kunnen laten rijden zonder een catalisator en kan dat kwaad na lange tijd ik zelf denk het kan maar kweet niet of of hiij het lang zou uithouden (het is niet voor te racen) :?
 
Niet goedkoper hoor, sommige modelautotjes lopen d'r ook op en dat spul is reteduur.

En legerkerosine heeft net als landbouwdiesel een andere kleur en nog wat spul om het te detecteren.

Waarom wil de topicstarter dit kopen of gaan gebruiken, je motor zal heus niet vliegen hoor. :+

Die modelauto's lopen op methanol met olie en een percentage nitromethaan, niet op kerosine.
Maar dat even off-topic. On-topic maar weer, een cursus Nederlands lijkt me naast de cursus techniek zeker een goed idee voor de topic-starter. :Y
 
Als je gewone vliegtuig benzine bedoelt voor in piper's en cessna's ,gaat het
alleen om een hoger octaan getal ,de klopvastheid hiervan is veel hoger als bij
gewone benzine (puur uit noodzaak vanwege ijle lucht op grotere hoogte..) ,de verbrandingswaarde is echter lager dus schiet je er kwa
prestatie niks mee op ! wel kan je makkelijker de kompressie verhogen omdat je
klopvastheid dus beter is....... :}

Vroeger gebruikte ik het in mn racer en mengde 50/50 met gewone benzine (puur tegen detonatie

Let op ;het is wel giftiger als benzine en mag ook niet openbaar verkocht worden
ook is het lastig om het te kopen want een vliegveldje leverd het je niet 123 :N

Ook kerosine (soort diesel variant heeft meer deze eigenschappen en is ook zo agressief als de neten!! kan je dus ook niet kopen om de zelfde redenen...


GR FF

PS. Je kan beter een vaatje race brandstof kopen ..... heeft hoge klopvastheid en hogere verbrandingswaarde ........kost alleen 248 euries voor 60 liter................. }) :Y www.hgasport.nl
 
Laatst bewerkt:
Het is met kerosine hetzelfde als petroleum (daarom ruik je die fucking kerosine zo goed) als de motoren warm zijn kun je ze wel verdampen, maar een koude motor is niet aan de gang te krijgen in een zuigermotor.
Dus ja het gaat wel rijden op kerosine, maar nee je kunt hem er niet mee starten, dus daar zul je iets op moeten verzinnen.

kerosine en petroleum is /zijn goedkoper dan benzine, maar door de afwezigheid van een fatsoenlijk distributienet, kan iedereen gewoon vragen wat ie wil...
 
starten zou moeten gaan want ik ken iemand die nog geraced heeft met z'n brandstof 6-9uur aan een stuk maar de motor heeft het niet lang uitgehouden ze

:?

Iemand die geraced heeft met z'n brandstof..... :?
wel handig idd.

6-9 uur aan 1 stuk racen, maar de motor zelf heeft het niet lang uitgehouden... :? :X

jeah right...
Begin sterk te twijfelen aan die opleiding van jou hoor.
Wat een verhaal... ;(
 
Vorig weekend ben ik naar de Fly-In opendeur vliegveld malle (Belgie) geweest, en daar hebben ze wel degelijk echte vliegtuigbenzine. Volgens één van de verantwoordelijken is dat benzine met veel lood (en daardoor ook een hoog oktaangetal). Als ze in die vliegtuigen loodvrije benzine gebruiken, dan vallen die naar het schijnt allemaal naar beneden...

Voor de lage prijs moet je daar niet gaan tanken, want ze rekenen 1,8 euro per liter. In Nederland zou de vliegtuigbenzine nog duurder zijn, want als ze hier komen vragen die altijd om de tank zo vol mogelijk te doen.

Deze had net getankt, en bij het starten zullen er al weer een paar litertjes door de stermotor (die levert maximum zo'n 1400 PK) gejaagd zijn.

22626144yj.jpg


22626341od.jpg


22626446el.jpg
 
Avgas is gasoline fuel for reciprocating piston engine aircraft and is not to be confused with jet fuel. As with all gasolines, avgas is very volatile and is extremely flammable at normal operating temperatures. Procedures and equipment for safe handling of this product must therefore be of the highest order.

Avgas grades are defined primarily by their octane rating. Two ratings are applied to aviation gasolines (the lean mixture rating and the rich mixture rating) which results in a multiple numbering system e.g. Avgas 100/130 (in this case the lean mixture performance rating is 100 and the rich mixture rating is 130).

