Motor af en toe warmdraaien

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.838
12.319
Hoorn/Lelystad
Ik weet dat er wel eens iets voorbij is gegaan op MF betreft het af en toe stationair warmdraaien van je motor.

Die van mij staat nu al enkele weken stil, maar ik wil hem morgen ff stationair in de garage goed warm draaien.

Wat is daar het nadeel van en wat kan het voor kwaad ?

bvd
 
Dus je laat eerst de motor een aantal minuten stationair draaien alvorens weg te rijden? Doe je dat ook met de auto als de ruitjes gekrabd moeten worden? M.a.w. lekker in de stank staan en de motor mag z'n uiterste best doen om de koude olie zo traag als dikke stront door een trechter de olieleidingen door te persen?

Slimme jongen.


Welke olie gebruik jij? Als jij dan zo slim bent, zou ik eens andere olie kopen en niet meer van die stookolie zelf proberen te raffineren :+
 
hard optrekken met een koude motor komt veel vaker voor en zorgt voor veel meer slijtage dan af en toe starten.
ook een motor waar altijd flink mee gegast en hoog in toeren gejaagd word, slijt harder.

@bananeman
Het gaat hier niet om de discussie wat het allerslechtst is voor de motor, maar of het af en toe starten om "ff warm te draaien" slecht is.

En ja, dat is slecht. Als je er direct achteraan een redelijke rit gaat doen is er niks aan de hand.
Maar de meesten die "warm draaien" nuttig lijken te vinden die laten de motor even draaien, en rijden daarna niet, maar doen hem na een paar minuten weer uit en laten de motor dan gewoon staan. Komt ook nog eens bij dat in de winter de accu het erg te verduren krijgt bij het starten.
Beter is om lekker te laten staan. Afblijven dus.
 
Laatst bewerkt:
@bananeman
Het gaat hier niet om de discussie wat het allerslechtst is voor de motor, maar of het af en toe starten om "ff warm te draaien" slecht is.

En ja, dat is slecht. Als je er direct achteraan een redelijke rit gaat doen is er niks aan de hand.
Maar de meesten die "warm draaien" nuttig lijken te vinden die laten de motor even draaien, en rijden daarna niet, maar doen hem na een paar minuten weer uit en laten de motor dan gewoon staan. Komt ook nog eens bij dat in de winter de accu het erg te verduren krijgt bij het starten.
Beter is om lekker te laten staan. Afblijven dus.



ik snap dat het niet gaat om wat het slechtste voor de motor is.
als je de rest van mijn antwoord leest, zul je daar vast uit kunnen opmaken dat ik het af en toe starten een beetje in perspectief wil zetten.
sommigen menen dat het vast en zeker het einde van je motor betekent, terwijl het gebruik waar ik het over heb veel vaker voorkomt en ook veel meer geaccepteerd word zonder antwoorden of discussies dat het zo slecht is voor je motor.
 
Of slijt weet ik niet maar ik vind het niet nodig. Hij deed het toen ik hem uitzette dus vast nog wel als ik weer ga rijden. Uitzonderingen zijn na bv onderhoud, zo heb ik van de week de aansluitingen van de bougiekabels naar de bobine's van de HD schoongemaakt omdat er 1 was losgegaan bij het vastzetten van het contactslot. Dan is het fijn om te weten dat je alles goed hebt aangesloten. Verder ga ik met de druppellader het rijtje accus's af en blijf ik van de startknop af.

De auto krijgt meer op z'n lazer omdat die regelmatig stukjes van 800m doet van huis naar de kazerne. Hij zuipt dan ook als een ketter :) maar of het verder kwaad kan????
 
Dus je laat eerst de motor een aantal minuten stationair draaien alvorens weg te rijden? Doe je dat ook met de auto als de ruitjes gekrabd moeten worden? M.a.w. lekker in de stank staan en de motor mag z'n uiterste best doen om de koude olie zo traag als dikke stront door een trechter de olieleidingen door te persen?

Slimme jongen.
Doe ik in de winter altijd....moet anders geen auto worden.....en vooral veilig met schone ramen.
 
Of het nou slecht is of niet, ik vind het gewoon heerlijk om in de wintermaanden mijn VFR elke maand even te laten lopen.

Een bakkie erbij, het geluid horen, gewoon ff ernaast zitten en alleen maar luisteren en dromen v.d. zon i.i.g. over droge dagen!In Maart krijgt de VFR weer nieuwe olie, filters etc...In mei naar Duitsland de moesel verkennen.

Vandaag even de VFR laten lopen, volgende maand werderom ff starten en laten lopen.
Zo doe ik het al 21 jaar met al mijn motoren.Maar waarschijnlijk komt dat ook omdat ik al deze jaren op Honda,s heb gereden, en ze elk jaar onderhoud en heel veel liefde geef.

Greetz storkie...
 
Of het nou slecht is of niet, ik vind het gewoon heerlijk om in de wintermaanden mijn VFR elke maand even te laten lopen.

Een bakkie erbij, het geluid horen, gewoon ff ernaast zitten en alleen maar luisteren en dromen v.d. zon i.i.g. over droge dagen!In Maart krijgt de VFR weer nieuwe olie, filters etc...In mei naar Duitsland de moesel verkennen.

Vandaag even de VFR laten lopen, volgende maand werderom ff starten en laten lopen.
Zo doe ik het al 21 jaar met al mijn motoren.Maar waarschijnlijk komt dat ook omdat ik al deze jaren op Honda,s heb gereden, en ze elk jaar onderhoud en heel veel liefde geef.

Greetz storkie...
aaaight...
 
Of het nou slecht is of niet, ik vind het gewoon heerlijk om in de wintermaanden mijn VFR elke maand even te laten lopen.

Een bakkie erbij, het geluid horen, gewoon ff ernaast zitten en alleen maar luisteren en dromen v.d. zon i.i.g. over droge dagen!In Maart krijgt de VFR weer nieuwe olie, filters etc...In mei naar Duitsland de moesel verkennen.

Vandaag even de VFR laten lopen, volgende maand werderom ff starten en laten lopen.
Zo doe ik het al 21 jaar met al mijn motoren.Maar waarschijnlijk komt dat ook omdat ik al deze jaren op Honda,s heb gereden, en ze elk jaar onderhoud en heel veel liefde geef.

Greetz storkie...
Hoe noem je zoiets nou? Motor-luisteraars? Motor-kijkers? Motor-koffiedrinkers?
Als je het ding dan toch laat draaien, ga er dan ook even op zitten... En als je er toch op zit met draaiende motor, ga je toch ook gewoon een stukje rijden? Vandaag nog gedaan, heerlijk!
 
Of het nou slecht is of niet, ik vind het gewoon heerlijk om in de wintermaanden mijn VFR elke maand even te laten lopen.

Een bakkie erbij, het geluid horen, gewoon ff ernaast zitten en alleen maar luisteren en dromen v.d. zon i.i.g. over droge dagen!In Maart krijgt de VFR weer nieuwe olie, filters etc...In mei naar Duitsland de moesel verkennen.

Vandaag even de VFR laten lopen, volgende maand werderom ff starten en laten lopen.
Zo doe ik het al 21 jaar met al mijn motoren.Maar waarschijnlijk komt dat ook omdat ik al deze jaren op Honda,s heb gereden, en ze elk jaar onderhoud en heel veel liefde geef.

Greetz storkie...
En vergeet niet hem een scheutje levertraan te geven. :+
 
Met een bakkie in de hand op een stoeltje naar je draaiende motor in de schuur kijken?
Iets met koolmonoxide vergiftiging? :')
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan