Motor afmelden bij RDW

Je kunt niet een motor uitvoeren en op je eigen naam laten staan. Als je een kenteken uitvoert dan krijg je een vrijwaring. Hij is dus van je naam af. Daarnaast krijg je exportpapieren waarmee je hem weer in een land kunt invoeren. Ook terug nederland in eventueel. Hij komt dus niet op iemand anders zijn naam te staan.
Ik snap niet wat dit met de belasting te maken heeft en ook niet wat er illegaal aan is.
Vanzelfsprekend mag je er niet mee op de openbare weg, maar een circuit is geen probleem.
Dit kan trouwens met alle kentekens zover ik weet. Ik heb het met auto’s en motoren gedaan. Met auto’s om niet jaarlijks kosten te hebben omdat ik er meestal een paar jaar over doe om hem te slopen.


En het voordeel daarvan is dat mocht je je over een tijdje toch bedenken, dan kan je de motor inderdaad later altijd weer terug invoeren, mits je het vin-nummer er niet uitgeslepen hebt. Als je hem sloopt dan is het echt over en uit en krijg je hem op dat nummer ook nooit meer terug op kenteken. De slopen in eigen beheer regeling is overigens alleen mogelijk voor motoren ouder dan 15 jaar. Slopen is heel eenvoudig, even dat online formulier invullen en klaar.
 
Registratie bij het RDW zegt niets over eigenaarschap maar over houderschap, m.a.w. wie er aansprakelijk is voor wat er met het voertuig wordt gedaan. Als je hem aanmeldt voor uitvoer, zeg je daarmee dat het houderschap wordt overgedragen naar het buitenland. Maar als er niemand in het buitenland dat voertuig in ontvangst neemt blijf je wel eigenaar. Als je vervolgens eigenaar blijft van het het voertuig ben je in overtreding want je mag als inwoner van land A geen voertuig bezitten dat niet in dat land staat geregistreerd. Ongeacht of je dat voertuig nu op de openbare weg gebruikt of daarbuiten.

Als er ooit gedonder van komt zul je moeten aantonen het voertuig daadwerkelijk aan iemand te hebben verkocht en niet zelf te hebben gehouden en in Nederland gebruikt. De pakkans is niet zo groot zolang je niet op de openbare weg ermee komt. Maar de boete is enorm omdat die wordt gebaseerd op belasting die je in al die tijd had moeten betalen. Ik zou het dus anders regelen.

Ik ben het hier niet mee eens. Je krijgt een vrijwaring zoals je dat ook krijgt als je het kenteken overschrijft op naam van een andere Nederlander. Daar staat letterlijk op dat de voormalig eigenaar/ houder niet meer aansprakelijk is voor het voertuig.
Als er ooit gedonder komt hoef je niet aan te tonen dat je iets verkocht hebt, je hoeft alleen de vrijwaring maar te laten zien.

Je bezit nu een motor zonder kenteken, ik zou niet weten waarom je dat niet mag bezitten. Mij lijkt dat hetzelfde als dat je zelf een frame gaat bouwen en daarmee gaat racen (op het circuit). Het is feitelijk gewoon oud ijzer. Administratief bestaat het niet, alleen in het echt.
 
Volgens mij kun je gewoon je kenteken inleveren en zeggen dat je hem in onderdelen verkoopt.
Het zal t RDW worst wezen of je met dat ding t circuit op gaat of in een garage uit elkaar haalt.
Juist!
Motorfiets mag je zelf slopen. Heb ik ook al gedaan. Onderdelen nog steeds plezier van.
Precies wat jij zegt. Papieren inleveren. Voertuig wordt dan een verzameling onderdelen.
Dat je er daarna mee gaat racen op een circuit. Wie kan daar iets van zeggen?
Kentekenplaat eraf en ook niet meer mee op de openbare weg komen. Want dan zijn wel de rapen gaar!
 
Dat begrijp ik niet helemaal?
Als je met een nieuwere motor een crash hebt gehad en repareren is niet meer van toepassing. Slopen mag dan niet?
Natuurlijk wel, alleen niet in eigen beheer.
Daarbij zijn de meeste gecrashte motoren van jonge leeftijd eigendom van de verzekering.
 
Dat begrijp ik niet helemaal?
Als je met een nieuwere motor een crash hebt gehad en repareren is niet meer van toepassing. Slopen mag dan niet?

Officieel niet in eigen beheer.
Maar als je hem in onderdelen uit elkaar trekt en het frame+kenteken inleverd bij een erkend sloper dan ben je er ook.
 
Wat doen jullie allemaal moeilijk.

Gewoon dit formulier invullen
foto van je hele kentekenplaat
+
foto van je kentekenplaat in stukken erbij en je krijgt je vrijwaring.
Doe je er nog een foto van een kaal frame bij zijn ze helemaal happy daar in Veendam


Klopt, heb dit ook al met een auto gedaan. Hoefde niet een foto bij van de kentekenplaat. Ze gaan er in feite gewoon van uit dat je die zelf vernietigt.
 

Zelf ook twee keer uitgevoerd op een donor motor en een motor die reparatie niet meer waardig was. In mijn geval heb ik de restanten van de sloper met een verslepen VIN bij de oud ijzerboer gebracht, in jouw geval zou ik even met een las apparaat over de VIN gaan, is die ook niet meer bruikbaar.

db
 
Laatst bewerkt:
Klopt, heb dit ook al met een auto gedaan. Hoefde niet een foto bij van de kentekenplaat. Ze gaan er in feite gewoon van uit dat je die zelf vernietigt.

Hoe lang is dit geleden? Bij mijn weten kan dit al een paar jaar niet meer voor auto’s, ook bij bovenstaande link hebben ze het niet over auto’s

Even nieuwsgierig, google translate gebruikt?

Kan dialect zijn, is hier ook zo
 

motor moet 15 jaar of ouder zijn, je moet verklaren geen onderdelen met vin nummer in je bezit te hebben.

auto's in eigen beheer demonteren(registratie stopzetten) mag sinds 1 april 2015 niet meer.
 
Met auto`s mag het niet.
Gewoon formuliertje online invullen die ik al eerder linkte paar foto`s erbij en na een paar dagen krijg je je vrijwaring.
That`s all.
:^ zo ook al met 2 motoren gedaan. 2 foto's erbij gedaan: 1x in stukken geknipte kentekenplaat en 1x framnummer vernietigd met slijptol. binnen enkele dagen kon ik op ovi.rdw.nl zien dat het kenteken "verwijderd" was, schriftelijke bevestiging duurde wat langer.
 

motor moet 15 jaar of ouder zijn, je moet verklaren geen onderdelen met vin nummer in je bezit te hebben.

auto's in eigen beheer demonteren(registratie stopzetten) mag sinds 1 april 2015 niet meer.
Nee, dat staat er niet.
U kunt een beëindiging van de registratie van uw motor in het RDW-kentekenregister aanvragen, als het voertuig daadwerkelijk is gesloopt. Dit geldt ook voor een quad of trike van 15 jaar of ouder.
Er staat nergens vermeld dat dat ook voor een motorfiets geldt.
ergens anders op de site staat ook nog:
Met dit formulier doet u een verzoek tot het laten vervallen van de tenaamstelling voor bromfietsen, motorfietsen, aanhangwagens, bedrijfswagens zwaarder dan 3500 kg en quads of trikes ouder dan 15 jaar
 
Dat zou kunnen betekenen dat een quad of trike ouder dan 15 jaar moet zijn. Op de andere genoemde voertuigen is het ouder dan 15 jaar niet van toepassing als je het taalkundig bekijkt. Als dat namelijk wel zo zou zijn, was de zin geworden:

Met dit formulier doet u een verzoek tot het laten vervallen van de tenaamstelling voor bromfietsen, motorfietsen, aanhangwagens, bedrijfswagens zwaarder dan 3500 kg, quads en trikes ouder dan 15 jaar
 
Ik heb een paar jaar geleden mijn auto verkocht via een garage/dealer/kennis omdat ik zelf helemaal geen moeite hierin wou stoppen. Heb ik gewoon afgesproken dat ik een bepaald bedrag wou en dat hij de rest zelf mocht houden als hij hem verkocht, op deze manier ging de auto van mijn naam af en werd hij ook geschorst en had ik er in principe helemaal geen omkijken meer naar.