In the past, there were many different grades of aviation gasoline in general use e.g. 80/87, 91/96, 100/130,108/135 and 115/145. However, with decreasing demand these have been rationalised down to one principle grade, Avgas 100/130. (To avoid confusion and to attempt to eliminate errors in handling aviation gasoline, it is common practice to designate the grade by just the lean mixture performance, i.e. Avgas 100/130 becomes Avgas 100). More recently, an additional grade was introduced to allow one fuel to be used in engines originally designed for grades with lower lead contents: this grade is called Avgas 100LL, the LL standing for 'low lead'.

All equipment and facilities handling avgas are color coded and display prominently the API markings denoting the actual grade carried. Currently the two major grades in use internationally are Avgas 100LL and Avgas 100. To ease identification the fuels are dyed; for example Avgas 100LL is colored blue, while Avgas 100 is colored green.

Avgas fuelling nozzles for overwing dispensing are painted red. To help prevent the possibility of jet fuel being supplied to a piston engine aircraft, the nozzle of an Avgas fueller is limited to a maximum diameter of (internationally) 40 mm (49 mm in U.S.A) and the aperture on an aircraft Avgas tank to a maximum of 60 mm diameter. Nozzles for Jet A-1 are larger than 60 mm and thus cannot be placed into an aircraft's Avgas tank.

volgens de geruchten heeft avgas wel een hogere calorische waarde.
volgens mij kan je beter op een methanol mengsel gaan rijden.
kerosine(jet A1) is petroleum, dat kan je wel met diesel mengen.
de douane contoleert daar bij schiphol op.
het verkort wel de levensduur van je diesel omdat het minder smeert
 
Die hogere calorische waarde blijft waarschijnlijk een gerucht.... :X

en dat het giftig is komt o.a. door de hoge concentratie lood idd :Y

lood smeerd de vaak ook oudere motoren inwendig ,en blijven daardoor in de lucht hangen ,wel belangrijk ....hehehehehe

de kerosine is pure bocht en daar wil je met je klauwen niet aanzitten er zitten allerlei dopes in ,b.v. tegen bevriezen (vlokken) enz enz

Maar ik denk dat je beter je eigen alcohol kan gaan stoken als je goedkoop wil doen.... :z

GR FF


http://running_on_alcohol.tripod.com/
 
Chessnatjes enzo vliegen echt niet op kerosine hoor. Is gewoon benzine met een octaangetal van 100.

Er zijn zelfs twinprops die op diesel vliegen. Schoner voor het milieu en dus weer gunstig voor vliegvelden die zwaar gebukt gaan onder de milieueisen (zoals Lelystad).

Beetje of topic..maar ik zag dat jullie alleen maar aan kerosine zaten te denken. Overigens...een oom van mij reed vroeger in een oude simca. Hij was piloot en tankte dat kreng op de een of andere manier (wellicht voor een deel) vol met echte kerosine. Rook altijd heel apart als hij de straat door kwam rijden.

lekker toch, net van die vliegtuigjes op afstandbediening. Zaligggg :Y
 
De kerozine wordt wel eerst flink voorverwarmd voor deze in de motor ontbrand. De kerozine zorgd zelfs voor wat koeling van de motor.

Het proces van een straalmotor is dat de inlaatlucht in de verbrandingsruimte verhit wordt door de brandstof en daarbij uitzet. (net als in de cylinder)
De druk na de eerste schoepenkrans (die de lucht aanzuigt)is hoger dus de straal uitzettend gas is naar achter gericht. De kelkvorm van de motor zorgt dat het proces zo goed mogelijk verloopt. Deze hete gassen leveren de arbeid die nodig is om het vliegtuig voort te stuwen en om de lucht aan te zuigen.
Het proces is continu in tegenstelling tot een zuigermotor en geeft daarom veel vermogen bij een laag motorgewicht.
Om zo 'n idee te krijgen in een wereld van zuigermotoren (1942) wil wat zeggen over de bedenker. Hij heeft letterlijk alle gangbare ideeen over boord gezet. Engelse en duitse ingenieurs zijn gelijktijdig op het idee gekomen. De engelsman kreeg heel veel scepsis te verduren van zijn collega's toen hij aan het project bezig was.

Het is een beetje hetzelfde als een viertakt motor maken zonder kleppen.
Met dat verschil dat de straalmotor wel werkte.

Gr,
Henk



Gr,
Henk
 
Terug
Bovenaan Onderaan