Motor af en toe warmdraaien

BandY

MF veteraan
17 apr 2008
39.838
12.319
Hoorn/Lelystad
Ik weet dat er wel eens iets voorbij is gegaan op MF betreft het af en toe stationair warmdraaien van je motor.

Die van mij staat nu al enkele weken stil, maar ik wil hem morgen ff stationair in de garage goed warm draaien.

Wat is daar het nadeel van en wat kan het voor kwaad ?

bvd
 
Wat een onzin allemaal,

gewoon starten en laten lopen wanneer je wilt. Dat mierenneuken over condens, roest enz is alleen maar gepraat achter de komma voor diegene die denken dat hun motor een of ander heilig voorwerp is. Doe het ook regelmatig en nog nooit problemen gehad.
 
Er word ook niet gezegd dat je motor de volgende keer niet meer loopt, maar er treed wel degelijk condensvorming op wat zeker niet bevorderlijk is voor je blok. Bij lang stationair draaien zullen ook je bougies vet slaan, en dat is ook weer niet lekker... lopen melken aan je gas kan dat weer redelijk voorkomen.. Maar tis maar wat je hobby is.
Je zet toch ook niet je surfplank onder de douche als het buiten te koud is om te surfen? Maarjah, zo zie ik het...
 
Wat een onzin allemaal,

gewoon starten en laten lopen wanneer je wilt. Dat mierenneuken over condens, roest enz is alleen maar gepraat achter de komma voor diegene die denken dat hun motor een of ander heilig voorwerp is. Doe het ook regelmatig en nog nooit problemen gehad.

Motor is zeker niet heilig maar tegen beter weten dat ding extra en vooral onnodige slijtage te bezorgen gaat me toch te ver. Zelfs als ik mijn fiets zou verkopen voordat eventuele problemen zouden ontstaan zou ik het niet doen, wil ik een volgende eigenaar niet de dupe van laten worden. Toch bedankt voor je eerlijkheid, ben wel benieuwd of je dit zo ook tegen een eventuele koper van jouw fiets zou zeggen. Verkoopbevorderend is het iig niet.
 
Wat een onzin allemaal,

gewoon starten en laten lopen wanneer je wilt. Dat mierenneuken over condens, roest enz is alleen maar gepraat achter de komma voor diegene die denken dat hun motor een of ander heilig voorwerp is. Doe het ook regelmatig en nog nooit problemen gehad.

Dan mollesteer jij je motorblok toch lekker !!! Dat moet je helemaal zelf weten. Feit blijft dat het "ff warm draaien" (zeker in de winter) heel heel heel erg slecht is voor je blok. Als jij dat advies in de wind slaat, dat is jouw keuze. Het gaat er niet om om je motor heilig is. Het gaat hier om mechanische slijtage die je oproept door af en toe ff te starten. Maar die slijtage van het motorblok door aantasting van corrosie en zuren dat wil je echt niet hoor. Mijn motor is niet heilig voor mij. Ik ben er wel zuinig op.
 
Waarom laat je 'm niet gewoon staan tot je weer gaat rijden? Die van mij staat lekker onder een afdakje en een motorhoes te wachten tot de boel weer wat opgedroogd is. Af en toe ga ik rijden. Twee weken geleden nog even. Tot die tijd had ie geloof ik 4 weken stil gestaan en daarvoor ik geloof 2 maanden. Geen druppellader of wat dan ook. Gewoon in 1x starten. Geen enkel probleem. Als je een goede accu hebt, is er niets aan de hand. En als het een keer lekker weer is, ga dan even een uurtje het blokje rond.

Maar zo warm laten draaien is slechter als 'm stil laten staan. Haal dan je accu eruit en hang die binnen aan de lader als je daar bang voor bent. Die motor kan wel een paar weken kou hebben.
Als je een normale motor hebt, heb je die accu er zó uit. Ik heb een BMW RT dus moet ik de hele boel slopen om bij de accu te komen (met dank aan de slimme ingenieurs) dus daarom laat ik 'm zitten.
 
Om alles en ook maar iets te lezen, geen tijd voor.

De mijne staat met 25 jr ervaring gewoon;

Met volle tank.
Aan de druppellader
Onder carport.

Niet meer gestart sinds nov. en einde vorst doet ie het weer.
Heel simpel, goed aansluiten in de S100 zetten, en geen last.
 
Laatst bewerkt:
Wat een onzin allemaal,

gewoon starten en laten lopen wanneer je wilt. Dat mierenneuken over condens, roest enz is alleen maar gepraat achter de komma voor diegene die denken dat hun motor een of ander heilig voorwerp is. Doe het ook regelmatig en nog nooit problemen gehad.
Ik heb de ophef hierover ook nooit begrepen.

Dat een blok kapot loopt van het af en toe starten is onzin. Elke keer dat je de motor start en gelijk denkt: weer veel slijtage...... |(

Heb je toch geen leven zeg........ _O-

En blokken hebben geen kans om op te raken... de meesten kopen toch om de paar jaar een andere.... *O*
 
Je moet je motor lekker in zijn winterslaap laten staan. Niet warmdraaien dus!

Je accu heeft wel aandacht nodig. Als je die niet vroegtijdig wilt vervangen moet hem eruit halen, in huis bewaren en aansluiten op een druppelladertje. Zorg dat het vloeistofpeil niet onder het minimum daalt (alleen bijvullen met gedistilleerd of gedemineraliseerd water, anders niet).
Dan overleeft dat ding de paar maanden winterslaap.

Daarna er weer in zetten en rijden maar! :]
 
Motor is zeker niet heilig maar tegen beter weten dat ding extra en vooral onnodige slijtage te bezorgen gaat me toch te ver. Zelfs als ik mijn fiets zou verkopen voordat eventuele problemen zouden ontstaan zou ik het niet doen, wil ik een volgende eigenaar niet de dupe van laten worden. Toch bedankt voor je eerlijkheid, ben wel benieuwd of je dit zo ook tegen een eventuele koper van jouw fiets zou zeggen. Verkoopbevorderend is het iig niet.

Bedankt voor de tip zal het volgende bij een eventuele verkoop kenbaar maken:

Te koop motor in visuele uitstekende staat en regelmatig in de winter gestart om even te genieten van het geluid enz.......Maar pas op ik heb begrepen via het motor-forum dat mijn motorblok hierdoor waarschijnlijk helemaal afgeschreven is. De dealer en ikzelf merken hier helemaal niets van maar het schijnt zo te zijn dus kijk maar wat je over hebt voor deze motor.
 
Zeg als jullie je motor toch starten om even te horen of hij het nog doet, waarom jaag je hem niet direct ook even in de toerenbegrenzer? Dan weet je pas echt zeker dat alles nog werkt! En ach, dat hele verhaal met slijtage zal wel meevallen, toch?
 
elke motor of motorblok (wel of niet van hetzelfde merk) is anders.
het ene gaat 300.000 km mee en het ander is na 30.000 naar de klote, ook al heb je het goed onderhouden.
dit kan door vanalles komen : fabrikage fouten, metaal moeheid enz. in mijn ogen een geval van geluk of pech.
ik geloof echter dat een motor gemaakt en getest is om te rijden, en dat ie op deze manier het beste werkt en het langste mee gaat, ondanks dat ie van rijden slijt.
slijtage onderdelen zijn te vervangen en nogmaals bij goed onderhoud gaat een motor langer mee als zonder onderhoud.
ik ben, na ervaring of noem het domme vergissing, echter van mening dat : alleen starten, draaien en weer uitzetten voor verschillende onderdelen niet goed is, en daarom ook voor je motor niet goed is.
 
ik ben, na ervaring of noem het domme vergissing, echter van mening dat : alleen starten, draaien en weer uitzetten voor verschillende onderdelen niet goed is, en daarom ook voor je motor niet goed is.
Het probleem is alleen - en daarom zijn er ook zoveel meningen over - dat je het niet meteen merkt. Slecht met je motor omgaan kan zomaar 30.000km goed gaan. En pas als je het blok een keer openschroeft zie je ineens verrotte lagers, overmatig versleten versnellingsbakken en/of zuigers die al lekker aan het rammelen slaan.

Als je er een beetje normaal mee omgaat, slijt het natuurlijk nog steeds, maar wel op een normale(re) manier.
 
hahaha grappig toch al die reacties.
de een weet nog zekerder dan de ander dat af en toe starten vast en zeker tot revisie leidt.
het enige wat af en toe starten voor problemen geeft in de praktijk, is een lege accu en doorgeslagen bougies.
dat beetje vocht is er bij de eerste rit weer uit.
roest heb ik nog nooit in een blok gevonden, ook niet bij oude exemplaren, en ik heb er toch aardig wat op de bank gehad.

hard optrekken met een koude motor komt veel vaker voor en zorgt voor veel meer slijtage dan af en toe starten.
ook een motor waar altijd flink mee gegast en hoog in toeren gejaagd word, slijt harder.

ik koop liever een motor die af en toe gestart en normaal bereden word, dan een motor waar alle pk's constant benut worden of af en toe een burnout mee wordt gemaakt om even een bandje op te roken.
 