Wat ik dus wil zeggen: Kan je de motor niet bij een garage "laten staan" misschien een kennis die iemand kent of dat je zelf iemand kent, zodat hij in principe daar "te koop" staat. Waardoor jij niks meer hievoor hoeft te betalen en er gewoon mee op het circuit kan rijden.

Ik weet niet 100% of het zo werkt/zou lukken maar misschien dat dit iemand hier bekend voorkomt?
 
Kan je de motor niet bij een garage "laten staan" zodat hij in principe daar "te koop" staat. Waardoor jij niks meer hievoor hoeft te betalen en er gewoon mee op het circuit kan rijden.
Als die garage een rdw controle krijgt en de motor die op de bedrijfsvoorraad zou staan is er niet dan krijgt ie gezeik. Bovendien boekhoudkundig niet handig.


Het out-of-the-box idee kan ik wel waarderen maar denk dat je dan iemand met meer opzadelt dan je van zomaar een kennis kunt verlangen.
 
Nu heb ik een VF750F staan die geen kenteken meer heeft. Navraag bij RDW leert dat men het kenteken niet kent. Of hij is gesloopt of uitgevoerd.
Kan ik deze motor opnieuw laten keuren zodat ik weer de weg op kan?
 
Nu heb ik een VF750F staan die geen kenteken meer heeft. Navraag bij RDW leert dat men het kenteken niet kent. Of hij is gesloopt of uitgevoerd.
Kan ik deze motor opnieuw laten keuren zodat ik weer de weg op kan?
Je kunt volgens mij gewoon naar het RDW bellen voor een afspraak. Dan trekken zij het framenummer na om uit te sluiten dat de motor niet gestolen is/was of dat het kenteken was ingetrokken vanwege een mankement oid. Als dat niet het geval is dan krijg je volgens mij gewoon een nieuw kenteken, voor een x bedrag dan natuurlijk.

Ik weet niet of je nog een aankoopbon van de dealer hebt, misschien helpt dat ook mee als je hem niet particulier heb gekocht.
 
Nu heb ik een VF750F staan die geen kenteken meer heeft. Navraag bij RDW leert dat men het kenteken niet kent. Of hij is gesloopt of uitgevoerd.
Kan ik deze motor opnieuw laten keuren zodat ik weer de weg op kan?

Navraag bij RDW ?
Ik neem aan dat je bedoeld dat ze het VIN hebben bekeken ipv het kenteken ?
Een kenteken kan vervallen, een VIN blijft.

Het antwoord op je vraag krijg je dus als je weet wat er op dat VIN staat vermeld.
 
Ik heb een paar jaar geleden mijn auto verkocht via een garage/dealer/kennis omdat ik zelf helemaal geen moeite hierin wou stoppen. Heb ik gewoon afgesproken dat ik een bepaald bedrag wou en dat hij de rest zelf mocht houden als hij hem verkocht, op deze manier ging de auto van mijn naam af en werd hij ook geschorst en had ik er in principe helemaal geen omkijken meer naar.

Wat ik dus wil zeggen: Kan je de motor niet bij een garage "laten staan" misschien een kennis die iemand kent of dat je zelf iemand kent, zodat hij in principe daar "te koop" staat. Waardoor jij niks meer hievoor hoeft te betalen en er gewoon mee op het circuit kan rijden.

Ik weet niet 100% of het zo werkt/zou lukken maar misschien dat dit iemand hier bekend voorkomt?

Dit is op alle manieren een slecht plan. Er zijn veel invalshoeken waarom dit onwenselijk en 'gevaarlijk' is.
 
Ik weet niet of je nog een aankoopbon van de dealer hebt, misschien helpt dat ook mee als je hem niet particulier heb gekocht.
Motor stond 3 jaar ergens in een schuur en heb ik opgeknapt. Kentekenplaat vernietigd op vraag van verkoper, want hij was gesloopt doorgegeven.
Frame no is nog aanwezig met ook het typeplaatje.
 
Als je het frame no nog hebt en je belt er heen met dat verhaal dan ga ik ervanuit dat het geen problem moet zijn om een nieuw kenteken te krijgen. Gewoon bellen!
 
Je krijgt gewoon je ouwe kenteken weer erop. En als ik lieg, dn lieg ik in commissie want ik confereer slechts
 
Terug
Bovenaan Onderaan