[En blokken hebben geen kans om op te raken... de meesten kopen toch om de paar jaar een andere.... *O*

Heb mijn Bolletje al sinds 1992, hij was nieuw in 1980...

Warm draaien?? Nee hoor, hij staat al sinds ergens in november in een onverwarmde garage zonder druppellader (geen electriciteit in de buurt) op me te wachten.
Normaliter 3x de startknop in en brrrrroemmmmm.

Wel in november de benzinekraan dicht en carburatoren laten leeglopen tot alles stilvalt...
Dat deed ik vroeger niet en dan was er na zo lang stilstaan bijna geen doen aan.
 
Laatst bewerkt:
Is deze de oplossing??
full
 
hahaha grappig toch al die reacties.
de een weet nog zekerder dan de ander dat af en toe starten vast en zeker tot revisie leidt.
het enige wat af en toe starten voor problemen geeft in de praktijk, is een lege accu en doorgeslagen bougies.
dat beetje vocht is er bij de eerste rit weer uit.
roest heb ik nog nooit in een blok gevonden, ook niet bij oude exemplaren, en ik heb er toch aardig wat op de bank gehad.

hard optrekken met een koude motor komt veel vaker voor en zorgt voor veel meer slijtage dan af en toe starten.
ook een motor waar altijd flink mee gegast en hoog in toeren gejaagd word, slijt harder.

ik koop liever een motor die af en toe gestart en normaal bereden word, dan een motor waar alle pk's constant benut worden of af en toe een burnout mee wordt gemaakt om even een bandje op te roken.



:} :} :}

Ik heb mijn eerste uit 83 al sinds 1990, (ik heb 2 rijdende gsx-en) flink wat kilometers op de teller door woon werk. Al die jaren doe ik niet anders, als hij langer dan 2 weken stil staat dan start ik hem. Want bij langer niet starten, wordt het een hoop geklooi.
Hij loopt nog als een zonnetje :]

Plus elke keer als je hem start, ook al ga je rijden heb je een koude start en bijbehorende slijtage. Een motor dekt heus niet "nu ga ik een lange rit maken en dus de eerste minuten wat minder slijten." |(
 
Dus je laat eerst de motor een aantal minuten stationair draaien alvorens weg te rijden? Doe je dat ook met de auto als de ruitjes gekrabd moeten worden? M.a.w. lekker in de stank staan en de motor mag z'n uiterste best doen om de koude olie zo traag als dikke stront door een trechter de olieleidingen door te persen?

Slimme jongen.
 
temperaturen waarbij de olie zo dik als dikke stront wordt komen hier in nederland zo goed als niet voor.

en ja, ik laat de motor van de auto draaien als ik de ruiten schoonkrab.
tot 3x per ochtend zelfs.
1x als ik s'nachts vertrek.
1x als ik in de bestelbus stap om mijn werk te doen.
en 1x als ik terugkom vroeg in de ochtend wanneer ik van mijn werk naar huis moet.
en kan zelfs zeggen dat dat ritueel geen schade aan de motor oplevert op de lange termijn.(bij de bestelbus dan).
de bus heeft inmiddels 500.000km gelopen en kan zelfs nog wel even mee.
 
Laatst bewerkt:
temperaturen waarbij de olie zo dik als dikke stront wordt komen hier in nederland zo goed als niet voor.

en ja, ik laat de motor van de auto draaien als ik de ruiten schoonkrab.
tot 3x per ochtend zelfs.
1x als ik s'nachts vertrek.
1x als ik in de bestelbus stap om mijn werk te doen.
en 1x als ik terugkom vroeg in de ochtend wanneer ik van mijn werk naar huis moet.
en kan zelfs zeggen dat dat ritueel geen schade aan de motor oplevert op de lange termijn.(bij de bestelbus dan).
de bus heeft inmiddels 500.000km gelopen en kan zelfs nog wel even mee.
:^

Ik heb dan 5W40 volsyntheet in de auto. :9~ Maar even laten lopen en ik rij veel soepeler weg. :Y
Dat doe ik altijd, ook als ik niet moet krabben.
Verder is laten lopen en krabben ook beter voor mijn voorruit, dus de veiligheid.
De multipoint injectie laat het blok ook 200 toeren harder lopen, dus met de oliedruk zit het wel goe'. :W
Lijkt me meer een milieu gedoe. O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan